Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
L 62 Bilag 15, L 62 A Bilag 15, L 62 B Bilag 15
Offentligt
2793885_0001.png
Til lovforslag nr.
L 62
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Udvalget for Landdistrikter og Øer den 0. december 2023
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om planlægning og forskellige andre love
(Opfølgning på evaluering af planloven m.v.)
[af ministeren for landdistrikter (Louise Schack Elholm)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 39 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Ministeren for byer og landdi-
strikter har stillet ændringsforslag nr. 1, 4, 5, 7, 8, 10-12,
14-19, 21 og 25-39. Enhedslistens medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 2. Socialistisk Folkepartis med-
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3, 6, 9,
20 og 22-24. Alternativets medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 13.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1) A.
»Forslag til lov om ændring af lov om planlægning
og forskellige andre love (Opfølgning på evaluering af plan-
loven m.v.)« omfattende §§ 1-11.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om boligforhold (Ud-
lejning af midlertidige ustøttede private ungdomsboliger i
stueetagen)« omfattende § 3, nr. 2, og § 11, stk. 2.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
2)
Nr. 1
udgår.
[Forslaget om ophævelse af krav om landsplanredegørelse
udgår]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
3)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 4 a, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »aktiviteter«: »eller
ved omdannelse af eksisterende, overflødiggjorte bygninger
af en vis bygningsmæssig og arkitektonisk værdi inden for
strandbeskyttelseslinjen,«.«
[Begrænset omdannelse af overflødiggjorte bygninger inden
for strandbeskyttelseslinjen]
DokumentId
Journalnummer
L 62a - 2023-24 - Bilag 15: Udkast til betænkning
2793885_0002.png
2
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af <>:
4)
Efter nr. 3 indsættes:
»01.
I
§ 5 b, stk. 4,
ændres »nr. 12« til: »nr. 13«.«
[Lovteknisk ændring]
5)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 5 b, stk. 4, nr. 2, 2. pkt.,
ændres »må« til: »kan«.
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
6)
I den under
nr. 7
affattelse af § 5 e, stk. 1, indsættes
som nyt 2. pkt. »Ved mindre og mellemstore byer forstås
byer med mellem 4.000 og 25.000 indbyggere.«
[Størrelse på byer, der omfattes af kravet om strategisk plan-
lægning for bymidter ændres]
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af <>:
7)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 5 e
udgår i
stk. 2
»og-
så«.
[Lovteknisk ændring]
8)
Efter nr. 10 indsættes:
»02.
I
§ 11 a, stk. 1, nr. 26,
der bliver nr. 27, ændres »nr. 25«
til: »nr. 26«.
03.
I
§ 11 a, stk. 1, nr. 27,
der bliver nr. 28, og
nr. 28,
der
bliver nr. 29, ændres »nr. 26« til: »nr. 27«.«
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
9)
Efter nr. 11 indsættes:
»04.
I
§ 11 a
indsættes som
stk. 14:
Stk. 14.
Ved udpegning af en omdannelseslandsby, jf. stk.
1, nr. 24, der helt eller delvist ligger inden for Grønt Dan-
markskort, skal kommunalbestyrelsen fastsætte retningslin-
jer efter stk. 1, nr. 14, for et tilsvarende areal med naturbe-
skyttelsesinteresser i det pågældende område.««
[Kompenserende arealudpegning i Grønt Danmarkskort ved
udpegning af omdannelseslandsbyer]
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af <>:
10)
Efter nr. 12 indsættes:
»05.
I
§ 11 b, stk. 1, nr. 12,
og
11 d
ændres »nr. 5« til: »nr.
6«.«
[Lovteknisk ændring]
11)
Efter nr. 13 indsættes:
»06.
I
§ 11 b, stk. 1, nr. 16,
der bliver nr. 17, ændres »nr. 26«
til: »nr. 27«.
07.
I
§ 11 b, stk. 1, nr. 17,
der bliver nr. 18, ændres »nr. 27«
til: »nr. 28«.
08.
I
§ 11 b, stk. 1, nr. 18,
der bliver nr. 19, ændres »nr. 28«
til: »nr. 29«.«
[Lovteknisk ændring]
12)
Efter nr. 14 indsættes:
»09.
I
§ 11 e, stk. 4,
ændres »nr. 7« til: »nr. 8«.«
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af <>:
13)
I den under
nr. 18
foreslåede ændring af
§ 15, stk. 2,
udgår
nr. 9.
