Skatteudvalget 2023-24
L 52 Bilag 1
Offentligt
2763784_0001.png
Morten Ekmann Jensen
Emne:
VS: Høring af udkast til lovforslag om ændring af boafgiftsloven, kildeskatteloven,
opkrævningsloven og forskellige andre love / af j.nr. 2023 - 3354
Fra:
Henriette A. R. Petersen <[email protected]>
På vegne af
Dansk Arbejdsgiverforening
Sendt:
26. juni 2023 10:11
Til:
Lovgivning og Økonomi <[email protected]>
Cc:
Morten Ekmann Jensen <[email protected]>; Christian Bach Worsøe <[email protected]>
Emne:
SV: Høring af udkast til lovforslag om ændring af boafgiftsloven, kildeskatteloven, opkrævningsloven og
forskellige andre love / af j.nr. 2023 - 3354
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan
indikere det.
Kære Morten Ekmann Jensen
Ovennævnte falder uden for DA’s virkefelt, og vi ønsker ikke at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Henriette A. R. Petersen
Grafiker
1
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763784_0002.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Skatteministeriet
Morten Ekmann Jensen
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Den 11. august 2023
Høring om lovforslag om gennemførelse af aftale om skærpede og hurtigere
sanktioner på skatteområdet
Dansk Erhverv kvitterer for modtagelsen af høringen om lovforslag om ændring af boafgiftsloven,
kildeskatteloven, opkrævningsloven og forskellige andre love (Gennemførelse af aftale om skær-
pede og hurtigere sanktioner på skatteområdet), fra den 23. juni 2023. Dansk Erhverv har føl-
gende bemærkninger.
Generelle bemærkninger
Dansk Erhverv er meget tilfredse med, at der nu er landet en flerårig aftale om finansiering af
skatteområdet med et meget bredt politisk flertal. Det skaber stabilitet og en længe ventet plan-
lægningshorisont på skatteområdet til gavn for borgere og virksomheder.
Det er meget positivt, at lovforslaget tager et opgør med et indviklet og administrativt tungt bøde-
og sanktionssystem. At ensrette beløbssatser, afskaffelse af progression samt ikke mindst forhøje
grænserne for, hvornår sager sendes til politiet, er en længe ventet ændring som Dansk Erhverv er
enige i vil reducere sagsbehandlingstiden samt reelt højne retssikkerheden for alle involverede.
Dansk Erhverv vil også gerne understrege det positive i, at der er et stort fokus på borgere og virk-
somheders retssikkerhed overfor myndighederne. I den politiske aftale er det understreget flere
steder, at beslutninger skal domstolsprøves, at der skal være god klageadgang mv. hvilket kun kan
omfavnes.
Dansk Erhverv har følgende konkrete bemærkninger til det videre arbejde med nærværende lov:
Hæftelse for ledelsen i forbindelse med fiktive eller falske fakturer
Dansk Erhverv er enige i det politiske ønske om at indføre et hæftelsesansvar hos de ledelsesmed-
lemmer, der anvender falske fakturaer, så de skal betale for det, de unddrager. Dog er Dansk Er-
hverv af den overbevisning, at lovforslaget lægger op til at gå videre end det politiske ønske, da
personer som reelt ikke sidder i virksomhedens ledelse, vil kunne blive ramt af personlige hæftel-
ser.
J.nr. 2023 - 3354
[email protected]
Side 1/2
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
DANSK ERHVERV
Det skyldes, at den foreslåede bestemmelse vil omfatte personer, der reelt er fratrådt som direk-
tør, bestyrelsesmedlem eller tilsynsrådsmedlem, før de fiktive eller falske fakturaer blev anvendt,
men først efterfølgende afregistreres i Erhvervsstyrelsens it-system. En sådan person kan således
pålægges hæftelse selvom personen ikke længere er direktør, bestyrelsesmedlem eller tilsynsråds-
medlem.
