Skatteudvalget 2023-24
L 6 Bilag 3
Offentligt
2762314_0001.png
Til Folketingets Skatteudvalg
Lov om ændring af aktiesparekontolo-
ven, aktieavancebeskatningsloven, lig-
ningsloven og forskellige andre love – L6
Skatteministeren fremsatte den 4. oktober L6 vedrørende forhøjelse af loftet for
indskud på aktiesparekontoen, ændret status for aktier optaget til handel på en
multilateral handelsfacilitet, diverse justeringer af reglerne vedrørende investe-
ringsinstitutter, justering af visse indberetningsregler m.v. Lovforslaget indfører
blandt andet indberetningspligt på hybrid kapital.
Finans Danmark konstaterer, at ministeren i forlængelse af Finans Danmarks hø-
ringssvar har justeret lovbestemmelsen om indberetning af hybrid kernekapital så-
ledes, at der nu står
”hybride gældsinstrumenter udstedt af selskaber og omfat-
tet af statsskatteloven”.
Indledningsvis skal Finans Danmark præcisere, at vi deler skattemyndighedernes
ønske om, at vi på vores kunders vegne indberetter om deres investering i hy-
bride gældsinstrumenter. Men det er afgørende, at der fra skattemyndigheder-
nes side gives en præcis og konkret guidance om, hvordan de ønskede indbe-
retningsdata kan tilvejebringes, herunder hvilke kriterier der skal lægges til grund.
Den foreslåede justering af definitionen af hybrid kernekapital er desværre ikke
tilstrækkelig.
Finans Danmark gjorde i den indledende høring opmærksom på, at der ved
domstolene verserer en sag, hvor der stilles det grundlæggende spørgsmål, om
hvorvidt hybride obligationer udstedt af danske finansielle institutter siden lovæn-
dringen ved årsskiftet 20219/2020 måtte være omfattet af Statsskatteloven. Sa-
gens stridspunkt er en uenighed mellem et dansk finansielt institut og skattemyn-
dighederne om konkrete hybride obligationer efter de nye regler er omfattet af
Statsskatteloven. Det finansielle instituts synspunkter støttes af Finans Danmarks
øvrige medlemmer.
Den foreslåede indberetningsregel giver danske finansielle institutter pligt til at
vurdere, om konkrete danske såvel som udenlandske obligationer måtte være
omfattet af kursgevinstloven eller statsskatteloven. Da der, jf. den verserende
retssag, er uenighed mellem skattemyndighederne og de finansielle institutter stil-
ler det ekstra store krav til en meget præcis guidance i forhold til, hvilke kriterier
der skal sikre, at en konkret obligation bliver indberettet som værende omfattet
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
9. oktober 2023
FIDA-483742746-689039
L 6 - 2023-24 - Bilag 3: Henvendelse af 9/10-23 fra Finans Danmark
2762314_0002.png
af Statsskatteloven. Alternativt er der stor risiko for, at obligationen vil blive indbe-
rettet som værende omfattet af kursgevinstloven. En sådan situation er meget
uheldig for danske obligationsinvestorer, som er fanget i en usikker skattemæssig
position, hvilket potentielt vil underminere tilliden til både skattemyndighederne
og de danske finansielle institutter.
Selv med klarhed efter en domstolsafgørelse vil det stadig ikke være muligt for de
danske finansielle institutter at løfte indberetningsforpligtelsen med tilstrækkelig
træfsikkerhed med den nuværende formulering. Det skyldes, at formuleringen af
bestemmelsen kræver en konkret skattemæssig materiel vurdering efter dansk
skatteret af hver enkelt obligation, som kunder kan købe i hele verden.
Som anført i Finans Danmarks oprindelige høringssvar har vi siden ophævelsen af
særreglerne med virkning fra 1. januar 2020 været i dialog med Skattestyrelsen
omkring de årlige skatteindberetninger med fokus på definitionen af, hvilke hy-
bride gældsinstrumenter, der efter 1. januar 2020 skulle undtages for indberet-
ning.
Ifølge skat.dk var kriterierne for, at der ikke skulle indberettes for indkomståret
2021, at:
obligationen er udstedt uden fastsat forfaldstidspunkt eller en løbetid på
mere end 100 år, og
der ikke er et økonomisk incitament til indfrielse i form af step-up til ren-
ten.
Samme kriterier er anvendt i indberetningen for indkomståret 2022.
Departementet anfører i bemærkningerne til § 5, nr. 8 i det fremsatte lovforslag
følgende:
”Forslaget vil omfatte alle hybride gældslignende instrumenter, der er udstedt af
selskaber og udformet på en sådan måde, at de er omfattet af statsskatteloven.
Omfattet vil dermed være de både de gældslignende instrumenter, der er ud-
stedt af de finansielle selskaber, og de gældslignende instrumenter, der er ud-
stedt af andre selskaber, samt gældslignende instrumenter,
der ikke forfalder på
et forud aftalt tidspunkt,
og andre gældslignende instrumenter omfattet af stats-
skatteloven som f.eks. gældslignende instrumenter uden indbygget forhøjelse af
renten og en løbetid på 1.000 år.”
Kriterierne, som sektoren har indberettet efter siden 1. januar 2020, jf. ovenfor, kan
ikke rummes i disse bemærkninger. F.eks. ville en obligation med en løbetid på
150 år ikke være blevet indberettet efter de kriterier, der var opstillet af Skattesty-
relsen og dermed anset for at være omfattet af Statsskatteloven, men en sådan
9. oktober 2023
FIDA-483742746-689039
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
2
L 6 - 2023-24 - Bilag 3: Henvendelse af 9/10-23 fra Finans Danmark
2762314_0003.png
obligation forfalder på et forud aftalt tidspunkt og ifølge bemærkningerne i lov-
forslaget vil den dermed umiddelbart ikke være omfattet af Statsskatteloven.
Obligationen vil som følge deraf blive indberettet som værende omfattet af Kurs-
gevinstloven.
Finans Danmark vil derfor bede ministeren om at redegøre for, om formuleringen
i bemærkningerne er et udtryk for en ændring i skattemyndighedernes opfattelse
af hvilke hybride instrumenter, der er omfattet af statsskatteloven.
For at fjerne usikkerheden for sektorens kunder og for bankerne som tredjeparts-
indberetter, skal Finans Danmark derfor ligeledes bede om, at de konkrete objek-
tive kriterier for, hvornår et konkret instrument er omfattet af statsskatteloven, an-
gives specifikt i lovbestemmelsen i skatteindberetningsloven. Finans Danmark vil
samtidig pointere, at det er vigtigt, at der er tale om objektive kriterier, som er of-
fentligt og digitalt tilgængelige, så der undgås konkrete manuelle vurderinger,
som kun kan foretages af personer med en stærk skattefaglig kompetence. Ind-
beretningsopgaven skal kunne være datadrevet og mulig at udlicitere til data-
centraler.
9. oktober 2023
FIDA-483742746-689039
Med venlig hilsen
Lene Schønebeck
Direkte: 5131 8717
Mail: [email protected]
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
3