HØRINGSNOTAT
VEDRØRENDE
LOVFORSLAG
OM
ÆNDRING AF LOV OM SIKKERHED TIL SØS OG
FORSKELLIGE
ANDRE
LOVE
(ÆNDRING
AF
BØDESTØRRELSER FOR SØULYKKER, DIGITALISERING
AF
ANMELDELSE
AF
AR-BEJDSULYKKER
SAMT
IKRAFTSÆTTELSE AF ALLE DELE AF LOV OM SØ-
FARENDES
ANSÆTTELSESFORHOLD
M.V.
FOR
GRØNLAND).
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er, at lov om sikkerhed til søs ændres med henblik
på en justering af bødeniveauet for overtrædelser af søsikkerhedslovgivnin-
gen, således at bødeniveauet vil stemme overens med bødeniveauet på land.
For at arbejdsskader, der anmeldes til Søfartsstyrelsen, kan kobles på Arbejds-
markedets Erhvervssikrings og Arbejdstilsynets fælles elektroniske anmeldel-
sessystem, skal det sikres, at der ved lov skabes hjemmel til, at Søfartsstyrelsen
kan få terminaladgang til systemet.
Den foreslåede ændring i lov om sikkerhed til søs om terminaladgang vil give
Søfartsstyrelsen terminaladgang til det elektroniske anmeldelsessystem
”EASY”.
Ansættelsesforhold for søfarende og fiskere reguleres i lov om søfarendes an-
sættelsesforhold m.v. For at loven kan sættes i kraft for Grønland med de æn-
dringer, som forholdene på Grønland tilsiger, skal alle lovændringer til loven
indeholde hjemmel til ikraftsættelse for Grønland.
Lovforslaget indebærer, at der indsættes hjemmel i de seks ændringslove, som
ikke indeholder anordningshjemmel. Dermed sikres, at alle lovændringer til
lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v., tidligere sømandsloven, kan sættes
i kraft for Grønland ved en kongelig anordning.
Lovforslaget har været i offentlig høring på Høringsportalen fra d. 4. juli til 17.
august 2023. Lovforslaget er ved telefonisk henvendelse sendt i fornyet offentlig
høring den 3. oktober 2023 med høringsfrist den 5. oktober 2023.
25. oktober 2023
Bemærkningerne gennemgås og kommenteres nedenfor i afsnit 2.
2. Bemærkninger
Lederne Søfart bemærker, at de er kritiske over for forhøjelse af bødestraf for den
enkelte vagthavende navigatør. De kan ikke bakke op om at en person der passer
sit arbejde, kan tildeles højere bødestraf, når vedkommende ikke kunne have
handlet anderledes.
Kommentar
Erhvervsministeriet har noteret sig holdningen fra Lederne Søfart, men foretager
ikke ændringer i lovforslaget på baggrund heraf. Formålet med lovforslaget er at