Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
L 62 Bilag 16, L 62 A Bilag 16, L 62 B Bilag 16
Offentligt
2796442_0001.png
Til lovforslag nr.
L 62
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Udvalget for Landdistrikter og Øer den 0. december 2023
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning og forskellige andre love
(Opfølgning på evaluering af planloven m.v.)
[af ministeren for landdistrikter (Louise Schack Elholm)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 41 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Ministeren for byer og landdi-
strikter har stillet ændringsforslag nr. 1, 4, 5, 7, 8, 10-12,
14-19, 21, 26-38, 40 og 41. Enhedslistens medlem af udval-
get har stillet ændringsforslag nr. 2. Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3, 6,
9, 20, 23-25 og 39. Alternativets medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 13. Danmarksdemokraternes med-
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 22.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke
støtte lovforslaget og ser med bekymring på, at flere centrale
og væsentlige elementer i planloven afskaffes.
Ophævelsen af kravet om landsplanredegørelsen findes
problematisk, da den er et nødvendigt centralt værktøj, som
skaber en sammenhængende vision for udviklingen i landet
og således sikrer en overordnet ramme for kommunernes
initiativer. Der er behov for landsplanlægning, f.eks. i for-
bindelse med klimatilpasning, transportinfrastruktur, natur
og energiplanlægning. Derfor mener SF omvendt, at kravet
om landsplanredegørelsen bør fastholdes, mens krav til dens
indhold bør styrkes, f.eks. med bestemmelser om at forslag
til projekter med konsekvenser på landsplan skal ses i sam-
menhæng med resten af landet, og at de skal akkompagneres
af en redegørelse for deres konsekvenser for klima, natur og
biodiversitet.
Afskaffelsen af planlovens § 23 c finder SF stærkt be-
kymrende, da den rummer bestemmelsen om, at kommunal-
bestyrelsen før udarbejdelsen af forslag til kommuneplantil-
læg, der ikke er truffet beslutning om i en kommuneplans-
trategi, skal indkalde ideer og forslag m.v. med henblik på
planlægningsarbejdet. Ophævelsen af denne paragraf mod-
strider således den del af planlovens formålsparagraf, der
tilsiger, at offentligheden i videst muligt omfang inddrages
i planlægningsarbejdet, og uden kravet om indkaldelse af
ideer og forslag muliggøres, så omfattende forberedelser af
projekter uden for-offentlighed, at det kan være svært at
trække projekter tilbage trods offentlig modstand. Det mener
SF hverken er hensigtsmæssigt, nyttigt eller formålstjenligt,
og SF foreslår derfor, at bestemmelsen om for-offentlighed
i forbindelse med kommuneplantillæg, der ikke er truffet
beslutning om i en kommuneplanstrategi, fastholdes. SF er
for borgerinddragelse og åbenhed og mener således ikke,
at det under nogen omstændigheder kan retfærdiggøres at
afskaffe bestemmelser og principper om borgerinddragelse
med henblik på at gøre det nemmere for myndigheder at
vedtage planer.
Endvidere finder SF ophævelsen af kapitlet om lokal
Agenda 21 bekymrende. Det skyldes især, at ophævelsen
ikke ledsages af tilsvarende bestemmelser andetsteds i plan-
loven, men kun begrundes med, at mange kommuner alle-
DokumentId
Journalnummer
L 62a - 2023-24 - Bilag 16: 2. udkast til betænkning
2796442_0002.png
2
rede på eget initiativ har indskrevet FN’s verdensmål og
andre bæredygtighedsmål i kommunestrategier. SF så gerne,
at kapitlet om lokal Agenda 21 ikke blev afskaffet, men i
stedet blev styrket eller erstattet af nye bestemmelser om
bæredygtig omstilling, f.eks. at »klima« og »udledning af
drivhusgasser«, som med den seneste lovændring blev ind-
skrevet i planlovens formålsparagraf, naturligt blev fulgt op
med konkrete bestemmelser og mål i strategien for kommu-
neplanlægningen, og at redegørelsen for kommuneplanens
forudsætninger og redegørelsen for forslag til lokalplan for-
holder sig til, hvad ændringer i kommuneplan og lokalplan
for større anlæg har for klima og udledning af drivhusgas-
ser. Sådanne bestemmelser bør fungere som begrundelse og
være en minimumforudsætning for ophævelsen af kapitlet
om lokal Agenda 21 i kombination med andre og tilsvarende
forbedrede krav til bæredygtig omstilling og borgerinddra-
gelse.
Samtidig bekymrer det SF, at flere naturhensyn afskaffes
med lovændringen. Der åbnes for større adgang til overfø-
relse af landsbyer fra landzone til byzone, men uden den
nødvendige hensyntagen til den fortsatte beskyttelse af sten-
og jorddiger og lignende, som mister deres beskyttelse, jf.
museumslovens § 29 a, stk. 1, når det område, de ligger
på, overføres til byzone. Ydermere åbner lovændringen for
mere lempelige vilkår for udpegning af omdannelsesbyer,
men uden krav om, at der i tilfælde, hvor omdannelsesbyer
overlapper med arealer, som er udpeget til Grønt Danmarks-
kort, udlægges et tilsvarende areal til Grønt Danmarkskort
i nærområdet. SF så gerne, at der blev stillet krav til, at
sten- og jorddiger og lignende fortsat skal beskyttes ved
overførelse fra landzone til byzone, og at der skal udlægges
et tilsvarende areal til Grønt Danmarkskort i nærområdet i
tilfælde, hvor udpegede omdannelsesbyer overlapper.
