Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
L 62 Bilag 19, L 62 A Bilag 19, L 62 B Bilag 19
Offentligt
2798659_0001.png
Paralleltekster til L 62 som fremsat
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om planlægning, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1157 af 1. juli 2020,
som ændret ved § 6 i lov nr. 1833 af
8. december 2020, § 2 i lov nr. 573
af 10. maj 2022, § 1 i lov nr. 417 af
25. april 2023 og lov nr. 418 af 25.
april 2023, foretages følgende æn-
dringer:
§ 2.
---
Stk. 2.
Efter nyvalg til Folketinget
afgiver erhvervsministeren en rede-
gørelse om landsplanarbejdet til
brug for kommuneplanlægningen.
Ministeren kan i øvrigt i fornødent
omfang afgive en redegørelse for de
landsplanmæssige interesser i sær-
lige emner til brug for kommune-
planlægningen.
Stk. 3.
Redegørelsen for landsplan-
arbejdet, jf. stk. 2, skal omfatte de
særlige forhold af betydning for
planlægningen i hovedstadsområ-
det.
§ 4 a. ---
Stk. 1.
Erhvervsministeren kan ef-
ter ansøgning fra kommunalbesty-
relser meddele mellem 0 og 15 tilla-
delser, jf. dog stk. 7, 3. pkt., til plan-
lægning og meddelelse af landzone-
tilladelser til innovative og miljø-
mæssigt bæredygtige turismepro-
jekter uanset § 5 b, stk. 1, nr. 1, 3 og
4, og § 35, stk. 3, hvis
1.
§ 2, stk. 2 og 3, ophæves.
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
1) ---
2) etableringen af de konkrete pro-
jekter sker i tilknytning til øvrige
turismemæssige aktiviteter og er
i overensstemmelse med de sam-
menhængende
turistpolitiske
overvejelser i kommunalbesty-
relsens planlægning for turisme
samt
kommunalbestyrelsens
planstrategi,
3-4) ---
Stk. 2-10.
---
§ 5 b.
For planlægningen i kyst-
nærhedszonen gælder,
1-5) ---
Stk. 2-3.
---
Stk. 4.
Erhvervsministeren kan ef-
ter ansøgning fra kommunalbesty-
relser fastsætte regler efter § 3, stk.
1 og stk. 2, 1. pkt., der fraviger stk.
1, nr. 3, således at kommunalbesty-
relserne får mulighed for ved lokal-
plan at udlægge nye sommerhusom-
råder i kystnærhedszonen inden for
en ramme på højst 6.000 nye som-
merhusgrunde og tilbageføre eksi-
sterende ubebyggede sommerhus-
områder udlagt efter § 11 b, stk. 1,
nr. 12, eller § 34, stk. 3 og 5, i kyst-
nærhedszonen til landzone med hen-
syntagen til følgende:
1) ---
2) Den enkelte kommunalbesty-
relse skal anvise, hvilke ubebyg-
gede sommerhusgrunde i kyst-
nærhedszonen der kan tilbagefø-
res, så der byttes eksisterende
ubebyggede sommerhusområder
med nye i forholdet 1:1 i de kom-
muner, hvor det er muligt.
3-6) ---
Stk. 5-9. ---
2.
I
§ 4 a, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter
»aktiviteter«: »eller ved omdannelse
af eksisterende, overflødiggjorte
bygninger inden for strandbeskyttel-
seslinjen,«.
3.
I
§ 5 b, stk. 1,
indsættes efter
»gælder,«: »jf. dog stk. 10,«.
4.
I
§ 5 b, stk. 4, nr. 2,
indsættes som
2. pkt.:
»En ubebygget sommerhusgrund,
der ikke kan bebygges efter f.eks.
naturbeskyttelseslovgivningen, må
ikke søges tilbageført til landzone.«
5.
§ 5 b
indsættes som
stk. 10:
»Stk. 10.
Ministeren for landdi-
strikter kan efter aftale med miljø-
ministeren godkende, at kommunal-
bestyrelsen vedtager en ø-udvik-
lingsplan, der fraviger stk. 1. Kom-
munalbestyrelsen kan alene udar-
2
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
bejde et forslag til en ø-udviklings-
plan på initiativ af øens beboere. En
ø-udviklingsplan tilvejebringes som
en lokalplan efter reglerne i kapitel
5 og 6.«
Kap. 2 b. Strategisk planlægning
for landsbyer
6.
I
overskriften
til kapitel 2 b ind-
sættes efter »landsbyer«: »og by-
midter«.
7.
Efter § 5 d indsættes i
kapitel 2 b:
Ȥ 5 e.
Kommuneplanlægningen
skal under hensyn til lokale forhold
indeholde en helhedsorienteret stra-
tegisk planlægning for bymidter i
mindre og mellemstore byer, jf. § 5
f.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal
koordinere den strategiske planlæg-
ning for bymidter med nabokommu-
ner, hvis udviklingen af bymidter
også er afhængig af udviklingen af
bymidter i disse kommuner.
Stk. 3.
Ministeren for landdistrikter
kan fastsætte regler om grundlaget
for kommunalbestyrelsens strategi-
ske planlægning for bymidter, jf.
stk. 1.
§ 5 f.
Den strategiske planlægning
for bymidter skal understøtte en ud-
vikling af levende bymidter i kom-
munens mindre og mellemstore
byer, udarbejdes i dialog med byens
private og civile aktører, angive
overordnede målsætninger og virke-
midler for udviklingen af bymid-
terne og tage stilling til placering af
offentlige funktioner og bevaring af
kulturmiljøer og bygninger i bymid-
terne.«
§ 11 a.
Kommuneplanen skal inde-
holde retningslinjer for
1-13) ---
14) varetagelse af naturbeskyttelses-
interesserne, som udgøres af
naturområder med særlige na-
turbeskyttelsesinteresser, her-
under eksisterende Natura
2000-områder på land og andre
8.
I
§ 11 a, stk. 1, nr. 14,
indsættes
efter »udgøres af«: »dels«, og
»samt« ændres til: », dels«.
3
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
beskyttede naturområder samt
økologiske forbindelser, poten-
tielle naturområder og potenti-
elle økologiske forbindelser, og
for prioritering af kommunal-
bestyrelsens naturindsats inden
for Grønt Danmarkskort,
15-23) ---
24) beliggenheden af omdannelses-
landsbyer,
25-29) ---
9.
I
§ 11 a, stk. 1, nr. 24,
indsættes
efter »omdannelseslandsbyer«: »i
områder med eller uden befolk-
ningstilbagegang«.
10.
I
§ 11 a, stk. 1,
indsættes efter nr.
24 som nyt nummer:
»25) udviklingen af bymidter,«.«
Nr. 25-29 bliver herefter nr. 26-30
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal
ved fastsættelse af retningslinjer ef-
ter stk. 1, nr. 14, udpege beliggen-
heden af naturområder med særlige
naturbeskyttelsesinteresser på kort,
herunder eksisterende Natura 2000-
områder på land og andre beskyt-
tede naturområder samt økologiske
forbindelser, potentielle naturområ-
der og potentielle økologiske for-
bindelser. Ved udpegningen skal
Digitale Naturkort anvendes. Den
samlede udpegning udgør herefter
Grønt Danmarkskort.
