Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 54 Bilag 3
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 54 (2023-24)
Ændringsforslag stillet den 17. november 2023
Ændringsforslag
Til 2. behandling af
Lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og
forskellige andre love
(Fælles opkrævning af arbejdsgiverbidrag, udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om
modregningsadgang, nationale særregler for behandling af personoplysninger m.v.)
Af
beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen:
Til § 16
1)
Stk. 3
affattes således:
»Stk.
3.
Loven har virkning for indberettede ATP-bidrag for lønperioder, der ophører efter den 1. januar
2024. Loven har dog også virkning for indberettede ATP-bidrag, der vedrører lønperioder før 1. januar 2024,
hvis indberetning sker den 15. februar 2024 eller senere.
[Præcisering af virkningstidspunktet]
2)
Som
stk. 4
indsættes:
»Stk.
4.
Lovens § 2, nr. 1 og 2, § 3, nr. 2 og 3, § 4, nr. 1 og 2, § 5, nr. 2 og 3, § 6, nr. 2 og 5, § 7, nr. 2, § 8,
nr. 2 og 4, § 9, nr. 4 og 7, § 10, nr. 3 og 6, § 11, nr. 4 og 7, § 12, nr. 3 og 6, og § 13, nr. 3 og 6, finder anvendelse
fra og med beregning af arbejdsgiverbidrag for 1. kvartal 2024 med forfald den 1. juli 2024.«
[Præcisering af virkningstidspunktet]
3)
Som
stk. 5
indsættes:
»Stk.
5.
Ikke-indbetalte ATP-bidrag, der er indberettet før 1. januar 2024, vil efter lovens ikrafttræden danne
beregningsgrundlag for bidrag efter § 20, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som affattet
ved denne lovs § 2, nr. 1, § 55, stk. 2, i lov om arbejdsskadesikring, som affattet ved denne lovs § 3, nr. 2, § 9,
stk. 7, i lov om Lønmodtagernes Garantifond, som affattet ved denne lovs § 6, nr. 2, samt bidrag til finansiering
af ATP-bidrag af arbejdsløshedsdagpenge, jf. § 85 c, stk. 19, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., som
affattet ved denne lovs § 9, nr. 4, bidrag til finansiering af ATP-bidrag af sygedagpenge, jf. § 66, stk. 10, i lov
om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 10, nr. 3, bidrag til finansiering af ATP-bidrag af VEU-
godtgørelse, jf. §13, stk. 16, i lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, som affattet ved denne lovs § 11, nr. 3 og 4, bidrag til finansiering af ATP-bidrag af
ressourceforløbsydelse under jobafklaring, § 80 a, stk. 10, i lov om aktiv socialpolitikbidrag, som affattet ved
denne lovs § 12, nr. 3, og bidrag til finansiering af ATP-bidrag af dagpenge efter barselsloven, jf. § 45, stk. 10,
i barselsloven, som affattet ved denne lovs § 13, nr. 3.«
[Præcisering af virkningstidspunktet]
Stk. 4-16 bliver herefter stk. 6-18
4)
Stk. 15,
der bliver stk. 17, affattes således:
L 54 - 2023-24 - Bilag 3: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
»Stk.
17.
Regler udstedt i medfør af § 9, stk. 6, i lov om Lønmodtagernes Garantifond, jf. lovbekendtgørelse
nr. 686 af 20. juni 2011, § 85 c, stk. 17, i lov om arbejdsløshedsforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 503 af 11.
maj 2023, § 66, stk. 8, i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 1179 af 21. september 2023, § 13, stk.
16, i lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 601 af 22. maj 2019, § 80 a, stk. 8, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr.
1031 af 22. juni 2023 og § 45, stk. 8, i lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, jf. lovbekendtgørelse nr.
1180 af 21. september 2023, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 9,
stk. 5, jf. lov om Lønmodtagernes Garantifond, jf. denne lovs § 6, nr. 1, § 85 c, stk. 16, i lov om
arbejdsløshedsforsikring, jf. denne lovs § 9, nr. 2, § 66, stk. 7, i lov om sygedagpenge, jf. denne lovs § 10, nr.
1, § 13, stk. 15, i lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf.
denne lovs § 11, nr. 3, § 80 a, stk. 7, i lov om aktiv socialpolitik, jf. denne lovs § 12, nr. 1 og § 45, stk. 8, i lov
om ret til orlov og dagpenge ved barsel, jf. denne lovs § 13, nr. 1.«
[Bekendtgørelser med historiske satser forbliver i kraft]
5)
Stk. 16,
der bliver stk. 18, affattes således:
»Stk.
18.
Regler udstedt i medfør af § 13, stk. 22, i lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 601 af 22. maj 2019, forbliver i kraft, indtil
de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 13, stk. 21, i lov om godtgørelse og tilskud ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, som affattet ved denne lovs § 11, nr. 3 og 7.«
[Lovteknisk ændring]
6)
Som
stk. 19
indsættes:
»Stk.