SF forholder sig desuden kritisk til bestemmelsen om,
at forsøgsprojekter i kystnærhedszonen giver mulighed for
at meddele en forsøgstilladelse til, at eksisterende, overflø-
diggjorte bygninger inden for strandbeskyttelseslinjen kan
omdannes til turismeformål. SF så gerne, at bestemmelsen
som minimum indebar et krav om, at muligheden kun gjaldt
for bygninger af en vis bygningsmæssig og arkitektonisk
værdi, og at forslaget ikke indebar, at eksisterende, overflø-
diggjorte bygninger inden for strandbeskyttelseslinjen kan
nedrives og erstattes med nybyggeri. SF finder det på ingen
måde hensigtsmæssigt, at bygninger kan nedrives og erstat-
tes af f.eks. et hotel, da det vil give eksisterende bygninger
i strandbeskyttelseszonen karakter af et skalkeskjul. SF me-
ner dog, at bestemmelsen eller en tilsvarende bestemmelse
kunne have en vis berettigelse, hvis den var målrettet de 27
danske småøer, så f.eks. gamle landbrug i kystbeskyttelses-
zonen kunne omdannes til turismeformål, da småøerne har
så meget areal i kystbeskyttelseszonen, at bebyggelse som
oftest er svært begrænset.
I øvrigt finder SF det fornuftsstridigt og unødvendigt, at
der med lovforslaget gives mulighed for at lokalplanlægge
for beliggenhed af bygninger til religiøse formål, særligt
med henvisning til Advokatsamfundets høringssvar, hvori
tilføjelsen vurderes at være uhensigtsmæssig ud fra et lov-
teknisk perspektiv, mens det ikke findes klart, hvad der kan
planlægges for med hjemmel i bestemmelsen. SF så derfor
gerne, at bestemmelsen udgik.
Til trods for stor bekymring for lovforslaget i sin helhed
finder SF også flere positive elementer, dog behæftet med
visse forbehold, ønsker og bekymringer.
SF forholder sig generelt positivt til den nye bestem-
melse om strategisk planlægning for bymidter, men mener
samtidig, at bestemmelsen som minimum burde kombine-
res med et krav om, at der skal redegøres for effekten af
eksisterende eller påtænkte aflastningscentre og for større
butikker til daglighandel eller udvalgsvarer uden for bymid-
terne. Samtidig så SF gerne, at størrelsen på de byer, der
omfattes af kravet, blev udvidet til at gælde byer med op til
25.000 indbyggere. Der er i gruppen af byer imellem 20 og
25.000 indbyggere adskillige byer, som på grund af deres
beliggenhed tæt på København henholdsvis Aarhus, har haft
betydelig vækst i de senere år, og en anden gruppe der
pga. deres perifere beliggenhed har været i befolkningsmæs-
sig stilstand. For begge grupper af byer vil det være gavnligt
med en fokuseret analyse af udviklingen i byernes gamle
bymidter med henblik på en understøttelse af udvikling
af levende bymidter; Haderslev, Frederikshavn, Ringsted,
Skanderborg og Skive, men kan på sigt også omfatte flere
byer.
SF påskønner i øvrigt, at stiftsøvrighedens indsigelsesret
over for VE-anlæg indskrænkes, men så gerne, at indsigel-
sesretten blev fjernet helt. Samtidig ser SF positivt på, at
der åbnes for bedre planlægning på de 27 danske småøer
med de ø-udviklingsplaner, som lovændringen skaber ram-
merne for. Sidst bifalder SF de forbedrede muligheder for
at reservere parkeringspladser til bæredygtige mobilitetsfor-
mer (f.eks. elbiler) og de bedre muligheder for en styrket
planlægning for bynaturen, dog så SF gerne, at der i samme
forbindelse blev udarbejdet en statslig vejledning om plan-
lægning for bynatur.
Danmarksdemokraterne
For Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget er
det afgørende at sikre et Danmark i bedre balance. Derfor er
det vigtigt for Danmarksdemokraterne, at Folketinget skaber
ordentlige og gennemtænkte rammer for, at det også fremo-
ver er attraktivt at bo, arbejde og uddanne sig udenfor de
større byer.
Overordnet set mener Danmarksdemokraterne, at lovfor-
slaget i en vis udstrækning indeholder gode initiativer, der
kan være med til at sikre vækst og udvikling. Initiativerne
omkring flere levende bymidter, bedre mobildækning og et
fokus på ø-udviklingsplaner kan komme til at bidrage posi-
tivt til landdistrikterne.
Danmarksdemokraterne mener dog grundlæggende, at
lovforslaget ikke for alvor tager fat i nogle af de væsentlige
barrierer i planloven, der forhindrer udvikling, men at lov-
forslaget er små forsigtige skridt i den rigtige retning.
Der er dele af lovforslaget, som Danmarksdemokraterne
er bekymrede over. Blandt andet at man vil indskrænke
kirkernes indsigelsesret over for placeringen af solceller og
vindmøller indenfor en nærmere defineret radius fra kirke-
bygningen. Danmarksdemokraterne har derfor foreslået at
L 62a - 2023-24 - Bilag 16: 2. udkast til betænkning
2796442_0003.png
3
lovforslagets § 1, nr. 38 udgår, således at stiftsøvrigheden
fortsat vil have mulighed for at fremsætte indsigelse mod
lokalplanlægning for vindmøller og solceller uanset den på-
gældende afstand fra en kirkebygning.
Derudover kan det skabe udfordringer, at initiativerne
vedrørende glamping kan ende med at være konkurrencefor-
vridende. Danmarksdemokraterne finder det desuden kritisa-
belt, at lovforslaget er udarbejdet således, at det indeholder
ændringer i bestemmelser i forskellige love og udmønter
dele af to forskellige politiske aftaler. Et lovforslag som det-
te, der indeholder så mange forskellige elementer, bidrager
ikke til at gennemføre en fornuftig, grundig og gennemsigtig
lovbehandling. Det er ikke fremmende for Folketingets ar-
bejde. På den baggrund anerkender Danmarksdemokraterne
dog at ministeren har imødekommet ønsket om, at lovforsla-
get deles op i to lovforslag, så man i højere grad kan tage
stilling til de enkelte elementer, som lovforslaget behand-
ler. Danmarksdemokraterne mener, at planloven trænger til
en gennemgribende justering. Lovforslaget her er på trods af
nogle udfordringer et skridt i den rigtige retning.