§ 11 b.
Rammer for indholdet af lo-
kalplaner fastsættes for de enkelte
dele af kommunen med hensyn til
1-12) ---
11.
I
§ 11 a, stk. 2, 1. pkt.,
ændres
»beliggenheden af naturområder
med særlige naturbeskyttelsesinte-
resser på kort, herunder eksisterende
Natura 2000-områder på land og an-
dre beskyttede naturområder samt
økologiske forbindelser, potentielle
naturområder og potentielle økolo-
giske forbindelser« til: »arealerne
med naturbeskyttelsesinteresser på
kort«.
12.
I
§ 11 b, stk. 1,
indsættes efter nr.
3 som nyt nummer:
»4) procentdel med grønne area-
ler,«.«
Nr. 4-18 bliver herefter nr. 5-19.
13.
I
§ 11 b, stk. 1, nr. 13,
der bliver
nr. 14, ændres »i et byomdannelses-
område inden for eller« til: »inden
for en havns dækkende værker, i et
byomdannelsesområde dog også«.
13) anvendelsen af vandområder og
udformning af anlæg på vandområ-
der i et byomdannelsesområde inden
for eller i tilknytning til en havns
dækkende værker,
14-18) ---
Stk. 2-5. ---
14.
I
§ 11 b
indsættes som
stk. 6:
4
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
»Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen kan
uanset § 11 a, stk. 6-8, fastsætte ram-
mer for overførsel af landsbyer fra
landzone til byzone med udgangs-
punkt i kommuneplanens hoved-
struktur og på baggrund af den stra-
tegiske planlægning for landsbyer,
jf. §§ 5 c og 5 d.«
§ 11 e.
Kommuneplanen skal led-
sages af en redegørelse for planens
forudsætninger, herunder om
1-16) ---
Stk. 1-6. ---
15.
I
§ 11 e
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Redegørelsen for den del af
kommuneplanen, som indeholder
strategisk planlægning for bymidter,
jf. § 5 e, stk. 1, skal indeholde oplys-
ninger om grundlaget for den strate-
giske planlægning for bymidter, her-
under sammenhæng med andre rele-
vante strategier og planer, samt en
redegørelse for, hvordan kommune-
planlægningen understøtter den øn-
skede udvikling af bymidter.«
§ 12 ---
Stk. 1-2. ---
Stk. 3.
Inden for byzoner og som-
merhusområder kan kommunalbe-
styrelsen modsætte sig opførelse af
bebyggelse eller ændret anvendelse
af bebyggelse eller ubebyggede are-
aler, når bebyggelsen eller anven-
delsen er i strid med bestemmelser i
kommuneplanens rammedel. For-
bud kan dog ikke nedlægges, når det
pågældende område i kommunepla-
nen, er udlagt til offentligt formål,
eller når området er omfattet af en
lokalplan eller en byplanvedtægt.
§ 15. ---
Stk. 2.
I en lokalplan kan der opta-
ges bestemmelser om:
1-7) ---
8) anvendelse af de enkelte bygnin-
ger,
9) ---
16.
I
§ 12, stk. 3,
indsættes som
3.
pkt.:
»Forbud kan endvidere ikke ned-
lægges, hvis bebyggelsen eller an-
vendelsen allerede er tilladt eller i
øvrigt er lovligt etableret, herunder
efter anden lovgivning.«
17.
I
§ 15, stk. 2, nr. 8,
indsættes ef-
ter »enkelte bygninger,«: »herunder
at boliger kun må anvendes som
5
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
ungdomsboliger til studerende om-
fattet af lov om boligforhold kapitel
1 a eller lov om støttede private ung-
domsboliger,«.
18.
I
§ 15, stk. 2,
indsættes efter nr.
8 som nye numre:
»9) beliggenhed af bygninger til re-
ligiøse formål, herunder forbud
mod anvendelse af bygninger til
religiøse formål,
10) parkeringsforhold, herunder om
antal, beliggenhed og udform-
ning af parkeringspladser til for-
skellige anvendelser i området
og om etablering af infrastruktur
for alternative drivmidler til
transport i tilknytning til parke-
ringspladser,«.«
Nr. 9-29 bliver herefter nr. 11-31.
10) udformning, anvendelse og ved-
ligeholdelse af ubebyggede
arealer, herunder om terrænre-
gulering, hegnsforhold, beva-
ring af beplantning og beplant-
ningsforhold i øvrigt, herunder
beplantningens tilladte højde,
samt belysning af veje og andre
færdselsarealer,
11) ---
12) tilvejebringelse af eller tilslut-
ning til fællesanlæg i eller uden
for det af planen omfattede om-
råde som betingelse for ibrugta-
gen af ny bebyggelse,
13-18) ---
19.
I
§ 15, stk. 2, nr. 10,
der bliver
nr. 12, indsættes efter »hegnsfor-
hold,«: »naturforhold,«.
20.
§ 15, stk. 2, nr. 12,
der bliver nr.
14, affattes således:
»14) tilvejebringelse af fællesanlæg,
herunder grønne arealer og
parkeringspladser eventuelt
med tilhørende infrastruktur
for alternative drivmidler til
transport, i det af planen om-
fattede område eller tilslutning
til fællesanlæg i eller uden for
området som betingelse for
ibrugtagen af ny bebyg-
gelse,«.«
21.
I
§ 15, stk. 2,
indsættes efter nr.
12, der bliver nr. 14, som nyt num-
mer:
»15) tilvejebringelse af infrastruk-
tur for alternative drivmidler
til transport som betingelse
6
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
for ændret anvendelse af eksi-
sterende bebyggelse med til-
hørende
parkeringsplad-
ser,«.«
Nr. 13-29, der bliver nr. 15-31, bli-
ver herefter nr. 16-32.
19) etablering af afværgeforanstalt-
ninger til sikring mod over-
svømmelse eller erosion i om-
råder, der kan blive udsat for
oversvømmelse eller erosion,
som betingelse for ibrugtag-
ning af det, som skal sikres
mod oversvømmelse,
20-26) ---
27) anvendelsen af vandområder i et
byomdannelsesområde, jf. § 11
d, inden for eller i tilknytning
til en havns dækkende værker,
22.
I
§ 15, stk. 2, nr. 19,
der bliver
nr. 22, indsættes efter »afværgefor-
anstaltninger«: »i eller uden for det
af planen omfattede område«.
23.
I
§ 15, stk. 2, nr. 27,
der bliver
nr. 30, ændres »i et byomdannelses-
område, jf. § 11 d, inden for eller«
til: »inden for en havns dækkende
værker, i et byomdannelsesområde,
jf. § 11 d, dog også«.
24.