Dansk Erhverv mener, at der bør gælde en realitetsgrundsætning, når det kommer til den person-
lige hæftelse. Det afgørende må være, hvem der reelt begår kriminalitet og er ansvarlig herfor, og
ikke hvem der fejlagtigt fremgår i Erhvervsstyrelsens it-system. Der kan være valide begrundelser
for, at data ikke er 100 pct. opdateret, fx manglende adgang til IT-systemerne grundet nedbrud,
problemer med Nem/Mit-ID eller lignende. Det skal ikke komme borgeren til gene.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Dansk Erhverv er enige i at lovforslaget vil skabe mere lige konkurrenceforhold for virksomhe-
derne, da det forventes at styrke sikkerheden for skatte- og afgiftsbetalingen og gøre det vanskeli-
gere for virksomheder, der ikke ønsker at overholde reglerne. Dog er det ikke helt i tråd med vir-
keligheden, når det fremgår at lovforslaget ikke vurderes at indebære økonomiske og administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet, på trods af at lovforslaget alene indeholder ændringer, der
vedrører sanktioner for overtrædelse af lovgivningen. Det skyldes at lovforslaget samlet set vurde-
res at medføre et merprovenu på 190 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Dette bør fremgå, men
med henvisning til, at der er tale om penge som i forvejen burde være blevet opkrævet. Isoleret set
er der dog tale om en (fornuftig) økonomisk meromkostning for den del af dansk erhvervsliv. Li-
geledes er det Dansk Erhvervs opfattelse af forsimplingen samt forhøjelse af beløbsgrænserne vil
medføre en begrænset reduktion i de administrative omkostninger for erhvervslivet, hvilket også
er tilfældet for de administrative omkostninger for det offentlige. Disse
om end marginale
for-
bedringer bør fremgå af afsnittet.
Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed for at uddybe høringssvaret og deltage i det videre ar-
bejde.
Med venlig hilsen
Carl Andersen
Skattepolitisk konsulent
Side 2/2
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763784_0004.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Sendt til:
[email protected]
Med cc til:
[email protected]
og
[email protected]
J.nr. 2023-3354
Vesterbrogade 32
1620 København V
Telefon 33 43 70 00
Den 11. august 2023
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
Dok.nr. D-2023-028541
Høringssvar over lovforslag om gennemførelse af aftale om skærpede og
hurtigere sanktioner på skatteområdet
regler om direkte hæftelse for
ledelsesmedlemmer for visse skatter, m.v.
Danske Advokater har modtaget lovforslag om gennemførelse af aftale om skærpede
og hurtigere sanktioner på skatteområdet i høring. Vores høringssvar er udarbejdet i
samarbejde med Danske Advokaters fagudvalg selskabs- og finansieringsret.
Overordnede bemærkninger
Danske Advokater har ved gennemgangen særligt haft fokus på forslaget om
indførelse af personlig hæftelse for ledelsesmedlemmer i selskaber for skatter og
afgifter ved visse typer urigtige indberetninger til SKAT.
Af høringsbrevet fremgår, at forslaget har til formål at implementere den konkret
politisk aftale om visse skærpede og hurtigere sanktioner på skatteområdet samt
visse sanktionsinitiativer
i ”Flerårsaftalen for skattevæsenets økonomi 2023-2027”.
Danske Advokater har sympati for de overordnede formål med lovforslaget.
Som det fremgår nedenfor, har Danske Advokater dog betænkeligheder ved forslaget
om hæftelse for ledelsesmedlemmer, idet der allerede eksisterer afbalancerede regler
for ledelsesansvar under dansk ret, og idet forslaget bryder med grundlæggende
selskabsretlige principper, som skal sikre en uafhængig ledelse, der varetager alle
kreditorers interesser.
Uddybende bemærkninger
Eksisterende værn i almindelige regler for ledelsesansvar
Danske Advokater finder, at de forslåede hæftelsesregler reelt er overflødige, idet de
eksisterende regler om erstatningsvar for ledelsen, allerede giver SKAT den
nødvendige adgang til at få godtgjort tab, som ledelsen i et selskab måtte påføre
SKAT ved uagtsom adfærd.
De almindelige regler for erstatningsansvar indeholder endvidere veletablerede og
balancerede principper om bl.a. årsagssammenhæng, tabsopgørelse og fordeling af
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
ansvar mellem flere ansvarlige, som også vil være relevante i de tilfælde forslaget
omfatter, men som ikke indgår i den foreslåede hæftelsesordning.
Danske Advokater er opmærksom på, at opkrævningsloven allerede indeholder en
særregel om hæftelse for ledelsen i tilfælde af fortsat drift efter inddragelse af
registrering. I det tilfælde er der dog
i modsætning til de situationer, som forslaget
omhandler
tale om umiddelbart konstaterbare forhold (fx at en momsregistrering
er inddraget), og hæftelsen indtræder derudover alene efter forudgående skriftligt
varsel, der specifikt omtaler hæftelsen.
Selvom forslaget antageligt er møntet på klare tilfælde af momsvindel (”falske
fakturaer”), så opererer forslaget med formuleringer, som potentielt er mere
vidtgående
(e.g. ethvert ”urigtig indhold” og enhver ”urigtig oplysning” ved
indberetning), eller som ikke er klart afgrænsede (f.eks. ”deltagelse i ledelsen” og
”bevirke” afgivelse af en oplysning). Efter omstændighederne vil reglerne derfor
kræve både fortolkning og nærmere bevisbedømmelse. Henset hertil og til hæftelsens
indgribende karakter forekommer det rigtigst, at sådanne sager prøves forudgående
og ved domstolene i forbindelse med en almindelig civil ansvarssag.