På den baggrund støtter Danmarksdemokraterne lovfor-
slaget.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om planlægning og
forskellige andre love (Opfølgning på evaluering af planlo-
ven m.v.)« omfattende §§ 1-11.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om boligforhold (Ud-
lejning af midlertidige ustøttede private ungdomsboliger i
stueetagen)« omfattende § 3, nr. 2, og § 11, stk. 2.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
2)
Nr. 1
udgår.
[Forslaget om ophævelse af krav om landsplanredegørelse
udgår]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
3)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 4 a, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »aktiviteter«: »eller
ved omdannelse af eksisterende, overflødiggjorte bygninger
af en vis bygningsmæssig og arkitektonisk værdi inden for
strandbeskyttelseslinjen«.«
[Begrænset omdannelse af overflødiggjorte bygninger inden
for strandbeskyttelseslinjen]
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af <>:
4)
Efter nr. 3 indsættes:
»01.
I
§ 5 b, stk. 4,
ændres »nr. 12« til: »nr. 13«.«
[Lovteknisk ændring]
5)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 5 b, stk. 4, nr. 2, 2. pkt.,
ændres »må« til: »kan«.
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
6)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 5 e
indsættes i
stk. 1
som
2. pkt.:
»Ved mindre og mellemstore byer forstås byer med mel-
lem 4.000 og 25.000 indbyggere.«
[Størrelse på byer, der omfattes af kravet om strategisk plan-
lægning for bymidter ændres]
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af <>:
7)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 5 e
udgår i
stk. 2
»og-
så«.
[Lovteknisk ændring]
8)
Efter nr. 10 indsættes:
»02.
I
§ 11 a, stk. 1, nr. 26,
der bliver nr. 27, ændres »nr. 25«
til: »nr. 26«.
03.
I
§ 11 a, stk. 1, nr. 27,
der bliver nr. 28, og
nr. 28,
der
bliver nr. 29, ændres »nr. 26« til: »nr. 27«.«
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
9)
Efter nr. 11 indsættes:
»04.
I
§ 11 a
indsættes som
stk. 14:
»Stk. 14.
Ved udpegning af en omdannelseslandsby,
jf. stk. 1, nr. 24, der helt eller delvis ligger inden for
Grønt Danmarkskort, skal kommunalbestyrelsen fastsætte
retningslinjer efter stk. 1, nr. 14, for et tilsvarende areal med
naturbeskyttelsesinteresser i det pågældende område.««
[Kompenserende arealudpegning i Grønt Danmarkskort ved
udpegning af omdannelseslandsbyer]
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af <>:
10)
Efter nr. 12 indsættes:
L 62a - 2023-24 - Bilag 16: 2. udkast til betænkning
2796442_0004.png
4
»05.
I
§ 11 b, stk. 1, nr. 12,
der bliver nr. 13, og
§11 d
ændres
»nr. 5« til: »nr. 6«.«
[Lovteknisk ændring]
11)
Efter nr. 13 indsættes:
»06.
I
§ 11 b, stk. 1, nr. 16,
der bliver nr. 17, ændres »nr. 26«
til: »nr. 27«.
07.
I
§ 11 b, stk. 1, nr. 17,
der bliver nr. 18, ændres »nr. 27«
til: »nr. 28«.
08.
I
§ 11 b, stk. 1, nr. 18,
der bliver nr. 19, ændres »nr. 28«
til: »nr. 29«.«
[Lovtekniske ændringer]
12)
Efter nr. 14 indsættes:
»09.
I
§ 11 e, stk. 4,
ændres »nr. 7« til: »nr. 8«.«
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af <>:
13)
I den under
nr. 18
foreslåede ændring af
§ 15, stk. 2,
udgår
nr. 9.
[Regel om lokalplanlægning for bygninger til religiøse for-
mål udgår]
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af <>:
14)
Nr. 26
affattes således:
»26.
I
§ 15, stk. 5,
der bliver stk. 6, udgår », 9«, og »10«
ændres til: »12«.«
[Lovteknisk ændring]
15)
Efter nr. 26 indsættes:
»010.
I
§ 15, stk. 11,
der bliver stk. 12, ændres »nr. 12 og
17« til: »nr. 14 og 20«.«
[Lovteknisk ændring]
16)
Nr. 27
affattes således:
»27.
I
§ 15
indsættes som
stk. 16:
»Stk. 16.
Kommunalbestyrelsen kan i en lokalplan fast-
sætte bestemmelser om midlertidig anvendelse af arealer,
der ligger i byzone. Den midlertidige anvendelse skal tids-
begrænses til højst 10 år og kan ved kommunalbestyrelsens
dispensation forlænges med op til 5 år ad gangen. Ved kom-
munalbestyrelsens behandling af en ansøgning om dispensa-
tion finder § 20 tilsvarende anvendelse.««
[Lovteknisk ændring]
17)
Efter nr. 27 indsættes:
»011.
I
§ 15 a, stk. 1,
ændres »nr. 13, 23 og 26« til: »nr. 16,
26 og 29«.«
[Lovteknisk ændring]
18)
Efter nr. 32 indsættes:
»012.
I
§ 15 b, stk. 2,
ændres »nr. 26« til: »nr. 27«, »nr. 15«
til: »nr. 18«, og »nr. 14« til: »nr. 17«.
013.
I
§ 15 b, stk. 3
og
4,
ændres »nr. 28« til: »nr. 29«.
014.
I
§ 15 b, stk. 4, nr. 3,
ændres »nr. 14« til: »nr. 17«.
015.
I
§ 16, stk. 9, 10
og
11,
ændres »nr. 25« til: »nr. 26«.«
[Lovteknisk ændring]
19)
I den under
nr. 34
foreslåede ændring af
§ 19, stk. 1,
ændres »stk. 17« til: »stk. 16«.
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
20)
Nr. 37
udgår.