[Regel om lokalplanlægning for bygninger til religiøse for-
mål udgår]
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af <>:
14)
Nr. 26
affattes således:
»26.
I
§ 15, stk. 5,
der bliver stk. 6, udgår », 9«, og »10«
ændres til: »12«.«
[Lovteknisk ændring]
15)
Efter nr. 26 indsættes:
»010.
I
§ 15, stk. 11,
ændres »nr. 12 og 17« til: »nr. 14 og
20«.«
[Lovteknisk ændring]
16)
Nr. 27
affattes således:
»27.
I
§ 15
indsættes som
stk. 16:
Stk. 16.
Kommunalbestyrelsen kan i en lokalplan fastsæt-
te bestemmelser om midlertidig anvendelse af arealer, der
ligger i byzone. Den midlertidige anvendelse skal tidsbe-
grænses til højst ti år og kan ved kommunalbestyrelsens
dispensation forlænges med op til fem år ad gangen. Ved
kommunalbestyrelsens behandling af en ansøgning om dis-
pensation finder § 20 tilsvarende anvendelse.««
[Lovteknisk ændring]
17)
Efter nr. 27 indsættes:
»011.
I
§ 15 a, stk. 1,
ændres »nr. 13, 23 og 26« til: »nr. 16,
26 og 29«.«
[Lovteknisk ændring]
18)
Efter nr. 32 indsættes:
»012.
I
§ 15 b, stk. 2,
ændres »nr. 26« til: »nr. 27«, »nr. 15«
til: »nr. 18«, og »nr. 14« til: »nr. 17«.
013.
I
§ 15 b, stk. 3 og 4,
ændres »nr. 28« til: »nr. 29«.
014.
I
§ 15 b, stk. 4, nr. 3,
ændres »nr. 14« til: »nr. 17«.
015.
I
§ 16, stk. 9, 10
og
11,
ændres »nr. 25« til: »nr. 26«.«
L 62a - 2023-24 - Bilag 15: Udkast til betænkning
2793885_0003.png
3
[Lovteknisk ændring]
19)
I den under
nr. 34
foreslåede ændring af
§ 19, stk. 1,
ændres »stk. 17« til: »stk. 16«.
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
20)
Nr. 37
udgår.
[Forslaget om ophævelse af regel om forudgående offentlig-
hed udgår]
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af <>:
21)
Efter nr. 37 indsættes:
»016.
I
§ 26, stk. 2,
ændres »nr. 21« til: »nr. 24«.«
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
22)
Nr. 38
affattes således:
»38.
§ 29, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.«
[Ophævelse af stiftsøvrighedens indsigelsesret]
23)
Nr. 39
udgår.
[Forslaget om ophævelse af regel om lokal Agenda 21 ud-
går]
24)
I det under
nr. 42
foreslåede
§ 35, stk. 11,
affattes
2.
pkt.
således:
»Tilladelsen tidsbegrænses til maksimalt 5 år og kan ikke
forlænges ud over en samlet periode på 5 år.«
[Begrænsning af mulighed for forlængelse af tilladelser]
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af <>:
25)
Efter nr. 45 indsættes:
»017.
I
§ 37, stk. 6, nr. 2,
ændres »nr. 29« til: »nr. 30«.
018.
I
§ 48, stk. 4,
ændres »nr. 9« til: »nr. 11«.
019.
I
§ 49, stk. 3,
ændres »nr. 24« til: »nr. 27«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
26)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
indsættes i
§ 12
b, stk. 3,
efter », at boligen«: » kan«.
[Lovteknisk ændring]
27)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
indsættes i
§ 12
b
efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 01.
Er der indgået frivillig aftale mellem udlejeren
og kommunalbestyrelsen om kommunal anvisning til lejlig-
heder i private udlejningsejendomme i medfør af kapitel 7,
kan kommunalbestyrelsen samtidigt hermed
undtage de boliger, som anvises lejere til i medfør af denne
aftale, således at disse boliger ikke skal udlejes til studie-
aktive eller uddannelsessøgende. Undtagelsen kan ikke om-
fatte udlejninger eller anvisninger foretaget af udlejer eller
andre, som ikke sker i medfør af reglerne i kapitel 7.«
[Mulighed for at ustøttede private ungdomsboliger kan stil-
les til rådighed for beboere med særlige sociale behov, når
der indgås aftale om anvisning med kommunalbestyrelsen]
28)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
ændres i
§ 12 c,
1. pkt.,
»stk. 3 og 4« til: »stk. 3, 01 og 5«.
