Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 54 Bilag 6
Offentligt
2787582_0001.png
Til lovforslag nr.
L 54
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 23. november 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og
forskellige andre love
(Fælles opkrævning af arbejdsgiverbidrag, udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om modregningsadgang, nationale
særregler for behandling af personoplysninger m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 17 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, DD, LA, KF, RV
og DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget . Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de
stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (NB) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de
stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af ALT og NB):
Til § 1
1)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 17 s, stk. 2,
ændres »stk. 8« til: »§ 17, stk. 8«.
[Præcisering af henvisning]
Til § 4
2)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 3, stk. 4,
ændres i
1. pkt.
»§ 3« til: »stk. 1«.
[Præcisering af henvisning]
Til § 5
3)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 19, stk. 4, 2.
pkt.,
ændres »ekspeditionsgebyr« til: »ekspeditionsgebyrer«.
[Korrekturmæssig rettelse]
Til § 9
4)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 85 c, stk. 11,
og
§ 85 d, stk. 6,
ændres »stk. 8« til: »§ 17, stk. 8«.
[Præcisering af henvisning]
Til § 10
5)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 66, stk. 11, 1.
pkt.,
der bliver stk. 10, 1. pkt., ændres »ekspeditionsgebyr«
til: »ekspeditionsgebyrer«.
[Korrekturmæssig rettelse]
Til § 11
6)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 13, stk. 10,
ændres »stk. 8« til: »§ 17, stk. 8«.
AX029263
L 54 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet 23/11-23
2787582_0002.png
2
[Præcisering af henvisning]
Til § 12
7)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 80 a, stk.
11, 1. pkt.,
der bliver
stk. 10, 1. pkt.,
ændres »ekspeditions-
gebyr« til: »ekspeditionsgebyrer«.
[Korrekturmæssig rettelse]
8)
I den under
nr. 5
foreslåede ændring af
§ 80 a, stk. 13,
der bliver stk. 12, ændres »ekspeditionsgebyrer« til: »ekspe-
ditionsgebyr«.
[Korrekturmæssig rettelse]
Til § 13
9)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 45, stk. 11, 1. pkt.,
der bliver stk. 10, 1. pkt., æn-
dres »inddrivelsen af skyldige finansieringsbidrag, renter og
ekspeditionsgebyrer« til: »inddrivelsen af skyldige finansie-
ringsbidrag og renter«.«
[Korrekturmæssig rettelse]
Til § 14
10)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 30, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »borgeren« til: »der«, og
»betale« ændres til: »betales«.«
[Korrekturmæssig rettelse]
Til § 16
11)
Stk. 3
affattes således:
»Stk. 3.
Loven har virkning for indberettede ATP-bidrag
for lønperioder, der ophører efter den 1. januar 2024. Loven
har dog også virkning for indberettede ATP-bidrag, der ve-
drører lønperioder før den 1. januar 2024, hvis indberetning
sker den 15. februar 2024 eller senere.«
[Præcisering af virkningstidspunktet]
12)
Efter stk. 3 indsættes som nye stykker:
»Stk. 4.
§ 2, nr. 1 og 2, § 3, nr. 2 og 3, § 4, nr. 1 og 2, § 5,
nr. 2 og 3, § 6, nr. 2 og 5, § 7, nr. 2, § 8, nr. 2 og 4, § 9, nr.
4 og 7, § 10, nr. 3 og 6, § 11, nr. 4 og 7, § 12, nr. 3 og 6, og
§ 13, nr. 3 og 6, finder anvendelse fra og med beregning af
arbejdsgiverbidrag for første kvartal 2024 med forfald den
1. juli 2024.
Stk. 5.
Ikkeindbetalte ATP-bidrag, der er indberettet før
den 1. januar 2024, vil efter lovens ikrafttræden danne be-
regningsgrundlag for bidrag efter § 20, stk. 1, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som ændret ved denne
lovs § 2, nr. 1, § 55, stk. 2, i lov om arbejdsskadesikring
som ændret ved denne lovs § 3, nr. 2, og § 9, stk. 7, i
lov om Lønmodtagernes Garantifond som ændret ved denne
lovs § 6, nr. 2, og bidrag til finansiering af ATP-bidrag af
arbejdsløshedsdagpenge, jf. § 85 c, stk. 19, i lov om arbejds-
løshedsforsikring m.v. som ændret ved denne lovs § 9, nr.