Ifølge bemærkningerne begrundes forslaget med, at håndhævelse gennem
domstolene kan være tidskrævende. Denne generelle udfordring kan selvsagt ikke
tilskrives ledelsesmedlemmerne, og den bør ikke imødegås med lempelse af de i
øvrigt velfungerende regler for ledelsesansvar (og særligt ikke til fordel for kun én
bestemt kreditor).
Hæftelsen giver SKAT særstatus og undergraver ledelsens uafhængighed
I selskaber skal ledelsen iagttage den samlede selskabsinteresse, herunder selskabets
og alle kreditorers og aktionærers interesser. Ledelsen i et selskab hæfter ikke for
selskabets forpligtelser, og ledelsen er ikke ansvarlig for sådanne forpligtelser over
for tredjemand, med mindre ledelsen kan gøres erstatningsansvarlig for tab påført
tredjemand ved ansvarspådragende handlinger.
Ovennævnte principper er med til at sikre, at ledelsen i et selskab kan agere
uafhængigt og uden at sætte egne eller enkelt-kreditorers interesser forud for
selskabets eller andre kreditorers interesser.
Danske Advokater er af den opfattelse, at en særregel om udvidet personlig hæftelse
for ledelsen over for én bestemt kreditor, er egnet til at påvirke ledelsens
uafhængighed og mulighed for at varetage selskabets interesser. Dette gælder både i
forhold til at bestride et potentielt omtvistet krav (fra SKAT), og i forhold til at
behandle alle kreditorer lige.
Truslen om betydelig personlig hæftelse kan således risikere at betyde, at krav, som
ledelsen burde bestrides på vegne selskabet, ikke bliver det, hvilket videre kan
betyde, at SKAT i praksis får en fortrinsstilling til skade for andre kreditorer.
I øvrigt betyder selskabslovens regler, at en ledelse, der mødes af hæftelseskrav krav
fra SKAT, efter omstændighederne ville skulle erklære sig inhabil, hvilket kan
efterlade selskabet med begrænsede praktiske muligheder i forhold til at forsvare sig
overfor SKAT.
Ovennævnte risici forstærkes af, at forslaget giver SKAT mulighed at inddrive det
fulde skattebeløb hos ledelsen, uanset om SKAT forudgående har søgt beløbet
inddrevet hos selskabet.
2/3
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Også af disse grunde finder Danske Advokater, at ledelsens ansvar rettelig bør prøves
gennem domstolene fremfor administrativt gennem et hæftelsesansvar.
Afgrænsning af regler
Hvis SKAT og folketinget finder det nødvendigt at indføre regler om hæftelse, så er
det Danske Advokaters opfattelse, og at reglerne bør afgrænses til
selskabsstrukturer/ejerforhold, hvor den relevante svindel er mest udbredt i praksis,
hvilket antageligt er selskaber med sammenfald mellem ledelse og ejerkreds.
Forslaget bør også præciseres i forhold til rækkevidden, således at reglerne mere
klart retter sig mod ”falske fakturaer” en blot fakturaer med urigtige oplysninger. Det
bør i den forbindelse præciseres, at kravet om forsæt og grov uagtsomhed også angår
denne del af bestemmelsens indhold
altså skal ledelsesmedlemmet vide (eller som
følge grov uagtsomhed kunne siges at burde vide), at der er tale om ”falske fakturaer”
eller at oplysningerne er urigtige.
Henset til reglernes indgribende karakter finder Danske Advokater også, at reglerne
bør suppleres med klar angivelse i lovgrundlaget af ledelsesmedlemmernes
muligheder for domstolsprøvelse og henstand, samt regler om skriftlig underretning
og vejledning herom til ledelsesmedlemmerne.
Endelig bør skattemyndighederne myndighedernes forpligtelse til at dokumentere
opfyldelsen af betingelserne om forsæt eller grov uagtsomhed fremgå af
lovgrundlaget, så der ikke i praksis opstår tvivl om, at skattemyndighederne også
forud for den administrative håndhævelse har bevisbyrden for, at betingelser for
hæftelse er opfyldt.
Afsluttende bemærkninger:
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar og står gerne til
rådighed for uddybende spørgsmål eller dialog.
Med venlig hilsen
Charlotte Hvid Olavsgaard
Specialkonsulent
[email protected]
3/3
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763784_0007.png
Morten Ekmann Jensen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Anders Raagaard <[email protected]>
11. august 2023 11:23
Lovgivning og Økonomi
Morten Ekmann Jensen; Christian Bach Worsøe; Mikael Sjöberg
Høringssvar - j.nr. 2023-3354
Du får ikke ofte mails fra [email protected].
Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan
indikere det.
Til Skatteministeriet
Ved mail af 23. juni 2023 har Skatteministeriet hørt Dommerforeningen over et udkast til forslag til lov om ændring af
boafgiftsloven, kildeskatteloven, opkrævningsloven og forskellige andre love (Gennemførelse af aftale om skærpede
og hurtigere sanktioner på skatteområdet).
Udkastet har været drøftet i Dommerforeningens bestyrelse.
Spørgsmålet om strafniveauet i skatte- og afgiftssager er af udpræget retspolitisk karakter og giver allerede af denne
grund ikke foreningen anledning til bemærkninger.
De øvrige forslag om behandlingen af skatte- og afgiftssager – herunder ved domstolene – giver heller ikke
foreningen anledning til bemærkninger.
Der henvises til ministeriets journalnr. 2023-3354.
På vegne af
Mikael Sjöberg
Landsdommer/Formand for Den Danske Dommerforening
Med venlig hilsen
Anders Raagaard
Landsdommer
Vestre Landsret
Asmildklostervej 21
8800 Viborg.
Tlf.: + 45 99 68 80 00
www.VestreLandsret.dk
1
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763784_0008.png
4. august 2023
LNI
DI-2023-03862
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Gennemførelse af aftale om skærpede og hurtigere sanktioner på
skatteområdet
Skatteministeriet har 23. juni 2023 (j.nr. 2023-3354) udbedt sig Dansk Industris
bemærkninger til et udkast til lovforslag om gennemførelse af aftale om skærpede og
hurtigere sanktioner på skatteområdet.
Overordnet bemærkes til lovudkastet, at DI ser positivt på at styrke indsatsen mod
skatteøkonomisk kriminalitet.
Der bør imidlertid samtidig holdes fokus på, at indsatsen mod skatteøkonomisk
kriminalitet ikke utilsigtet kommer til at pålægge lovlydige virksomheder unødige byrder
og/eller ulemper. I den foreliggende form ses lovudkastet ikke i alle henseender at være
udtryk for en balanceret afvejning af skatteforvaltningens mulighed for at sikre korrekt
skatte- og afgiftsbetaling sammenholdt med relevante retssikkerhedsmæssige hensyn til
et ledelsesmedlem.
Lovudkastets § 3, nr. 1, som er et udkast til ny § 10 d i opkrævningsloven, bygger på samme
princip som opkrævningslovens § 10 b og § 10 c vedrørende forsæt/grov uagtsomhed og
personlig, ubegrænset og solidarisk hæftelse for ledelsen – i den foreslåede § 10 d i relation
til fakturaer mv. med ”urigtigt indhold”.
I lyset af at ansvarsbedømmelsen i henhold til bestemmelsen foreslås foretaget på
administrativt niveau i stedet for ved domstolene og henset til omfanget af hæftelsen –
personlig, ubegrænset og solidarisk - bør det i det mindste i bemærkningerne til § 10 d
præciseres, hvad der forstås ved en faktura med urigtigt indhold. Det i bemærkningerne
anførte eksempel ”f.eks. et forkert fakturabeløb” er en meget vid formulering, når der i
bestemmelsen ikke er nogen nedre væsentlighedsgrænse, og når der ses på, at formålet
med bestemmelsen ligger inden for rammen af at: ”Skatteforvaltningen kan konstatere, at
nogle virksomheder anvender fiktive eller falske fakturaer med henblik på at opnå
uberettigede moms- eller skattefradrag. De betalinger, som ifølge virksomhederne udgør
betaling af de fiktive eller falske fakturaer, anvendes samtidig til ”sorte” lønninger,
hvorved virksomhederne også undlader at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.”
*SAG*
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Ganske vist skal der foreligge forsæt eller grov uagtsomhed for at ifalde ansvar efter
bestemmelsen, men grænsedragningen mellem hvornår noget er groft uagtsomt eller
simpelt uagtsomt og dermed ikke omfattet af bestemmelsen er formentlig ikke altid helt
klar.
Dertil kommer, at forslaget ikke indeholder en præcis afgrænsning af, hvilke personer der
kan blive omfattet. I en større virksomhed vil mange af de opgaver, der beskrives under
punkt 2.3 (side 28, adgang til at disponere over bankkonti, e-mail kontakt til
virksomheden, kontakt til offentlige myndigheder, banker mv.), blive administrativt
varetaget af andre personer end virksomhedens (registrerede) ledelse. Det kan næppe
være hensigten, at disse personer skal omfattes af ledelsesbegrebet i forhold til det meget
vidtgående og omfattende ansvars- og hæftelsesbegreb.
