Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
L 62 , L 62 A , L 62 B
Offentligt
2789805_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Udvalget for Landdistrikter og Øer har den 8. november 2023 bedt om mit svar
på spørgsmål 18 til ULØ L 62
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning
og forskellige andre love (Opfølgning på evaluering af planloven m.v.).
Spørgsmål 18:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor ministeren mener, at planlovens § 23 c
om indkaldelse af ideer og forslag vedrørende ændringer i kommuneplanen,
der ikke er truffet beslutning om i en planstrategi, på en uhensigtsmæssig måde
komplicerer kommunalbestyrelsens muligheder for at tilvejebringe ændringer
af kommuneplanen, herunder give konkrete eksempler på sådanne tilfælde? Vil
ministeren desuden redegøre for, hvordan ophævelsen af § 23 c er i overens-
stemmelse med planlovens § 1, stk. 6 om, at offentligheden i videst muligt om-
fang inddrages i planlægningsarbejdet?”
Svar:
Med forslaget vil det blive overladt til kommunalbestyrelsen at vurdere, hvor-
når det er nødvendigt eller hensigtsmæssigt at gennemføre forudgående of-
fentlighed i forbindelse med de omhandlede forslag til ændringer af kommune-
planen. Samtidig vil spørgsmålet om korrekt gennemført forudgående offent-
lighedsfase ikke kunne indbringes for Planklagenævenet, og eventuelt forsinke
realisering af byggeriet.
Kommunalbestyrelsen vil f.eks. have mulighed for mere generelt at bestemme,
at der i relation til udvalgte emner
f.eks. planlægning for vedvarende energi-
anlæg
som udgangspunkt gennemføres forudgående offentlighed.
Derfor vurderede forligsparterne bag den politiske aftale fra 15. juni 2022 om
Opfølgning på evaluering af planloven m.v.,
at forslaget samlet set vil kunne for-
enkle og effektivisere kommunalbestyrelsens fortløbende arbejde med ændrin-
ger af kommuneplanen. Det vurderes også, at kommunalbestyrelsen bedst kan
vurdere, i hvilke tilfælde forudgående offentlighed tilfører planlægningsproces-
sen en merværdi. Jeg har den grundlæggende politiske holdning, at hvis det er
muligt, så skal beslutningen træffes så decentralt som muligt.
Det bemærkes i øvrigt, at planlovens almindelige regler om offentlig høring
over planforslag ikke foreslås ændret. Offentlighedens synspunkter vil derfor
stadig, i overensstemmelse med planlovens formålsbestemmelse om inddra-
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Dato: 29. november 2023
L 62a - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor ministeren mener, at planlovens § 23 c om indkaldelse af ideer og forslag vedrørende ændringer i kommuneplanen, der ikke er truffet beslutning om i en planstrategi, på en uhensigtsmæssig måde komplicerer kommunalbestyrelsens muligheder for at tilvejebringe ændringer af kommuneplanen
2789805_0002.png
gelse af offentligheden i planlægningsarbejdet, kunne indgå i kommunalbesty-
relsens beslutningsgrundlag i forbindelse med den offentlige høring over kon-
krete forslag til ændring af kommuneplanen.
Morten Dahlin
/ Lise Marie Buhl
Akt nr.:
Side 2