Transportudvalget 2023-24
L 57 Bilag 2
Offentligt
2771925_0001.png
Bevarelse af
elementfabrikken
Resumé af Miljøkonsekvensvurdering
Juni 2023
1
L 57 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til miljøkonsekvensvurdering af bevarelse af tunnelelementfabrikken i Rødby, fra transportministeren
2771925_0002.png
Kære læser,
Når produktionen af tunnelelementerne til Femern
Bælt-byggeriet er færdiggjort, er tunnelelement-
fabrikken ved Rødbyhavn på Lolland planlagt til
at skulle rives ned.
I 2021 tilkendegav et politisk flertal i Folketinget,
at man så positivt på, at elementfabrikken kan
bevares og bidrage med elementer til fremtidige
infrastrukturprojekter efter færdiggørelsen af
Femern Bælt-forbindelsen. Sund & Bælt har
derfor i samarbejde med eksterne rådgivere
undersøgt, hvordan elementfabrikken kan beva-
res, og hvad effekterne vil være. Dette arbejde har
nu udmøntet sig i en miljøkonsekvensrapport.
Som en del af denne proces afholdt Sund & Bælt i
efteråret 2022 en offentlig idéfasehøring, hvor
offentligheden kunne komme med input til, hvad
der skulle behandles i miljøkonsekvensvurderin-
gen, der indgår i det endelige politiske beslut-
ningsgrundlag for projektet.
Resultaterne af undersøgelserne i miljøkonse-
kvensvurderingen foreligger nu og er udførligt
beskrevet i den samlede miljøkonsekvensrapport,
der sammen med de underliggende rapporter
beskriver bevarelsen af elementfabrikken og de
miljømæssige virkninger heraf.
Meningen med denne publikation er at give et
lettilgængeligt og ikke-teknisk resumé af de
mange undersøgelser og analyser, der ligger til
grund for den endelige rapport. Ambitionen er, at
du relativt nemt og overskueligt kan danne dig et
indtryk af projektet og dets konsekvenser.
Da det er et sammendrag, er der flere steder i
publikationen henvisning til den samlede miljø-
konsekvensrapport. Denne og alle de underlig-
gende arbejdsrapporter er tilgængelige på Sund
& Bælts hjemmeside
God læselyst.
Miljøkonsekvensvurderingen
Miljøkonsekvensvurderingen kaldtes tidligere VVM-undersøgelse. VVM stod for:
Vurdering af Virkninger på Miljøet.
Miljøkonsekvensvurderingen skal tilvejebringe tilstrækkelig viden til, at politikere,
virksomheder og borgere kan vurdere projektets virkninger på miljøet og sam-
menligne forskellige løsningsforslag.
Miljøkonsekvensvurderingen skal desuden sikre, at projektet bliver bedst muligt
tilpasset omgivelserne, og at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.
Idéfase
Miljøkonsekvens-
vurdering
Høring
Politisk
behandling
2
3
L 57 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til miljøkonsekvensvurdering af bevarelse af tunnelelementfabrikken i Rødby, fra transportministeren
2771925_0003.png
Næstved
Vordingborg
Indholdsfortegnelse
Forord – Bevarelse af elementfabrikken
Elementfabrikken nu og i fremtiden
Den politiske aftale bag miljøkonsekvensvurderingen
Effekter og gevinster
Sammenhæng med andre projekter
Bevarelse af elementfabrikken – hvordan?
Miljø
Støj
Trafik
Natur
Klima
Vand
Hvad sker der lige nu?
Hvad sker der efter høringen?
3
6
8
9
9
10
12
14
14
15
16
16
17
18
Nakskov
FALSTER
LOLLAND
Rødbyhavn
Femern Bælt
FEMERN
4
5
L 57 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til miljøkonsekvensvurdering af bevarelse af tunnelelementfabrikken i Rødby, fra transportministeren
2771925_0004.png
Elementfabrikken nu
og i fremtiden
I sommeren 2020 begyndte anlægsarbejdet til
Femern Bælt-forbindelsen. Forbindelsen opføres
som en sænketunnel bestående af betonelemen-
ter. Disse elementer skal produceres på en
elementfabrik, der er ved at blive etableret øst
for Rødbyhavn Havn. Elementfabrikken udgør
sammen med den dertilhørende arbejdshavn,
kontor og administrationsfaciliteter, beboelses-
faciliteter mv. ét stort, samlet produktionsområde.