Sammenfattet giver ovennævnte anledning til bekymring i relation til lovlydige
virksomheder, da omfanget af hæftelsen kan influere negativt på muligheden for at få
besat ledelsesposter i f.eks. store virksomheder/koncerner, hvor beløbene ofte er store, og
hvor der også kan ske fejl, som efter forslaget administrativt kan blive bedømt som
forsætligt eller groft uagtsomt.
Jeg står naturligvis til rådighed for eventuelle spørgsmål til ovenstående.
Med venlig hilsen
Lene Nielsen
Chefkonsulent
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763784_0010.png
Morten Ekmann Jensen
Emne:
VS: Høring af udkast til lovforslag om ændring af boafgiftsloven, kildeskatteloven,
opkrævningsloven og forskellige andre love
Fra:
Emilie Kjersner <[email protected]>
Sendt:
31. august 2023 11:34
Til:
Morten Ekmann Jensen <[email protected]>
Emne:
VS: Høring af udkast til lovforslag om ændring af boafgiftsloven, kildeskatteloven, opkrævningsloven og
forskellige andre love
Du får ikke ofte mails fra
[email protected]. Få mere at vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan
indikere det.
Kære Morten
Domstolsstyrelsen har ikke bemærkninger til det fremsendte høringsmateriale.
Med venlig hilsen
Emilie Kjersner
Fuldmægtig
Direkte: + 45 23428304
[email protected]
Domstolsstyrelsen
Jura og Forretning
St. Kongensgade 1-3
1264 København K
Tlf. (hovednr.): + 45 70 10 33 22
www.domstol.dk
1
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763784_0011.png
Skatteministeriet
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Høringssvar vedr. ændring af boafgiftsloven, kildeskatteloven. Opkrævningsloven og forskellige andre
love.
Det skal indledningsvis anføres, at Foreningen Danske Revisorer klart går ind for straf for lovovertrædelser
på skatte- og afgiftsområdet. Det vil være til gavn for alle lovlydige borgere i Danmark.
Vi er dog også af den opfattelse, at vi skal værne om vores retssikkerhed, hvilket er vigtigt for det danske
samfund.
Foreningen Danske Revisorer anbefaler, at dette lovforslag ændres på følgende områder:
1.
Der lægges op til, at mange sanktioner iværksættes af Skattestyrelsen og flere steder ” efter et
skøn”.
Vi mener, at det kan være et problem med retssikkerheden, da Skattestyrelsen får
udvidet ”magt”
uden at sagens rigtighed er prøvet ved højere instanser. Det kan betyde, at en virksomhed rent
faktisk kan blive lukket
måske uden grund.
Reglerne om personlig hæftelse
som vi læser det
vil betyde, at myndighederne
efter et skøn
kan påberåbe sig personlig hæftelse, hvilket kan betyde store problemer med betaling,
pantsætninger mv
selvom skatteyderen på et senere tidspunkt får medhold ved en højere
instans.
Der kan gå flere år med dette og dermed evt. lukke virksomheden.
Vi er af den opfattelse, at forslaget er i åbenlys modstrid med de almindeligt anerkendte
internationale teorier om selskabsprincippet.
2. Der lægges også op til at der kan udføres arrest
udenom Fogedretten. Man kan dog klage til
Fogedretten, men da er skaden allerede sket.
Lukning af en virksomheds konti kan være katastrofalt og også her lukke virksomheden
UDEN at
man har fået prøvet rigtigheden.
Derudover vil arrest uden forudgående retssikring via Fogedretten efter vores vurdering være et
brud på retsprincipperne i Grundloven
hvorfor disse bestemmelser reelt vil være
grundlovsstridige.
Vi foreslår derfor, at man bibeholder den nuværende ordning med at Fogedretten skal godkende
en arrest.
Bygnaf 15, DK - 6100 Haderslev
Telefon 65 93 25 00
www.fdr.dk
[email protected]
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763784_0012.png
Årsagen til vores store frygt ved at give Skattestyrelsen mere magt eller kompetencer er erfaringer fra de
nuværende aktioner omkring ”såkaldte” fakturafabrikker.
Det har flere revisorer oplevet på meget
ubehagelig vis.
Det er vores opfattelse, at Skattestyrelsen går alt for vidt i disse sager og anklager uskyldige virksomheder
for svindel
– uden at dette er saglig begrundet. Der anføres bl.a. i disse sager ”at man vurderer” – ”vi
antager”
etc.
Der lægges til grund, at har man handlet med en, der ikke har afregnet moms og A-skat, så har man også
selv svindlet
uden at dette er bevist
men kun påstande.
Dette er absolut ikke befordrende for retssikkerheden
og det skal ikke gøres værre.
Hvis der ønskes nærmere information, står vi gerne til rådighed.