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 26]
29)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
ændres i
§ 12 d,
stk. 1, 1. pkt.,
»stk. 3 og 4« til: »stk. 3, 01 og 5«.
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 26]
30)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
indsættes i
§
12 e, stk. 1, 1. pkt.,
efter », at boligen på ny er udlejet til en
studieaktiv«: » eller«.
[Lovteknisk ændring]
31)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
indsættes i
§
12 f, 1. pkt.,
efter »stk. 3 eller 4«: », eller lejeforholdet er
undtaget i medfør af § 12 b, stk. 01«.
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 26]
32)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 1 a
udgår
§ 12 g
og
overskriften
før paragraffen.
[Konsekvens af ændringsforslag om deling af lovforslaget]
Til § 4
33)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 11, stk. 6,
indsættes efter
»§ 12 b, stk. 3, i lov om boligforhold«: », eller lejeforholdet
er undtaget i medfør af § 12 b, stk. 01, i lov om boligfor-
hold«.
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 26]
34)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 158
indsættes som
stk. 5:
Stk. 5.
Ved fremleje af en ustøttet privat ungdomsbolig,
jf. § 12 a i lov om boligforhold, skal den pågældende bolig
efter fremlejeforholdets etablering bebos af personer, som
opfylder betingelserne for at komme i betragtning til en
bolig af den pågældende karakter, medmindre kommunalbe-
styrelsen har truffet beslutning efter § 12 b, stk. 3, i lov om
boligforhold, eller lejeforholdet er undtaget i medfør af § 12
b, stk. 01, i lov om boligforhold.««
[Lovteknisk ændring og ændring som følge af ændringsfor-
slag nr. 26]
35)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 161
indsættes som
stk. 7:
Stk. 7.
Ved bytning af en ustøttet privat ungdomsbolig,
jf. § 12 a i lov om boligforhold, skal den pågældende bolig
efter bytningen bebos af personer, som opfylder betingelser-
ne for at komme i betragtning til en bolig af den pågæl-
L 62a - 2023-24 - Bilag 15: Udkast til betænkning
2793885_0004.png
4
dende karakter, medmindre kommunalbestyrelsen har truffet
beslutning efter § 12 b, stk. 3, i lov om boligforhold, eller
lejeforholdet er undtaget i medfør af § 12 b, stk. 01, i lov om
boligforhold.««
[Lovteknisk ændring samt ændring som følge af ændrings-
forslag nr. 26]
36)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 171, stk. 3, 3. pkt.,
ændres
»stk. 3 og 4«
til:
»stk. 3, 01 og 5«.
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 26]
Til § 5
37)
Det under
nr. 2
foreslåede
§ 10 e, stk. 4,
affattes såle-
des:
»Stk. 4.
En tilladelse, der er meddelt efter §§ 2 og 8,
afgørelser truffet efter forskrifter fastsat i medfør af § 3,
eller afgørelser truffet efter bemyndigelse i medfør af § 2,
stk. 2, må ikke udnyttes før klagefristens udløb. Påklages
tilladelsen eller afgørelsen, underretter den myndighed, der
har givet tilladelsen eller truffet afgørelsen, straks den, som
har modtaget tilladelsen eller afgørelsen, om klagen. Retti-
dig klage efter stk. 1 har opsættende virkning, medmindre
Planklagenævnet bestemmer andet.«
[Lovteknisk ændring]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 3
38)
Nr. 2
affattes således:
»2.
Efter kapitel 1 indsættes:
Kapitel 1 a
Udlejning af midlertidige ustøttede private ungdomsboliger
i stueetagen
§ 12 a.
Midlertidige ustøttede private ungdomsboliger
med niveaufri adgang i stueetagen, som er undtaget fra krav
i bygningsreglementet om etablering af elevator, jf. § 243 i
bekendtgørelse nr. 1399 af 12. december 2019 om bygnings-
reglement 2018 med senere ændringer, og som er taget i
anvendelse i medfør af reglerne i § 15, stk. 2, nr. 8, § 15, stk.
