Skatteudvalget 2023-24
L 6
Offentligt
2778994_0001.png
10. november 2023
J.nr. 2022 - 13809
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 6 - Forslag til lov om ændring af aktiesparekontoloven, aktieavancebeskat-
ningsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Forhøjelse af loftet for indskud på ak-
tiesparekontoen, ændret status for aktier optaget til handel på en multilateral handelsfacili-
tet, diverse justeringer af reglerne vedrørende investeringsinstitutter, justering af visse ind-
beretningsregler m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 30. oktober 2023. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
L 6 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at redegøre for de fordelingsmæssige konsekvenser af lovforslaget
2778994_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de fordelingsmæssige konsekvenser af lovforslaget? Der øn-
skes en samlet vurdering af alle elementerne i lovforslaget samt en særskilt vurdering for
ændringerne vedr. aktiesparekontoen. Herunder bedes ministeren angive de fordelings-
virkninger opgjort som ændring i disponibel indkomst i kroner og øre samt i pct. af di-
sponibel indkomst opdelt for de 10 indkomstdeciler samt oplyse virkningen på Gini-ko-
efficienten.
Svar
Forslaget om at forhøje loftet for indskud på aktiesparekontoen skønnes i henhold til af-
talen om finansloven for 2023 at indebære et mindreprovenu på 25 mio. kr. efter tilbage-
løb og adfærd fra og med 2026, når forhøjelsen er fuldt indfaset. Det skønnes med bety-
delig usikkerhed, at den afsatte ramme giver mulighed for at forhøje loftet for indskud
med 30.500 kr. fra og med 2026 (2024-niveau), hvormed loftet samlet set vil udgøre
140.800 kr. i 2026 (2024-niveau).
Lovforslaget vurderes samlet set ikke at have en nævneværdig virkning på Gini-koeffici-
enten. Fordelingsvirkningen af det forhøjede loft for indskud på aktiesparekontoen, op-
gjort på deciler, er vist i
tabel 1.
Tabel 1. Fordelingsmæssige konsekvenser af forhøjet loft for indskud på aktiesparekontoen
Decilgruppe
1. Indkomstdecil
2. Indkomstdecil
3. Indkomstdecil
4. Indkomstdecil
5. Indkomstdecil
6. Indkomstdecil
7. Indkomstdecil
8. Indkomstdecil
9. Indkomstdecil
10. Indkomstdecil
Hele befolkningen, gns.
Ændring i disponibel indkomst
(kr.)
0
0
0
0
0
0
10
10
10
30
10
Ændring i disponibel indkomst
(pct.)
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
Anm.: Fordelingen er baseret på formuer i aktier og andele i investeringsfonde ved udgangen af 2021. Ændringen er afrun-
det til nærmeste 10 kr. og til to decimaler i pct. Beregningen er foretaget med udgangspunkt i en forhøjelse af værdigræn-
sen på 30.500 kr. (2024-niveau), svarende til niveauet i 2026, når forhøjelsen er fuldt indfaset.
Kilde: Skatteministeriet.
Det er ikke muligt at foretage en kvantificeret provenuvurdering af de øvrige elementer i
lovforslaget, hvorfor det heller ikke er muligt at foretage en nærmere belysning af de for-
delingsmæssige konsekvenser.
Side 2 af 2