[Forslaget om ophævelse af regel om forudgående offentlig-
hed udgår]
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af <>:
21)
Efter nr. 37 indsættes:
»016.
I
§ 26, stk. 2,
ændres »nr. 21« til: »nr. 24«.«
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(DD), tiltrådt af <>:
22)
Nr. 38
udgår.
[Bevarelse af stiftsøvrighedernes indsigelsesret]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
23)
Nr. 38
affattes således:
»38.
§ 29, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.«
[Ophævelse af stiftsøvrighedens indsigelsesret]
24)
Nr. 39
udgår.
[Forslaget om ophævelse af regel om lokal Agenda 21 ud-
går]
25)
I det under
nr. 42
foreslåede
§ 35, stk. 11,
affattes
2.
pkt.
således:
»Tilladelsen tidsbegrænses til maksimalt 5 år og kan ikke
forlænges ud over en samlet periode på 5 år.«
[Begrænsning af mulighed for forlængelse af tilladelser]
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af <>:
26)
Efter nr. 45 indsættes:
»017.
I
§ 37, stk. 6, nr. 2,
ændres »nr. 29« til: »nr. 30«.
018.
I
§ 48, stk. 4,
ændres »nr. 9« til: »nr. 11«.
019.
I
§ 49, stk. 3,
ændres »nr. 24« til: »nr. 27«.«
L 62a - 2023-24 - Bilag 16: 2. udkast til betænkning
2796442_0005.png
5
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
27)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
indsættes i
§ 12
b, stk. 3,
efter », at boligen«: »kan«.
[Lovteknisk ændring]
28)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
indsættes i
§ 12
b
efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 01.
Er der indgået frivillig aftale mellem udlejeren
og kommunalbestyrelsen om kommunal anvisning til lejlig-
heder i private udlejningsejendomme i medfør af kapitel
7, kan kommunalbestyrelsen samtidig hermed undtage de
boliger, som der anvises lejere til i medfør af denne aftale,
således at disse boliger ikke skal udlejes til studieaktive
eller uddannelsessøgende. Undtagelsen kan ikke omfatte ud-
lejninger eller anvisninger foretaget af udlejer eller andre,
som ikke sker i medfør af reglerne i kapitel 7.«
[Mulighed for at ustøttede private ungdomsboliger kan stil-
les til rådighed for beboere med særlige sociale behov, når
der indgås aftale om anvisning med kommunalbestyrelsen]
29)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
ændres i
§ 12 c,
1. pkt.,
»stk. 3 og 4« til: »stk. 3, 01 og 4«.
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 28]
30)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
ændres i
§ 12 d,
stk. 1, 1. pkt.,
»stk. 3 og 4« til: »stk. 3, 01 og 4«.
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 28]
31)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
indsættes i
§
12 e, stk. 1, 1. pkt.,
efter », at boligen på ny er udlejet til en
studieaktiv«: »eller«.
[Lovteknisk ændring]
32)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
indsættes i
§
12 f, 1. pkt.,
efter »stk. 3 eller 4«: », eller lejeforholdet er
undtaget i medfør af § 12 b, stk. 01«.
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 28]
33)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
udgår
§ 12 g
og
overskriften
før paragraffen.
[Konsekvens af ændringsforslag om deling af lovforslaget]
Til § 4
34)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 11, stk. 6,
indsættes efter
»§ 12 b, stk. 3, i lov om boligforhold«: », eller lejeforholdet
er undtaget i medfør af § 12 b, stk. 01, i lov om boligfor-
hold«.
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 28]
35)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 158
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Ved fremleje af en ustøttet privat ungdomsbolig,
jf. § 12 a i lov om boligforhold, skal den pågældende bolig
efter fremlejeforholdets etablering bebos af personer, som
opfylder betingelserne for at komme i betragtning til en
bolig af den pågældende karakter, medmindre kommunalbe-
styrelsen har truffet beslutning efter § 12 b, stk. 3, i lov om
boligforhold, eller lejeforholdet er undtaget i medfør af § 12
b, stk. 01, i lov om boligforhold.««
[Lovteknisk ændring og ændring som følge af ændringsfor-
slag nr. 28]
36)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 161
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Ved bytning af en ustøttet privat ungdomsbolig,
jf. § 12 a i lov om boligforhold, skal den pågældende bolig
efter bytningen bebos af personer, som opfylder betingelser-
ne for at komme i betragtning til en bolig af den pågæl-
dende karakter, medmindre kommunalbestyrelsen har truffet
beslutning efter § 12 b, stk. 3, i lov om boligforhold, eller
lejeforholdet er undtaget i medfør af § 12 b, stk. 01, i lov om
boligforhold.««
[Lovteknisk ændring og ændring som følge af ændringsfor-
slag nr. 28]
37)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 171, stk. 3,
ændres i
3.
pkt.
»stk. 3 og 4« til: »stk. 3, 01 og 4«.
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 28]
Til § 5
38)
Det under
nr. 2
foreslåede
§ 10 e, stk. 4,
affattes såle-
des:
»Stk. 4.
En tilladelse, der er meddelt efter §§ 2 og 8,
afgørelser truffet efter forskrifter fastsat i medfør af § 3
eller afgørelser truffet efter bemyndigelse i medfør af § 2,
stk. 2, må ikke udnyttes før klagefristens udløb. Påklages
tilladelsen eller afgørelsen, underretter den myndighed, der
har givet tilladelsen eller truffet afgørelsen, straks den, som
har modtaget tilladelsen eller afgørelsen, om klagen. Retti-
dig klage efter stk. 1 har opsættende virkning, medmindre
Planklagenævnet bestemmer andet.«
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
Ny paragraf
39)
Efter § 10 indsættes:
Ȥ 01
I museumsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 358 af 8. april
2014, som ændret ved § 46 i lov nr. 1715 af 27. december
2016 og § 1 i lov nr. 900 af 21. juni 2022, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 29 b, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Det gælder dog ikke diger eller dele af diger i landsbyer,
der i henhold til rammebestemmelser efter § 11 b, stk. 6, i
lov om planlægning overføres fra landzone til byzone ved
lokalplan.««
L 62a - 2023-24 - Bilag 16: 2. udkast til betænkning
2796442_0006.png
6
[Begrænsning af kulturministerens bemyndigelse til at und-
tage diger fra museumslovens § 29 a, stk. 1]
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af <>:
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 3
40)
Nr. 2
affattes således:
»2.
