Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
L 62 Bilag 7, L 62 A Bilag 7, L 62 B Bilag 7
Offentligt
København den 6. november 2023
Til Udvalg for Landdistrikter og Øer vedrørende behandlingen af L-62
Vi henvender os til Udvalget for Landdistrikter og Øer, fordi I står umiddelbart overfor behandlingen af et
lovforslag om ændringer i Planloven vedrørende ustøttede private ungdomsboliger, som kan få betydning for
implementeringen af den nye hjemløsereform.
Henvendelsen sker på vegne af Hjem til Alle alliancen, der er en national alliance bestående af 22 partnere,
der alle arbejder for at stoppe hjemløshed blandt unge i Danmark.
Et varieret boligudbud og en blandet beboersammensætning er en forudsætning for at skabe positive
forandringer i landets kommuner, og adgangen til egnede boliger er afgørende for, at også for de laveste
indkomstgrupper kan få en bæredygtig tilværelse med uddannelse og job.
Det er netop hvad den nye hjemløsereform tager udgangspunkt i: at tilbyde mennesker med
hjemløseerfaring en egnet og betalbar bolig med tilstrækkelig støtte til at komme på fode i tilværelsen.
Hjemløsereformen baserer sig på Housing First, som vi ved virker, idet 8 ud af 10, der tilbydes en egnet bolig
med den rette støtte, formår at fastholde boligen efter 3 år. Det at få et hjem og en stabil base med den rette
støtte betyder alt for, om man kan komme ud af selvforsørgelse og i gang med uddannelse og
beskæftigelse.
Men de kræver, at alle boligaktører og alle boligformer sættes i spil, og her kan I som medlemmer af Udvalgt
for Landdistrikter og Øer være med til at understøtte en positiv udvikling.
Lovforslaget, som vores henvendelse drejer sig om, kan ses her:
L 62 - 2023-24 (oversigt): Forslag til lov om
ændring af lov om planlægning og forskellige andre love. (Opfølgning på evaluering af planloven m.v.). /
Folketinget (ft.dk)
Den del af ændringen, vi er optagede af i forhold til hjemløseområdet, vedrører indførelsen af et
studieaktivitetskrav for ustøttede private ungdomsboliger:
§ 12 b. Ustøttede private ungdomsboliger skal bebos af studieaktive eller uddannelsessøgende. Stk. 2.
Udlejeren skal sikre, at boligerne til stadighed bebos af personer, der tilhører den berettigede personkreds,
jf. stk. 1. Udlejeren skal én gang årligt til brug herfor anmode lejeren om at fremsende nødvendige
oplysninger om studieaktivitet med en frist på 6 uger. Ved beregning af fristen ses bort fra juli og august
måned.
I Hjem til Alle alliancen kan vi se meget fornuft i, at der indføres et studieaktivitetskrav i private
ungdomsboliger, så det sikres, at de boliger, der opføres som ungdomsboliger, ikke ender med at blive så
dyre, at studerende ikke har råd til at bo i dem, som vi har set med flere boligbyggerier i det større byer.
Men vi er samtidigt bekymrede for at studieaktivitetskravet vil betyde, at private ungdomsboliger for fremtiden
bliver lukket land for unge, der af forskellige årsager ikke kan leve op til studieaktivitetskravet, f.eks. fordi de
befinder sig i særligt sårbare positioner som hjemløshed, der gør det vanskeligt for dem at passe et studie på
stabile vilkår. Det at få tilbudt en bolig i et ungdomsboligmiljø, kan være befordrende for unge med
hjemløseerfaring både socialt og hvad angår uddannelse og job.
For at sikre, at private ungdomsboliger også i fremtiden kan fungere som en egnet og stimulerende
boligløsning for alle unge, foreslår vi derfor, at der indføres en mulighed for dispensation fra
studieaktivitetskravet i private ungdomsboliger i de tilfælde, hvor der indgås aftaler mellem kommuner og
private udlejere om at stille boliger til rådighed for unge med særlige sociale behov.