16, i lov om planlægning, eller som har fået dispensation
fra en lokalplan i medfør af samme lovs § 19, stk. 1, skal
udlejes til studieaktive eller uddannelsessøgende i følgende
rækkefølge:
1) Studerende med varigt nedsat funktionsevne som følge
af manglende eller nedsat gangfunktion.
2) Studerende, som har nære pårørende med varigt ned-
sat funktionsevne som følge af manglende eller nedsat
gangfunktion.
3) Øvrige.
Stk. 2.
Udlejeren kan undlade at udleje til en person,
der indgår i den berettigede personkreds efter stk. 1,
hvis saglige hensyn taler for dette«
[Konsekvens af ændringsforslag om deling af lovforslaget
og korrektion af henvisningsfejl]
Til § 11
39)
I
stk. 2
ændres »§§ 3 og 4« til: »Loven«.
[Konsekvens af ændringsforslag om deling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i to lovforslag. Den ene
del (A) omfatter alle lovforslagets bestemmelser.
Den andel del (B) omfatter lovforslagets bestemmelser
om ændring af lov om boligforhold med tilhørende ikraft-
trædelsesbestemmelse, dvs. bestemmelser om ustøttede pri-
vate ungdomsboliger og udlejning af midlertidige ustøttede
private ungdomsboliger i stueetagen.
Til nr. 2
Ændringsforslaget har til hensigt at fastholde kravet om
en årlig landsplanredegørelse. Den foreslåede ændring i lov-
forslagets § 1, nr. 1, vil medføre, at ministeren for land-
distrikter ikke længere vil være forpligtet til efter nyvalg
til Folketinget at afgive en redegørelse for landsplanarbej-
det til brug for kommuneplanlægningen (landsplanredegø-
relse), omfattende bl.a. de særlige forhold af betydning for
planlægningen i hovedstadsområdet. Med ændringsforslaget
foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 1, udgår, således at
ministeren fortsat vil være forpligtet til efter nyvalg til
Folketinget at afgive en redegørelse for landsplanarbejdet
til brug for kommuneplanlægningen (landsplanredegørelse),
omfattende bl.a. de særlige forhold af betydning for plan-
lægningen i hovedstadsområdet.
Til nr. 3
Det fremgår af planlovens § 4 a, stk. 1, at ministeren for
landdistrikter efter ansøgning fra kommunalbestyrelser kan
meddele mellem 0 og 15 tilladelser til planlægning og med-
delelse af landzonetilladelse til innovative og miljømæssigt
bæredygtige turismeprojekter uanset planlovens kystbestem-
melser og landzoneregler. En tilladelse forudsætter bl.a., jf.
§ 4 a, stk. 1, nr. 2, at etableringen af de konkrete projekter
sker i tilknytning til øvrige turismemæssige aktiviteter. De
gældende regler i planloven om forsøgsprojekter i kystnær-
hedszonen giver ikke mulighed for at meddele en forsøgstil-
ladelse til, at eksisterende, overflødiggjorte bygninger inden
for strandbeskyttelseslinjen kan omdannes til turismeformål,
hvis bygningerne ikke opfylder kriteriet i planlovens § 4, a,
stk. 1, nr. 2, om, at etableringen af de konkrete projekter
sker i tilknytning til øvrige turismemæssige aktiviteter. De
almindelige dispensationsregler i naturbeskyttelsesloven gi-
ver ikke mulighed for at meddele dispensation fra strandbe-
skyttelseslinjen til formålet.
Den foreslåede ændring af bestemmelsen i § 4 a, stk.
