Retsudvalget 2023-24
L 65 Bilag 10
Offentligt
2782590_0001.png
Justitia
|
Danmarks uafhængige juridiske tænketank
Justitias bidrag til L65
|
17. november 2023
Justitias bemærkninger til regeringens reviderede udkast til
lovforslag om koranloven L 65
Justitia ser positivt på, at regeringen med sit reviderede lovforslag om kriminalisering af utilbørlig
behandling af religiøse genstande L 65 (herefter benævnt
”lovforslaget”) begrænser flere af de
oprindelige lovforslags indskrænkninger af kunstnerisk, politisk og religiøs ytringsfrihed. Justitia ser også
positivt på, at det reviderede forslag indeholder en solnedgangsklausul på 3 år. Dog ændrer revideringen
ikke den mest grundlæggende indvending mod lovforslaget, som udgør et markant og stærkt
betænkeligt brud med en dybt forankret dansk retstradition, hvorefter man her i landet ikke straffer
ytringer, der krænker religiøse doktriner og følelser.
Lovforslaget rejser alvorlige bekymringer om ytringsfrihed og overholdelse af internationale
menneskerettigheder. Det er afgørende, at Folketinget nøje overvejer disse aspekter, før de vedtager
lovforslaget, da det kan medføre væsentlige konsekvenser for ytringsfrihed og Danmarks internationale
forpligtelser.
Justitia fremhæver følgende bekymringer ved lovforslaget:
Indskrænkning af ytringsfriheden:
Lovforslaget har fortsat en række alvorlige konsekvenser for den
kunstneriske, politiske og religiøse ytringsfrihed. Forslaget indsnævrer det oprindelige lovforslags brede
og uklare anvendelsesområde, men de principielle problemer med lovforslaget forbliver uændret.
Brud med dansk tradition:
Danmark har en stærk tradition for ikke at bruge statsmagten til at straffe
ytringer, der krænker religiøse doktriner og følelser. Ingen personer er dømt for blasfemi siden 1946 og
blasfemiparagraffen blev afskaffet i 2017. Lovforslaget afviger således fra dansk juridisk og politisk kultur,
og er udtryk for et alvorligt tilbageskridt der åbner døren for yderligere begrænsninger af ytringsfriheden
til fordel for religion.
Desuden går lovforslaget imod en central anbefaling i Ytringsfrihedskommissionens betænkning nr. 1573
fra 2020 om beskyttelse af ytringsfriheden:
”Kommissionen anbefaler, at man fra lovgivers side vender tilbage til den tilgang, der var den
fremherskende herhjemme i mange år efter 2. Verdenskrig. Det betyder, at udfordringerne i langt
højere grad, end det har været tilfældet de senere år, skal mødes ved at værne om ytringsfriheden i
stedet for at begrænse den.”
Overholdelse af internationale forpligtelser:
Lovforslaget overser fortsat en række problemstillinger
relateret til Danmarks internationale forpligtelser. Det gælder bl.a. FN’s Konvention om Borgerlige og
Politiske
Rettigheder
(ICCPR).
ICCPR
Artikel
19
beskytter
ytringsfriheden
og
ifølge
FN’s
Menneskerettighedskomité tillader Artikel 19 ikke begrænsninger af ytringsfriheden med henvisning til
at undgå krænkelse af religiøse doktriner, symboler eller følelser. Det reviderede lovforslag indeholder
ac
Justitia
Vesterbrogade 69D 1. th.
Side 1
1620 København
Justitia-int.org
L 65 - 2023-24 - Bilag 10: Henvendelse af 17/11-23 fra Justitia om indskrænkning af ytringsfriheden og brud med dansk tradition
2782590_0002.png
Justitia
|
Danmarks uafhængige juridiske tænketank
Justitias bidrag til L65
|
17. november 2023
ingen referencer til ICCPR Artikel 19, hvilket er bekymrende, da Danmark risikerer at vedtage en lov, der
er i strid med sine internationale forpligtelser.
Lovforslagets bemærkninger overser også retspraksis fra den Europæiske Menneskerettighedsdomstol,
der fastslår, at det som udgangspunkt ikke overholder proportionalitetskravet at idømme frihedsstraf for
ytringer som ikke har karakter af trusler, opfordringer til vold eller hadsk tale rettet mod en bestemt
befolkningsgruppe. På den baggrund må det antages at være tvivlsomt om (gentagen) overtrædelse af
forbuddet mod utilbørlig behandling kan sanktioneres med fængselsstraf som fastsat i bemærkningerne.
Justitia skal rette opmærksomhed på, at Justitsministeriet ikke klart har besvaret, om lovforslaget er i
overensstemmelse med ICCPR Artikel 19 og retspraksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
vedrørende frihedsstraf for ytringer.
Justitia henviser også til sit oprindelige
høringssvar
.
ac
Justitia
Vesterbrogade 69D 1. th.
Side 2
1620 København
Justitia-int.org