I
§ 15, stk. 2, nr. 28,
der bliver
nr. 31, ændres »i et byomdannelses-
område, jf. § 11 d, inden for eller«
til: »inden for en havns dækkende
værker, i et byomdannelsesområde,
jf. § 11 d, dog også«.
28) udformningen af anlæg på vand-
områder i et byomdannelses-
område, jf. § 11 d, inden for el-
ler i tilknytning til en havns
dækkende værker, herunder
inddæmning og opfyldning,
etablering af faste anlæg og an-
bringelse af faste eller foran-
krede indretninger eller gen-
stande samt anbringelse af far-
tøjer, der agtes anvendt til andet
end sejlads, uddybning eller
gravning m.v., og
29) ---
Stk. 3-4. ---
25.
I
§ 15
indsættes efter stk. 4 som
nyt stykke:
»Stk. 5.
En lokalplan kan indeholde
bestemmelse om undtagelser fra §
16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 1,
og § 19 i lov om naturbeskyttelse, jf.
§ 65, stk. 1 og 2, i lov om naturbe-
skyttelse, som er nødvendige for lo-
kalplanens virkeliggørelse.«
Stk. 5-14 bliver herefter stk. 6-15.
Stk. 5.
Uden for landsbyer kan en
lokalplan for landzonearealer, der
26.
I
§ 15, stk. 5,
der bliver stk. 6,
udgår », 9«.
7
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
fastlægges til jordbrugsmæssig an-
vendelse, ikke indeholde bestem-
melser efter stk. 2, nr. 3, 6, 8, 9 eller
10.
Stk. 6-14. ---
27.
I
§ 15
indsættes som
stk. 17:
»Stk. 17.
Kommunalbestyrelsen
kan i en lokalplan fastsætte bestem-
melser om midlertidig anvendelse af
arealer, der ligger i byzone. Den
midlertidige anvendelse skal tidsbe-
grænses til højst ti år og kan ved
kommunalbestyrelsens dispensation
forlænges med op til fem år ad gan-
gen. Ved kommunalbestyrelsens be-
handling af en ansøgning om di-
spensation finder § 20 tilsvarende
anvendelse.«
§ 15 a. ---
Stk. 2.
Lokalplaner, der tilvejebrin-
ges for arealer i et område, som i
kommuneplanen er fastlagt som et
byomdannelsesområde, kan uanset
stk. 1 udlægge støjbelastede arealer
til støjfølsom anvendelse, når kom-
munalbestyrelsen har sikkerhed for,
at støjbelastningen er bragt til ophør
i løbet af en periode, der ikke væ-
sentligt overstiger 8 år, efter at den
endeligt vedtagne lokalplan er of-
fentliggjort.
Stk. 3.
Lokalplaner, der tilvejebrin-
ges for arealer i et område, som i
kommuneplanen er fastlagt som et
transformationsområde, kan uanset
stk. 1 udlægge arealer, som er bela-
stet af støj fra eksisterende produk-
tionsvirksomheder til boligformål,
hvis
1-3) ---
4) der i umiddelbar tilknytning til
boligbebyggelsen er adgang til
udendørs opholdsarealer, hvor
grænseværdier for støj er over-
holdt, og
5) ---
28.
I
§ 15 a, stk. 2,
indsættes efter
»byomdannelsesområde,«: »jf. §§
11 b, stk. 1, nr. 6, og 11 d,«.
29.
I
§ 15 a, stk. 3,
indsættes efter
»transformationsområde,«:
»jf.
§ 11
a, stk. 1, nr. 27,«.
30.
I
§ 15 a, stk. 3,
ændres »produk-
tionsvirksomheder til boligformål«
til: »produktionsvirksomheder, til
enten boligformål eller hoteller,
kontorerhverv el.lign.«
31.
I
§ 15 a, stk. 3, nr. 4,
indsættes
efter »boligbebyggelsen«: », bebyg-
gelsen til hotelformål, kontorer-
hverv el.lign.«
8
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal
på ejendomme, der er omfattet af en
lokalplans arealudlæg til boligfor-
mål, jf. stk. 3, lade tinglyse, at græn-
seværdier for støj kan være over-
skredet med op til 5 dB, jf. stk. 3, nr.
2.
Stk. 5-7. ---
§ 16.
En lokalplan skal ledsages af
en redegørelse for, hvorledes planen
forholder sig til kommuneplanen og
øvrig planlægning for området.
Stk. 2-11. ---
32.
I
§ 15 a, stk. 4,
indsættes efter
»boligformål,«: »hoteller, kontorer-
hverv el.lign.,«.
33.
I
§ 16
indsættes som
stk. 12:
»Stk. 12.
Redegørelsen til lokal-
planforslag for vindmøller og sol-
celleanlæg skal indeholde oplysning
om de planlagte anlægs kapacitet
angivet som MW pr. teknologi samt
den forventede el-produktion angi-
vet som antal MWh per år.«
§ 19.
Kommunalbestyrelsen kan
dispensere fra bestemmelser i en lo-
kalplan eller en plan mv., der er op-
retholdt efter § 68, stk. 2, hvis di-
spensationen ikke er i strid med
principperne i planen, eller tidsbe-
grænses til maksimalt 3 år, dog 10 år
for studieboliger, jf. dog stk. 3, § 5
u, § 36, stk. 1, nr. 18, og § 40.
§ 21 b.
På opfordring fra en grund-
ejer kan kommunalbestyrelsen
indgå en udbygningsaftale med
grundejeren for områder, der i kom-
muneplanen er udlagt til byzone el-
ler sommerhusområde, jf. § 11 a,
stk. 1, nr. 1, samt for områder i land-
zone.
Stk. 2. ---
Stk. 3.
Udbygningsaftalen kan kun
indeholde bestemmelser om, at
grundejeren helt eller delvis skal ud-
føre eller afholde udgifterne til de
fysiske infrastrukturanlæg, som skal
etableres i eller uden for området for
at virkeliggøre planlægningen.
Stk. 4-5. ---
34.
I
§ 19, stk. 1,
indsættes efter
»studieboliger«: »og byhaver«, og
efter »§ 5 u,« indsættes: »§ 15, stk.
17,«.
35.
I
§ 21 b, stk. 3,
indsættes efter
»infrastrukturanlæg«: », herunder
anlæg til sikring mod oversvøm-
melse eller erosion,«.
9
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
§ 22 a.
Forud for erhvervsministe-
rens afgivelse af en redegørelse om
landsplanarbejdet eller en redegø-
relse for de landsplanmæssige inte-
resser i særlige emner, jf. § 2, stk. 2,
og forud for erhvervsministerens
fastsættelse af bindende regler eller
retningslinjer efter § 3, stk. 1 eller §
5 j, stk. 2 og 4, skal et forslag offent-
liggøres og sendes til de berørte re-
gionsråd og kommunalbestyrelser.
Offentliggørelse kan ske udeluk-
kende digitalt. Erhvervsministeren
fastsætter en frist på mindst 8 uger
for fremsættelse af kommentarer til
det fremsatte forslag.