19.
Regler udstedt i medfør af § 13, stk. 23, i lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 601 af 22. maj 2019, forbliver i kraft, indtil
de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 13, stk. 22, i lov om godtgørelse og tilskud ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf. denne lovs § 11, nr. 3.«
[Lovteknisk ændring]
L 54 - 2023-24 - Bilag 3: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af § 16, stk. 1, i det fremsatte lovforslag, at loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2024.
Det foreslås i ændringsforslag nr. 1, at det i det fremsatte lovforslags
§ 16, stk. 3
præciseres, at loven har
virkning for indberettede ATP-bidrag for lønperioder, der ophører efter den 1. januar 2024.
Videre har loven virkning for indberettede ATP-bidrag, der vedrører lønperioder før 1. januar 2024, hvis
indberetning sker fra den 15. februar 2024. Arbejdsmarkedets Tillægspension vil således ikke skulle
administrere opkrævning og indbetaling efter to regelsæt efter denne skæringsdato.
Reglerne i § 17, stk. 2, i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 1110 af 10.
oktober 2014 som ændret ved lov nr. 1159 af 6. juni 2021 samt bekendtgørelse nr. 1385 af 25. november
2015, finder således anvendelse for ATP-bidrag indberettet indtil den 14. februar 2024 for lønperioder, der
slutter før 1. januar 2024.
Til nr. 2
Det foreslås i ændringsforslag nr. 2, at der i det fremsatte lovforslags § 16 indsættes et nyt
stk. 4,
der
præciserer, at loven har virkning for beregning af arbejdsgiverbidrag fra og med 1. kvartal 2024.
Arbejdsgiverbidragene for 1. kvartal 2024 opkræves med forfaldsdato den 1. juli 2024.
Lovforslagets § 2, nr. 1 og 2 (om uddannelsesbidrag og VEU-bidrag efter § 18, stk. 1 og 2, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vil skulle beregnes kvartalsvis på grundlag af de samlede bidrag, som
arbejdsgiveren har indberettet til Arbejdsmarkedets Tillægspension i en forudgående 3-måneders-periode), §
3, nr. 2 og 3 (om bidrag til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring efter § 55, stk. 1, i lov om
arbejdsskadesikring), § 4, nr. 1 og 2 (om bidrag til Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede) efter § 3, stk.
1, i lov om Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede), § 5, nr. 2 og 3 (om bidrag til Lønmodtagernes Fond
for Tilgodehavende Feriemidler efter § 19, stk. 2, i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende
feriemidler), § 6, nr. 2 og 5 (om finansieringsbidrag til Lønmodtagernes Garantifond efter § 9, stk. 1, i lov
om Lønmodtagernes Garantifond), § 7, nr. 2 (om betaling for FerieKontos administration efter § 35, stk. 2,
jf. § 35, stk. 1, i lov om ferie), § 8, nr. 2 og 4 (om bidrag til Barsel.dk efter § 4, stk. 1 og 2, i lov om
barselsudligning på det private arbejdsmarked), § 9, nr. 4 og 7 (om finansieringsbidrag vedrørende
arbejdsløshedsdagpenge efter § 85 c, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.), § 10, nr. 3 og 6 (om
finansieringsbidrag vedrørende sygedagpenge efter § 66, stk. 3 og 5, i lov om sygedagpenge), § 11, nr. 4 og 7
(om at finansieringsbidraget vil skulle beregnes af Arbejdsmarkedets Tillægspension på grundlag af den
samlede indberetning af bidrag, som Arbejdsmarkedets Tillægspension har modtaget fra arbejdsgiveren i en
forudgående periode, hvis længde svarer til den periode, som betaling af finansieringsbidrag vedrører, og at
bidraget årligt vil udgøre det af beskæftigelsesministeren fastsatte finansieringsbidrag, for hver gang
arbejdsgiveren indberetter et beløb, der svarer til årsbidraget efter § 15, stk. 1, i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension), § 12, nr. 3 og 6 (om finansieringsbidrag vedrørende ressourceforløbsydelse under
jobafklaring efter § 80 a, stk. 3 og 5, i lov om aktiv socialpolitik), og § 13, nr. 3 og 6 (om finansieringsbidrag
vedrørende barselsdagpenge efter § 45, stk. 3 og 5, i barselsloven) vil efter ændringsforslag nr. 2 skulle finde
anvendelse fra og med beregning af arbejdsgiverbidrag for 1. kvartal 2024.
Beregning af disse arbejdsgiverbidrag for tidligere bidragsår, dvs. til og med beregning af arbejdsgiverbidrag
for 4. kvartal 2023 vil skulle beregnes efter de hidtil gældende regler. Arbejdsgiverbidrag for 4. kvartal 2023
opkræves med forfaldsdato den 1. april 2024.