1, nr. 2, vil indebære, at ministeren for byer og landdistrik-
ter efter ansøgning fra kommunalbestyrelsen kan meddele
tilladelse, hvis etableringen af de konkrete projekter sker i
tilknytning til øvrige turismemæssige aktiviteter eller ved
L 62a - 2023-24 - Bilag 15: Udkast til betænkning
2793885_0005.png
5
omdannelse af eksisterende, overflødiggjorte bygninger af
en vis bygningsmæssig og arkitektonisk værdi inden for
strandbeskyttelseslinjen, og er i overensstemmelse med de
sammenhængende turistpolitiske overvejelser i kommunal-
bestyrelsens planlægning for turisme samt kommunalbesty-
relsens planstrategi.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kun ek-
sisterende, overflødiggjorte bygninger af en vis bygnings-
mæssig og arkitektonisk værdi, vil kunne opnå en forsøgs-
tilladelse, selv om bygningerne ikke ligger i tilknytning til
øvrige turismemæssige aktiviteter. Der skal være tale om
bygninger, der på grund af deres lokalisering inden for
strandbeskyttelseslinjen gør dem velegnede til omdannelse
til turismeformål under særlig hensyntagen til den omkring-
liggende natur og landskabet. Den foreslåede bestemmelse
giver alene mulighed for, at sådanne bygninger på baggrund
af en konkret vurdering af deres bygningsmæssige og ar-
kitektoniske værdi kan bevares og tages i brug til turisme-
mæssige formål. Forslaget indebærer således ikke, at hele
eller dele af eksisterende, overflødiggjorte bygninger inden
for strandbeskyttelseslinjen kan nedrives og erstattes med
nybyggeri.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 12.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk begrundet ændring.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 1, nr. 7, forslås bl.a. indsat en ny
bestemmelse i planlovens § 5 e, stk. 1, som vil betyde,
at kommuneplanlægningen under hensyn til lokale forhold
skal indeholde en helhedsorienteret strategisk planlægning
for bymidter i mindre og mellemstore byer. Det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, at ”mindre og mellemstore
byer” er defineret som byer med mellem 4.000 og 20.000
indbyggere.
Med ændringsforslaget foreslås det, at ”mindre og mel-
lemstore byer” skal forstås som byer med mellem 4.000 og
25.000 indbyggere. Dette indebærer bl.a., at der er flere by-
er, der vil blive omfattet af kravet om strategisk planlægning
for bymidter i kommuneplanen.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk begrundet ændring.
Til nr. 8
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 10.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås indsat et stk. 14 i plan-
lovens § 11 a. Det følger af den foreslåede bestemmelse,
at kommunalbestyrelsen ved udpegning af en omdannelses-
landsby, jf. planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 24, der helt el-
ler delvist ligger inden for Grønt Danmarkskort, skal fast-
sætte retningslinjer efter stk. 1, nr. 14, for et tilsvarende
areal med naturbeskyttelsesinteresser i det pågældende om-
råde. Bestemmelsen vil medføre, at kommunalbestyrelsen i
tilfælde, hvor en omdannelseslandsby overlapper med Grønt
Danmarkskort, vil skulle udpege et kompenserende areal i
det pågældende område, der vil skulle indgå i Grønt Dan-
markskort. Ved tilsvarende areal forstås, at kvaliteten og
omfanget af det kompenserende areal som minimum skal
svare til det areal, der er omfattet af udpegningen til omdan-
nelseslandsby.
Til nr. 10
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets
§ 1, nr. 12.
Til nr. 11
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets
§ 1, nr. 10.
Til nr. 12
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets
§ 1, nr. 12.
Til nr. 13
Med lovforslagets § 1, nr. 18, foreslås bl.a. indsat en
ny bestemmelse som planlovens § 15, stk. 2, nr. 9, der vil
give kommunalbestyrelsen mulighed for at fastsætte lokal-
planbestemmelser om beliggenhed af bygninger til religiøse
formål, herunder forbud mod anvendelse af bygninger til
religiøse formål. Med ændringsforslaget foreslås det, at den
foreslåede indsættelse af nr. 9 i planlovens § 15, stk. 2,
udgår af lovforslaget. Dette indebærer, at lovforslaget ikke
indeholder en bestemmelse om fastsættelse af lokalplanbe-
stemmelser om beliggenhed af bygninger til religiøse for-
mål.
Til nr. 14
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 18.
Til nr. 15
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 18 og 21.
Til nr. 16
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 17
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 21.
Til nr. 18
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausul i lovforslagets § 1, nr. 10 og 21.
Til nr. 19
Der er tale om en lovteknisk ændring.
L 62a - 2023-24 - Bilag 15: Udkast til betænkning
2793885_0006.png
6
Til nr. 20
Med lovforslagets § 1, nr. 37, foreslås en bestemmelse
om forudgående offentlighed i forbindelse med ændringer i
kommuneplanen, der ikke fremgår af strategi for kommune-
planlægningen, ophævet.