Bevares elementfabrikken efter færdiggørelsen af
elementer til Femern Bælt-forbindelsen medfører
det ændringer i produktionsområdet. F.eks.:
• Driften vil fortsætte i længere tid end beskre-
vet i Femern Bælt-projektets VVM-redegørelse
fra 2013.
• Det vil medføre støj og udledninger til
omgivelserne i længere tid, men inden for
gældende regler og tilladelser.
• Generelt vil produktionsområdet optage plads i
længere tid. Derfor skal der findes andre steder
til den natur og det friluftsliv, der var planlagt
etableret i området efter det oprindelige
nedtagningstidspunkt.
• Der vil blive brugt ’teknisk vand’, som er renset
saltvand fra Femern Bælt eller andre vand-
ressourcer i stedet for grundvand til produk-
tionen af betonelementer.
• Der vil være færre medarbejdere, end produkti-
onsområdet oprindeligt var godkendt til, da der
ikke vil være andre aktiviteter end produktion
af betonelementer.
• I eventuelle perioder hvor produktionsområdet
ikke bliver brugt, vil området blive vedligeholdt
og være under opsyn.
• Når produktionsområdet ikke skal bruges mere,
bliver det taget ned. Det vil ske på samme
måde, som det er beskrevet i den oprindelige
VVM-vurdering af Femern Bælt-forbindelsen.
Camp-
område
Rødbyhavn
Ydre areal
Elementfabrikken
Elementfabrikken er cirka 100 ha.
Fabrikken skal producere 79 standar-
delementer og 10 specialelementer til
Femern Bælt-forbindelsen.
Det vil tage ca. 3,5 år.
Tunnelforbindelse
Arbejdshavn
Ydre areal
Adgangskanal
6
7
L 57 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til miljøkonsekvensvurdering af bevarelse af tunnelelementfabrikken i Rødby, fra transportministeren
2771925_0005.png
Den politiske aftale bag
miljøkonsekvensvurderingen
Den 28. juni 2021 indgik et flertal i Folketinget en
politisk aftale om ”Infrastrukturplan 2035”. Af
aftalen fremgår følgende om tunnelelement-
fabrikken ved Rødbyhavn:
”Parterne ser positivt på muligheden for, at Sund
& Bælt bevarer den kommende tunnelelement-
fabrik, som etableres ved Rødbyhavn på Lolland i
forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen. Det
vil fastholde lokale arbejdspladser på Lolland
samtidig med, at tunnelelementfabrikken kan
bidrage til at billiggøre kommende projekter, da
der ikke vil være behov for at etablere nye pro-
duktionsfaciliteter til projekterne.”
Femern Bælt-forbindelsen etableres af Femern
A/S, der er et datterselskab til Sund & Bælt.
Derfor er det også Sund & Bælt, som politikerne
har givet opgaven med at undersøge muligheder
og konsekvenser ved en bevarelse af element-
fabrikken.
2035
Effekter og gevinster
ved en bevarelse
Der er mange samfundsmæssige fordele ved at
bevare elementfabrikken – bl.a. økonomiske-,
miljømæssige- og tidsmæssige fordele samt ikke
mindst muligheden for at bevare arbejdspladser
på Lolland.
• Øget bæredygtighed: Genbrug af element-
fabrikken
• Billiggørelse af fremtidige megaprojekter
gennem f.eks. kortere anlægsfaser og færre
risici
• Infrastrukturen til elementfabrikken eksisterer
og vil blive videreudviklet (vand- og energi-
forsyning, havn og veje)
• Potentiale for erhvervsliv
• Fastholdelse af lokale - og regionale
kompetencer.