Efter kapitel 1 indsættes:
»Kapitel 1 a
Udlejning af midlertidige ustøttede private ungdomsboliger
i stueetagen
§ 12 a.
Midlertidige ustøttede private ungdomsboliger
med niveaufri adgang i stueetagen, som er undtaget fra krav
i bygningsreglementet om etablering af elevator, jf. § 243 i
bekendtgørelse nr. 1399 af 12. december 2019 om bygnings-
reglement 2018 med senere ændringer, og som er taget i
anvendelse i medfør af reglerne i § 15, stk. 2, nr. 8, eller stk.
16, i lov om planlægning, eller som har fået dispensation
fra en lokalplan i medfør af samme lovs § 19, stk. 1, skal
udlejes til studieaktive eller uddannelsessøgende i følgende
rækkefølge:
1) Studerende med varigt nedsat funktionsevne som følge
af manglende eller nedsat gangfunktion.
2) Studerende, som har nære pårørende med varigt ned-
sat funktionsevne som følge af manglende eller nedsat
gangfunktion.
3) Øvrige.
Stk. 2.
Udlejeren kan undlade at udleje til en person, der
indgår i den berettigede personkreds efter stk. 1, hvis saglige
hensyn taler for dette.««
[Konsekvens af ændringsforslag om deling af lovforslaget
og korrektion af henvisningsfejl]
Til § 11
41)
I
stk. 2
ændres »§§ 3 og 4« til: »Loven«.
[Konsekvens af ændringsforslag om deling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i to lovforslag. Den ene
del (A) omfatter alle lovforslagets bestemmelser.
Den andel del (B) omfatter lovforslagets bestemmelser
om ændring af lov om boligforhold med tilhørende ikraft-
trædelsesbestemmelse, dvs. bestemmelser om ustøttede pri-
vate ungdomsboliger og udlejning af midlertidige ustøttede
private ungdomsboliger i stueetagen.
Til nr. 2
Ændringsforslaget har til hensigt at fastholde kravet om
en årlig landsplanredegørelse. Den foreslåede ændring i lov-
forslagets § 1, nr. 1, vil medføre, at ministeren for land-
distrikter ikke længere vil være forpligtet til efter nyvalg
til Folketinget at afgive en redegørelse for landsplanarbej-
det til brug for kommuneplanlægningen (landsplanredegø-
relse), omfattende bl.a. de særlige forhold af betydning for
planlægningen i hovedstadsområdet. Med ændringsforslaget
foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 1, udgår, således at
ministeren fortsat vil være forpligtet til efter nyvalg til
Folketinget at afgive en redegørelse for landsplanarbejdet
til brug for kommuneplanlægningen (landsplanredegørelse),
omfattende bl.a. de særlige forhold af betydning for plan-
lægningen i hovedstadsområdet.
Til nr. 3
Det fremgår af planlovens § 4 a, stk. 1, at ministeren for
landdistrikter efter ansøgning fra kommunalbestyrelser kan
meddele mellem 0 og 15 tilladelser til planlægning og med-
delelse af landzonetilladelse til innovative og miljømæssigt
bæredygtige turismeprojekter uanset planlovens kystbestem-
melser og landzoneregler. En tilladelse forudsætter bl.a., jf.
§ 4 a, stk. 1, nr. 2, at etableringen af de konkrete projekter
sker i tilknytning til øvrige turismemæssige aktiviteter. De
gældende regler i planloven om forsøgsprojekter i kystnær-
hedszonen giver ikke mulighed for at meddele en forsøgstil-
ladelse til, at eksisterende, overflødiggjorte bygninger inden
for strandbeskyttelseslinjen kan omdannes til turismeformål,
hvis bygningerne ikke opfylder kriteriet i planlovens § 4, a,
stk. 1, nr. 2, om, at etableringen af de konkrete projekter
sker i tilknytning til øvrige turismemæssige aktiviteter. De
almindelige dispensationsregler i naturbeskyttelsesloven gi-
ver ikke mulighed for at meddele dispensation fra strandbe-
skyttelseslinjen til formålet.
Den foreslåede ændring af bestemmelsen i § 4 a, stk.
1, nr. 2, vil indebære, at ministeren for byer og landdistrik-
ter efter ansøgning fra kommunalbestyrelsen kan meddele
tilladelse, hvis etableringen af de konkrete projekter sker i
tilknytning til øvrige turismemæssige aktiviteter eller ved
omdannelse af eksisterende, overflødiggjorte bygninger af
en vis bygningsmæssig og arkitektonisk værdi inden for
strandbeskyttelseslinjen, og er i overensstemmelse med de
sammenhængende turistpolitiske overvejelser i kommunal-
bestyrelsens planlægning for turisme samt kommunalbesty-
relsens planstrategi.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kun ek-
sisterende, overflødiggjorte bygninger af en vis bygnings-
mæssig og arkitektonisk værdi, vil kunne opnå en forsøgs-
tilladelse, selv om bygningerne ikke ligger i tilknytning til
øvrige turismemæssige aktiviteter. Der skal være tale om
bygninger, der på grund af deres lokalisering inden for
strandbeskyttelseslinjen gør dem velegnede til omdannelse
til turismeformål under særlig hensyntagen til den omkring-
liggende natur og landskabet. Den foreslåede bestemmelse
giver alene mulighed for, at sådanne bygninger på baggrund
af en konkret vurdering af deres bygningsmæssige og ar-
kitektoniske værdi kan bevares og tages i brug til turisme-
mæssige formål. Forslaget indebærer således ikke, at hele
eller dele af eksisterende, overflødiggjorte bygninger inden
for strandbeskyttelseslinjen kan nedrives og erstattes med
nybyggeri.