Med ændringsforslaget foreslås det, at den foreslåede
ophævelse af planlovens § 23 c, stk. 1, 2. og 3. pkt., og
stk. 2 udgår af lovforslaget. Dette indebærer, at lovforslaget
ikke ophæver bestemmelsen om forudgående offentlighed i
forbindelse med forslag til ændringer i kommuneplanen, der
ikke fremgår af strategi for kommuneplanlægningen.
Til nr. 21
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausulen i lovforslagets § 1, nr. 21.
Til nr. 22
Det følger af planlovens § 29, stk. 3, 1. pkt., at en minis-
ter kan fremsætte indsigelse mod et lokalplanforslag ud fra
de særlige hensyn, som ministeren varetager. Det følger af §
29, stk. 3, 2. pkt., at retten til at fremsætte indsigelse efter
1. pkt. også gælder for stiftsøvrigheden. Med ændringsfor-
slaget foreslås det, at planlovens § 29, stk. 3, 2. pkt., op-
hæves. Det vil indebære, at stiftsøvrighedens indsigelsesret
ophæves.
Til nr. 23
I lovforslagets § 1, nr. 42, fremgår det af den foreslåede
bestemmelse i planlovens § 35, stk. 11, 2. pkt., at de landzo-
netilladelser til glampingenheder, som er nævnt i forslaget
til 1. pkt., skal tidsbegrænses til maksimalt 5 år. Ændrings-
forslaget vil indebære, at de pågældende tilladelser ikke vil
kunne forlænges således, at der samlet set opnås tilladelse
for en periode på mere end 5 år. Hvis den oprindelige tilla-
delse er tidsbegrænset til f.eks. 3 år, vil tilladelsen således
kun kunne forlænges med 2 år. Hvis den oprindelige tilladel-
se er tidsbegrænset til 5 år, vil den ikke kunne forlænges.
Til nr. 24
Med lovforslagets § 1, nr. 39, foreslås bl.a. ophævet en
bestemmelse om lokal Agenda 21.
Med ændringsforslaget foreslås det, at den foreslåede op-
hævelse af planlovens kapitel 6 a udgår. Dette indebærer, at
lovforslaget ikke ophæver en bestemmelse om lokal Agenda
21.
Til nr. 25
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af ryk-
ningsklausuler i lovforslagets § 1, nr. 10, 18 og 21.
Til nr. 26
Det foreslås, at i det foreslåede nye § 12 b, stk. 3, i
lov om boligforhold, jf. lovforslagets § 3, nr. 2 indsættes
efter », at boligen«: » kan«. Den foreslåede ændring er en
lovteknisk ændring.
Til nr. 27
Indgås der en frivillig anvisningsaftale med kommunal-
bestyrelsen, skal boligerne efter det foreslåede nye § 12 b,
stk. 1, i lov om boligforhold, jf. lovforslagets § 3, nr. 2, an-
vises til studieaktive eller uddannelsessøgende. Det foreslås
med ændringsforslaget, at der i den foreslåede nye § 12 b i
lov om boligforhold indsættes et nyt stykke om, hvis der er
indgået frivillig aftale mellem udlejeren og kommunalbesty-
relsen om kommunal anvisning til lejligheder i private udlej-
ningsejendomme i medfør af kapitel 7 i lov om boligforhold,
kan kommunalbestyrelsen samtidig hermed undtage de boli-
ger, som anvises lejere til i medfør af denne aftale, således
at disse ikke skal udlejes til studieaktive eller uddannelses-
søgende. Undtagelsen kan ikke omfatte udlejninger eller an-
visninger foretaget af udlejer eller andre, som ikke sker i
medfør af reglerne i kapitel 7 i lov om boligforhold. Udlejes
en bolig efter anvisning fra kommunalbestyrelsen i medfør
af en aftale efter reglerne om kommunal anvisningsret til
lejligheder i private udlejningsejendomme, jf. kapitel 7, skal
udlejeren således ikke én gang årligt indhente oplysninger
om studieaktivitet.
Til nr. 28
Det foreslås, i det foreslåede nye § 12 c, 1. pkt., i lov om
boligforhold, jf. lovforslagets § 3, nr. 2, at ændre »stk. 3 og
4« til: »stk. 3, 01 og 5«. Den foreslåede ændring sker som
følge af det i ændringsforslag nr. 25 foreslåede, hvorefter
der vil være tre undtagelser til kravet i det foreslåede § 12
b, stk. 1, om, at boligerne skal udlejes til studieaktive eller
uddannelsessøgende.