Infrastrukturplan 2035
omfatter en
række kommende infrastrukturprojekter
i Danmark i perioden 2022-2035. Der er
tale om en meget omfattende infra-
strukturplan, hvor der afsættes mere
end 160 mia. kr. til nye infrastruktur-
investeringer over hele landet.
Sammenhæng med andre
projekter
Der er på nuværende tidspunkt ikke truffet
beslutning om konkrete projekter, der i fremtiden
vil kunne anvende elementfabrikken. Udover at
levere betonelementer til fremtidige statslige
infrastrukturprojekter, som f.eks. Østlig Ringvej,
vil fabrikken også kunne bruges til andre statslige
(og ikke statslige) projekter, som kræver en
industriel produktionsmetode og udskibningsfa-
ciliteter. Det kunne f.eks. være betonfundamenter
til store havvindmøller eller andre vedvarende
energianlæg, der skal etableres i fremtiden som
led i den grønne omstilling.
Statslige infrastrukturprojekter
under undersøgelse:
Østlig Ringvej
3. Limfjordsforbindelse
Als-Fyn
8
9
L 57 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til miljøkonsekvensvurdering af bevarelse af tunnelelementfabrikken i Rødby, fra transportministeren
2771925_0006.png
Bevarelse af
elementfabrikken – hvordan?
Miljøkonsekvensvurderingen tager udgangspunkt
i et projektløsningsforslag, der indebærer bevarel-
se og fortsat drift af hele produktionsområdet til
produktion af betonelementer. Produktionsområ-
det udgør ca. 190 ha på land og ca. 110 ha på
havet.
Camp/beboelsesområdet
hvor mange af arbejderne
på kommende projekter vil kunne bo. Dette vil blive
rømmet af den nuværende entreprenør, når Femern
Bælt-forbindelsen er færdig. Fremtidige entreprenø-
rer på andre projekter, vil kunne stille boligmoduler
op på området.
Produktionsområdet dækker over:
Øvrige arealer
til oplag af materialer.
Kystdiger
der beskytter produktionsområdet mod over-
svømmelse. Digerne vil også afskærme omgivelserne til
fabrikken mod støj og visuelle forstyrrelser. Når produktions-
området bliver taget ned, bliver materialet fra diget anvendt
til opfyldning af arbejdshavnen.
Elementfabrikken
hvor betonelementerne
produceres. Der er tre haller med fem produk-
tionslinjer og en udendørs produktionslinje til
specialelementer. Desuden faciliteter til lager,
værksteder, laboratorium, betonknuseanlæg
og tre slusesystemer, hvorfra betonelementer
kan søsættes og gøres klar til transport.
Du kan læse den
oprindelige VVM-
redegørelse fra 2013
af Femern
Bælt-projektet og efterfølgende tillæg
til VVM-redegørelsen
her
Arbejdshavnen
hvor materialer til produk-
tionen primært leveres med skibe, og de
færdige betonelementer bliver bugseret ud.
10
11
L 57 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til miljøkonsekvensvurdering af bevarelse af tunnelelementfabrikken i Rødby, fra transportministeren
2771925_0007.png
Miljø
Bevarelsen af produktionsområdet inkl. element-
fabrikken vil påvirke miljøet. I den udarbejdede
miljøkonsekvensrapport indgår alle miljøpå-
virkninger – både de direkte, indirekte, afledte
og kumulative effekter under både anlæg og drift.
Vurderingerne af bevarelsens eventuelle påvirk-
ninger omfatter en række faktorer og samspillet
imellem dem:
• Mennesker, fauna og flora
• Jordbund, vand, luft, klima og landskab
• Materielle goder og kulturarv.
0-alternativ eller projektløsningsforslag?
I en miljøkonsekvensvurdering er 0-alternativ
betegnelsen for, hvordan verden vil se ud, hvis vi
ikke foretager tilrettelser eller udvikling af status
quo. Projektløsningsforslaget er derimod beteg-
nelsen for dét projektforslag, der vurderes til
samlet set at have den mest positive påvirkning
af den problemstilling, som man undersøger at
løse.