L 62a - 2023-24 - Bilag 16: 2. udkast til betænkning
2796442_0007.png
7
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 12.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 1, nr. 7, foreslås bl.a. indsat en ny
bestemmelse som planlovens § 5 e, stk. 1, der vil betyde,
at kommuneplanlægningen under hensyn til lokale forhold
skal indeholde en helhedsorienteret strategisk planlægning
for bymidter i mindre og mellemstore byer. Det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, at ”mindre og mellemstore
byer” er defineret som byer med mellem 4.000 og 20.000
indbyggere.
Med ændringsforslaget foreslås det, at ”mindre og mel-
lemstore byer” skal forstås som byer med mellem 4.000 og
25.000 indbyggere. Dette indebærer bl.a., at der er flere by-
er, der vil blive omfattet af kravet om strategisk planlægning
for bymidter i kommuneplanen.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 8
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 10.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås indsat et stk. 14 i plan-
lovens § 11 a. Det følger af den foreslåede bestemmelse,
at kommunalbestyrelsen ved udpegning af en omdannelses-
landsby, jf. planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 24, der helt el-
ler delvist ligger inden for Grønt Danmarkskort, skal fast-
sætte retningslinjer efter stk. 1, nr. 14, for et tilsvarende
areal med naturbeskyttelsesinteresser i det pågældende om-
råde. Bestemmelsen vil medføre, at kommunalbestyrelsen i
tilfælde, hvor en omdannelseslandsby overlapper med Grønt
Danmarkskort, vil skulle udpege et kompenserende areal i
det pågældende område, der vil skulle indgå i Grønt Dan-
markskort. Ved tilsvarende areal forstås, at kvaliteten og
omfanget af det kompenserende areal som minimum skal
svare til det areal, der er omfattet af udpegningen til omdan-
nelseslandsby.
Til nr. 10
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 12.
Til nr. 11
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 10.
Til nr. 12
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 12.
Til nr. 13
Med lovforslagets § 1, nr. 18, foreslås bl.a. indsat en
ny bestemmelse som planlovens § 15, stk. 2, nr. 9, der vil
give kommunalbestyrelsen mulighed for at fastsætte lokal-
planbestemmelser om beliggenhed af bygninger til religiøse
formål, herunder forbud mod anvendelse af bygninger til
religiøse formål. Med ændringsforslaget foreslås det, at den
foreslåede indsættelse af nr. 9 i planlovens § 15, stk. 2, ud-
går af lovforslaget. Dette indebærer, at lovforslaget ikke in-
deholder en bestemmelse om, at kommunalbestyrelsen kan
fastsætte lokalplanbestemmelser om beliggenhed af bygnin-
ger til religiøse formål.
Til nr. 14
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 18.
Til nr. 15
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 18 og 21.
Til nr. 16
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 17
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 21.
Til nr. 18
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 10 og 21.
Til nr. 19
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 20
Med lovforslagets § 1, nr. 37, foreslås en bestemmelse
om forudgående offentlighed i forbindelse med ændringer i
kommuneplanen, der ikke fremgår af strategi for kommune-
planlægningen, ophævet.
Med ændringsforslaget foreslås det, at den foreslåede
ophævelse af planlovens § 23 c, stk. 1, 2. og 3. pkt., og
stk. 2, udgår af lovforslaget. Dette indebærer, at lovforslaget
ikke ophæver bestemmelsen om forudgående offentlighed i
forbindelse med forslag til ændringer i kommuneplanen, der
ikke fremgår af strategi for kommuneplanlægningen.
Til nr. 21
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausulen i lovforslagets § 1, nr. 21.
Til nr. 22
Ændringsforslaget har til hensigt at fastholde stiftsøvrig-
hedernes selvstændige ret til at fremsætte indsigelse mod
planlægning for vindmøller og solcelleanlæg. Den foreslåe-
de ændring i lovforslagets § 1, nr. 38 vil medføre, at stiftsøv-
righedens mulighed for selvstændigt at fremsætte indsigelse
mod lokalplanlægning for vindmøller og solceller vil blive
fokuseret til områder inden for en nærmere defineret radius
L 62a - 2023-24 - Bilag 16: 2. udkast til betænkning
2796442_0008.png
8
af kirkerne. Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforsla-
gets § 1, nr. 38, udgår, således at stiftsøvrigheden fortsat vil
have mulighed for at fremsætte indsigelse mod lokalplan-
lægning for vindmøller og solceller uanset den pågældende
afstand fra en kirkebygning.
Til nr. 23
Det følger af planlovens § 29, stk. 3, 1. pkt., at en minis-
ter kan fremsætte indsigelse mod et lokalplanforslag ud fra
de særlige hensyn, som ministeren varetager. Det følger af §
29, stk. 3, 2. pkt., at retten til at fremsætte indsigelse efter
1. pkt. også gælder for stiftsøvrigheden. Med ændringsfor-
slaget foreslås det, at planlovens § 29, stk. 3, 2. pkt., op-
hæves. Det vil indebære, at stiftsøvrighedens indsigelsesret
ophæves.
Til nr. 24
Med lovforslagets § 1, nr. 39, foreslås bl.a. ophævet en
bestemmelse om lokal Agenda 21.
Med ændringsforslaget foreslås det, at den foreslåede op-
hævelse af planlovens kapitel 6 a udgår. Dette indebærer, at
lovforslaget ikke ophæver en bestemmelse om lokal Agenda
21.
