Skatteudvalget 2023-24
L 6
Offentligt
2780376_0001.png
14. november 2023
J.nr. 2022 - 13809
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 6 - Forslag til Lov om ændring af aktiesparekontoloven, aktieavancebeskat-
ningsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Forhøjelse af loftet for indskud på ak-
tiesparekontoen, ændret status for aktier optaget til handel på en multilateral handelsfacili-
tet, diverse justeringer af reglerne vedrørende investeringsinstitutter, justering af visse ind-
beretningsregler m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 10. november 2023. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Peter Kofod (DF).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
L 6 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at estimere mindreprovenuet for det offentlige, såfremt indskudsgrænsen hæves til den tiltænkte grænse, der lød på 200.000 kroner for 2022 og frem
2780376_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på L 6
spørgsmål 1, hvoraf det fremgår, at regerin-
gen principielt ikke er afvisende overfor at se på niveauet for loftet, men at en yderligere
forhøjelse af loftet vil medføre et mindreprovenu for det offentlige, som vil skulle finan-
sieres, estimere hvad det vil koste at finansiere den oprindeligt tiltænkte grænse, der lød
på 200.000 kroner for 2022 og frem, og vil ministeren komme med et forslag til, hvordan
beløbet kan finansieres?
Svar
Personer kan efter gældende regler indskyde 110.300 kr. (2024-niveau) på en aktiespare-
konto i 2024. Beløbsgrænsen forhøjes til 135.900 kr. (2024-niveau) i 2024 stigende til
140.800 (2024-niveau) kr. fra og med 2026, hvis lovforslaget vedtages.
Det skønnes at medføre et yderligere mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 55
mio. kr. i 2024 og ca. 50 mio. kr. varigt, hvis beløbsgrænsen i stedet forhøjes til 200.000
kr. fra og med 2024,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved en yderligere forhøjelse af beløbsgrænsen på aktie-
sparekontoen til 200.000 kr.
Mio. kr., 2024-niveau
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2024
-75
-60
-55
2025
-75
-55
-55
2026
-70
-55
-50
2027
-70
-55
-50
Varigt
-70
-55
-50
Anm.: Finansieringsbehovet er opgjort med udgangspunkt i skønnet ifm.
Aftale om ret til tidlig pension,
og beregnet under
forudsætning af, at forhøjelsen bygger ovenpå den allerede foreslåede forhøjelse i lovforslaget. Skønnet er behæftet med
betydelig usikkerhed.
Kilde: Skatteministeriet.
De angivne provenuskøn er forbundet med betydelig usikkerhed. Det skal ses i lyset af, at
ordningen kun har eksisteret i en begrænset periode, og at anvendelsen af ordningen fort-
sat er under udbredelse. Regeringen har ikke aktuelt konkrete finansieringsforslag, der kan
peges på som en mulig finansieringskilde.
Side 2 af 2