Stk. 2-3. ---
§ 23 c.
Kommunalbestyrelsen kan
tilvejebringe forslag til ændringer af
kommuneplanen, der ikke er truffet
beslutning om i en strategi, der er
vedtaget og offentliggjort efter reg-
lerne i § 23 a. Før udarbejdelsen af
sådanne forslag skal kommunalbe-
styrelsen indkalde ideer og forslag
mv. med henblik på planlægningsar-
bejdet. Ved mindre ændringer i en
kommuneplans rammedel, der ikke
strider mod planens hovedprincip-
per, samt ved uvæsentlige ændrin-
ger i planens hovedstruktur kan
kommunalbestyrelsen dog undlade
at indkalde ideer og forslag mv.
Stk. 2.
Indkaldelsen af ideer og for-
slag skal indeholde en kort beskri-
velse af hovedspørgsmålene i den
forestående planlægning. Offentlig-
gørelse skal ske i det register, som
erhvervsministeren har oprettet i
medfør af § 54 b. Offentlig bekendt-
gørelse kan ske udelukkende digi-
talt. Kommunalbestyrelsen fastsæt-
ter en frist for afgivelse af ideer, for-
slag mv.
§ 29. ---
Stk. 2. ---
Stk. 3.
En minister kan fremsætte
indsigelse mod et lokalplanforslag
36.
I
§ 22 a, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »er-
hvervsministerens afgivelse af en
redegørelse om landsplanarbejdet
eller en redegørelse for de lands-
planmæssige interesser i særlige
emner, jf. § 2, stk. 2, og forud for«.
37.
§ 23 c, stk. 1, 2
og
3. pkt.,
og
stk.
2,
ophæves.
38.
I
§ 29, stk. 3,
indsættes efter 2.
pkt.: »Stiftsøvrigheden kan dog ikke
10
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
ud fra de særlige hensyn, som mini-
steren varetager. Retten til at frem-
sætte indsigelse efter 1. pkt. gælder
også for stiftsøvrigheden.
fremsætte indsigelse mod et lokal-
planforslag, der muliggør opstilling
af solceller længere væk fra en kirke
end 1.000 m. Stiftsøvrigheden kan
heller ikke fremsætte indsigelse
mod et lokalplanforslag, der mulig-
gør opstilling af vindmøller længere
væk fra en kirke end 1.000 m, dog
2.000 m ved et lokalplanforslag, der
muliggør opstilling af vindmøller
med en totalhøjde på mindst 250
m.«
39.
Kapitel 6 a
ophæves.
Kap. 6 a. Lokal Agenda 21
§ 33 a.
Regionsråd og kommunal-
bestyrelser skal inden udgangen af
den første halvdel af den kommu-
nale og regionale valgperiode of-
fentliggøre en redegørelse for deres
strategi for regionens henholdsvis
kommunens bidrag til en bæredyg-
tig udvikling i det 21. århundrede
med oplysninger om, hvordan der
skal arbejdes helhedsorienteret,
tværfagligt og langsigtet, og hvor-
dan befolkningen, virksomheder,
organisationer og foreninger vil
blive inddraget i arbejdet (lokal
Agenda 21). Offentliggørelse kan
ske udelukkende digitalt.
Stk. 2.
Strategien skal for regions-
rådets vedkommende indeholde re-
gionsrådets politiske målsætninger
for det fremtidige arbejde inden for
følgende indsatsområder:
1) Mindskelse af miljøbelastningen,
2) fremme af en bæredygtig regional
udvikling,
3) inddragelse af befolkningen og
erhvervslivet i det lokale Agenda
21-arbejde og
4) fremme af et samspil mellem be-
slutningerne vedrørende miljø-
mæssige, trafikale, erhvervs-
mæssige, sociale, sundhedsmæs-
sige, uddannelsesmæssige, kul-
turelle og økonomiske forhold.
Stk. 3.
Strategien skal for kommu-
nalbestyrelsens vedkommende inde-
11
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
holde kommunalbestyrelsens politi-
ske målsætninger for det fremtidige
arbejde inden for følgende indsats-
områder:
1) Mindskelse af miljøbelastningen,
2) fremme af en bæredygtig byud-
vikling og byomdannelse,
3) fremme af biologisk mangfoldig-
hed,
4) inddragelse af befolkningen og
erhvervslivet i det lokale Agenda
21-arbejde og
5) fremme af et samspil mellem be-
slutningerne vedrørende miljø-
mæssige, trafikale, erhvervs-
mæssige, sociale, sundhedsmæs-
sige, uddannelsesmæssige, kul-
turelle og økonomiske forhold.
Stk. 4.
Den i stk. 1 nævnte redegø-
relse skal samtidig med offentliggø-
relsen sendes til erhvervsministeren.
§ 33 b.
Erhvervsministeren giver
hvert fjerde år en redegørelse for det
lokale Agenda 21-arbejde i regioner
og kommuner til et af Folketinget
nedsat udvalg. Redegørelsen skal
tilvejebringes i samarbejde med de
kommunale organisationer.
§ 35.
I landzoner må der ikke uden
tilladelse fra kommunalbestyrelsen
foretages udstykning, opføres ny be-
byggelse eller ske ændring i anven-
delsen af bestående bebyggelse og
ubebyggede arealer, jf. dog §§ 5 u
og 36-38. Ved kommunalbestyrel-
sens tilladelse efter 1. pkt. kan der
lægges særlig vægt på kommunepla-
nens retningslinjer for omdannelses-
landsbyer.
Stk. 2-10. ---
40.
I
§ 35, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes
efter »omdannelseslandsbyer«: », jf.
§ 11 a, stk. 1, nr. 24«.
41.
I
§ 35, stk. 1,
indsættes som
3.
pkt.:
»Ved kommunalbestyrelsens
tilladelse efter 1. pkt. kan der endvi-
dere lægges særlig vægt på en ø-ud-
viklingsplan, jf. § 5 b, stk. 10.«
42.
I
§ 35
indsættes som
stk. 11:
»Stk. 11.
Kommunalbestyrelsen
kan meddele tilladelse efter stk. 1 til
etablering af op til 8 glampingenhe-
der i form af luksustelte el.lign. samt
trætophytter, der placeres samlet og
i nærheden af eksisterende bebyg-
gelse ved en veletableret, større tu-
ristattraktion eller en veletableret,
12
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
større virksomhed med væsentlige
besøgsaktiviteter, som ikke allerede
omfatter udlejning af hus eller hus-
rum til overnattende gæster. Tilla-
delsen tidsbegrænses til maksimalt 5
år.«
43.
I
§ 35
indsættes som
stk. 12:
»Stk. 12.
Kommunalbestyrelsen
kan under hensyn til den overord-
nede samfundsmæssige interesse i at
sikre mobildækning i hele landet
meddele tilladelse efter stk. 1 til op-
stilling af en mast til radiokommuni-
kationsformål med tilhørende anlæg
i neutrale farver, medmindre væ-
sentlige hensyn til landskab, natur,
miljø eller naboer taler afgørende
imod placeringen.«
§ 36.