0-alternativet for miljøkonsekvensvurderingen
af en bevarelse af produktionsområdet er dét
forslag til nedrivning og naturgenoprettelse,
der lå i den oprindelige plan for nedtagning af
elementfabrikken:
Læs den samlede miljøkonsekvens-
rapport på vores hjemmeside
www.sundogbaelt.dk/elementfabrik
Hvad har vi undersøgt?
Miljøkonsekvensrapporten bygger på data og informationer fra miljø-
konsekvensvurderingen i den oprindelige VVM-redegørelse fra 2013 af
Femern Bælt-projektet og efterfølgende tillæg til VVM-redegørelsen.
Den bygger også på nye data fra overvågningen af naturen i området,
fra myndighedernes databaser, fra offentlige hjemmesider og fra nye
modelleringer af hydrografien.
Da der på nuværende tidspunkt ikke er kendskab til den fremtidige
udnyttelse af produktionsområdet, tager miljøkonsekvensvurderinger-
ne udgangspunkt i en produktion, der svarer til fremstillingen af tunnel-
elementer til Femern Bælt-forbindelsen med hensyn til produktions-
metoder og forbrug af materialer.
Der er udført
ekstern kvalitetssikring
af
materialet for miljøkonsekvensvurderin-
gen, herunder af tekniske-, miljømæssi-
ge samt trafikale forhold og af risiko-
analysen og anlægsoverslag. Det er
konkluderet, at materialet er af en sådan
kvalitet, at der kan træffes politisk
beslutning om bevarelsen af element-
fabrikken med udgangspunkt i miljø-
konsekvensvurderingen.
Hydrografi er videnskab, der beskæftiger
sig med den fysiske og kemiske tilstand af
vandet i oceaner, have, kystområder, søer
og floder samt kortlægningen af dem
12
13
L 57 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til miljøkonsekvensvurdering af bevarelse af tunnelelementfabrikken i Rødby, fra transportministeren
2771925_0008.png
Støj og vibrationer
Bevarelsen af produktionsområdet vil medføre, at
støjen fra området vil pågå i længere tid end
oprindeligt planlagt. Det vil påvirke naboerne i
varierende grad på samme måde som beskrevet i
den oprindelige VVM for Femern Bælt-forbindel-
sen. De oprindelige afværgeforanstaltninger, som
f.eks. støjvolden omkring produktionsområdet, vil
blive bevaret.
Det er samtidig vurderet, at der ikke vil være en
påvirkning på grund af vibrationer, da afstandene
mellem produktionsområdets maskiner og udstyr
til boliger og andre bygninger i omgivelserne giver
sikkerhed for, at der ikke vil være en påvirkning
under drift og omstilling af elementfabrikken til
nye opgaver.
Natur
Til lands
Hvis produktionsområdet bliver bevaret, vil det
fortsætte med at præge det lokale landskab
væsentligt. De øverste dele af produktionshaller
og siloer vil være synlige i landskabet. Det vil stå i
kontrast til Lollands historiske flade kyst- og
landbrugslandskab.
Produktionsområdet er under Femern Bælt-
projektet udformet, så der bliver taget en række
hensyn til landskabet. De hensyn vil fortsætte
under bevarelsen.
I den oprindelige plan for nedtagning af element-
fabrikken fremgår det, at der skal etableres natur
på dele af produktionsområdet. Ved bevarelse af
produktionsområdet, er der fortsat plads til at
etablere 58,4 ha planlagt lysåben natur og tre
planlagte vandhuller på de nye landområder
beliggende hhv. øst og vest for arbejdshavnen.
Imidlertid forhindrer en bevarelse anlæg af seks
øvrige vandhuller på produktionsområdet, som
derfor skal etableres andre steder i nærområderne.
Erstatningsnatur
Den natur, som det var planlagt at
etablere inden for produktionsområdet,
bliver i stedet etableret på andre egnede
steder i nærheden, hvis produktions-
området bevares. Det skal sikre, at
områdets biologiske sammenhæng og
funktion bliver opretholdt, som det
oprindeligt var planlagt. Overvågningen
af erstatningsnaturen vil fortsætte, når
produktionsområdet bliver bevaret.
