Indfødsretsudvalget 2023-24
L 61
Offentligt
2789008_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 27. oktober 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 25 til L
61 (alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsmini-
steren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 25 til L 61:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor de myndige ansøgere, oplistet som hovedper-
soner under kapitel 1, hvor det af bemærkningerne til de enkelte bestemmelser
fremgår, at de ikke er statsløse, ikke skal deltage i grundlovsceremonien? Vil mini-
steren oplyse, om der er andre krav, de heller ikke skal opfylde, f.eks. selvforsørgel-
ses- og beskæftigelseskravet, sprogkravet og kravet om bestået indfødsretsprøve?
Svar:
1.
Det følger af § 2 A, stk. 2, i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om natu-
ralisation, at kravet om deltagelse i en grundlovsceremoni efter lovforslagets ved-
tagelse og at skrive under på at ville overholde grundloven mv. ikke stilles over for
ansøgere med bopæl i Grønland og på Færøerne, ansøgere under 18 år, ansøgere,
der er undtaget kravet om bopæl her i landet eller er meddelt dispensation herfra,
og ansøgere omfattet af § 26 og § 27 (statsløse).
Det følger endvidere af cirkulæreskrivelsens § 2 B, stk. 1-2, at en ansøger, der på
grund af sygdom eller på grund af en fysisk, psykisk, sensorisk eller intellektuel funk-
tionsnedsættelse ikke er i stand til at deltage i en grundlovsceremoni, kan søge om
dispensation fra kravet, og at det er Folketingets Indfødsretsudvalg, der behandler
ansøgninger om dispensation.
2.
Jeg kan oplyse, at de ansøgere, som der spørges til, er optaget på lovforslag om
indfødsrets meddelelse (L 61) uden krav om deltagelse i en grundlovsceremoni, idet
de for størstedelens vedkommende er omfattet af undtagelserne i cirkulæreskrivel-
sens § 2 A, stk. 2. Der er således tale om følgende grupper af ansøgere: børn af
danske mødre (den såkaldte prinsesseregel), børn af danske fædre, dansksindede
sydslesvigere, der ikke har bopæl i Danmark, ansøgere med bopæl i Grønland og på
Færøerne og danskgift ansøger, der er undtaget fra kravet om bopæl på grund af
ægtefællens arbejde i udlandet for danske interesser, jf. nærmere herom nedenfor.
Side
1/4
28. november 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 16772
2507907
L 61 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om, hvorfor de myndige ansøgere, oplistet som hovedpersoner under kapitel 1, hvor det af bemærkningerne til de enkelte bestemmelser fremgår, at de ikke er statsløse, ikke skal deltage i grundlovsceremonien
Endvidere er én ansøger meddelt dispensation af Folketingets Indfødsretsudvalg
fra kravet om deltagelse i en grundlovsceremoni på grund af sygdom i medfør af
cirkulæreskrivelsens § 2 B.
For så vidt angår én ansøger henvises til den tidligere fortrolige besvarelse af IFU L
61
spm. 23.
3.
Nedenfor følger en gennemgang af de lempeligere betingelser for meddelelse af
dansk indfødsret, der gælder for de forskellige grupper af de myndige ansøgere,
som er oplistet i kapitel 1 i lov om indfødsrets meddelelse (L 61).
Børn af danske mødre
Det følger af cirkulæreskrivelsens § 12, stk. 1, at ansøgere, der er født i perioden fra
den 1. januar 1961 til den 31. december 1978 af en dansk mor, og som kunne have
erhvervet dansk indfødsret, såfremt moderen i perioden fra den 1. januar 1979 til
den 31. december 1981 havde afgivet erklæring herom, jf. § 2, stk. 2, i lov nr. 117
af 29. marts 1978, kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse uaf-
hængig af ophold her i landet.
Det følger dog af cirkulæreskrivelsens § 12, stk. 2, at det er en betingelse, at ansø-
geren ville have bevaret sin danske indfødsret ved det fyldte 22. år, jf. § 8 i lov om
dansk indfødsret, hvis ansøgerens mor havde erklæret ansøgeren for dansk i den
pågældende periode. Endelig skal ansøgere efter denne bestemmelse, som har bo-
pæl i udlandet, dokumentere deres danskkundskaber på baggrund af en dansk re-
præsentation i udlandets vurdering af, at den pågældende uden brug af omskriv-
ninger eller andre sprog og med den accent, som er naturlig, kan deltage ubesværet
i en samtale på dansk, ligesom de er undtaget fra kravet om dokumentation for at
have bestået Indfødsretsprøven af 2021.
