Socialudvalget 2023-24, Socialudvalget 2023-24, Socialudvalget 2023-24
L 63 Bilag 6, L 63 A Bilag 6, L 63 B Bilag 6
Offentligt
2790281_0001.png
Til lovforslag nr.
L 63
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 00. november 2023
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk og barnets lov
(Forlængelse af udvalgte forsøgsmuligheder m.v. i frikommuneforsøg II og rettelse af fejl i regler om underretningspligten og
satser m.v. i barnets lov)
[af social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Social- og boligministeren har stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten støtter den del af
lovforslaget, der vedrører og har til formål at rette fejl i bar-
nets lov. SF og EL kan dog ikke støtte den del af lovforsla-
get, der vedrører frikommuneforsøg. SF og EL skal påpege,
at partierne ikke støttede vedtagelsen af L 220 Forslag til lov
om ændring af lov om frikommunenetværk (Forsøgsmulig-
heder efter tredje ansøgningsrunde) tilbage i folketingsåret
2017-18 netop grundet bestemmelserne om magtanvendelse
og videoovervågning af borgere. SF og EL understreger, at
brug af teknologi først og fremmest bør anvendes til gavn
for borgeren og med fokus på værdighed, retssikkerhed og
efter dataetiske principper og overvejelser. SF og EL mener
stadig, som de også gav udtryk for i betænkningen til L 220
Forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk,
at det er stærkt bekymrende, hvis begrundelsen for magtan-
vendelse, som aflåsning af døre og »særlige døråbnere« er
udtryk for, forskydes i retning af økonomiske overvejelser
og rationaliseringer. Ligeledes er det problematisk, hvis vi-
deoovervågning af sårbare borgere kan komme til at træde
i stedet for den pædagogiske og omsorgsmæssige indsats,
og at mange af de sårbare borgerne ikke vil vide, de bliver
udsat for overvågning, og de derfor reelt ikke har mulighed
for at modsætte sig. SF og EL henviser til, at lovforslaget
ikke har været sendt i høring i Dataetisk Råd, og at lovfor-
slag der indebærer behandling af borgernes data og ikke
mindst etiske overvejelser, bør sendes i høring hos Dataetisk
Råd, jf. Justitsministeriets brev til samtlige ministerier af
12. august 2022 vedr. Høring af Dataetisk Råd over udkast
til lovforslag og administrative forskrifter. SF og Enhedsli-
sten påpeger endvidere, at drøftelserne om magtanvendelser
stadig udestår, og partierne opfordrer kraftigt ministeren til
at indkalde til de generelle drøftelser om magtanvendelser
snarligt. SF og EL kan derfor ikke støtte (del)lovforslaget
om de dele, der vedrører frikommuneforsøg.
Parti
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af et
<>tal:
DokumentId
Journalnummer
L 63a - 2023-24 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2790281_0002.png
2
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om frikommunenet-
værk (Forlængelse af udvalgte forsøgsmuligheder m.v. i fri-
kommuneforsøg II)« omfattende § 1 og § 3, stk. 1.
B.
»Forslag til lov om ændring af barnets lov (Rettelse af
fejl i regler om underretningspligten og satser m.v. i barnets
lov)« omfattende § 2 og § 3, stk. 2.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 14 b, stk. 2, 2.
pkt.,
ændres »§ 127« til: »bestemmelsen i § 127«.
[Sproglig korrektion]
Til § 3
3)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvensændring som følge af opdeling af lovforslaget]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til titlen
4)
Titlen
affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af barnets lov og lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension
(Rettelse af fejl i regler om underretningspligten
og satser m.v. i barnets lov og ændring af visse
bemyndigelsesbestemmelser i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension)«.
[Konsekvensændring som følge af ændring af bemyndigel-
sesbestemmelser i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspen-
sion]
Til § 2
5)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 59, stk. 4,
indsættes som
2. pkt.:
»Social- og boligministeren kan herunder fastsætte nær-
mere regler om beregning og indbetaling af bidrag til pen-
sionsordning og efter forhandling med beskæftigelsesmini-
steren og indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension
regler om betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-
bidrag.«
02.