Til nr. 25
I lovforslagets § 1, nr. 42, fremgår det af 2. pkt. i den
foreslåede bestemmelse som planlovens § 35, stk. 11, at
de landzonetilladelser til glampingenheder, som er nævnt
i (forslaget til) 1. pkt., skal tidsbegrænses til maksimalt 5
år. Ændringsforslaget vil indebære, at de pågældende tilla-
delser ikke vil kunne forlænges således, at der samlet set
opnås tilladelse for en periode på mere end 5 år. Hvis den
oprindelige tilladelse er tidsbegrænset til f.eks. 3 år, vil til-
ladelsen således kun kunne forlænges med 2 år. Hvis den
oprindelige tilladelse er tidsbegrænset til 5 år, vil den ikke
kunne forlænges.
Til nr. 26
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausuler i lovforslagets § 1, nr. 10, 18 og 21.
Til nr. 27
Det foreslås, at der i det foreslåede nye § 12 b, stk. 3,
i lov om boligforhold, jf. lovforslagets § 3, nr. 2, indsættes
efter », at boligen«: »kan«. Den foreslåede ændring er en
lovteknisk ændring.
Til nr. 28
Indgås der en frivillig anvisningsaftale med kommunal-
bestyrelsen, skal boligerne efter det foreslåede nye § 12 b,
stk. 1, i lov om boligforhold, jf. lovforslagets § 3, nr. 2,
anvises til studieaktive eller uddannelsessøgende. Det fore-
slås med ændringsforslaget, at der i den foreslåede nye §
12 b i lov om boligforhold indsættes et nyt stykke om,
at hvis der er indgået frivillig aftale mellem udlejeren og
kommunalbestyrelsen om kommunal anvisning til lejlighe-
der i private udlejningsejendomme i medfør af kapitel 7
i lov om boligforhold, kan kommunalbestyrelsen samtidig
hermed undtage de boliger, som anvises lejere til i medfør
af denne aftale, således at disse ikke skal udlejes til stu-
dieaktive eller uddannelsessøgende. Undtagelsen kan ikke
omfatte udlejninger eller anvisninger foretaget af udlejer
eller andre, som ikke sker i medfør af reglerne i kapitel 7
i lov om boligforhold. Udlejes en bolig efter anvisning fra
kommunalbestyrelsen i medfør af en aftale efter reglerne om
kommunal anvisningsret til lejligheder i private udlejnings-
ejendomme, jf. kapitel 7, skal udlejeren således ikke én gang
årligt indhente oplysninger om studieaktivitet.
Til nr. 29
Det foreslås, i det foreslåede nye § 12 c, 1. pkt., i lov om
boligforhold, jf. lovforslagets § 3, nr. 2, at ændre »stk. 3 og
4« til: »stk. 3, 01 og 5«. Den foreslåede ændring sker som
følge af det i ændringsforslag nr. 28 foreslåede, hvorefter
der vil være tre undtagelser til kravet i det foreslåede § 12
b, stk. 1, om, at boligerne skal udlejes til studieaktive eller
uddannelsessøgende.
Til nr. 30
Det foreslås, i det foreslåede nye § 12 d, stk. 1, 1. pkt.,
i lov om boligforhold, jf. lovforslagets § 3, nr. 2, at ændre
»stk. 3 og 4« til: »stk. 3, 01 og 5«. Den foreslåede ændring
sker som følge af det i ændringsforslag nr. 28 foreslåede,
hvorefter der vil være tre undtagelser til kravet i det foreslå-
ede § 12 b, stk. 1, om, at boligerne skal udlejes til studieakti-
ve eller uddannelsessøgende.
Til nr. 31
Det foreslås, i det foreslåede nye § 12 e, stk. 1, 1. pkt., i
lov om boligforhold, jf. lovforslagets § 3, nr. 2, at indsætte
efter », at boligen på ny er udlejet til en studieaktiv«: »el-
ler«. Den foreståede ændring er en lovteknisk ændring ved,
at der ikke er tale om en studieaktiv uddannelsessøgende
men en studieaktiv eller uddannelsessøgende i henhold til
den berettigede personkreds, jf. § 12 b, stk. 1.
Til nr. 32
Det foreslås, i det foreslåede nye § 12 f, 1. pkt., i lov
om boligforhold, jf. lovforslagets § 3, nr. 2, at indsætte efter
»stk. 3 eller 4«: », eller lejeforholdet ikke er undtaget i
medfør af § 12 b, stk. 01«. Den foreslåede ændring sker som
følge af det i ændringsforslag nr. 28 foreslåede, hvorefter
der vil være tre undtagelser til kravet i det foreslåede § 12
b, stk. 1, om, at boligerne skal udlejes til studieaktive eller
uddannelsessøgende.
Til nr. 33
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Til nr. 34
Det foreslås, at der i det foreslåede nye § 11, stk. 6, i lov
om leje, jf. lovforslagets § 4, nr. 1, efter »§ 12 b, stk. 3, i
lov om boligforhold« indsættes: », eller lejeforholdet er und-
taget i medfør af § 12 b, stk. 01, i lov om boligforhold«. Den
foreslåede ændring sker som følge af det i ændringsforslag
nr. 28 foreslåede, hvorefter der vil være to undtagelser til
L 62a - 2023-24 - Bilag 16: 2. udkast til betænkning
2796442_0009.png
9
oplysningskravet for lejekontrakter omfattet af kapitel 1 a i
lov om boligforhold.
Til nr. 35
Der foreslås en ny affattelse af det foreslåede nye § 158,
stk. 5, i lov om leje, jf. lovforslagets § 4, nr. 2.
Den foreslåede nyaffattelse af § 158, stk. 5, indebærer
dels, at formuleringen »medmindre der er givet godkendelse
efter § 12 b, stk. 4, i lov om boligforhold« ændres til »med-
mindre kommunalbestyrelsen har truffet beslutning efter §
12 b, stk. 3, i lov om boligforhold«. Der er tale om en
lovteknisk ændring. Der skulle rettelig have været henvist til
kommunalbestyrelsens beslutning i stk. 3, idet kravet i det
foreslåede § 12 b, stk. 1, i lov om boligforhold ved bytning
af en ustøttet privat ungdomsbolig, som er undtaget efter det
foreslåede § 12 b, stk. 3, ikke skal iagttages, da boligen i det
konkrete tilfælde netop er undtaget.
