Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
L 62 , L 62 A , L 62 B
Offentligt
2790511_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Udvalget for Landdistrikter og Øer har den 2. november 2023 bedt om mit svar
på spørgsmål 4 til ULØ L 62 - Forslag til lov om ændring af lov om planlægning
og forskellige andre love (Opfølgning på evaluering af planloven m.v.).
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Susie Jessen (DD).
Spørgsmål 4:
”Vil
ministeren kommentere på de to høringssvar fra hhv. Dansk Erhverv den
22. juni 2023 og FLID (Foreningen af Lystbådehavne i Danmark) den 23. juni
2023 og særligt forholde sig til deres bekymringer om mere bureaukrati og
kontrol i de danske lystbådehavne?”
Svar:
For så vidt angår bemærkningerne fra Foreningen af Lystbådehavne i Danmark
(FLID) og Dansk Erhverv om lystbådehavne henviser jeg til min besvarelse af
spørgsmål 1 til L 62.
Dansk Erhverv udtrykker herudover i høringssvaret støtte til forslaget om ø-ud-
viklingsplaner og forslaget om at udvidelse af mulighederne for at opnå forsøgs-
tilladelse til turismeprojekter vedrørende overflødiggjorte bygninger inden for
strandbeskyttelseslinjen.
Dansk Erhverv angiver også støtte til forslaget om at pålægge kommunerne at
lave strategisk planlægning for bymidten i de mindre og mellemstore byer.
Dansk Erhverv angiver, at de finder, at både ejendomsejere, city-/handels-
standsforening, restauratører, turistforeninger og destinationsselskaber samt
kultur- og fritidsforeninger skal inviteres til at deltage i det strategiske by-mid-
tesamarbejde, og at dette forpligtende samarbejde skal føre til en konkret hand-
lingsplan for bymidten.
Jeg henviser i den forbindelse til høringsnotatet til lovforslaget, hvor det på side
12 fremgår, at hensigten med at give metodefrihed i den strategiske planlægning
for bymidter er at undgå at detailstyre kommunernes strategier, da de lokale be-
hov og muligheder vil variere for de forskellige bymidter. Derfor vil det være op
til kommunerne at vælge de relevante private og civile aktører.
Dansk Erhverv støtter ikke forslaget om ændring af reglerne for tilbageførsel af
sommerhusgrunde som led i omplacering af sommerhusgrunde. Dansk Erhverv
angiver, at det bør være muligt at anvende tidligere lokalplanlagte sommerhus-
områder eller dele heraf, når der ansøges om tilbageførsel af sommerhusområ-
der, da sommerhusområder, der f.eks. over årene er blevet oversvømmet eller
tilsvarende, har været talt med i det samlede antal udlagte sommerhusgrunde.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
Akt nr.:
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
[email protected]
Dato: 29. november 2023
L 62b - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren vil kommentere på de to høringssvar fra hhv. Dansk Erhverv den 22. juni 2023 og FLID (Foreningen af Lystbådehavne i Danmark) den 23. juni 2023
2790511_0002.png
Jeg bemærker hertil, at det
som nævnt i høringsnotatet til lovforslaget på side
51
fremgår af aftale af 15. juni 2022 om
Opfølgning på evaluering af planloven
m.v.,
at der gennemføres en ny ansøgningsrunde på baggrund af en ændring af
regler for omplacering af sommerhusgrunde. Dermed kan grunde, der ikke må
bebygges på grund af naturbeskyttelse m.v., ikke omplaceres.
Dansk Erhverv angiver, at de som udgangspunkt finder de foreslåede mulighe-
der for glamping positive. Dansk Erhverv mener dog, at alle campingenheder bør
placeres på campingpladser og dermed underlægges campingreglementet, alter-
nativt at alle campingenheder underlægges samme regler som campingpladser,
så der ikke skabes konkurrenceforvridning.
Jeg henviser i den forbindelse til mit svar på spørgsmål 5 til L 62.
Hvad angår forslagene om mobildækning angiver Dansk Erhverv, at de udvidede
muligheder for at opstille mobilmaster i landzone bør gælde generelt, og ikke
kun i de områder, hvor staten har stillet dækningskrav i forbindelse med fre-
kvensauktioner. Dansk Erhverv foreslår også visse præciseringer og justeringer
af de foreslåede regler om opsætning af antennesystemer på eksisterende kon-
struktioner med tilhørende anlæg.
Jeg henviser i den forbindelse til høringsnotatet til lovforslaget, hvor det på side
64 og 65 fremgår, at lovforslaget i anledning af høringssvarene er blevet ændret.
Det medfører bl.a., at de udvidede muligheder for at opstille mobilmaster i land-
zone ikke er begrænset til områder med dækningskrav.
Akt nr.:
Side 2
Morten Dahlin
/ Lise Marie Buhl