Til vands
Modelberegninger viser, at hvis produktions-
området og derved ydermolerne og sejlrenden til
havnen bliver bevaret, vil påvirkningen af både de
lokale strømforhold omkring havnen og vand- og
saltudvekslingen mellem Østersøen og Nordsøen
være ubetydelig og ikke væsentlig.
Der vurderes heller ikke at være nogen væsentlig
påvirkning af vandkvaliteten, havbund eller
bundplanter som følge af hverken bevarelse, drift
eller den tidsforskudte nedtagning af produk-
tionsområdet.
Både pattedyr og fugle i og omkring Femern Bælt
vil opleve, at den støj fra transport af materialer
og udskibning fra produktionsområdet vil fort-
sætte udover det oprindeligt planlagte nedtag-
ningstidspunkt. Der vil dog være tale om få
sejladser, som er ubetydelige i forhold til den
øvrige støj fra andre transportskibe og rekreativ
sejlads.
Trafik
Det forventes at trafik til og fra produktions-
området vil fortsætte i samme mønster som i
dag. I forbindelse med Femern Bælt-projektet
blev vejnettet omkring produktionsområdet
forbedret. En bevarelse af produktionsområdet
vil medføre, at den ekstra kapacitet på vejene
fortsat vil blive brugt til transport til og fra
området. Når Lolland Kommune i fremtiden
planlægger nye projekter omkring Rødbyhavn, der
kan give ekstra trafik, skal trafikken fra produkti-
onsområdet tænkes ind i trafikafviklingen.
Friluftsliv
En bevarelse kan have indflydelse på
Lolland Kommunes muligheder for som
planlagt at udvikle friluftslivet langs
kysten øst for Rødbyhavn.
Derfor er der planlagt en række nye
initiativer, der skal erstatte de ellers
planlagte tiltag og sikre, at friluftslivet i
området alligevel bliver udviklet. Der
bliver blandt andet etableret ny natur
og stier.
Natura 2000
Produktionsområdet ligger ca. 800
meter vest fra grænsen til Natura
2000-område nr. 173, ”Smålands-
farvandet nord for Lolland, Guldborgs-
und, Bøtø Nor og Hyllekrog-Rødsand”.
Natura 2000-området er især udpeget
for at beskytte forskellige naturtyper i
havet og langs kysten. Miljøkonsekvens-
vurderingen peger på, at hverken
bevarelse, fortsat drift eller en senere
nedtagning vil påvirke Natura 2000-
området væsentligt.
14
15
L 57 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til miljøkonsekvensvurdering af bevarelse af tunnelelementfabrikken i Rødby, fra transportministeren
2771925_0009.png
Klima
Klimapåvirkningen ved en bevarelse og forsat
drift af produktionsområdet er vurderet på
baggrund af projektets udledning af drivhus-
gasser i forbindelse med elektricitetsforbrug.
Udledningen fra driften vil, i værste fald, lokalt
kunne have en mindre betydning for Lolland
Kommunes mulighed for at nå deres reduktions-
mål i 2030. Samlet set vil en bevarelse af produk-
tionsområdet have en positiv klimaeffekt, da vi
derved undgår at opføre og nedtage et nyt,
tilsvarende produktionsområde et andet sted.
Hvad sker der lige nu?
Høring
Miljøkonsekvensvurderingen sendes i offentlig
høring. Her får borgere, myndigheder, virksomhe-
der og interesseorganisationer m.fl. igen mulighed
for at bidrage med forslag og synspunkter, der
kan indgå i det videre arbejde med projektet.
Du kender lokalområdet, og kan måske bidrage
med vigtig viden eller indsigt til behandlingen af
miljøkonsekvensvurderingen i et høringssvar.
Eventuelle bemærkninger til
rapporten bedes indsendt
senest den
18. august 2023
til
[email protected] cc
[email protected] med
henvisning til journalnummer
2022-096653.