Til nr. 29
Det foreslås, i det foreslåede nye § 12 d, stk. 1, 1. pkt.,
i lov om boligforhold, jf. lovforslagets § 3, nr. 2, at ændre
»stk. 3 og 4« til: »stk. 3, 01 og 5«. Den foreslåede ændring
sker som følge af det i ændringsforslag nr. 25 foreslåede,
hvorefter der vil være tre undtagelser til kravet i det foreslå-
ede § 12 b, stk. 1, om, at boligerne skal udlejes til studieakti-
ve eller uddannelsessøgende.
Til nr. 30
Det foreslås, i det foreslåede nye § 12 e, stk. 1, 1. pkt., i
lov om boligforhold, jf. lovforslagets § 3, nr. 2, at indsætte
efter », at boligen på ny er udlejet til en studieaktiv«: » el-
ler«. Den foreståede ændring er en lovteknisk ændring ved,
at der ikke er tale om en studieaktiv uddannelsessøgende
men en studieaktiv eller uddannelsessøgende i henhold til
den berettigede personkreds, jf. § 12 b, stk. 1.
Til nr. 31
Det foreslås, i det foreslåede nye § 12 f, 1. pkt., i lov
om boligforhold, jf. lovforslagets § 3, nr. 2, at indsætte efter
»stk. 3 eller 4«: », eller lejeforholdet ikke er undtaget i
medfør af § 12 b, stk. 01«. Den foreslåede ændring sker som
følge af det i ændringsforslag nr. 25 foreslåede, hvorefter
der vil være tre undtagelser til kravet i det foreslåede § 12
b, stk. 1, om, at boligerne skal udlejes til studieaktive eller
uddannelsessøgende.
Til nr. 32
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
L 62a - 2023-24 - Bilag 15: Udkast til betænkning
2793885_0007.png
7
Til nr. 33
Det foreslås, at der i det foreslåede nye § 11, stk. 6, i lov
om leje, jf. lovforslagets § 4, nr. 1, efter »§ 12 b, stk. 3, i
lov om boligforhold« indsættes: », eller lejeforholdet er und-
taget i medfør af § 12 b, stk. 01, i lov om boligforhold«. Den
foreslåede ændring sker som følge af det i ændringsforslag
nr. 25 foreslåede, hvorefter der vil være to undtagelser til
oplysningskravet for lejekontrakter omfattet af kapitel 1 a i
lov om boligforhold.
Til nr. 34
Der foreslås en ny affattelse af det foreslåede nye § 158,
stk. 5, i lov om leje, jf. lovforslagets § 4, nr. 2.
Den foreslåede nyaffattelse af § 158, stk. 5, indebærer
dels, at formuleringen ”medmindre der er givet godkendelse
efter § 12 b, stk. 4, i lov om boligforhold” ændres til ”med-
mindre kommunalbestyrelsen har truffet beslutning efter §
12 b, stk. 3, i lov om boligforhold”. Der er tale om en
lovteknisk ændring. Der skulle rettelig have været henvist til
kommunalbestyrelsens beslutning i stk. 3, idet kravet i det
foreslåede § 12 b, stk. 1, i lov om boligforhold ved bytning
af en ustøttet privat ungdomsbolig, som er undtaget efter det
foreslåede § 12 b, stk. 3, ikke skal iagttages, da boligen i det
konkrete tilfælde netop er undtaget.
Hvis ejendommen for en periode eller permanent ikke
er omfattet af kapitel 1 a i lov om boligforhold efter den
oprindeligt foreslåede stk. 4, er boligen heller ikke omfattet
af begrænsningen i retten til at bytte, hvorfor det ikke er
nødvendigt at henvise til den oprindeligt foreslåede stk. 4.
Dernæst indebærer den foreslåede nyaffattelse af § 158,
stk. 5, at der efter ordene Ӥ 12 b, stk. 3, i lov om boligfor-
hold” indsættes ”, eller lejeforholdet er undtaget i medfør
af § 12 b, stk. 01, i lov om boligforhold”. Denne ændring
sker som følge af det i ændringsforslag nr. 25 foreslåede,
hvorefter der vil være to undtagelser til kravet om, at den
pågældende bolig efter fremlejeforholdets etablering skal
bebos af personer, som opfylder betingelserne for at komme
i betragtning til en bolig af den pågældende karakter, når der
er tale om fremleje af en ustøttet privat ungdomsbolig.