På FDR
– Foreningens Danske Revisorer’s vegne
Per Kristensen
Bestyrelsesformand
[email protected]
/ Telefon 74532299
Thorbjørn Helmo Madsen
formand for skatteudvalget
[email protected]
/ Telefon 23323494
Bygnaf 15, DK - 6100 Haderslev
Telefon 65 93 25 00
www.fdr.dk
[email protected]
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763784_0013.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
Att. Morten Jensen og Christian Bach Worsøe
Sendt digitalt til:
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
11. august 2023
FSR
danske revisorer
Slotsholmsgade 1, 4. sal
DK - 1216 København K
Høringssvar til forslag til lov om ændring af boafgiftsloven,
kildeskatteloven, opkrævningsloven og forskellige andre love
(Gennemførelse af aftale om skærpede og hurtigere sanktioner på
skatteområdet), jf. Skatteministeriets j. nr. 2023-3354
FSR
danske revisorer
(”FSR”)
takker for modtagelse af nærværende udkast til forslag
til lov om ændring af boafgiftsloven, kildeskatteloven, opkrævningsloven og forskellige
andre love (Gennemførelse af aftale om skærpede og hurtigere sanktioner på
skatteområdet), jf. Skatteministeriets j. nr. 2023-3354
(”forslaget”),
som
Skatteministeriet har sendt i høring den 23. juni med høringsfrist den 11. august 2023.
Vores bemærkninger fremgår nedenfor.
Efter forslagets § 3 nr. 1, indføres der en mulighed for, at Skatteforvaltningen
administrativt kan pålægge ledelsesmedlemmer en personlig, ubegrænset og solidarisk
hæftelse for f.eks. moms og A-skatter. Ministeriet nedtoner hensynet til
ledelsesmedlemmernes retssikkerhed i bemærkningernes pkt. 2.3.2. (side 25) med at
1) hæftelsen kun kan gøres gældende hvis forholdet kan tilregnes ledelsesmedlemmet
som forsætligt eller groft uagtsomt, 2) at ledelsesmedlemmet har mulighed for at påklage
afgørelsen og 3) efter de nugældende regler kan ledelsesmedlemmer gøres ansvarlig
efter de erstatningsretlige regler.
FSR vurderer, at den foreslået mulighed for at fastslå hæftelsen administrativt er en
meget indgribende ændring. Det er en fundamentalt anden retsstilling end den
nugældende, hvor en dommer skal afgøre om et ledelsesmedlem skal gøres
erstatningsansvarlig overfor staten ud fra de sædvanlige erstatningsbetingelser, og efter
en konkret vurdering af rimelighed og evt. formidlende omstændigheder.
Giver nærværende anledning til yderligere drøftelser, står vi gerne til rådighed.
Med venlig hilsen
Telefon +45 7225 5703
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Klaus Okholm
Formand for skatteudvalget
Maria Eun Elkjær
Fagchef for skattepolitik
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763784_0014.png
Dato
Side
10. august 2023
1 af 3
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Att.: Morten Jensen
Høringssvar er sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
Høring af udkast til lovforslag om ændring af boafgiftsloven, kildeskatteloven,
opkrævningsloven og forskellige andre love, j.nr. 2023-3354
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at afgive bemærkninger til lovforslag om
gennemførelse af aftale om skærpede og hurtigere sanktioner på skatteområdet, som er sendt i
høring den 23. juni 2023.
Vores bemærkninger fremgår nedenfor.
Generelle bemærkninger
Landbrug & Fødevarer kan støtte op om, at der indføres skærpede og hurtigere sanktioner på
skatteområdet, særligt når der er tale om systematisk og organiseret kriminalitet, der er med til at
undergrave tilliden til systemet og finansieringen af velfærdsstaten.
Landbrug & Fødevarer undrer sig dog over, at der indledningsvis alene omtales et behov for, at
virksomhederne betaler de skatter og afgifter, som de er pligtige at betale. Dette bør gælde alle
skatteydere til Danmark. De ændringer, som foreslås gennemført, særligt i de forudsatte ændringer
i sanktionspraksis, ses da heller ikke at skelne mellem om overtrædelsen sker i virksomhed eller
uden tilknytning til virksomhed.
Et af formålene med den forudsatte ændrede sanktionspraksis er også at understøtte en hurtigere
sagsbehandling og frigøre ressourcer i Skatteforvaltningen. Det er væsentligt, at unddragelse af
skatter og afgifter, når disse er konstateret, hurtigere end i dag følges op af en sanktion.
Borgere, som har begået fejl, oplever i årevis at måtte vente på, at Skatteforvaltningen tager stilling
til sanktion i deres sag, herunder hvorvidt den konstaterede fejl anses for at kunne tilregnes dem
som groft uagtsomt eller alene simpelt uagtsomt. Det kan opleves som en stor belastning for fejl,
som ikke er forsætlige, uagtet at der i givet fald gives nedslag i bøden for den lange
sagsbehandlingstid.