Høringsperioden er fra den
23. juni 2023 til og med den
18. august 2023.
Vi holder borgermøde:
Onsdag den 9. august 2023 kl. 17.00
i Rødbyhavn
Efter høringen behandler Sund & Bælt de hørings-
svar, der er modtaget. Vi samler det hele op i et
høringsnotat, som du vil kunne finde på vores
hjemmeside, når det er offentliggjort.
På baggrund af miljøkonsekvensvurderingen og
høringssvarene udarbejdes der derefter en
indstilling til Transportministeren med henblik på
politiske drøftelser og stillingtagen.
Vand
Produktion af betonelementer kræver masser
af vand. Betonproduktionen til Femern Bælt-
forbindelsen er baseret på grundvand. Dette vil
ændre sig i forbindelse med en bevarelse af
produktionsområdet. Ved fremtidig betonproduk-
tion vil der blive anvendt teknisk vand. Grundvand
vil kun blive anvendt til såkaldte sanitære formål
som f.eks. drikkevand og håndvask.
Til produktion af det tekniske vand opføres et
rensningsanlæg. Der er fundet tre muligheder for
alternative vandkilder: Havvand – den mest sikre
men også mest ressourcetunge løsning, spilde-
vand fra Rødbyhavn Renseanlæg - hvorfra det i
dag udledes i Femern Bælt og overfladevand fra
Strandholm Pumpestation – der i dag pumpes ud
i Femern Bælt.
Miljøkonsekvensvurderingen tager udgangspunkt
i anvendelse af havvand, da den er den mest
forsyningssikre, men også den mest ressource-
krævende af de tre muligheder, men den endelige
alternative vandkilde vil først blive besluttet på
et senere tidspunkt. Uagtet hvilken af de tre
kilder, der vælges, vil en fortsat drift af produk-
tionsområdet ikke medføre en væsentlig på-
virkning af hverken vandforsyningen eller
grundvandet.
Det vil være muligt at følge borger-
mødet online
Se tidligere høringssvar
I forbindelse med den indledende høring af projektet i 2022 gen-
nemførte vi en idéfase, der bl.a. inkluderede to borgermøder i no-
vember 2022. Under idéfasen modtog vi 10 forslag og idéer, der alle
er behandlet. Du kan læse alle de tidligere høringssvar og se en
optagelse af borgermødet
her.
2035
Teknisk vand
Teknisk vand er renset vand fra alternati-
ve kilder. Det kan f.eks. være spildevand
fra det lokale rensningsanlæg, overflade-
vand eller havvand.
16
17
L 57 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til miljøkonsekvensvurdering af bevarelse af tunnelelementfabrikken i Rødby, fra transportministeren
2771925_0010.png
Hvad sker der
efter høringen?
Politisk behandling
Gennemførelse af projektet
forudsætter, at Folketinget
vedtager en lovændring til den
gældende anlægslov efter den
offentlige hørings afslutning.
Miljøkonsekvensvurderingen vil
indgå i Folketingets beslutnings-
grundlag. Hvis Folketinget ved-
tager forslaget til lovændringen,
gives der derved tilladelse til
bevarelse af det samlede produk-
tionsområde.
Læs mere og følg med online
Læs mere om projektet og
miljøkonsekvensvurderingen
her.
Idéfase
Miljøkonsekvens-
vurdering
Høring
Politisk
behandling
18
19
L 57 - 2023-24 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar til miljøkonsekvensvurdering af bevarelse af tunnelelementfabrikken i Rødby, fra transportministeren
2771925_0011.png
Sund & Bælt løfter samfundets største trafikale anlægsinvesteringer og binder Danmark bedre sammen
nationalt og internationalt. Til gavn for borgerne, erhvervslivet og forsyningssikkerheden. Som statsejet
aktieselskab arbejder vi altid langsigtet og helhedsorienteret.
Find mere information på
sundogbaelt.dk
Sund & Bælt Holding A/S
Vester Søgade 10
1601 København V
Telefon 3393 5200
[email protected]
sundogbaelt.dk