Tilladelse efter § 35, stk. 1,
kræves ikke til:
1-16) ---
17) Panelantenner til mobilkommu-
nikation med tilhørende radiomodu-
ler og transmissionslinks i neutrale
farver, som opsættes på eksisterende
master, der anvendes til offentlig
mobilkommunikation, siloer eller
høje skorstene, når bebyggelsens
højde ikke dermed forøges.
18) ---
44.
§ 36, stk. 1, nr. 17,
affattes såle-
des:
»17) Antennesystemer til radiokom-
munikation i elektroniske kommuni-
kationsnet med tilhørende frekvens-
eller kabelbaseret teleinfrastruktur i
neutrale farver, som opsættes på ek-
sisterende master, siloer eller høje
skorstene m.v. når bebyggelsens
højde ikke dermed forøges.«
45.
§ 36, stk. 1, nr. 19,
affattes såle-
des:
»19) Teknikskabe eller teknikhuse i
neutrale farver med en grundplan på
maksimalt 2 m2 og en højde på mak-
simalt 3 m til brug for de antenner,
der er nævnt i nr. 17, og som opsæt-
tes på eller umiddelbart ved masten,
siloen eller skorstenen m.v.«
19) Teknikskabe i neutrale farver
med en grundplan på maksimalt 2
m2 og en højde på maksimalt 2,5 m
til brug for de antenner, der er nævnt
i nr. 17, og som opsættes på eller
umiddelbart ved masten, siloen eller
skorstenen.
20-21) ---
Stk. 2-12. ---
§ 58. ---
Stk. 2. ---
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan
fastsætte nærmere regler om klage-
adgangen, herunder om frister for
indgivelse af klage, om frister og
46.
§ 58, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
13
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
proces for parternes afgivelse af be-
mærkninger, om nævnets sagsoplys-
ning og -behandling og om obligato-
risk brug af digitale selvbetjenings-
løsninger samt regler om, at kla-
gerne skal betale et gebyr for at få
behandlet en klage.
Stk. 4. ---
47.
Efter § 59 indsættes:
Ȥ 60.
Klage over afgørelser, der er
nævnt i § 58, stk. 1, og § 58 a skal
være indgivet skriftligt inden 4 uger
efter, at afgørelsen er meddelt.
Stk. 2.
Er afgørelsen offentligt be-
kendtgjort, regnes klage-fristen dog
fra bekendtgørelsen. I tilfælde, hvor
en afgørelse træffes indirekte og så-
ledes ikke meddeles og offentliggø-
res, regnes fristen fra det tidspunkt,
hvor klageren har fået kendskab til
afgørelsen. Udløber klagefristen på
en lørdag eller en helligdag, forlæn-
ges fristen til den følgende hver-
dag.«
Ȥ 60 a.
En tilladelse efter § 35,
stk. 1, må ikke udnyttes før klagefri-
stens udløb. Påklages tilladelsen,
underretter den myndighed, der har
givet tilladelsen, straks den, som har
modtaget tilladelsen, om klagen.
Stk. 2.
Rettidig klage efter § 58, stk.
1, nr. 1 og nr. 2, har opsættende virk-
ning, medmindre Planklagenævnet
bestemmer andet.
Stk. 3.
Planklagenævnet kan ved
rettidig klage efter § 58, stk. 1, nr. 3,
beslutte, at en meddelt tilladelse el-
ler godkendelse ikke må udnyttes,
og at et påbud ikke skal efterkom-
mes. Er et bygge- eller anlægsar-
bejde iværksat, kan Planklagenæv-
net påbyde dette standset.«
48.
Efter § 61 indsættes:
Ȥ 61 a.
Planklagenævnet kan i for-
bindelse med afgørelse af en klage-
sag om kommunalbestyrelsens en-
delige vedtagelse af et forslag til lo-
14
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
kalplan, jf. § 58, stk. 1, nr. 3, i sær-
lige tilfælde beslutte at forlænge fri-
sten efter § 32, stk. 1, med op til 6
måneder.«
§2
I lov om naturbeskyttelse, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1392 af 4. oktober
2022, foretages følgende ændring:
§ 65 b.
---
Stk. 2-8.---
1.
I § 65 b indsættes som
stk. 9:
»Stk.
9.
Miljøministeren kan i med-
før af en vedtagen ø-udviklingsplan,
jf. § 5 b, stk. 10, i lov om planlæg-
ning, inden for den udvidede strand-
beskyttelseslinje gøre undtagelse fra
§ 15, stk. 1, til placering af faciliteter
i tilknytning til eksisterende anlæg
eller bebyggelse, som f.eks. en min-
dre isbod i tilknytning til en café, re-
staurant eller lignende turismevirk-
somhed, enkelte, mindre sportsfaci-
liteter som net og mål til boldspil og
lignende ved klubber, foreninger,
skoler, institutioner og eksisterende
turismevirksomheder, enkelte, min-
dre lege- eller motionsfaciliteter ved
klubber, foreninger, skoler og insti-
tutioner og eksisterende turisme-
virksomheder og en mindre bod til
salg af lokale produkter.«
§3
I lov om boligforhold, jf. lov nr. 342
af 22. marts 2022, som ændret ved §
2 i lov nr. 889 af 21. juni 2022, § 2 i
lov nr. 1311 af 27. september 2022,
§ 5 i lov nr. 482 af 12. maj 2023 og
§ 25 i lov nr. 679 af 3. juni 2023, fo-
retages følgende ændringer:
§ 8. ---
Stk. 2. ---
Stk. 3.
Har kommunalbestyrelsen
nægtet samtykke, kan ejeren an-
mode kommunalbestyrelsen om i
medfør af § 5, stk. 3, at anvise en le-
15
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
jer til boligen. Såfremt kommunal-
bestyrelsen ikke senest 6 uger efter
anmodningen anviser en lejer, anses
kommunalbestyrelsens samtykke
for meddelt.
1.
I
§ 8
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Er ejendommen omfattet
af reglerne for ustøttede private ung-
domsboliger i kapitel 1 a, kan ejeren
først anmode kommunalbestyrelsen
om at anvise en lejer til boligen efter
stk. 3, når lejemålet for en periode
eller permanent er blevet undtaget
reglerne for ustøttede private ung-
domsboliger, jf. § 12 b, stk. 4.«
2.
Efter
kapitel 1
indsættes:
»Kapitel 1 a
Ustøttede private ungdomsboliger
§ 12 a.
Ved ustøttede private ung-
domsboliger forstås boliger, der skal
udlejes til studerende, som ikke er
omfattet af lov nr. 1089 af 17. de-
cember 2002 om støttede private
ungdomsboliger eller af lov nr. 1877
af 27. september 2021 om almene
boliger, og som opfylder betingelsen
i stk. 2.
Stk. 2.