I
§ 87, stk. 4,
indsættes efter » og efter«: »forhandling
med beskæftigelsesministeren og efter«, og efter »betaling«
indsættes: », indberetning og tilbagebetaling«.
03.
I
§ 88, stk. 6,
indsættes efter »efter«: »forhandling
med beskæftigelsesministeren og efter«, og »bidragsbeta-
ling« ændres til: »betaling, indberetning og tilbagebetaling
af ATP-bidrag«.«
[Tydeliggørelse af hjemmel til at fastsætte regler om pension
og ATP-bidrag, og at fastsættelse af regler om ATP-bidrag
sker efter forhandling med beskæftigelsesministeren]
6)
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 01
I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1110 af 10. oktober 2014, som ændret
senest ved § 22 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 2 c
udgår »efter forhandling med socialministeren og«,
og efter »Tillægspension« indsættes: », jf. dog stk. 2«.
2.
I
§ 2 c
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
De nærmere regler om bidragspligt ved ydelser
efter §§ 59, 87 og 88 i barnets lov, jf. § 2 a, stk. 5, fastsættes
efter § 59, stk. 4, § 87, stk. 4, og § 88, stk. 6, i barnets lov.««
[Ændring af visse bemyndigelsesbestemmelser i lov om Ar-
bejdsmarkedets Tillægspension]
Til § 3
7)
I
stk. 2
ændres »§ 2« til: »Loven«.
[Konsekvensændring som følge af opdeling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to separate lovforslag.
Det ene forslag (A) vedrører ændring af lov om frikom-
munenetværk, hvor det foreslås at forlænge forsøgshjemlen
for visse bestemmelser til og med 31. december 2024, og at
rette enkelte fejl i loven.
Det andet forslag (B) vedrører rettelser af fejl i regler om
underretningspligten og satser m.v. i barnets lov og ændring
af visse bemyndigelsesbestemmelser i lov om Arbejdsmar-
kedets Tillægspension.
Social- og boligministeren ønsker med ændringsforslaget
om deling af lovforslaget at sikre, at Folketingets partier
får mulighed for at tage særskilt stilling til henholdsvis for-
slaget om forlængelse af visse forsøg efter lov om frikom-
munenetværk og forslaget om rettelser af fejl i barnets lov
og ændring af visse bemyndigelsesbestemmelser i lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Til nr. 2
Det fremgår af § 14 b, stk. 2, 2. pkt., i lov om frikommu-
nenetværk, at beboere, der er omfattet af foranstaltningen ef-
L 63a - 2023-24 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2790281_0003.png
3
ter stk. 1, alene vil kunne tilbageholdes, hvis bestemmelsen i
§ 127 i lov om social service samtidig finder anvendelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det, at der i § 14 b,
stk. 2, 2. pkt., foretages en ændring, hvorved § 127 ændres
til §§ 124 d eller 136 d. Den foreslåede ændring vil indebæ-
re, at § 14 b, stk. 2, 2. pkt., vil få den ordlyd, at beboere, der
er omfattet af foranstaltningen efter stk. 1, alene vil kunne
tilbageholdes, hvis bestemmelsen i §§ 124 d eller 136 d i lov
om social service samtidig finder anvendelse.
Da der ved den foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr.
3, vil være henvisning til to bestemmelser i lov om social
service i stedet for henvisning til én bestemmelse, vurderes
det, at ordene ”bestemmelsen i” bør udgå af § 14 b, stk.
2, 2. pkt., i lov om frikommunenetværk. Ud fra sproglige
hensyn foreslås med ændringsforslaget, at disse ord således
skal udgå.
Til nr. 3
Som følge af forslag om opdeling af lovforslaget, jf. æn-
dringsforslag nr. 1, foreslås det, at fjerne henvisningen til
stk. 2, der omhandler den del af lovforslaget, der vedrører
ændringer af barnets lov.