4, bidrag til finansiering af ATP-bidrag af sygedagpenge,
jf. § 66, stk. 10, i lov om sygedagpenge som ændret ved
denne lovs § 10, nr. 3, bidrag til finansiering af ATP-bidrag
af VEU-godtgørelse, jf. § 13, stk. 16, i lov om godtgørelse
og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efter-
uddannelse som ændret ved denne lovs § 11, nr. 3 og 4, bi-
drag til finansiering af ATP-bidrag af ressourceforløbsydelse
under jobafklaring, jf. § 80 a, stk. 10, i lov om aktiv social-
politik som ændret ved denne lovs § 12, nr. 3, og bidrag til
finansiering af ATP-bidrag af dagpenge efter barselsloven,
jf. § 45, stk. 10, i barselsloven som ændret ved denne lovs §
13, nr. 3.«
Stk. 4-16 bliver herefter stk. 6-18.
[Præcisering af virkningstidspunktet]
13)
I
stk. 12, 1. pkt.,
der bliver stk. 14, 1. pkt., ændres »§
4, stk. 2« til: »§ 4, stk. 4«.
[Korrektion af henvisning]
14)
I
stk. 14, 1. pkt.,
der bliver stk. 16, 1. pkt., udgår
»finder ikke anvendelse for bidrag,«.
[Korrekturmæssig rettelse]
15)
Stk. 15,
der bliver stk. 17, affattes således:
»Stk. 17.
Regler udstedt i medfør af § 9, stk. 6, i lov om
Lønmodtagernes Garantifond, jf. lovbekendtgørelse nr. 686
af 20. juni 2011, § 85 c, stk. 17, i lov om arbejdsløsheds-
forsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 503 af 11. maj 2023,
§ 66, stk. 8, i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1179 af 21. september 2023, § 13, stk. 16, i lov om
godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet vok-
sen- og efteruddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 601 af
22. maj 2019, § 80 a, stk. 8, i lov om aktiv socialpolitik,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1031 af 22. juni 2023, og § 45,
stk. 8, i barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1180 af 21.
september 2023, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af regler udstedt i medfør af § 9, stk. 5, jf. lov om
Lønmodtagernes Garantifond, jf. denne lovs § 6, nr. 1, § 85
c, stk. 16, i lov om arbejdsløshedsforsikring, jf. denne lovs §
9, nr. 2, § 66, stk. 7, i lov om sygedagpenge, jf. denne lovs
§ 10, nr. 1, § 13, stk. 15, i lov om godtgørelse og tilskud
ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse,
jf. denne lovs § 11, nr. 3, § 80 a, stk. 7, i lov om aktiv
socialpolitik, jf. denne lovs § 12, nr. 1, og § 45, stk. 7, i
barselsloven, jf. denne lovs § 13, nr. 1.«
[Bekendtgørelser med historiske satser forbliver i kraft]
16)
I
stk. 16,
der bliver stk. 18, udgår »og 23«.
[Lovteknisk ændring]
17)
Som
stk. 19
indsættes:
»Stk. 19.
Regler udstedt i medfør af § 13, stk. 23, i lov
om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 601
af 22. maj 2019, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af regler udstedt i medfør af § 13, stk. 22, i lov
om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse, jf. denne lovs § 11, nr. 3.«
[Lovteknisk ændring]
L 54 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet 23/11-23
2787582_0003.png
3
Bemærkninger
Til nr. 1, 4 og 6
Ændringsforslagene præciserer, at henvisningen vedrører
regler udstedt i medfør af § 17, stk. 8, idet den tidligere for-
mulering kunne give anledning til tvivl om, hvilken paragraf
stk. 8 refererede til.
Til nr. 2
Ændringsforslaget præciserer, at henvisningen vedrører
bestemmelsens stk. 1.
Til nr. 3, 5, 7 og 8
Ændringsforslagene retter en korrekturmæssig fejl, idet
der i bestemmelsen ved en fejl var anført »ekspeditionsge-
byr« i stedet for »ekspeditionsgebyrer«.
Til nr. 9
Ændringsforslaget retter en korrekturmæssig fejl, idet der
manglede et »og« i bestemmelsen.
Til nr. 10
Ændringsforslaget retter en korrekturmæssig fejl, idet
»betale« i bestemmelsen skulle være ændret til »betales«.
Til nr. 11
Det følger af § 16, stk. 1, i det fremsatte lovforslag, at
loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2024.
Det foreslås med ændringsforslaget, at det i det fremsatte
lovforslags § 16, stk. 3, præciseres, at loven har virkning for
indberettede ATP-bidrag for lønperioder, der ophører efter
den 1. januar 2024.
Videre har loven virkning for indberettede ATP-bidrag,
der vedrører lønperioder før den 1. januar 2024, hvis indbe-
retning sker fra den 15. februar 2024. Arbejdsmarkedets Til-
lægspension vil således ikke skulle administrere opkrævning
og indbetaling efter to regelsæt efter denne skæringsdato.
