Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
L 62 , L 62 A , L 62 B
Offentligt
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Udvalget for Landdistrikter og Øer har den 8. november 2023 bedt om mit svar
på spørgsmål 16 til ULØ L 62
–
Forslag til lov om ændring af lov om planlæg-
ning og forskellige andre love (Opfølgning på evaluering af planloven m.v.).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marianne Bigum (SF)
Spørgsmål 16:
”Hvad
er begrundelsen for, at kravet om strategisk planlægning for bymidter
begrænses til de ca. 120 byer med mellem 4.000 og 20.000 indbyggere samt
bymidten i de fire ø-kommuner Læsø, Samsø, Ærø og Fanø, og hvilke overve-
jelser ligger i øvrigt til grund for, at begrænsninger af aflastningscentre og an-
dre butikscentre ikke indgår i den strategiske planlægning?
”
Svar:
Afgrænsningen af byer omfattet af kravet om strategisk planlægning for bymid-
ten tager udgangspunkt i en analyse fra Partnerskab for levende bymidter. Ifølge
analysen er der i de små byer ikke længere basis for et byliv med både butikker
og andre former for privat og offentlig service. De store byer med over 20.000
indbyggere kan ofte pga. deres indbyggertal fastholde et pænt udbud af både
privat og offentlig service i bymidten. I de mindre og mellemstore byer vurderes
det realistisk med de rette indsatser at fastholde en række private og offentlige
servicefunktioner samt et idræts-, kultur og foreningsliv i bymidten, der tilsam-
men kan danne grundlag for et egentligt byliv. Derfor er kravet om strategisk
planlægning for bymidter målrettet de mindre og mellemstore byer med mellem
4.000 og 20.000 indbyggere.
Bymidten i den største by i de fire ø-kommuner Læsø, Samsø, Ærø og Fanø er
også omfattet af kravet. Det skyldes et ønske om at bevare et byliv i bymidten i
disse byer, som betjener hele øen, selvom de har færre end 4.000 indbyggere.
Den strategiske planlægning for bymidter skal ses i sammenhæng med bl.a. kom-
muneplanlægningen for detailhandel.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at den strategiske planlægning bør
inddrage andre relevante planer og strategier. Det kan være planlægning for de-
tailhandel, erhvervs- eller turismestrategier og planlægning for kultur- og fri-
tidsaktiviteter. Det fremgår desuden af lovforslagets bemærkninger, at de fore-
slåede redegørelseskrav skal medvirke til at sikre sammenhæng mellem plan-
strategien og den øvrige del af kommuneplanlægningen. Endelig fremgår det, at
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
Dato: 29. november 2023