Bygherren skal inden an-
søgning om byggetilladelse lade
tinglyse deklaration på ejendommen
om, at boligerne er omfattet af kapi-
tel 1 a i lov om boligforhold. Påtale-
berettiget efter deklarationen er
kommunalbestyrelsen i den kom-
mune, hvor ejendommen ligger.
§ 12 b.
Ustøttede private ung-
domsboliger skal bebos af studieak-
tive eller uddannelsessøgende.
Stk. 2.
Udlejeren skal sikre, at bo-
ligerne til stadighed bebos af perso-
ner, der tilhører den berettigede per-
sonkreds, jf. stk. 1. Udlejeren skal én
gang årligt til brug herfor anmode
lejeren om at fremsende nødvendige
oplysninger om studieaktivitet med
en frist på 6 uger. Ved beregning af
fristen ses bort fra juli og august må-
ned.
16
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
Stk. 3.
Kan en bolig ikke udlejes til
personer, der tilhører den beretti-
gede personkreds, jf. stk. 1, kan
kommunalbestyrelsen efter udleje-
rens anmodning beslutte, at boligen
lejes ud til andre.
Stk. 4.
Ved længerevarende eller
permanente udlejningsvanskelighe-
der kan kommunalbestyrelsen i sær-
lige tilfælde beslutte, at hele eller
dele af ejendommen for en periode
eller permanent ikke længere er om-
fattet af dette kapitel.
§ 12 c.
Kommunalbestyrelsen kan
påse, at ustøttede private ungdoms-
boliger udlejes til og til stadighed
bebos af den berettigede person-
kreds, jf. § 12 b, stk. 1, når boligerne
ikke er undtaget, jf. § 12 b, stk. 3 og
4. Kommunalbestyrelsen kan ind-
hente de nødvendige oplysninger
hos udlejeren.
§ 12 d.
Kommunalbestyrelsen kan
ophæve lejeaftalen vedrørende en
ustøttet privat ungdomsbolig, hvis
boligen er udlejet til en lejer, som
ikke er omfattet af den berettigede
personkreds, jf. § 12 b, stk. 1, når
boligen ikke er undtaget, jf. § 12 b,
stk. 3 og 4. Kommunalbestyrelsen
kan inden afgivelsen af en ophæ-
velse kontakte lejeren direkte med
henblik på, at lejeren kan dokumen-
tere sin studieaktivitet.
Stk. 2.
Ophævelse efter stk. 1 sker
ved skriftlig meddelelse til lejeren
og udlejeren. Meddelelsen skal in-
deholde oplysning om begrundelsen
for ophævelsen og om lejerens ad-
gang til at gøre indsigelse, jf. stk. 3.
Hvis ikke ophævelsen indeholder
disse oplysninger, er den ugyldig.
Stk. 3.
Vil lejeren ikke godkende
ophævelsen, skal lejeren senest 6
uger efter, at ophævelsen er kommet
frem til lejeren, fremsætte skriftlig
indsigelse over for kommunalbesty-
relsen. Kommunalbestyrelsen må da
anlægge sag ved boligretten senest 6
uger efter lejerfristens udløb, hvis
17
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
kommunalbestyrelsen ønsker at op-
retholde ophævelsen.
§ 12 e.
Kommunalbestyrelsen kan
anvise en studieaktiv eller uddannel-
sessøgende, til hvem udlejeren
straks er pligtig at udleje boligen,
hvis udlejeren ikke har sørget for, at
boligen på ny er udlejet til en studie-
aktiv uddannelsessøgende en måned
efter, at udlejeren fra kommunalbe-
styrelsen har modtaget meddelelse
om, at ophævelsen af lejeaftalen er
gennemført. Anvisning skal ske se-
nest 6 uger efter udlejerens medde-
lelse til kommunalbestyrelsen om, at
boligen er ledig.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen er
berettiget til ved fogeden at lade en
boligsøgende omfattet af den beret-
tigede personkreds, jf. § 12 b, stk. 1,
som kommunalbestyrelsen har an-
vist, indsætte i boligen.
§ 12 f.
Med bøde straffes den ud-
lejer, som udlejer en ustøttet privat
ungdomsbolig til en person, som
ikke er omfattet af den berettigede
personkreds, jf. § 12 b, stk. 1, når der
ikke foreligger godkendelse efter §
12 b, stk. 3 eller 4. Der kan pålægges
selskaber mv. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelo-
vens 5. kapitel.
Udlejning af midlertidige ustøttede
private ungdomsboliger i stueetagen
§ 12 g.
Midlertidige ustøttede pri-
vate ungdomsboliger med niveaufri
adgang i stueetagen, som er undta-
get fra krav i bygningsreglementet
om etablering af elevator, jf. § 243 i
bekendtgørelse nr. 1399 af 12. de-
cember 2019 om bygningsreglement
2018 med senere ændringer, og som
er taget i anvendelse i medfør af reg-
lerne i § 15, stk. 2, nr. 8, § 15, stk.
17, i lov om planlægning, eller som
har fået dispensation fra en lokal-
plan i medfør af samme lovs § 19,
18
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
stk. 1, skal udlejes til studieaktive el-
ler uddannelsessøgende, jf. § 12 b,
stk. 1, i følgende rækkefølge:
1) Studerende med varigt nedsat
funktionsevne som følge af mang-
lende eller nedsat gangfunktion.
2) Studerende, som har nære pårø-
rende med varigt nedsat funktions-
evne som følge af manglende eller
nedsat gangfunktion.
3) Øvrige.
Stk. 2.
Udlejeren kan undlade at
udleje til en person, der indgår i den
berettigede personkreds efter stk. 1,
hvis saglige hensyn taler for dette.«
§4
I lov om leje, jf. lov nr. 341 af 22.
marts 2022, som ændret ved § 1 i lov
nr. 1311 af 27. september 2022, § 6
i lov nr. 482 af 12. maj 2023 og § 9
i lov nr. 753 af 13. juni 2023, foreta-
ges følgende ændringer:
§ 11. ---
Stk. 2-4. ---
Stk. 5.
For lejeaftaler, som er om-
fattet af udlejerens beslutning om re-
gulering efter nettoprisindeks, jf. §
26, og som indgås, efter at udlejeren
har truffet beslutning om en sådan
regulering, skal det fremgå af lejeaf-
talen, at lejen reguleres efter netto-
prisindeks, og det skal endvidere
fremgå af lejeaftalen, hvornår den i
§ 26 nævnte 2-årsperiode udløber.
1.
I
§ 11
indsættes som stk. 6:
»Stk.
6.
For lejeaftaler om ustøt-
tede private ungdomsboliger, som er
omfattet af kapitel 1 a i lov om bo-
ligforhold, skal udlejeren sørge for,
at det i lejeaftalen fremgår, at der er
tale om en ustøttet privat ungdoms-
bolig, at udlejeren 1 gang årligt skal
indhente oplysninger om studieakti-
vitet, jf. § 12 b, stk. 2, i lov om bo-
ligforhold, samt at lejeforholdet skal
ophøre ved manglende studieaktivi-
tet, jf. lejelovens § 171, stk. 3, hvis
ikke der for lejeforholdet er opnået
19
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
godkendelse efter § 12 b, stk. 3, i lov
om boligforhold.«
§ 158. ---
Stk. 2-3. ---
Stk. 4.
