Skatteudvalget 2023-24
L 6
Offentligt
2778977_0001.png
Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 159
Offentligt
12. juni 2023
J.nr. 2023 - 3366
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 160 af 24. marts 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
L 6 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om forslaget til ændring af ligningslovens § 8 N, stk. 2, medfører, at store koncerner får en yderligere skattemæssig konkurrencefordel
2778977_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for ligningslovens § 8 N, stk. 2 i forhold til bestemmelsens krav
om, at det modtagende selskab for at opnå fradrag hos det betalende selskab skal være
sambeskattet med det betalende selskab, og bestemmelsens forhold til ikke diskrimine-
ringsbestemmelserne i de af Danmark indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomster med
andre lande, og som bygger på artikel 24 i OECD's modeloverenskomst fra 2017, og om
der kan være tilfælde, hvor bestemmelsen (kravet om international sambeskatning) for et
modtagende koncernselskab er i strid med ikke diskrimineringsbestemmelserne?
Svar
Artikel 24, stk. 4, i OECD’s modeloverenskomst fastsætter følgende:
”Undtagen
i tilfælde, hvor bestemmelserne i art. 9, stk. 1, art. 11, stk. 6, eller art. 12, stk. 4,
finder anvendelse, skal renter, royalties og andre betalinger fra et foretagende i en af de kontrahe-
rende stater til en person, hjemmehørende i den anden kontraherende stat, ved opgørelsen af så-
danne foretagenders skattepligtige indkomster være fradragsberettigede på samme vilkår, som hvis
de var blevet betalt til en person, som er hjemmehørende i den førstnævnte stat.”
Bestemmelsen, der indgår i de fleste af de af Danmark indgåede dobbeltbeskatningsover-
enskomster, indebærer, at danske skattepligtige som udgangspunkt skal kunne fradrage
betalinger til skattepligtige i en stat, som Danmark har indgået en dobbeltbeskatnings-
overenskomst med, på samme betingelser som gælder for tilsvarende betalinger til modta-
gere i Danmark.
Det bemærkes, at henvisningen til bestemmelserne i artikel 9, stk. 1, artikel 11, stk. 6, og
artikel 12, stk. 4, har sammenhæng med, at de pågældende bestemmelser i visse tilfælde
tillader en forskelsbehandling af betalinger til modtagere i en anden stat. Ingen af de på-
gældende bestemmelser er dog relevante i nærværende sammenhæng.
Om baggrunden for og virkningen af bestemmelsen i ligningslovens § 8 N, stk. 2, henvi-
ses til det samtidigt afgivne endelige svar på SAU alm. del
spm. 159. Som det fremgår
heraf, indebærer ligningslovens § 8 N, stk. 2, en forskelsbehandling mellem tilfælde, hvor
betalingen sker til henholdsvis sambeskattede koncernselskaber og ikkesambeskattede
udenlandske koncernselskaber.
En sådan forskellig skattemæssig behandling strider umiddelbart mod ordlyden af model-
overenskomstens artikel 24, stk. 4. Det er endvidere vurderingen, at der ikke kan peges på
særlige hensyn, der kan begrunde, at denne forskelsbehandling i det konkrete tilfælde ikke
vil kunne anses for stridende mod modeloverenskomstens artikel 24, stk. 4.
Jeg har derfor til hensigt i næste samling at fremsætte et lovforslag, der fjerner denne
uoverensstemmelse med dobbeltbeskatningsoverenskomsterne.
Side 2 af 3
L 6 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om forslaget til ændring af ligningslovens § 8 N, stk. 2, medfører, at store koncerner får en yderligere skattemæssig konkurrencefordel
2778977_0003.png
Som oplyst i det samtidigt afgivne endelige svar på SAU alm. del
spm. 159 er det også
vurderingen, at den nævnte forskelsbehandling strider mod EU-retten. Det nævnte lov-
forslag vil også skulle fjerne uoverensstemmelsen med EU-retten.
Selskaber, der i strid med EU-retten eller dobbeltbeskatningsoverenskomsterne måtte
være blevet nægtet fradragsret for betalinger til udenlandske koncernselskaber, vil kunne
kræve genoptagelse efter de almindelige genoptagelsesregler. Skattestyrelsen er blevet ori-
enteret med henblik på, at der udsendes et styresignal herom.
Side 3 af 3