Skatteudvalget 2023-24
L 52
Offentligt
2785004_0001.png
22. november 2023
J.nr. 2023 - 3354
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 52 - Forslag til lov om ændring af momsloven, opkrævningsloven, skatte-
kontrolloven og forskellige andre love (Gennemførelse af aftale om skærpede og hurti-
gere sanktioner på skatteområdet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 17. oktober 2023. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Christina Olumeko (ALT).
Jeppe Bruus
/ Per Hvas
L 52 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministerens holdning til bekymringerne fra Danske Advokater om, at lovforslaget opererer med formuleringer, som potentielt er mere vidtgående end klare tilfælde af momssvindel, når det gælder hæftelsesansvar
2785004_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for sin holdning til bekymringerne fra Danske Advokater om, at
lovforslaget opererer med formuleringer, som potentielt er mere vidtgående end klare
tilfælde af momssvindel, når det gælder hæftelsesansvar?
Svar
I sit høringssvar til lovforslaget anfører Danske Advokater bl.a., at selvom forslaget om
hæftelsesansvar antageligt er møntet på klare tilfælde af momssvindel, så opererer forsla-
get med formuleringer, som potentielt er mere vidtgående, eller som ikke er klart afgræn-
sede. I den forbindelse henviser Danske Advokater til formuleringerne »urigtigt indhold«,
»urigtig oplysning« og »deltagelse i ledelsen« og begrebet »bevirke«.
For at sikre retssikkerheden for borgere og virksomheder skal reglerne i skattelovgivnin-
gen naturligvis altid have den fornødne klarhed. Det gælder ikke mindst i situationer,
hvor reglerne kan have betydelige økonomiske konsekvenser for dem, der rammes. Ved
udarbejdelse af den foreslåede hæftelsesbestemmelse har der derfor været et stort fokus
på at formulere bestemmelsen på en sådan måde, at den klart afgrænses til at ramme le-
delsesmedlemmer, der unddrager skat eller moms ved at svindle med fiktive eller falske
fakturaer.
For at gøre hæftelsesbestemmelsen så klar som muligt anvendes formuleringer, der også
anvendes andre steder i lovgivningen, og som derfor ikke vurderes at være forbundet med
fortolkningsmæssig tvivl. Det gælder bl.a. de formuleringer, som Danske Advokater hen-
viser til i deres høringssvar. Formuleringen »faktura med et urigtigt indhold eller anden
urigtig dokumentation« anvendes således i både skattekontrolloven og momsloven i dag,
ligesom formuleringerne »medvirker til eller bevirker«, »deltagelse i ledelsen« og »urigtige
oplysninger« allerede anvendes i bl.a. opkrævningsloven, hvori hæftelsesbestemmelsen fo-
reslås indsat. Som også anført i kommentarerne i høringsskemaet til Danske Advokaters
høringssvar er formuleringerne tillige uddybet i bemærkningerne til lovforslaget, hvorved
klarheden styrkes yderligere.
Desuden bemærkes det, at begreberne »groft uagtsomt« og »forsætligt«, der indgår i den
foreslåede hæftelsesbestemmelse, og som i vidt omfang er styrende for, at bestemmelsen
angår tilfælde af skatte- eller momssvindel, er identiske med de tilsvarende begreber i
både den øvrige skattelovgivning og strafferetten. Der foreligger derfor en meget righol-
dig retspraksis om disse begrebers nærmere indhold. Desuden er disse begreber også ud-
dybet i bemærkningerne til lovforslaget.
Det er Skatteministeriets vurdering, at udformningen af den foreslåede hæftelsesbestem-
melse sikrer hensynet til både ledelsesmedlemmers retssikkerhed og statens muligheder
for at sikre sig betaling, når der svindles med fiktive eller falske fakturaer. Desuden sikres
retssikkerheden yderligere af, at der som i øvrige sager på skatteområdet selvfølgelig vil
være mulighed for administrativ klageadgang og efterfølgende domstolsprøvelse.
Side 2 af 2