Retsudvalget 2023-24
L 65 Bilag 17
Offentligt
2787263_0001.png
Åben høring over lovslag L 65 - forbud mod
utilbørlig behandling af skrifter med væsentlig
religiøs betydning for et anerkendt
trossamfund
Retsudvalget
Onsdag d. 22. november 2023 09.00-12.30
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0002.png
Velkomst
Steffen Larsen (LA), Retsudvalgets formand
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0003.png
Baggrunden for lovforslaget og
betydning for sikkerheden og
trusselsbilledet i Danmark
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0004.png
Peter Hummelgaard (S)
Justitsminister
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0005.png
Peter Ekebjærg
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Chefpolitiinspektør, Rigspolitiet
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0006.png
Michael Hamann
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Chefen for Center for Terroranalyse, PET
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0007.png
Spørgsmål fra
Retsudvalgets medlemmer
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0008.png
Hvilke juridiske
overvejelser rejser
lovforslaget?
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0009.png
Jakob v. H. Holtermann
Lektor i retsfilosofi, ph.d., Det Juridiske
Fakultet, Københavns Universitet
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0010.png
Fra Straffelovens
kapitel 15 til kapitel 12
Blasfemiforbud som forsvars- og
sikkerhedspolitik
Jakob v. H. Holtermann, ph.d., lektor i
retsfilosofi, Det Juridiske Fakultet
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0011.png
24/11/2023
11
Hvorfor nu? Fra voldsmandens veto til kalifatets veto
Voldsmandens veto:
Uformelle terrortrusler imod blasfemikeres lovlige ytringer (og alle
os andre)
Fremsat af individer/grupper
Politimæssige trusler
(“offentlig
orden og fred”, kapitel 15)
Allerede velkendt
Forsvars- og sikkerhedsmæssige trusler
(“Statens
selvstændighed
og sikkerhed”, kapitel 12)
Udgår fra stater/grupper af stater (OIC)
Langsigtet mål: globalt blasfemiforbud
Nyt: Aktiveret af Paludan og Erdogan d. 21. januar 2023
Ufrivillig fodnotepolitik: Krigen i Ukraine, NATO, Sverige, Danmark
Sikkerhedsliggørelse af blasfemiske ytringer
Kalifatets veto:
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0012.png
24/11/2023
12
Kalifatets veto
seks mulige problemer ved L65
1. At tisse i bukserne for at holde varmen
2. Usolidarisk kapløb mod bunden
3. Sikkerhedsliggørelse:
need to
,
nice to
og
Sveriges kurv til Erdogan
4. To indgreb i ytringsfriheden for ets pris
reaktiveringen af flagskændingsforbuddet
5. Maskeringen af kalifatets veto som
voldsmandens veto
6.
“Censur
og andre forebyggende
forholdsregler...”
(Grundlovens §
77, 2.pkt.)
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0013.png
Frederik Waage
Professor, dr.jur. med særlige opgaver i
forfatningsret, Syddansk Universitet
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0014.png
En moderniseret
blasfemiparagraf?
Ytringsfrihedens rammer
og det reviderede
lovforslag
Høring i Retsudvalget
22. November 2023
Frederik Waage
Professor, dr.jur. med særlige opgaver i
forfatningsret
Syddansk Universitet
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0015.png
Muhammed-krisen
2006
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0016.png
Muhammed-krisen 2006
”Der er ikke brændt Koraner af i Danmark, og hvis der var, ville
politiet omgående gribe ind”
Statsminister Anders Fogh Rasmussen på et pressemøde med den internationale presse
Citat fra Politiken 7. februar 2006
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0017.png
Straffelovens § 140 (indtil 2017)
”Den, der offentlig driver spot med eller forhåner noget her i landet lovligt
bestående religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse, straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder.”