L 54 - 2023-24 - Bilag 3: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Til nr. 3
Det foreslås i ændringsforslag nr. 3, at der i det fremsatte lovforslags § 16 indsættes et nyt stk.
5,
der
præciserer, at ATP-bidrag, der er indberettet til Arbejdsmarkedets Tillægspension før den 1. januar 2024,
men ikke var indbetalt ved lovens ikrafttræden, vil danne grundlag for beregning og opkrævning af de
arbejdsgiverfinansierede bidrag.
Arbejdsgiverbidrag til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring,
Lønmodtagernes Garantifond samt bidrag til finansiering af ATP-bidrag af arbejdsløshedsdagpenge,
sygedagpenge, VEU-godtgørelse, ressourceforløbsydelse under jobafklaring og dagpenge efter barselsloven
beregnes på baggrund af ATP-bidraget.
Lovforslaget ændrer på, at de arbejdsgiverfinansierede bidrag, der i dag beregnes på baggrund af de
indbetalte ATP-bidrag, med forslaget vil skulle beregnes på baggrund af det indberettede ATP-bidrag.
Beregningen af arbejdsgiverbidragene foretages efter lovens ikrafttræden.
Til nr. 4
Det foreslås i ændringsforslag nr. 4, at det i et nyt
stk. 17
bestemmes, at bekendtgørelserne om fastsættelse af
bidrag for 2015-2023 fra private arbejdsgivere til finansiering af ATP-bidraget for modtagere af forskellige
arbejdsmarkedsydelser forbliver i kraft, indtil de ophæves.
Arbejdsgivere betaler et finansieringsbidrag, der dækker en del af udgifterne til ATP-bidraget for forskellige
arbejdsmarkedsydelser. Satserne herfor er fastsat ved bekendtgørelse, og ATP har behov for at anvende de
historiske satser ved inddrivelse af finansieringsbidrag for tidligere år.
Det vil sige, at bekendtgørelse nr. 1415 af 16. december 2014, bekendtgørelse nr. 1269 af 19. november
2015, bekendtgørelse nr. 1429 af 1. december 2016, bekendtgørelse nr. 1382 af 1. december 2017,
bekendtgørelse nr. 1361 af 29. november 2018, bekendtgørelse nr. 1267 af 2. december 2019, bekendtgørelse
nr. 1823 af 7. december 2020, bekendtgørelse nr. 2085 af 23. november 2021 og bekendtgørelse nr. 1466 af
29. november 2022 vil forblive i kraft, indtil de ophæves.
Med det foreslåede vil bekendtgørelserne om fastsættelse af bidrag for 2015-2023 fra private arbejdsgivere
til finansiering af kommunernes og Udbetaling Danmarks indbetaling af ATP-bidrag ved udbetaling af
sygedagpenge, ressourceforløbsydelse under jobafklaring og barselsdagpenge desuden forblive i kraft, indtil
de ophæves.
Det vil sige, at bekendtgørelse nr. 1416 af 16. december 2014, bekendtgørelse nr. 1270 af 19. november
2015, bekendtgørelse nr. 1428 af 1. december 2016, bekendtgørelse nr. 1383 af 1. december 2017,
bekendtgørelse nr. 1362 af 29. november 2018, bekendtgørelse nr. 1266 af 2. december 2019, bekendtgørelse
nr. 1822 af 7. december 2020, bekendtgørelse nr. 2086 af 23. november 2021 og bekendtgørelse nr. 1467 af
29. november 2022 vil forblive i kraft, indtil de ophæves.
Med det foreslåede vil bekendtgørelserne om fastsættelse af størrelsen af bidrag for 2013-2023 til
Lønmodtagernes Garantifond til dækning af fondens udgifter endelig forblive i kraft, indtil de ophæves.
Det vil sige, at bekendtgørelse nr. 1233 af 24. november 2014, bekendtgørelse nr. 1339 af 26. november
2015, bekendtgørelse nr. 1330 af 15. november 2016, bekendtgørelse nr. 1199 af 9. november 2017,
bekendtgørelse nr. 1279 af 14. november 2018, bekendtgørelse nr. 1127 af 14. november 2019,
bekendtgørelse nr. 1596 af 5. november 2020, bekendtgørelse nr. 2052 af 12. november 2021 og
bekendtgørelse nr. 1418 af 26. oktober 2022 vil forblive i kraft, indtil de ophæves.
L 54 - 2023-24 - Bilag 3: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Til nr. 5 og 6
Det foreslås i ændringsforslag nr. 5 og 6 at fordele indholdet af det fremsatte lovforslags
§ 16, stk. 16,
i to
stykker. Med det foreslåede vil indholdet således blive fordelt på henholdsvis § 16, stk. 18 og 19.