Den ændrede sanktionspraksis må antages først over tid at ville føre til en mærkbar reduktion i
sagsbehandlingstiden for sager, der ikke oversendes til politiet. Landbrug & Fødevarer skal
opfordre Skatteministeriet til at afsætte de fornødne ressourcer allerede nu til at bringe
sagsbehandlingstiden ned, hvilket både vil have en præventiv effekt, og styrke borgerens og
virksomhedernes oplevelse af at få en rimelig og fair behandling.
Specifikke bemærkninger
Forudsat ændret sanktionspraksis
Sanktionspraksis er skabt ud fra en mangeårig retspraksis. Det fremgår ikke af bemærkningerne,
hvorledes ændringen af sanktionspraksis forventes gennemført, herunder om det afventer praksis
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763784_0015.png
Side 2 af 3
fra domstolene. Det fremgår, at lempelserne (bødesager i førstegangstilfælde, og ordensbøde hvor
unddragelsen ikke overstiger 40.000 kr.) skal gælde for overtrædelser, som også er begået før 1.
januar 2024, mens de øvrige ændringer anses som skærpende og dermed først kan anvendes på
overtrædelser som begås den 1. januar 2024 eller senere.
Landbrug & Fødevarer skal opfordre til, at det fremgår af bemærkningerne, at i lighed med
skærpelse af sanktionspraksis på punktafgiftsområdet (jf. L24 folketingssamling 2019-2020) vil der
blive anlagt prøvesager ved domstolene for at fastlægge bødepraksis. Det bør i den forbindelse
også angives, om en ændring af de administrative bøder i skærpende retning også afventer
sådanne prøvesager.
Ophævelse af progressionsgrænsen på 60.000 kr.
Ifølge bemærkningerne er det med lovforslaget forudsat, at progressionsgrænsen på 60.000 kr.,
hvor der alene beregnes �½ bøde af de første 60.000 kr. der er unddraget for ved grov uagtsomhed
og 1 gang ved fortsæt, ophæves, så bøden fremover fastlægges til 1 gang det unddragne beløb
ved grov uagtsomhed, og 2 gange ved fortsæt.
Det fremgår af lovforslaget, at denne væsentlige skærpelse vil medføre en forenkling af
bødeberegningen.
Landbrug & Fødevarer mener ikke, at afskaffelse af progressionsgrænsen i alle tilfælde er
hensigtsmæssig. Navnlig er progressionsgrænsen af stor betydning, hvor det unddragne beløb er
af begrænset størrelse, og hvor der alene foreligger groft uagtsomt forhold. Selvom der sker
lempelse ved førstegangstilfælde, hvor bøden udgør under 40.000 kr., eller sager om unddragelse
på 20-40.000 kr. kun sanktioneres med en ordensbøde, vil en ophævet progressionsgrænse
medføre en væsentlig skærpelse af sanktionen.
Der kan henvises til eksemplet på udkastets side 19, hvor bøden ved grov uagtsomhed ved
unddragelse på 100.000 kr. stiger fra 70.000 kr. til 100.000 kr.
Havde det uddragne beløb været på 60.000 kr., vil der med den nye praksis være en bøde på
60.000 kr. Bevares progressionsgrænsen ved groft uagtsomt forhold, vil der alene være en bøde på
30.000 kr., der ved førstegangsforseelse vil være under minimumsgrænsen. Dermed vil der også
for disse mindre forseelser være en større forskel på, om unddragelsen er sket forsætlig eller alene
groft uagtsomt.
Når et øget strafniveau for groft uagtsomme forhold kan opleves som urimeligt, hænger det
sammen med, at skattelovgivningen løbende bliver mere kompliceret. Dermed er risikoen for at
begå fejl, som anses for at kunne tilregnes én som groft uagtsomt, stigende.
Landbrug & Fødevarer skal opfordre til, at skattelovgivningen løbende søges forenklet, så det er
nemmere for borgere og virksomheder at undgå sager, hvor fejl tilregnes dem som groft uagtsomt.
Der bør ligeledes gøres en særlig indsats på områder, hvor der måtte være en flerhed af sager.
I de sager, hvor unddragelsen tilskrives som groft uagtsomt, vil skærpelsen med ophævelse af
progressionsgrænsen næppe have den store præventive effekt, men i stedet kunne undergrave
tilliden til systemet.
