Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
L 62 , L 62 A , L 62 B
Offentligt
2789782_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Udvalget for Landdistrikter og Øer har den 8. november 2023 bedt om mit svar
på spørgsmål 11 til ULØ L 62
Forslag til lov om ændring af lov om planlæg-
ning og forskellige andre love (Opfølgning på evaluering af planloven m.v.).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marianne Bigum (SF)
Spørgsmål 11:
”Hvilke
undersøgelser eller analyser lægger ministeren til grund for påstan-
den om, at mange kommuner på eget initiativ har valgt af skrive en række af
FN’s verdensmål ind i kommunens planstrategi og strategier for f.eks. bære-
dygtighed, som fremføres ifm. ophævelsen af bestemmelsen om lokal Agenda
21, og vil ministeren i øvrigt redegøre for, hvorfor der ved ophævelsen af be-
stemmelserne om lokal Agenda 21 ikke indsættes nye bestemmelser om bæ-
redygtighed og borgerinddragelse, f.eks. ifm. kommuneplanstrategier?”
Svar:
Den politiske aftale
Danmark i bedre balance
Bedre rammer for kommuner,
borgere og virksomheder i hele landet
fra juni 2016 omfattede en række æn-
dringer i planloven. Det fremgik også af aftalen, at den nye planlovgivning
skulle evalueres. Derfor udarbejdede den daværende Bolig- og Planstyrelse en
evaluering af planloven m.v. i marts 2021.
Der henvises i evalueringen til Erhvervsministeriets seneste redegørelse for
kommunernes og regionernes arbejde med lokal Agenda 21 (Erhvervs-, Vækst-
og Eksportudvalget (ERU) Alm. del
2018-19 (1. samling)
Bilag 120), hvoraf
det bl.a. fremgår, at bæredygtig omstilling og borgerinddragelse er en integre-
ret del af kommunernes planlægningspraksis, hvor indsatserne typisk er foran-
kret i de forvaltninger, der har den udførende kompetence. Mange kommuner
har desuden på eget initiativ valgt at skrive en række
af FN’s verdensmål ind i
kommunens planstrategi og strategier for f.eks. bæredygtighed.
Bolig- og Planstyrelsen vurderede i evalueringen, at kravene til kommunerne
om at redegøre for implementering af Agenda 21-målsætningerne kan ophæ-
ves, da kommunerne i høj grad indarbejder Agenda 21-målsætningerne i kom-
munens øvrige strategier og øvrige virke. Bolig- og Planstyrelsen vurderede
desuden, at
det ikke vil være hensigtsmæssigt at indføre FN’s verdensmål som
en erstatning for lokal Agenda 21 med et krav til kommunens planlægning eller
som et krav om en særlig redegørelse for kommunens arbejde med verdensmå-
lene. Dette blev begrundet i, at kommunerne på eget initiativ allerede indarbej-
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Dato: 29. november 2023
L 62a - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om hvilke undersøgelser eller analyser ministeren lægger til grund for påstanden om, at mange kommuner på eget initiativ har valgt af skrive en række af FN’s verdensmål ind i kommunens planstrategi og strategier
2789782_0002.png
der en række af FN’s verdensmål i deres planlægning
sammen med andre rele-
vante politiske strategier. Omfang og metode til indarbejdelsen beror på en
konkret lokal vurdering og bør være en del af det kommunale råderum.
På den baggrund vurderede forligsparterne bag den politiske aftale fra 15. juni
2022 om
Opfølgning på evaluering af planloven m.v.,
at kravene i planloven om
redegørelse for lokal Agenda 21 ikke længere er nødvendige, og at det indgår
som en række aftalte forenklinger.
Morten Dahlin
/ Lise Marie Buhl