Reglerne i § 17, stk. 2, i lov om Arbejdsmarkedets Til-
lægspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 1110 af 10. oktober
2014 som ændret ved lov nr. 1159 af 6. juni 2021 og be-
kendtgørelse nr. 1385 af 25. november 2015, finder således
anvendelse for ATP-bidrag indberettet indtil den 14. februar
2024 for lønperioder, der slutter før den 1. januar 2024.
Til nr. 12
Det foreslås med ændringsforslaget, at der i det fremsatte
lovforslags § 16 indsættes et nyt stk. 4, der præciserer, at
loven har virkning for beregning af arbejdsgiverbidrag fra
og med første kvartal 2024. Arbejdsgiverbidragene for 1.
kvartal 2024 opkræves med forfaldsdato den 1. juli 2024.
Lovforslagets § 2, nr. 1 og 2 (om uddannelsesbidrag
og VEU-bidrag efter § 18, stk. 1 og 2, i lov om Arbejds-
givernes Uddannelsesbidrag vil skulle beregnes kvartalsvis
på grundlag af de samlede bidrag, som arbejdsgiveren har
indberettet til Arbejdsmarkedets Tillægspension i en forud-
gående 3-månedersperiode), § 3, nr. 2 og 3 (om bidrag til
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring efter § 55, stk. 1, i lov
om arbejdsskadesikring), § 4, nr. 1 og 2, (om bidrag til
Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede) efter § 3, stk. 1,
i lov om Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede § 5, nr.
2 og 3, (om bidrag til Lønmodtagernes Fond for Tilgodeha-
vende Feriemidler efter § 19, stk. 2, i lov om forvaltning og
administration af tilgodehavende feriemidler), § 6, nr. 2 og
5, (om finansieringsbidrag til Lønmodtagernes Garantifond
efter § 9, stk. 1, i lov om Lønmodtagernes Garantifond), §
7, nr. 2, (om betaling for FerieKontos administration efter §
35, stk. 2, jf. § 35, stk. 1, i lov om ferie), § 8, nr. 2 og 4,
(om bidrag til Barsel.dk efter § 4, stk. 1 og 2, i lov om bar-
selsudligning på det private arbejdsmarked), § 9, nr. 4 og 7,
(om finansieringsbidrag vedrørende arbejdsløshedsdagpenge
efter § 85 c, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.), § 10,
nr. 3 og 6 (om finansieringsbidrag vedrørende sygedagpenge
efter § 66, stk. 3 og 5, i lov om sygedagpenge), § 11, nr.
4 og 7, (om, at finansieringsbidraget vil skulle beregnes af
Arbejdsmarkedets Tillægspension på grundlag af den sam-
lede indberetning af bidrag, som Arbejdsmarkedets Tillægs-
pension har modtaget fra arbejdsgiveren i en forudgående
periode, hvis længde svarer til den periode, som betaling af
finansieringsbidrag vedrører, og at bidraget årligt vil udgøre
det af beskæftigelsesministeren fastsatte finansieringsbidrag,
for hver gang arbejdsgiveren indberetter et beløb, der svarer
til årsbidraget efter § 15, stk. 1, i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension), § 12, nr. 3 og 6, (om finansieringsbidrag
vedrørende ressourceforløbsydelse under jobafklaring efter
§ 80 a, stk. 3 og 5, i lov om aktiv socialpolitik) og § 13, nr.
3 og 6, (om finansieringsbidrag vedrørende barselsdagpenge
efter § 45, stk. 3 og 5, i barselsloven), vil efter ændrings-
forslaget skulle finde anvendelse fra og med beregning af
arbejdsgiverbidrag for 1. kvartal 2024.
Beregning af disse arbejdsgiverbidrag for tidligere bi-
dragsår, dvs. til og med beregning af arbejdsgiverbidrag
for fjerde kvartal 2023, vil skulle beregnes efter de hidtil
gældende regler. Arbejdsgiverbidrag for fjerde kvartal 2023
opkræves med forfaldsdato den 1. april 2024.
Det foreslås videre med ændringsforslaget, at der i det
fremsatte lovforslags § 16 indsættes et nyt stk. 5, der præci-
serer, at ATP-bidrag, der er indberettet til Arbejdsmarkedets
Tillægspension før den 1. januar 2024, men ikke var indbe-
talt ved lovens ikrafttræden, vil danne grundlag for bereg-
ning og opkrævning af de arbejdsgiverfinansierede bidrag.
Arbejdsgiverbidrag til Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Lønmodtager-
nes Garantifond og bidrag til finansiering af ATP-bidrag af
arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge, VEU-godtgørelse,
ressourceforløbsydelse under jobafklaring og dagpenge efter
barselsloven beregnes på baggrund af ATP-bidraget.
Til nr. 13
Ændringsforslaget retter en forkert henvisning, idet be-
stemmelsen ved en fejl henviste til »§ 4, stk. 2« i stedet for
»§ 4, stk. 4«.