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0018.png
Blasfemiparagraffen blev fortolket indskrænkende…
• Mindre straf/bødevedtaelse for par, hvor den ene er præst og hvor en dukke bliver døbt (1946)
• Frifindelse i sag med Trilles vise ”Øje i det høje” bragt i tv (1971)
• Ikke tiltalemod Jens Jørn Thorsen – vulgære, pornografiske tegninger af jesus (1985)
• Ikke tiltale i sag med Jesus-sandaler i Kvickly (2003)
• Ikke tiltale i sag med Jyllandspostens Muhammedtegninger (2006)
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0019.png
Straffelovrådet
2014
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0020.png
Straffelovrådet 2014
”Sammenfattende
kan det siges, at
straffelovens § 140 i dag fortolkes
meget indskrænkende
og dermed har et
meget lille anvendelsesområde.
Grovere overtrædelser af straffelovens § 140 vil i praksis navnlig kunne
tænkes samtidig at indebære overtrædelse af andre strafbestemmelser…Det
vil dog være muligt at tilrettelægge offentlig spot eller forhånelse af
troslærdomme eller gudsdyrkelse på en måde, hvor [andre straf bestemmelser
ikke overtrædes]. Det kan endvidere ikke udelukkes, at det vil være muligt at
spotte eller forhåne troslærdomme og gudsdyrkelse på en så grov måde, at
det indebærer en overtrædelse af straffelovens § 140, uden at der samtidig er
tale om at
[overtræde racismeparagraffen, straffelovens § 266 b.]
Som mulige eksempler kan nævnes offentlig afbrænding af Bibelen eller
Koranen og offentlig urinering eller tilsvarende adfærd i forhold til
Bibelen eller Koranen, der efter omstændighederne vil udgøre en
overtrædelse af straffelovens § 140.
Betænkning nr. 1548 – 2014, side 34
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0021.png
Med afskaffelsen af blasfemi-paragraffen i 2017 afskar Danmark sig fra at kunne gribe ind over for
afbrænding af f.eks. Koranen, som statsminister Anders Fogh Rasmussen påpegede politiet ville have
gjort i 2006
Det reviderede lovforslag genindfører imidlertid netop denne mulighed
Forfatningsretligt set er det fuldt ud muligt
Blasfemiparagraffen var ikke i strid med grundloven eller Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Om man ønsker at genindføre forbuddet mod at afbrænde religiøse bøger er et
politisk spørgsmål.
Kilde: Infomedia
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0022.png
Med afskaffelsen af blasfemi-paragraffen i 2017 afskar Danmark sig fra at kunne gribe ind over
for afbrænding af f.eks. Koranen, som statsminister Anders Fogh Rasmussen påpegede politiet
ville have gjort i 2006
Det reviderede lovforslag genindfører imidlertid netop denne mulighed
Forfatningsretligt set er det fuldt ud muligt
Blasfemiparagraffen var ikke i strid med grundloven eller Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Om man ønsker at genindføre forbuddet mod at afbrænde religiøse bøger er et
politisk
spørgsmål.
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0023.png
Grundlovens § 77
§ 77
Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene.
Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny indføres.
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0024.png
Den materielle ytringsfrihed i grundloven i øvrigt
§ 13
Kongen er ansvarsfri; hans person er fredhellig. Ministrene er ansvarlige for regeringens førelse; deres
ansvarlighed bestemmes nærmere ved lov.
§ 31, stk. 2
De nærmere regler for valgrettens udøvelse gives ved valgloven, der til sikring af en ligelig repræsentation
af de forskellige anskuelser blandt vælgerne fastsætter valgmåden
§ 67
Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres
overbevisning, dog at intet læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0025.png
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
Artikel 10
Ytringsfrihed
1.
Enhver har ret til ytringsfrihed.
Denne ret omfatter meningsfrihed og frihed til at give eller modtage
meddelelser eller tanker, uden indblanding fra offentlig myndighed og uden hensyn til grænser. Denne
Artikel forhindrer ikke stater i at kræve, at radio-, fjernsyns- eller filmforetagender kun må drives i
henhold til bevilling.
