Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
L 62 Bilag 16, L 62 A Bilag 16, L 62 B Bilag 16
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 62
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Udvalget for Landdistrikter og Øer den 0. december 2023
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning og forskellige andre love
(Opfølgning på evaluering af planloven m.v.)
[af ministeren for landdistrikter (Louise Schack Elholm)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 41 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Ministeren for byer og landdi-
strikter har stillet ændringsforslag nr. 1, 4, 5, 7, 8, 10-12,
14-19, 21, 26-38, 40 og 41. Enhedslistens medlem af udval-
get har stillet ændringsforslag nr. 2. Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3, 6,
9, 20, 23-25 og 39. Alternativets medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 13. Danmarksdemokraternes med-
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 22.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke
støtte lovforslaget og ser med bekymring på, at flere centrale
og væsentlige elementer i planloven afskaffes.
Ophævelsen af kravet om landsplanredegørelsen findes
problematisk, da den er et nødvendigt centralt værktøj, som
skaber en sammenhængende vision for udviklingen i landet
og således sikrer en overordnet ramme for kommunernes
initiativer. Der er behov for landsplanlægning, f.eks. i for-
bindelse med klimatilpasning, transportinfrastruktur, natur
og energiplanlægning. Derfor mener SF omvendt, at kravet
om landsplanredegørelsen bør fastholdes, mens krav til dens
indhold bør styrkes, f.eks. med bestemmelser om at forslag
til projekter med konsekvenser på landsplan skal ses i sam-
menhæng med resten af landet, og at de skal akkompagneres
af en redegørelse for deres konsekvenser for klima, natur og
biodiversitet.
Afskaffelsen af planlovens § 23 c finder SF stærkt be-
kymrende, da den rummer bestemmelsen om, at kommunal-
bestyrelsen før udarbejdelsen af forslag til kommuneplantil-
læg, der ikke er truffet beslutning om i en kommuneplans-
trategi, skal indkalde ideer og forslag m.v. med henblik på
planlægningsarbejdet. Ophævelsen af denne paragraf mod-
strider således den del af planlovens formålsparagraf, der
tilsiger, at offentligheden i videst muligt omfang inddrages
i planlægningsarbejdet, og uden kravet om indkaldelse af
ideer og forslag muliggøres, så omfattende forberedelser af
projekter uden for-offentlighed, at det kan være svært at
trække projekter tilbage trods offentlig modstand. Det mener
SF hverken er hensigtsmæssigt, nyttigt eller formålstjenligt,
og SF foreslår derfor, at bestemmelsen om for-offentlighed
i forbindelse med kommuneplantillæg, der ikke er truffet
beslutning om i en kommuneplanstrategi, fastholdes. SF er
for borgerinddragelse og åbenhed og mener således ikke,
at det under nogen omstændigheder kan retfærdiggøres at
afskaffe bestemmelser og principper om borgerinddragelse
med henblik på at gøre det nemmere for myndigheder at
vedtage planer.
Endvidere finder SF ophævelsen af kapitlet om lokal
Agenda 21 bekymrende. Det skyldes især, at ophævelsen
ikke ledsages af tilsvarende bestemmelser andetsteds i plan-
loven, men kun begrundes med, at mange kommuner alle-
DokumentId
Journalnummer