Til nr. 35
Der foreslås en ny affattelse af den foreslåede nye § 161,
stk. 7, i lov om leje, jf. lovforslagets § 4, nr. 3.
Den foreslåede nyaffattelse af § 161, stk. 7, indebærer
dels, at formuleringen ”medmindre der er givet godkendelse
efter § 12 b, stk. 4, i lov om boligforhold” ændres til ”med-
mindre kommunalbestyrelsen har truffet beslutning efter §
12 b, stk. 3, i lov om boligforhold”. Der er tale om en
lovteknisk ændring. Der skulle rettelig have været henvist til
kommunalbestyrelsens beslutning i stk. 3, idet kravet i det
foreslåede § 12 b, stk. 1, i lov om boligforhold ved bytning
af en ustøttet privat ungdomsbolig, som er undtaget efter det
foreslåede § 12 b, stk. 3, ikke skal iagttages, da boligen i det
konkrete tilfælde netop er undtaget.
Hvis ejendommen for en periode eller permanent ikke
er omfattet af kapitel 1 a i lov om boligforhold efter den
oprindeligt foreslåede stk. 4, er boligen heller ikke omfattet
af begrænsningen i retten til at bytte, hvorfor det ikke er
nødvendigt at henvise til den oprindeligt foreslåede stk. 4.
Dernæst indebærer den foreslåede nyaffattelse af § 161,
stk. 7, at der efter ordene Ӥ 12 b, stk. 3, i lov om boligfor-
hold” indsættes ”, eller lejeforholdet er undtaget i medfør af
§ 12 b, stk. 01, i lov om boligforhold”.
Denne ændring sker som følge af det i ændringsforslag
nr. [a] foreslåede, hvorefter der vil være to undtagelser til
kravet om, at den pågældende bolig efter fremlejeforholdets
etablering skal bebos af personer, som opfylder betingelser-
ne for at komme i betragtning til en bolig af den pågældende
karakter, når der er tale om fremleje af en ustøttet privat
ungdomsbolig.
Til nr. 36
Det foreslås, i det foreslåede § 171, stk. 3, i lov om leje,
jf. lovforslagets § 4, nr. 4, at ændre »stk. 3 og 4« til: »stk.
3, 01 og 5«. Den foreslåede ændring sker som følge af det
i ændringsforslag nr. 25 foreslåede, hvorefter opsigelse af
boligen vil kunne undlades i tre tilfælde.
Til nr. 37
Der er tale om en lovteknisk begrundet ændring.
Til nr. 38
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og rettelse af en
henvisningsfejl.
Til nr. 39
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslaget nr. 1 om deling af lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. oktober 2023 og var
til 1. behandling den 3. november 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Landdistrikter og Øer.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <4> møder.
Teknisk gennemgang
Udvalget afholdt den 2. november 2023 en teknisk gen-
nemgang ved ministeren for landdistrikter og embedsmænd
fra Kirkeministeriet, Social-, Bolig- og Ældreministeriet og
Erhvervsministeriet. Der henvises til bilag 4.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for landdistrikter sendte den
19. maj 2023 dette udkast til udvalget, jf. ULØ alm. del – bi-
lag 81 (Folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 26. oktober
L 62a - 2023-24 - Bilag 15: Udkast til betænkning
2793885_0008.png
8
2023 sendte ministeren for landdistrikter høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <14> bilag på lov-
forslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <6> skrift-
lige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <1> depu-
tation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <37> spørgs-
mål til ministeren for landdistrikter til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Anders Kronborg (S) Kim Aas (S) Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S)
nfmd.
Per Husted (S)
Sara Emil Baaring (S) Simon Kollerup (S) Lea Wermelin (S) Hans Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V)
Peter Juel-Jensen (V) Anni Matthiesen (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Henrik Frandsen (M) Susie Jessen (DD)
fmd.
Inger Støjberg (DD) Jens Meilvang (LA) Carsten Bach (LA) Niels Flemming Hansen (KF) Lise Bertelsen (KF)
Kim Edberg Andersen (NB) Mikkel Bjørn (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Jette Gottlieb (EL) Zenia Stampe (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3