Da udøvelsen af disse frihedsrettigheder medfører pligter og ansvar, kan den underkastes sådanne
formelle bestemmelser, betingelser, restriktioner eller straffebestemmelser, som er foreskrevet ved lov
og er
nødvendige
i et demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, territorial integritet
eller offentlig sikkerhed, for at forebygge uorden eller forbrydelse, for at beskytte sundheden eller
sædeligheden for at beskytte andres gode navn og rygte eller rettigheder, for at forhindre udspredelse af
fortrolige oplysninger eller for at sikre domsmagtens autoritet og upartiskhed
2.
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0026.png
Kommentarer/bemærkninger/spørgsmål
Frederik Waage
[email protected]
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0027.png
Sten Schaumburg-Müller
Juraprofessor, Syddansk Universitet
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0028.png
Spørgsmål fra
Retsudvalgets medlemmer
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0029.png
Pause
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0030.png
Hvilke konsekvenser har
forslaget bl.a. for berørte
aktører og myndigheder?
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0031.png
Firoozeh Bazrafkan
Kunstner
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0032.png
Folketinget
Side 32
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0033.png
Jens Christian Grøndahl
Forfatter
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0034.png
Ingrid Ank
Teolog, leder af Grundtvig-Akademiet og
formand for Foreningen Åndsfrihed
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0035.png
Heino Kegel
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Forbundsformand, Politiforbundet
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0036.png
Spørgsmål fra
Retsudvalgets medlemmer
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0037.png
Nina Palesa Bonde
Medstifter af Gruppen Paty og
dommerfuldmægtig
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0038.png
Folketinget
Side 38
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0039.png
Folketinget
Side 39
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0040.png
Folketinget
Side 40
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0041.png
Folketinget
Side 41
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0042.png
Folketinget
Side 42
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0043.png
Folketinget
Side 43
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0044.png
Folketinget
Side 44
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0045.png
Folketinget
Side 45
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0046.png
Folketinget
Side 46
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0047.png
Folketinget
Side 47
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0048.png
Folketinget
Side 48
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0049.png
Folketinget
Side 49
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0050.png
Jacob Mchangama
Direktør, Justitia
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0051.png
L65 REU Høring - Justitia kommentarer
Jacob Mchangama
Adm. direktør
[email protected]
[email protected]
facebook.com/justitiadk
linkedin.com/company/justitia
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0052.png
Brud med dansk tradition
Lovforslaget afviger fra dansk juridisk og politisk kultur.
Danmark har en stærk tradition for ikke at bruge statsmagten til at
straffe ytringer, der krænker religiøse doktriner og følelser.
Ingen personer er dømt for blasfemi siden 1946 og
blasfemiparagraffen blev afskaffet i 2017.
Lovbemærkninger til L 170 om lov om ændring af straffeloven fra
2017:
”Straffelovens blasfemibestemmelse er en unødvendig indskrænkning
af ytringsfriheden”, samt at ”Der bør ikke være særlige regler, der
beskytter religioner og guder mod ytringer. Derimod er der god grund
til at beskytte mennesker mod forhånelse og beskyldninger.”
Ytringsfrihedskommissionens betænkning fra 2020:
”Kommissionen anbefaler, at man fra lovgivers side vender tilbage til
den tilgang, der var den fremherskende herhjemme i mange år efter 2.
verdenskrig. Det betyder, at udfordringerne i langt højere grad, end det
har været tilfældet de senere år, skal mødes ved at værne om
ytringsfriheden i stedet for at begrænse den.”