Til nr. 4
Det foreslås, at titlen og undertitlen til lovforslaget æn-
dres som følge af, at der i lovforslaget foreslås indsat en
tydeliggørelse af adgangen til at fastsætte nærmere regler
om betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag
i bestemmelser om dækning af tabt arbejdsfortjeneste i bar-
nets lov og en deraf følgende konsekvensrettelse af visse
bemyndigelsesbestemmelser i lov om Arbejdsmarkedets Til-
lægspension.
Til nr. 5
§ 59 i barnets lov omhandler dækning af netværksplejefa-
miliers øvrige og ekstraordinære omkostninger ved at have
et barn eller en ung boende og muligheden for, at netværks-
plejefamilier efter en konkret vurdering desuden kan få hel
eller delvis hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Med
§ 59, stk. 4, i barnets lov har social- og boligministeren
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om dækning
af netværksplejefamiliens omkostninger ved at have et barn
eller en ung boende og om beregning og regulering af tabt
arbejdsfortjeneste. Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgø-
relse nr. 522 af 30. april 2019 om plejefamilier.
§ 87 i barnets lov omhandler hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et
barn eller en ung under 18 år med betydelig og varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk
eller langvarig lidelse. Med § 87, stk. 4, i barnets lov har
social- og boligministeren bemyndigelse til at fastsætte nær-
mere regler om beregning og regulering af tabt arbejdsfor-
tjeneste, herunder om beregning og indbetaling af bidrag til
pensionsordning, og efter indstilling fra Arbejdsmarkedets
Tillægspension regler om betaling af ATP-bidrag. Bemyndi-
gelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 932 af 19. juni 2020
om tilskud til pasning af børn med handicap eller langvarig
sygdom.
§ 88 i barnets lov omhandler en særlig supplerende ydel-
se i tilfælde af ledighed til personer, der modtager hjælp
efter § 87 i barnets lov. Med § 88, stk. 6, i barnets lov har
social- og boligministeren bemyndigelse til efter indstilling
fra Arbejdsmarkedets Tillægspension at fastsætte regler om
bidragsbetaling af ATP. Bemyndigelsen er udmøntet i be-
kendtgørelse nr. 932 af 19. juni 2020 om tilskud til pasning
af børn med handicap eller langvarig sygdom.
Med den foreslåede ændring af § 59, stk. 4, i barnets
lov, vil social- og boligministerens bemyndigelse til at
fastsætte regler om beregning og indbetaling af bidrag til
pensionsordning, når netværksplejefamilier modtager hjælp
til dækning af tabt arbejdsfortjeneste blive tydeliggjort, så-
dan at det fremgår direkte af bestemmelsen. Samtidig vil
social- og boligministerens bemyndigelse til, efter forhand-
ling med beskæftigelsesministeren og efter indstilling fra
Arbejdsmarkedets Tillægspension, at fastsætte regler om be-
taling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag, blive
tydeliggjort, sådan at det fremgår direkte af bestemmelsen.
I overensstemmelse med gældende ret forventes bemyn-
digelsesbestemmelsen anvendt til at fastsætte nærmere reg-
ler om beregning og indbetaling af bidrag til pensionsord-
ning og betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bi-
drag i tilfælde, hvor netværksplejefamilier modtager hjælp
til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Formålet med bestemmelsen er at sikre en udtrykkelig
adgang for social- og boligministeren til at kunne fastsætte
nærmere regler om beregning og indbetaling af bidrag til
pensionsordning og betaling, indberetning og tilbagebetaling
af ATP-bidrag i tilfælde, hvor netværksplejefamilier modta-
ger hjælp til dækning af hel eller delvis tabt arbejdsfortjene-
ste.
Med den foreslåede ændring af § 87, stk. 4, i barnets lov
vil social- og boligministerens bemyndigelse til, efter for-
handling med beskæftigelsesministeren, at fastsætte regler
om betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag,
blive tydeliggjort, sådan at det fremgår direkte af bestem-
melsen.
I overensstemmelse med gældende ret forventes bemyn-
digelsesbestemmelsen anvendt til at fastsætte nærmere reg-
ler om beregning og regulering af hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste, herunder om beregning og indbetaling
af bidrag til pensionsordning og betaling, indberetning og
tilbagebetaling af ATP-bidrag.
