Altinget den 24. november 2023
Lovforslaget om utilbørlig behandling af religiøse skrifter – den strafferetlige vinkel
Det endelige lovforslag indeholder en række justeringer, der i det væsentlige imødekommer den
rejste kritik mod det foreslåede forbud. Der er stadigvæk god plads til kunstnerisk udfoldelse og
religionskritik. I et retssystem som det danske er der ikke grund til bekymringen for, at forbuddet kan
ramme i flæng.
Af Jørn Vestergaard, professor emeritus i strafferet, Københavns Universitet
Retsudvalgets holdt den 22. november 2023 høring om regeringens lovforslag om forbud mod
utilbørlig behandling af religiøse skrifter. Jeg var indbudt som oplægsholder, men måtte med kort
varsel melde afbud på grund af influenza. I stedet for at deltage som planlagt sendte jeg mit oplæg
til udvalget på skrift.
Indledningsvis fortjener det at blive nævnt, at der i flere høringssvar bakkes op om lovforslaget, om
end de kritiske bidrag har tiltrukket sig det meste af opmærksomheden.
Det er også værd at holde fast i, at de mange forskellige indvendinger mod det foreslåede forbud
ikke bunder i sympati for de handlinger, som har givet anledning til initiativet. Tværtimod tager
kritikken gennemgående afsæt i tilkendegivelser om, at man tager afstand fra koranafbrændinger.
Det kommer bl.a. til udtryk på den måde, at modstandere af det foreslåede forbud gerne vil anvende
politiloven og ordensbekendtgørelsen til at komme uvæsenet til livs. Men reglerne om politiets
virksomhed kan jo kun bruges, hvis der forekommer eller er optræk til uroligheder. Hvis politiloven
skulle anvendes i mere fredsommelige situationer, skulle der tilføjes en bestemmelse, der i det
væsentlige svarede til det foreliggende lovforslag. Og så ville man grundlæggende være lige vidt.
1) For det første er der rejst indvendinger mod, at forbuddet kommer til at omfatte visse ytringer i
kunstnerisk øjemed og politisk betonede manifestationer i kunstnerisk iklædning. Alt andet lige er
lovforslagets udgangspunkt dog helt logisk og lovteknisk velbegrundet. Ellers ville et forbud ikke
kunne håndhæves. Enhver kan jo kalde sig kunstner til lejligheden.
Med justeringen af lovbemærkningerne vil kunstneriske fremstillinger ikke være omfattet af
forbuddet, hvis den ellers utilbørlige handling kun udgør en mindre del af et værk, og der er givet
illustrative eksempler på sådanne tilfælde. Hertil kommer beskyttelsen i EMRK. Meget nærmere kan
man nok ikke komme det. Men på det spørgsmål må det være op til Retsudvalget at udfordre
ministeren for at opnå yderligere præciseringer.
I øvrigt er der ikke megen vægt i indvendingen om, at forslaget om et forbud skulle indebære en
væsentlig begrænsning af den kunstneriske frihed. Det er jo heller ikke en straffri kunstnerisk ytring
at begå hærværk, jævnfør f.eks. dommen over Ibi Pippi Hedegaard for vandalisme mod et værk af
Asger Jorn. Det samme gælder i forhold til en masse andre lovovertrædelser, uanset om de
foretages med et kunstnerisk eller politisk formål.
2) For det andet er der rejst kritik af, at forbuddet indebærer en indskrænkning af ytringsfriheden.
Det er lovgivningen imidlertid fuld af bestemmelser, der gør. I straffeloven er der regler om trusler,
ærekrænkeler, racistiske ytringer, overtrædelse af tavshedspligt, flagskænding, billigelse af terror,
imamers forkyndelse, børneporno, grooming, gravskænding og meget andet. Der er heller ikke noget
retligt til hinder for at indføre det foreslåede forbud.
Som det fremgår af høringsnotatet vil politiets håndhævelse af det foreslåede forbud ikke være
censur i grundlovens forstand, så længe det alene drejer sig om at bringe et allerede begået strafbart
forhold eller et strafbart forsøg til ophør. Politiets indgriben udgør i så fald ikke en forudgående
prøvelse af, om en ytring kan tillades, men at bringe strafbar virksomhed til ophør (politilovens § 2,
nr. 3) med de midler og ved udøvelse af de beføjelser, som er hjemlet i retsplejeloven.
1