Hvis det skønnes rimeligt af
hensyn til efterspørgslen, kan udle-
jer ved fremleje af ældreboliger eller
ustøttede private plejeboliger stille
krav om, at den pågældende bolig
skal bebos af personer, som opfylder
betingelserne for at komme i be-
tragtning til en bolig af den pågæl-
dende karakter.
2.
I
§ 158
indsættes som
stk. 5:
»Stk.
5.
Ved fremleje af en ustøttet
privat ungdomsbolig, jf. § 12 a i lov
om boligforhold, skal den pågæl-
dende bolig efter fremlejeforholdets
etablering bebos af personer, som
opfylder betingelserne for at
komme i betragtning til en bolig af
den pågældende karakter, medmin-
dre der er givet godkendelse efter §
12 b, stk. 4, i lov om boligforhold.«
§ 161. ---
Stk. 2-5. ---
Stk. 6.
Hvis det skønnes rimeligt af
hensyn til efterspørgslen, kan udle-
jer ved bytte af ældreboliger eller
ustøttede private plejeboliger stille
krav om, at den pågældende bolig
skal bebos af personer, som opfylder
betingelserne for at komme i be-
tragtning til en bolig af den pågæl-
dende karakter.
3.
I
§ 161
indsættes som
stk. 7:
»Stk.
7.
Ved bytning af en ustøttet
privat ungdomsbolig, jf. § 12 a i lov
om boligforhold, skal den pågæl-
dende bolig efter bytningen bebos af
personer, som opfylder betingel-
serne for at komme i betragtning til
en bolig af den pågældende karak-
ter, medmindre der er givet godken-
delse efter § 12 b, stk. 4, i lov om
boligforhold.«
§ 171. ---
20
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
Stk. 2.
Vedrører lejeforholdet en
plejebolig efter § 1, stk. 1, 2. pkt., i
den tidligere gældende lov om boli-
ger for ældre og personer med han-
dicap, jf. lovbekendtgørelse nr. 316
af 24. april 1996, eller § 5, stk. 2, i
lov om almene boliger m.v. eller en
ustøttet privat plejebolig, jf. § 1, stk.
5, anvist af kommunen eller amts-
kommunen, kan opsigelse efter stk.
1 kun ske, når lejeren samtidig anvi-
ses en anden og passende bolig.
4.
I
§ 171
indsættes som
stk. 3:
»Stk.
3.
Udlejeren skal opsige en
lejeaftale vedrørende en ustøttet pri-
vat ungdomsbolig, såfremt lejeren
ikke længere opfylder betingelserne
i § 12 b, stk. 1, i lov om boligfor-
hold. Opsigelsesvarslet kan under
særlige omstændigheder forlænges i
op til et år. Opsigelse kan undlades,
hvis boligen ikke kan genudlejes til
studieaktive eller uddannelsessø-
gende, jf. § 12 b, stk. 3 og 4, i lov om
boligforhold. Udlejeren skal herud-
over opsige en lejeaftale vedrørende
en ustøttet privat ungdomsbolig,
hvis lejeren ikke inden for fristen har
fremsendt nødvendige oplysninger
om studieaktivitet, jf. § 12 b, stk. 2,
i lov om boligforhold.«
§5
I lov om udlejning af fast ejendom
til ferie- og fritidsformål m.v. og
campering m.v., jf. lovbekendtgø-
relse nr. 949 af 3. juli 2013, som æn-
dret ved § 21 i lov nr. 86 af 28. ja-
nuar 2014, § 16 i lov nr. 1658 af 20.
december 2016, § 1 i lov nr. 368 af
9. april 2019 og lov nr. 416 af 25.
april 2023, foretages følgende æn-
dringer:
§ 10 a. ---
Stk. 2-8. ---
1.
I
§ 10 a
indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke:
»Stk.
3.
Ministeren for landdistrikter
kan, når det er nødvendigt for at påse
21
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
overholdelsen af reglerne, jf. lovens
§ 10 a, stk. 1,
1) behandle, herunder indsamle og
samkøre, oplysninger fra andre
offentlige myndigheder og fra
offentligt tilgængelige kilder,
2) behandle, herunder samkøre, op-
lysninger, som Kirkeministeriet,
ud over de tilfælde, som er nævnt
i nr. 1, er i besiddelse af.«
Stk. 3-8 bliver herefter stk. 4-9.
§ 10 e. ---
Stk. 2. ---
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministe-
ren fastsætter nærmere regler om
klageadgangen, herunder om frister
for indgivelse af klage, om frister og
proces for parternes afgivelse af be-
mærkninger, om nævnets sagsoplys-
ning og -behandling og om obligato-
risk brug af digitale selvbetjenings-
løsninger samt regler om, at kla-
gerne skal betale et gebyr for at få
behandlet en klage.
2.
§ 10 e, stk. 3,
ophæves, og i stedet
indsættes:
»Stk. 3.
Klage over afgørelser efter
§ 10 e, stk. 1, skal være indgivet
skriftligt inden 4 uger efter, at afgø-
relsen er meddelt. Er afgørelsen of-
fentligt bekendtgjort, regnes klage-
fristen dog fra bekendtgørelsen. Ud-
løber klagefristen på en lørdag eller
en helligdag, forlænges fristen til
den følgende hverdag.
Stk. 4.
En tilladelse, der er meddelt
efter §§ 2 og 8, afgørelser truffet ef-
ter forskrifter fastsat i medfør af § 3,
eller afgørelser truffet efter bemyn-
digelse i medfør af § 2, stk. 2, må
ikke udnyttes før klagefristens ud-
løb. Påklages tilladelsen, underretter
den myndighed, der har givet tilla-
delsen, straks den, som har modtaget
tilladelsen, om klagen. Rettidig
klage efter stk. 1 har opsættende
virkning, medmindre Planklage-
nævnet bestemmer andet.«
§6
I lov om kolonihaver, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 790 af 21. juni
2007, som ændret bl.a. ved lov nr.
580 af 18. juni 2012 og senest ved
lov nr. 1658 af 20. december 2016,
foretages følgende ændring:
§ 11.
Erhvervs- og vækstministe-
ren fastsætter nærmere regler om
klageadgangen, herunder om frister
1.
§ 11
affattes således:
22
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
for indgivelse af klage, om frister og
proces for parternes afgivelse af be-
mærkninger, om nævnets sagsoplys-
ning og -behandling og om obligato-
risk brug af digitale selvbetjenings-
løsninger samt regler om, at kla-
gerne skal betale et gebyr for at få
behandlet en klage.
Ȥ
11.