Denne ansøgergruppe er desuden undtaget fra kravet om bopæl her i landet, jf.
cirkulæreskrivelsens § 5, stk. 2, samt kravet om tidsubegrænset opholdstilladelse,
jf. cirkulæreskrivelsens § 5 A, stk. 2. Ansøgerene er endvidere undtaget fra kravet
om beskæftigelse, jf. cirkulæreskrivelsens § 23, A, stk. 4.
Ansøgerne skal opfylde cirkulæreskrivelsens øvrige betingelser.
Børn af danske fædre
Det følger af cirkulæreskrivelsens § 16, at børn født uden for ægteskab af en uden-
landsk mor og dansk far kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse
uden at opfylde de almindelige betingelser for naturalisation. Det følger desuden
af cirkulæreskrivelsens § 33, stk. 6, at bestemmelsen har virkning for personer født
efter den 11. oktober 1993, som ikke tidligere har erhvervet dansk indfødsret.
Dansksindede sydslesvigere, der ikke har bopæl i Danmark
Det følger af cirkulæreskrivelsens § 13, at for dansksindede sydslesvigere kan de
almindelige opholdskrav lempes.
Side
2/4
L 61 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om, hvorfor de myndige ansøgere, oplistet som hovedpersoner under kapitel 1, hvor det af bemærkningerne til de enkelte bestemmelser fremgår, at de ikke er statsløse, ikke skal deltage i grundlovsceremonien
Det følger derudover af cirkulæreskrivelsens bilag 1, nr. 5.2, at dansksindede syd-
slesvigere, der ikke har bopæl i Danmark, kan optages på et lovforslag om indføds-
rets meddelelse uafhængigt af ophold her i landet, såfremt ansøgeren er født eller
opvokset i Sydslesvig og helt eller delvist har gået i dansk skole eller kan godtgøre
danskkundskaber i skrift og tale på linje med de krav, der stilles til andre ansøgere
om dansk indfødsret ved naturalisation. Ansøgeren skal derudover enten være af
dansk afstamning, tidligere have haft bopæl i Danmark i mindst tre år i træk eller i
en periode på mindst 10 år sammenlagt have udført aktivt bestyrelsesarbejde, ud-
ført frivilligt arbejde eller på anden måde været aktivt medlem i én eller flere af det
danske mindretals foreninger. Dansksindede sydslesvigere, som er omfattet af cir-
kulæreskrivelsens bilag 1, nr. 5, skal ikke dokumentere deres danskkundskaber
yderligere og er undtaget fra kravet om dokumentation for at have bestået indføds-
retsprøven af 2021.
Denne ansøgergruppe er desuden undtaget fra kravet om tidsubegrænset opholds-
tilladelse, jf. cirkulæreskrivelsens § 5 A, stk. 2, samt fra kravet om beskæftigelse, jf.
cirkulæreskrivelsens § 23, A, stk. 4.
Ansøgerne skal opfylde cirkulæreskrivelsens øvrige betingelser.
Ansøgere med bopæl i Grønland og på Færøerne
Det følger af cirkulæreskrivelsens bilag 3 a. pkt. 20, at for ansøgere med bopæl på
Færøerne eller i Grønland anses politiets vurdering af, at ”den pågældende uden
brug af omskrivning eller andre sprog og med den accent, som er naturlig, kan del-
tage ubesværet i en samtale
på dansk eller færøsk/grønlandsk” som tilstrækkelig
dokumentation for ansøgerens danskkundskaber. Det vil i praksis betyde, at der
ikke stilles krav om, at ansøger dokumenterer danskkundskaber ved f.eks. fremsen-
delse af beståede danskprøver.
Denne ansøgergruppe er undtaget fra kravet om dokumentation for at have be-
stået indfødsretsprøven af 2021, jf. cirkulæreskrivelsens bilag 4, punkt 4.
Ansøgerne skal opfylde cirkulæreskrivelsens øvrige betingelser.
Danskgift ansøger med bopæl i udlandet på grund af ægtefællens arbejde, som er
for danske interesser
Denne ansøgergruppe er undtaget fra kravet om bopæl her i landet, jf. cirkulære-
skrivelsens § 5, stk. 2, samt kravet om tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. cirku-
læreskrivelsens § 5 A, stk. 2. Ansøgerene er endvidere undtaget fra kravet om be-
skæftigelse, jf. cirkulæreskrivelsens § 23, A, stk. 4.
Ansøgerne skal opfylde cirkulæreskrivelsens øvrige betingelser.
Side
3/4
L 61 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om, hvorfor de myndige ansøgere, oplistet som hovedpersoner under kapitel 1, hvor det af bemærkningerne til de enkelte bestemmelser fremgår, at de ikke er statsløse, ikke skal deltage i grundlovsceremonien
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
4/4