Til nr. 14
Ændringsforslaget retter en korrekturmæssigt fejl, idet
»finder ikke anvendelse for bidrag,« ved en fejl fremgik af
bestemmelsen.
L 54 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet 23/11-23
2787582_0004.png
4
Lovforslaget ændrer på, at de arbejdsgiverfinansierede
bidrag, der i dag beregnes på baggrund af de indbetalte
ATP-bidrag, med forslaget vil skulle beregnes på baggrund
af det indberettede ATP-bidrag. Beregningen af arbejdsgi-
verbidragene foretages efter lovens ikrafttræden.
Til nr. 15
Det foreslås med ændringsforslaget, at det i en ny affat-
telse af stk. 15, der bliver stk. 17, bestemmes, at bekendtgø-
relserne om fastsættelse af bidrag for 2015-2023 fra private
arbejdsgivere til finansiering af ATP-bidraget for modtagere
af forskellige arbejdsmarkedsydelser forbliver i kraft, indtil
de ophæves.
Arbejdsgivere betaler et finansieringsbidrag, der dækker
en del af udgifterne til ATP-bidraget for forskellige arbejds-
markedsydelser. Satserne herfor er fastsat ved bekendtgørel-
se, og ATP har behov for at anvende de historiske satser ved
inddrivelse af finansieringsbidrag for tidligere år.
Det vil sige, at bekendtgørelse nr. 1415 af 16. december
2014, bekendtgørelse nr. 1269 af 19. november 2015, be-
kendtgørelse nr. 1429 af 1. december 2016, bekendtgørelse
nr. 1382 af 1. december 2017, bekendtgørelse nr. 1361 af
29. november 2018, bekendtgørelse nr. 1267 af 2. decem-
ber 2019, bekendtgørelse nr. 1823 af 7. december 2020,
bekendtgørelse nr. 2085 af 23. november 2021 og bekendt-
gørelse nr. 1466 af 29. november 2022 vil forblive i kraft,
indtil de ophæves.
Med det foreslåede vil bekendtgørelserne om fastsættel-
se af bidrag for 2015-2023 fra private arbejdsgivere til
finansiering af kommunernes og Udbetaling Danmarks ind-
betaling af ATP-bidrag ved udbetaling af sygedagpenge, res-
sourceforløbsydelse under jobafklaring og barselsdagpenge
desuden forblive i kraft, indtil de ophæves.
Det vil sige, at bekendtgørelse nr. 1416 af 16. december
2014, bekendtgørelse nr. 1270 af 19. november 2015, be-
kendtgørelse nr. 1428 af 1. december 2016, bekendtgørelse
nr. 1383 af 1. december 2017, bekendtgørelse nr. 1362 af
29. november 2018, bekendtgørelse nr. 1266 af 2. decem-
ber 2019, bekendtgørelse nr. 1822 af 7. december 2020,
bekendtgørelse nr. 2086 af 23. november 2021 og bekendt-
gørelse nr. 1467 af 29. november 2022 vil forblive i kraft,
indtil de ophæves.
Med det foreslåede vil bekendtgørelserne om fastsættelse
af størrelsen af bidrag for 2013-2023 til Lønmodtagernes
Garantifond til dækning af fondens udgifter endelig forblive
i kraft, indtil de ophæves.
Det vil sige, at bekendtgørelse nr. 1233 af 24. november
2014, bekendtgørelse nr. 1339 af 26. november 2015, be-
kendtgørelse nr. 1330 af 15. november 2016, bekendtgørelse
nr. 1199 af 9. november 2017, bekendtgørelse nr. 1279 af
14. november 2018, bekendtgørelse nr. 1127 af 14. novem-
ber 2019, bekendtgørelse nr. 1596 af 5. november 2020,
bekendtgørelse nr. 2052 af 12. november 2021 og bekendt-
gørelse nr. 1418 af 26. oktober 2022 vil forblive i kraft,
indtil de ophæves.
Til nr. 16 og 17
Det foreslås med ændringsforslagene at fordele indholdet
af det fremsatte lovforslags § 16, stk. 16, i to stykker. Med
det foreslåede vil indholdet således blive fordelt på hen-
holdsvis § 16, stk. 18, og § 16, stk. 19.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. oktober 2023 og var til
1. behandling den 3. november 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 28.
juni 2023 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
bilag 211 (folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 25. ok-
tober 2023 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene,
høringsnotat og et ligestillingsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Tanja Larsson (S)
Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Christoffer Aagaard Melson (V)
nfmd.
Ken Kristensen (V) Hans Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Karin Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle Bonnesen (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen (ALT)
L 54 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet 23/11-23
2787582_0005.png
5
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3