Retsudvalget 2023-24
L 65 Bilag 15
Offentligt
2785250_0001.png
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
Folketingets Retsudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
[email protected]
Med kopi til Justitsministeriet,
[email protected]
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 23/02643-2
22. NOVEMBER 2023
HØRINGSSVAR TIL LOVFORSLAG OM FORBUD MOD
UTILBØRLIG BEHANDLING AF SKRIFTER MED
VÆSENTLIG RELIGIØS BETYDNING FOR ET
ANERKENDT TROSSAMFUND
Den 27. oktober 2023 har Justitsministeriet fremsat lovforslag nr. L 65
om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af
skrifter med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt
trossamfund). Lovforslaget indeholder en række ændringer
sammenlignet med et tidligere lovudkast, der blev sendt i høring den
25. august 2023.
Institut for Menneskerettigheder afgav den 22. september 2023
høringssvar med bemærkninger til det oprindelige lovudkast.
1
I det
følgende afgiver instituttet sine bemærkninger til det fremsatte
lovforslag.
Overordnet set indebærer det fremsatte lovforslag, at der er sket en
lang række præciseringer i lovens anvendelsesområde. Forbuddet
finder dog fortsat anvendelse på politiske og visse kunstneriske
ytringer, der nyder særlig beskyttelse efter konventionen.
2
Ytringsfriheden udgør en grundpille i et demokratisk samfund, og
indskrænkninger i ytringsfriheden bør ske med omhu og præcision. Det
er fortsat instituttets vurdering, at lovforslaget kan gennemføres inden
for rammerne af menneskeretten. Instituttet finder imidlertid
anledning til at fremhæve, at også det reviderede lovforslag fortsat
udgør en begrænsning af ytringsfriheden, og at det på grund af
1
Institut for Menneskerettigheder,
Høringssvar til lovudkast om forbud mod utilbørlig
behandling af genstande med væsentlig religiøs betydning for et trossamfund,
22.
september 2023.
2
Mariya Alekhina m.fl. mod Rusland, sagsnr. 38004/12, pr. 212, og Dickinson mod
Tyrkiet, sagsnr. 25200/11.
L 65 - 2023-24 - Bilag 15: Henvendelse af 22/11-23 fra Institut for Menneskerettigheder
2785250_0002.png
bestemmelsens karakter altid vil være en konkret vurdering, om
bestemmelsen kan finde anvendelse. Bestemmelsen kan også i sin mere
indskrænkede form volde udfordringer for de retshåndhævende
myndigheder og for de enkelte borgere, der kan blive afskrækket fra at
ytre ellers lovlig magt- og religionskritik af frygt for straf.
På denne baggrund anser instituttet det for væsentligt, at der i det
fremsatte lovforslag er indført en evaluering af loven tre år efter dens
ikrafttrædelse.
Som det væsentligste er lovens anvendelsesområde indskrænket fra
”genstande” til ”skrifter”,
ligesom det er sikret, at billigelse af en
utilbørlig behandling ikke vil blive straffet.
Det fremsatte lovforslag forholder sig ikke til de anbefalinger om
ophævelse af blasfemibestemmelser, der stammer fra europæiske og
internationale organer. En række af disse anbefalinger førte til
ophævelsen af den danske blasfemibestemmelse i 2017.
3
Det er instituttets vurdering, at lovbemærkningernes beskrivelse af
menneskeretten er mangelfuld, da der alene henvises til
Menneskerettighedsdomstolens praksis og ikke til anbefalinger fra bl.a.
FN og Europarådet vedrørende ophævelsen af blasfemibestemmelser.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at
lovbemærkningerne beskriver de menneskeretlige anbefalinger
imod indførelsen af blasfemibestemmelser, som anses for at
medføre risici for unødvendige begrænsninger i ytringsfriheden.
Med venlig hilsen
Louise Holck
DIREKTØR
3
Justitsministeriet,
Regeringen vil afskaffe blasfemiparagraffen,
30. maj 2017.
2/2