Klage over afgørelser efter
§ 9 skal være indgivet skriftligt in-
den 4 uger efter, at afgørelsen er
meddelt. Er afgørelsen offentligt be-
kendtgjort, regnes klagefristen dog
fra bekendtgørelsen. Udløber klage-
fristen på en lørdag eller en hellig-
dag, forlænges fristen til den føl-
gende hverdag.
Stk. 2.
En tilladelse, der er meddelt
efter § 4, må ikke udnyttes før kla-
gefristens udløb. Påklages tilladel-
sen, underretter den myndighed, der
har givet tilladelsen, straks den, som
har modtaget tilladelsen, om klagen.
Rettidig klage efter § 9 har opsæt-
tende virkning, medmindre Plankla-
genævnet bestemmer andet.«
§7
I lov nr. 653 af 8. juni 2017 om for-
bud mod anvendelse af bestemte
ejendomme som samlingssted for en
gruppe foretages følgende ændring:
§ 7.
Kommunalbestyrelsens afgø-
relse om at nedlægge forbud i med-
før af § 1, stk. 1, kan, for så vidt an-
går retlige spørgsmål, påklages til
Planklagenævnet. Tilsvarende gæl-
der for kommunalbestyrelsens afgø-
relse om afslag på at tilbagekalde et
forbud.
1.
I
§ 7
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Klage over en afgørelse om
at nedlægge forbud i medfør af § 1,
stk. 1, skal være indgivet skriftligt
inden 4 uger efter, at forbuddet i
medfør af § 2, stk. 1, er afleveret og
tinglyst på ejendommen. Klage over
en afgørelse om afslag på at tilbage-
kalde et forbud skal være indgivet
skriftligt inden 4 uger efter, at afgø-
relsen er meddelt. Udløber klage-fri-
sten på en lørdag eller en helligdag,
forlænges fristen til den følgende
hverdag.«
§8
23
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
I lov nr. 1658 af 20. januar 2016 om
Planklagenævnet, som senest æn-
dret ved lov nr. 417 af 25. april
2023, foretages følgende ændringer:
§ 9
Erhvervs- og vækstministeren
fastsætter nærmere regler for Plan-
klagenævnets administration og
virksomhed, herunder regler om fri-
ster for indgivelse af klage, frister og
proces for parternes afgivelse af be-
mærkninger, om sagsoplysning og -
behandling og om obligatorisk brug
af digitale selvbetjeningsløsninger.
§ 10
Planklagenævnet fastsætter
selv sin forretningsorden.
Stk. 2-3. ---
1.
§ 9
affattes således:
Ȥ
9.
Erhvervsministeren fastsæt-
ter nævnets forretningsorden.«
2.
§ 10, stk. 1,
ophæves.
Stk. 2 bliver herefter stk. 1.
3.
Efter § 11 indsættes:
Ȥ
11 a.
Indgivelse af klage og ef-
terfølgende kommunikation om kla-
gesagen med nævnet skal ske ved
anvendelse af digital selvbetjening,
medmindre klageren er fritaget fra
obligatorisk tilslutning til Digital
Post efter reglerne herom i lov om
Digital Post fra offentlige afsendere.
Stk. 2.
Nævnet afviser en klage, der
ikke er indgivet i overensstemmelse
med stk. 1, jf. dog stk. 3-5.
Stk. 3.
Nævnet kan undlade at af-
vise en klage, som ikke er indgivet
ved digital selvbetjening, hvis der
foreligger særlige forhold, der gør,
at klageren ikke må forventes at
kunne anvende digital selvbetje-
ning.
Stk. 4.
En klage kan ikke afvises,
hvis en afvisning vil være i strid med
internationale eller EU-retlige for-
pligtelser om ret til at klage over
trufne afgørelser.
Stk. 5.
Nævnet kan undlade at af-
vise en klage, der ikke er indgivet
ved digital selvbetjening, hvis der
ud fra en samlet økonomisk vurde-
ring er klare økonomiske fordele for
nævnet og 1. instans ved at behandle
klagen.
24
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
§ 11 b.
§ 19 i forvaltningsloven fin-
der ikke anvendelse for oplysninger,
som er tilgængelige for en part via
digital selvbetjening.
Stk. 2.
Nævnet kan fastsætte en frist
for parten til at afgive en udtalelse,
når nye oplysninger bliver gjort til-
gængelige via digital selvbetje-
ning.«
§9
I lov nr. 1715 af 27. december 2016
om Miljø- og Fødevareklagenævnet,
som ændret senest ved lov nr. 417 af
25. april 2023, foretages følgende
ændringer:
§ 21.
Indgivelse af klage til og ef-
terfølgende kommunikation om kla-
gesagen med nævnet skal ske ved
anvendelse af digital selvbetjening.
Nævnet afviser en klage, der ikke
indgives ved digital selvbetjening,
jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2.
Nævnet kan undlade at af-
vise en klage, som ikke er indgivet
ved digital selvbetjening, hvis der
foreligger særlige forhold, der gør,
at klager ikke må forventes at kunne
anvende digital selvbetjening.
Stk. 3.
En klage kan ikke afvises,
hvis en afvisning vil være i strid med
internationale eller EU-retlige for-
pligtelser om ret til at klage over
trufne afgørelser.
Stk. 4.
Nævnet kan undlade at af-
vise en klage, der ikke er indgivet
ved digital selvbetjening, hvis der
ud fra en samlet økonomisk vurde-
ring er klare økonomiske fordele for
nævnet og 1. instans ved at behandle
klagen.
1.
§ 21, stk. 1,
ophæves, og i stedet
indsættes:
»Indgivelse af klage og efterføl-
gende kommunikation om klagesa-
gen med nævnet skal ske ved anven-
delse af digital selvbetjening, med-
mindre klageren er fritaget fra obli-
gatorisk tilslutning til Digital Post
efter reglerne herom i lov om
Digital Post fra offentlige afsendere.
Stk. 2.
Nævnet afviser en klage, der
ikke er indgivet i overensstemmelse
med stk. 1, jf. dog stk. 3-5.«
Stk. 2-4
bliver herefter stk. 3-5.
2.
Efter § 21 indsættes:
Ȥ
21 a.
§ 19 i forvaltningsloven
finder ikke anvendelse for oplysnin-
ger, som er tilgængelige for en part
via digital selvbetjening.
Stk. 2.
Nævnet kan fastsætte en frist
for parten til at afgive en udtalelse,
25
L 62a - 2023-24 - Bilag 19: Paralleltekster til lovforslaget som fremsat, fra minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde
når nye oplysninger bliver gjort til-
gængelige via digital selvbetje-
ning.«
§ 10
I lov nr. 221 af 3. marts 2015 om æn-
dring af lov om planlægning og lov
om almene boliger m.v. (Blandet
boligsammensætning), som ændret
ved § 4 i lov nr. 888 af 21. juni 2022,
foretages følgende ændring:
§ 3.
Stk. 1. ---
Stk. 2.
Ministeren for by, bolig og
landdistrikter fremsætter forslag om
revision af loven i folketingsåret
2024-25.
1.
§ 3, stk. 2,
ophæves.
26