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0053.png
Mosegaard bibelafbrænding
Af Statsadvokatens afgørelse
der forudgående var
fremlagt for Rigsadvokaten - fremgår det bl.a., at
”opfordringen til bibelafbrænding skal ses i sammenhæng
med en forudgående kunstudstilling, hvor formålet er at
vise, hvorledes kristendommen i Danmark i gennem tiderne
er blevet udbredt”. Statsadvokaten fandt det derfor
”tvivlsomt, hvorvidt det annoncerede projekt kan
karakteriseres som en spot
latterliggørelse
eller
forhånelse
– foragt” i blasfemiparagraffens forstand.
Statsadvokaten lagde også vægt på Mosegaards forklaring
om, at der var tale om ”en symbolsk handling som en del af
et kunstnerisk debatoplæg”, hvorfor det også var tvivlsomt,
hvorvidt Mosegaard havde det fornødne forsæt. I
Rigsadvokatens afgørelse vedrørende medarbejderne fra
Danmarks Radio, tilføjes det at Rigsadvokaten lægger ”vægt
på, at der i Danmark anerkendes vide rammer for
ytringsfriheden”.
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0054.png
Source
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0055.png
EMD's praksis om proportionalitet og strafsanktioner
Mariya Alekhina mfl. mod Rusland fra 2018
Pussy Riot-medlemmerne opførte kritisk "Punk-Prayer" mod Putin og den
russisk-ortodokse kirke i Moskva-katedral. De blev af en russisk domstol
idømt 2 års fængsel for "hooliganisme motiveret af religiøst had".
EMD's afgørelse:
"The Court finds that the applicants’
actions
neither contained elements of
violence, nor stirred up or justified violence, hatred or intolerance of
believers…it
reiterates that, in principle, peaceful and non-violent forms of
expression should not be made subject to the threat of imposition of a
custodial
sentence…and
that interference with freedom of expression in
the form of criminal sanctions may have a chilling effect on the exercise of
that freedom, which is an element to be taken into account when assessing
the proportionality of the interference in question"
(para. 227)
Se også E.S. mod Østrig, I.A. mod Tyrkiet, og
Stern
Taulats og Roura Capella mod Spanien (2018)
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0056.png
FN’s konvention om borgerlige og politiske rettigheder
(ICCPR) Artikel 19
Ifølge FNs Menneskerettighedskomité tillader ICCPR Artikel 19 ikke begrænsninger
af ytringsfriheden med henvisning til at undgå krænkelse af religiøse doktriner,
symboler eller følelser:
”Prohibitions
of displays of lack of respect for a religion or other belief system,
including blasphemy laws, are incompatible with the Covenant”
I 2018 holdt minister for udviklingssamarbejde Ulla Tørnæs, en tale, hvor hun
udtalte, at religionsfriheden var under pres og bl.a. påpegede, at 71 lande
kriminaliserede blasfemi.
I 2019 underskrev Danmark en international erklæring om blasfemilove,
hvori det fremhæves, at:
“Numerous
countries maintain laws criminalizing blasphemy, apostasy, or speech
that might
“defame” or “insult”
religious sentiments. Such laws are often used as a
pretext to justify vigilantism or mob violence in the name of religion, or as a
pretext to pursue retribution related to personal grievances. We see governments
using such laws to wrongfully imprison and punish individuals whose views on
matters of religion or belief may differ from official narratives or the views of
majority populations. We call on governments that utilize these laws to free any
individuals imprisoned on such grounds, and to repeal blasphemy, apostasy, and
other laws that impede the exercise of freedoms of expression and religion or
belief, in a manner inconsistent with international law”.
Raif Badawi blev idømt 10 års fængsel og
1000 stokkeslag for at blogge kritisk
om islam i Saudi Arabien
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0057.png
Spørgsmål fra
Retsudvalgets medlemmer
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Folketinget
| 22. november 2023
L 65 - 2023-24 - Bilag 17: Oplæg fra udvalgets høring om L 65 onsdag den 22. november kl. 9.00-12.30
2787263_0058.png
Afrunding
Åben høring over lovslag L 65
Retsudvalget
Steffen Larsen (LA), Retsudvalgets formand
Folketinget
| 22. november 2023