-- AKT 239918 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar til Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anlæg og drift af en fast
L
f… --
Bilag 1
57 -
Transportudvalget 2023-24
Offentligt
Cc:
Fra:
Titel:
Høringssvar til "Udkast til forslag til lov om ændring af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern
Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark og lov om Sund og Bælt Holding A/S (bevarelse af
produktionsområdet ved Rødbyhavn og fravigelse af e
Sendt:
23-07-2023 07:11
Bilag:
Høringssvar tunnelelementfabrik Anlægslov Sund og Bælt 2023 V1.0.pdf;
Til:
Kære rette vedkommende
Høringssvar til "Udkast
til forslag til lov om ændring af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern
Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark og lov om Sund og Bælt Holding A/S (bevarelse af produktionsområdet
ved Rødbyhavn og fravigelse af elforsyningsloven)"
Pågældende høringssvar fremfører argumenter for at Tunnelelementfabrikken skal nedrives og IKKE bevares:
1.
Løftebrud
– Femern forbindelsen blev aftalt med kravet om en nulløsning for saltvandsindstrømningen til
Østersøen og en nedtagning af tunnelelementfabrikken med gendannelse af de områder, som fabrikken
ødelægger.
2.
Anlægslov og Infrastrukturaftale 2035 er to særskilte ting
– Anlægsloven for Femern er besluttet af
Folketinget. Forslag til ny anlægslov med bevarelse af Tunnelelementfabrikken er kommet i stand blandt
forligspartierne bag Infrastrukturaftalen 2035. Infrastrukturaftalen og anlægsloven for Femern har intet med
hinanden at gøre.
3.
Anlægslov og VVM-vurdering, hvad tysk VVM-vurdering
– Der er udarbejdet en VVM –
Miljøkonsekvensvurdering – til forslag om ny anlægslov, men kun i Danmark. Der er ikke på tysk side fortaget
en lignende vurdering og det på trods af at tunnelelementfabrikken vil påvirke søterritoriet på dansk og tysk
side.
4.
Statsaftale mellem Tyskland og Danmark, er Tyskland inddraget?
– Aftalen er baseret på en nulløsning og
nedtagning af tunnelelementfabrikken og det er forventeligt at Tyskland og EU skal spørges og give
godkendelse. Hverken Tyskland eller EU er blevet spurgt. Desuden nævner aftalen at miljøforhold skal
besluttes i samarbejde, men vurderes nationalt.
5.
Tyskland skal høres ved anden disposition af selskabets (Femern) anparter
– Ifølge Artikel 6 stk. 4 i
Bekendtgørelse af traktat af 3. september 2008 med Tyskland om en fast forbindelse over Femern Bælt af
13/04/2010 skal "en
overdragelse eller en
anden disposition
over selskabets anparter, hvor 50 pct. eller mere
af aktierne overdrages til ikke-statsligt kontrollerede enheder, skal Forbundsrepublikken Tysklands samtykke til
hovedvilkårene dog foreligge inden overdragelsen. Ved overdragelse af mindre end 50 pct. af aktierne skal
Forbundsrepublikken Tyskland høres."
Forslag til anlægslov indebærer "at
der indføres en hjemmel i lov om
Sund og Bælt Holding A/S til, at Sund & Bælt Holding A/S eller et selskab ejet af Sund & Bælt Holding A/S
bemyndiges til, efter transportministerens beslutning, at
stifte et selskab,
som har til formål at indtræde som
den fremadrettede ejer af tunnelelementfabrikken og arbejdshavn mv. ved Rødbyhavn, jf. bilag 8."
Er den tyske
stat blevet spurgt og hvad var dets kommentar?
6.
Er Fællesudvalget i statstraktaten nedsat og hørt?
– Ifølge Artikel 20 i Bekendtgørelse af traktat af 3.
september 2008 med Tyskland om en fast forbindelse over Femern Bælt af 13/04/2010 skal der nedsættes et
fællesudvalg til varetagelse af artikel 2, stk. 3 og er dette udvalg nedsat og har det diskuteret en eventuel
bevarelse af tunnelelementfabrikken? Vi anmoder herved om aktindsigt i forelæggelse af bevarelse af
tunnelelementfabrikken for udvalget, hvem udvalgets medlemmer er og eventuelle referater fra møder hvor
bevarelse af tunnelelementfabrikken er fremlagt.
7.
Er Konsultationsorganet i statstraktaten nedsat og hørt?
– Ifølge Artikel 19 i Bekendtgørelse af traktat af 3.
september 2008 med Tyskland om en fast forbindelse over Femern Bælt af 13/04/2010 skal der nedsættes et
Konsultationsorgan "til formål at drøfte spørgsmål af regional interesse" og en bevarelse af
tunnelelementfabrikken med begrænsning af saltvandsindstrømningen, påvirkning af bundfauna og
vandkvalitet i Femern Bælt, må betegnes som af regional interesse. Er dette Konsultationsorgan nedsat og har
det diskuteret en eventuel bevarelse af tunnelelementfabrikken? Vi anmoder herved om aktindsigt i
forelæggelse af bevarelse af tunnelelementfabrikken for Konsultationsorganet, hvem Konsultationsorganets
medlemmer er og eventuelle referater fra møder hvor bevarelse af tunnelelementfabrikken er fremlagt.