Skatteudvalget 2023-24
L 6
Offentligt
2778962_0001.png
10. november 2023
J.nr. 2022 - 13809
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 6 - Forslag til lov om ændring af aktiesparekontoloven, aktieavancebeskat-
ningsloven, ligningsloven og forskellige andre love. (Forhøjelse af loftet for indskud på
aktiesparekontoen, ændret status for aktier optaget til handel på en multilateral handelsfa-
cilitet, diverse justeringer af reglerne vedrørende investeringsinstitutter, justering af visse
indberetningsregler m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 11. oktober 2023. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
L 6 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm. om, hvorvidt ministeren vil være afvisende over for, hvis lagerbeskatningen for aktiesparekontoen ændres til realisationsbeskatning
2778962_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren være afvisende over for, hvis lagerbeskatningen for aktiesparekontoen æn-
dres til realisationsbeskatning, så danskerne ikke skal betale skat hvert år af urealiserede
hypotetiske afkast?
Svar
Den gældende ordning for aktiesparekontoen giver alle danskere, mulighed for at ind-
skyde 110.300 kr. (2024-niveau) på en aktiesparekonto, hvor afkastet beskattes med 17
pct. efter det såkaldte lagerprincip. Lagerprincippet indebærer, at opnåede gevinster og
tab af investeringerne på kontoen indgår i beregningen af skattegrundlaget ved årets ud-
gang, uanset om afkastet er realiseret eller ej. Det kan således forekomme, at der i nogle år
skal betales skat, selvom der ikke har været solgt aktier eller investeringsbeviser fra kon-
toen.
Anvendelsen af lagerprincippet blev overvejet ifm. behandlingen af lovforslaget, hvormed
aktiesparekontoen blev indført med virkning fra 2019. Det blev i den forbindelse beslut-
tet at anvende lagerprincippet, da der er tale om en simpel beskatningsform, som er vel-
kendt for de pengeinstitutter, som administrerer ordningen, da den også anvendes på
pensionsopsparinger, der ligeledes administreres af pengeinstitutter.
Alternativet til lagerprincippet er, at beskatningen i stedet skal forekomme på realisations-
tidspunktet, hvorefter der alene sker beskatning af realiserede afkast. Det indebærer, at
beskatningen af urealiserede afkast udskydes til det tidspunkt, hvor værdipapirerne sælges,
hvormed afkastet realiseres.
Denne udskydelse af beskatningen indebærer alt andet lige et mindreprovenu for det of-
fentlige. Realisationsbeskatning medfører desuden et behov for, at der løbende skal hol-
des styr på alle køb og salg fra aktiesparekontoen, hvilket kan øge de administrative om-
kostninger forbundet med ordningen. En indførelse af realisationsbeskatning vil samtidig
reducere den effektive skattesats, hvilket konkret vil indebære, at det for den enkelte kan
blive mere attraktivt at spare op på en aktiesparekonto end i en pensionsordning, hvor af-
kastet beskattes med 15,3 pct. efter lagerprincippet.
Der er således en række forhold, som bør indgå i en drøftelse af mulige ændringer i ord-
ningen, herunder at lempelser af aktiesparekontoen vil medføre et mindreprovenu for det
offentlige, som vil skulle finansieres.
Side 2 af 2