Formålet med bestemmelsen er at sikre en udtrykkelig
adgang for social- og boligministeren til at kunne fastsætte
nærmere regler om betaling, indberetning og tilbagebetaling
af ATP-bidrag efter forhandling med beskæftigelsesministe-
ren og efter indstilling fra Arbejdsmarkedets tillægspension
i tilfælde, hvor personer, der i hjemmet forsørger et barn
eller en ung under 18 år med betydelig og varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk
eller langvarig lidelse modtager hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste.
Med den foreslåede ændring af § 88, stk. 6, i barnets lov
vil social- og boligministerens bemyndigelse til, efter for-
handling med beskæftigelsesministeren, at fastsætte regler
om betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag,
L 63a - 2023-24 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2790281_0004.png
4
blive tydeliggjort, sådan at det fremgår direkte af bestem-
melsen.
I overensstemmelse med gældende ret forventes bemyn-
digelsesbestemmelsen anvendt til at fastsætte regler om be-
taling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag.
Formålet med bestemmelsen er at sikre en udtrykkelig
adgang for social- og boligministeren til at kunne fastsætte
nærmere regler om betaling, indberetning og tilbagebetaling
af ATP-bidrag efter forhandling med beskæftigelsesministe-
ren og efter indstilling fra Arbejdsmarkedets tillægspension
i tilfælde, hvor personer, der modtager hjælp efter § 87 får
en særlig supplerende ydelse i tilfælde af ledighed.
Til nr. 6
§ 2 c i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension bemyn-
diger beskæftigelsesministeren til efter forhandling med so-
cial- og boligministeren og efter indstilling fra bestyrelsen
for Arbejdsmarkedets Tillægspension at fastsætte nærmere
regler om bidragspligt efter §§ 42, 43 og 66 a, i lov om
social service, der fra den 1. januar 2024 bliver til §§ 59, 87
og 88 i barnets lov, jf. § 22 og § 52, stk. 1, i lov nr. 753 af
13. juni 2023.
Med den foreslåede ændring af § 59, stk. 4, § 87, stk.
4, og § 88, stk. 6, i barnets lov samles og ensrettes bemyndi-
gelserne til at fastsætte regler om bidragspligt i barnets lov
for så vidt angår personer, der modtager ydelser efter §§ 59,
87 og 88 i barnets lov. Herved bliver den tilsvarende bemyn-
digelse i § 2 c i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
overflødig og foreslås ændret i overensstemmelse hermed.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om
opdeling af lovforslaget, jf. ændringsforslag nr. 1, idet æn-
dringer i barnets lov og lov om Arbejdsmarkedets Tillægs-
pension foreslås at træde i kraft den 1. januar 2024 samtidig
med at barnets lov træder i kraft.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. okotober 2023 og var
til 1. behandling den 3. november 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og boligministeren sendte den 29.
juni 2023 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bilag
177 (folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 3. oktober
2023 sendte social- og boligministeren et tillæg til lovforsla-
get, som har været sendt i høring den 29. september 2023,
jf. SOU alm. del – bilag 6. Den 26. oktober 2023 sendte
social- og boligministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <6> bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål
til social- og boligministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Matilde Powers (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Maria Durhuus (S) Sara Emil Baaring (S) Anni Matthiesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Jon Stephensen (UFG)
Hans Andersen (V) Rosa Eriksen (M)
fmd.
Nanna W. Gotfredsen (M) Karin Liltorp (M) Marlene Harpsøe (DD)
Karina Adsbøl (DD) Katrine Daugaard (LA)
nfmd.
Alexander Ryle (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Mette Abildgaard (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Mette Thiesen (DF) Theresa Berg Andersen (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Victoria Velasquez (EL) Lotte Rod (RV)
Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
50
23
15
15
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
7
5
3
1
L 63a - 2023-24 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2790281_0005.png
5
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
14
14
10
9
7
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
3