Hvis ejendommen for en periode eller permanent ikke
er omfattet af kapitel 1 a i lov om boligforhold efter den
oprindeligt foreslåede stk. 4, er boligen heller ikke omfattet
af begrænsningen i retten til at bytte, hvorfor det ikke er
nødvendigt at henvise til den oprindeligt foreslåede stk. 4.
Dernæst indebærer den foreslåede nyaffattelse af § 158,
stk. 5, at der efter ordene Ȥ 12 b, stk. 3, i lov om boligfor-
hold« indsættes », eller lejeforholdet er undtaget i medfør
af § 12 b, stk. 01, i lov om boligforhold«. Denne ændring
sker som følge af det i ændringsforslag nr. 28 foreslåede,
hvorefter der vil være to undtagelser til kravet om, at den
pågældende bolig efter fremlejeforholdets etablering skal
bebos af personer, som opfylder betingelserne for at komme
i betragtning til en bolig af den pågældende karakter, når der
er tale om fremleje af en ustøttet privat ungdomsbolig.
Til nr. 36
Der foreslås en ny affattelse af den foreslåede nye § 161,
stk. 7, i lov om leje, jf. lovforslagets § 4, nr. 3.
Den foreslåede nyaffattelse af § 161, stk. 7, indebærer
dels, at formuleringen »medmindre der er givet godkendelse
efter § 12 b, stk. 4, i lov om boligforhold« ændres til »med-
mindre kommunalbestyrelsen har truffet beslutning efter §
12 b, stk. 3, i lov om boligforhold«. Der er tale om en
lovteknisk ændring. Der skulle rettelig have været henvist til
kommunalbestyrelsens beslutning i stk. 3, idet kravet i det
foreslåede § 12 b, stk. 1, i lov om boligforhold ved bytning
af en ustøttet privat ungdomsbolig, som er undtaget efter det
foreslåede § 12 b, stk. 3, ikke skal iagttages, da boligen i det
konkrete tilfælde netop er undtaget.
Hvis ejendommen for en periode eller permanent ikke
er omfattet af kapitel 1 a i lov om boligforhold efter den
oprindeligt foreslåede stk. 4, er boligen heller ikke omfattet
af begrænsningen i retten til at bytte, hvorfor det ikke er
nødvendigt at henvise til den oprindeligt foreslåede stk. 4.
Dernæst indebærer den foreslåede nyaffattelse af § 161,
stk. 7, at der efter ordene Ȥ 12 b, stk. 3, i lov om boligfor-
hold« indsættes », eller lejeforholdet er undtaget i medfør
af § 12 b, stk. 01, i lov om boligforhold«. Denne ændring
sker som følge af det i ændringsforslag nr. 28 foreslåede,
hvorefter der vil være to undtagelser til kravet om, at den
pågældende bolig efter fremlejeforholdets etablering skal
bebos af personer, som opfylder betingelserne for at komme
i betragtning til en bolig af den pågældende karakter, når der
er tale om fremleje af en ustøttet privat ungdomsbolig.
Til nr. 37
Det foreslås, i det foreslåede § 171, stk. 3, i lov om leje,
jf. lovforslagets § 4, nr. 4, at ændre »stk. 3 og 4« til: »stk.
3, 01 og 5«. Den foreslåede ændring sker som følge af det
i ændringsforslag nr. 26 foreslåede, hvorefter opsigelse af
boligen vil kunne undlades i tre tilfælde.
Til nr. 38
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 39
Det fremgår af § 29 a, stk. 1, i museumsloven, at der ikke
må foretages ændring af sten- og jorddiger og lignende.
Kulturministeren kan dog i medfør af § 29 b, stk. 1, fast-
sætte regler om, bestemmelserne i § 29 a, stk. 1, ikke skal
gælde for nærmere angivne kategorier af sten- og jorddiger
og lignende.
Den foreslåede bestemmelse i § 29 b, stk. 1, 2. pkt., vil
indebære, at kulturministeren ikke vil kunne undtage diger
eller dele af diger i landsbyer, der i henhold til rammebe-
stemmelser efter forslaget til planlovens § 11 b, stk. 6 (jf.
lovforslagets § 1, nr. 14), overføres fra landzone til byzone
ved lokalplan, fra beskyttelsen i § 29 a, stk. 1.
Til nr. 40
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og rettelse af en
henvisningsfejl.
Til nr. 41
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. oktober 2023 og var
til 1. behandling den 3. november 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Landdistrikter og Øer.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <4> møder.
Teknisk gennemgang
Udvalget afholdt den 2. november 2023 en teknisk gen-
nemgang ved ministeren for landdistrikter og embedsmænd
fra Kirkeministeriet, Social-, Bolig- og Ældreministeriet og
Erhvervsministeriet. Der henvises til bilag 4.
L 62a - 2023-24 - Bilag 16: 2. udkast til betænkning
2796442_0010.png
10
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for landdistrikter sendte den
19. maj 2023 dette udkast til udvalget, jf. ULØ alm. del – bi-
lag 81 (folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 26. oktober
2023 sendte ministeren for landdistrikter høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <15> bilag på lov-
forslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <6> skrift-
lige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <1> depu-
tation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <38> spørgs-
mål til ministeren for landdistrikter til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Anders Kronborg (S) Kim Aas (S) Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S)
nfmd.
Per Husted (S)
Sara Emil Baaring (S) Simon Kollerup (S) Lea Wermelin (S) Hans Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V)
Peter Juel-Jensen (V) Anni Matthiesen (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Henrik Frandsen (M) Susie Jessen (DD)
fmd.
Inger Støjberg (DD) Jens Meilvang (LA) Carsten Bach (LA) Niels Flemming Hansen (KF) Lise Bertelsen (KF)
Kim Edberg Andersen (NB) Mikkel Bjørn (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Jette Gottlieb (EL) Zenia Stampe (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3