Til lovforslag nr.
L 65
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 0. november 2023
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven
(Forbud mod utilbørlig behandling af skrifter med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Konservativ Folkepartis medlemmer har stillet 1 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget tager af-
stand fra koranafbrændinger og skændinger af andres reli-
giøse relikvier som led i at genere minoritetsborgere. SF
ønsker, at vi evner at opføre os mere respektfuldt overfor
hinanden, men samtidig må SF afvise at lovgive om dette. I
et demokratisk samfund er uenighed en præmis, man må
acceptere, og at der er brede rammer for at ytre sig, hvis det
foregår indenfor lovens rammer, dvs. uden racisme, opfor-
dringer til vold og had med videre. SF finder, at der her er et
særligt hensyn til happenings, som indeholder religions- og
magtkritik, f.eks. som kunstner Firoozeh Bazrafkhans kritik
af undertrykkelsen af kvinder i bl.a. Iran, og som er kendt
for sin happening med at rive en koran på et rivejern. Det
er bl.a. kernen i det her lovforslag, idet denne form for
kritik ikke længere vil være tilladt med dette forslag, hvilket
vil være en forkert begrænsning af ytringsfriheden, og hvor
vi i Danmark kommer til at stille os på den forkerte side
af sympatien med iranske kvinder. Det illustrerer også, at
forslaget er bredere end blot afbrændinger af koraner, men
risikerer at ramme religionskritik.
SF er enig i, at der kan være en sikkerhedsrisiko, når
enkeltpersoner insisterer på at afbrænde koraner foran mel-
lemøstlige ambassader.
Men SF opfordrer til at bruge de redskaber, der i dag
kan gribe ind overfor de situationer, hvis den offentlige sik-
kerhed er på spil eller den personlige sikkerhed for dem, der
foretager afbrændingen. Dette forekommer at være et mere
præcist redskab, fordi det kan tage hensyn til sikkerhedsrisi-
koen i stedet for at gribe ind i ytringsfriheden for alle.
SF tror ikke på, at Danmark ved at bøje nakken, gå stille
og tale sagte om emmer, der giver kontroversielle reaktio-
ner, kan unddrage os vanvittige terrorangreb på uskyldige
civile i Danmark. SF er enig med lektor i retsfilosofi, Jacob
Holtermann, der kalder det kalifatets veto, når truslen som
noget ny foregår på mellemstatsligt niveau - modsat volds-
mandens veto, hvor truslen udgår fra terrororganisationer
og enkeltpersoner, jf. ”Med koranloven giver regeringen ka-
lifatet vetoret”, Information, den 9. november 2023. På den
baggrund mener SF ikke, at vi skal imødekomme lande som
Pakistan, Iran, Saudi Arabien og Tyrkiet, der i flere år har
kæmpet for at få gjort blasfemi til en menneskerettigheds-
krænkelse, der skal sanktioneres. Lande, der ikke respekte-
rer deres egne borgeres frihedsrettigheder, skal ikke diktere
lovgivningen og frihedsrettighederne i Danmark. SF mener,
at hvis Danmark giver efter, åbner det for afpresning i for-
hold til andre og flere krav, hvis situationen er til det. Desu-
den vil andre lande stå mere sårbare, hvis Danmark lader
sig kue af internationalt islamistisk pres. Det kan aldrig være
Danmarks opgave at give IOC opskriften på at opnå deres
DokumentId
Journalnummer