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763784_0016.png
Side 3 af 3
Sanktionspraksis efter boafgiftsloven
Det fremgår af bemærkningerne i afsnit 2.1.1, at der ikke er fastsat en sanktionspraksis ved
overtrædelse af boafgiftsloven. Det er ligeledes i afsnit 2.1.2.2 forudsat, at den sanktionspraksis,
som gælder på skatte- og afgiftsområdet, også skal gælde for overtrædelse efter boafgiftsloven. Af
bemærkningerne til § 7 fremgår, at sanktionspraksis først skal finde anvendelse på overtrædelser
efter boafgiftsloven, som begås den 1. januar 2024.
Landbrug & Fødevarer skal bede Skatteministeriet oplyse, hvilken praksis der gælder for
fastsættelse af bøde for overtrædelser af boafgiftslovens begået før den 1. januar 2024?
Ensretning af sprogbrug i straffebestemmelser i særlovgivningen
Blandt andet i boafgiftslovens § 42 stk. 1, og 2 ændres ”tilkendegivelse” til ”bødeforelæg”, hvilket
må anses for hensigtsmæssigt.
Landbrug & Fødevarer skal venligst gøre opmærksom på, at der i dødsboskattelovens § 95 er en
bestemmelse helt tilsvarende boafgiftslovens § 42.
Ønskes ovenstående uddybet er I velkomne til at kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
Jane Karlskov Bille
Chefkonsulent
Skat
M +45 2323 2145
E [email protected]
Trine Rex Christensen
Chefkonsulent
Erhverv
M +45 4024 9064
E [email protected]
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763784_0017.png
Københavns Byret
Domstolsstyrelse
Præsidenten
Domhuset. Nytorv 25
1450 K@benliavn K.
Tlf. 996870 15
CVR21 659509
adm.khh(c dornstoldk
J.nr. 23/40872
Den 25.
august
2023
Ved en mail af 11. august 2023 har Domstolsstyrelsen på vegne af Skatteministeriet anmodet
om eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af boafgiftsloven, kilde
skatteloven, opkrævningsloven og forskellige andre love (Gennemførelse af aftale om skær
pede og hurtigere sanktioner på skatteområdet).
Jeg skal i den anledning på byretspræsidenternes vegne oplyse, at byretterne ikke har be
mærkninger til udkastet.
Der henvises til j.nr. 2023
-
3354.
Med venlig hilsen
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763784_0018.png
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Morten Ekmann Jensen ([email protected]), Christian Bach Worsøe ([email protected])
Cc:
Jesper Kiholm Andersen ([email protected])
Fra:
Titel:
Høringssvar til forslag til lov om ændring af boafgiftsloven, kildeskatteloven, opkrævningsloven og forskellige andre love
Sendt:
08-08-2023 09:59
Til:
Til Skatteministeriet
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af boafgiftsloven, kildeskatteloven, opkrævningsloven og forskellige andre love
(Gennemførelse af aftale om skærpede og hurtigere sanktioner på skatteområdet), j.nr. 2023-3354
Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale og kan i den forbindelse meddele, at vi ikke har bemærkninger til det modtagne forslag.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Funktionsleder
Skatterevisor / Master i skat
Skatterevisorforeningen
Formand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg
Mail:
[email protected]
Mobiltelefon: 20487375
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763784_0019.png
Vestre Landsret
Præsidenten
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K.
Sendt pr. mail til
[email protected]
med
kopi til
[email protected]
og
[email protected]
23. august 2023
J.nr.: 23/39919-2
Sagsbehandler: Dorte Stilling
Skatteministeriet har via Domstolsstyrelsen den 11. august 2023 (j.nr. 2023-3354) anmodet om
eventuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af boafgiftsloven,
kildeskatteloven, opkrævningsloven og forskellige andre love (Gennemførelse af aftale om skærpede
og hurtigere sanktioner på skatteområdet).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Kopi af dette brev er sendt til Domstolsstyrelsen.
Med venlig hilsen
Jens Røn
Vestre Landsret • Asmildklostervej 21 • 8800 Viborg • Telefon 99 68 80 00 • [email protected]
CVR-NR. 21659509 • EAN. NR. 5798000161221
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763784_0020.png
Østre Landsret
Præsidenten
Skatteministeriet
Sendt til [email protected], [email protected] og
[email protected]
23. august 2023
J.nr.: 23/40586-2
Sagsbehandler: Rikke Søndergaard
Larsen
Landsretten har via Domstolsstyrelsen modtaget Skatteministeriets brev af 23. juni 2023 (sagsnr. 2023-
3354) om høring over udkast til forslag til lov om ændring af boafgiftsloven, kildeskatteloven,
opkrævningsloven og forskellige andre love (Gennemførelse af aftale om skærpede og hurtigere
sanktioner på skatteområdet).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Carsten Kristian Vollmer
Østre Landsrets Plads 1, 2150 Nordhavn • Tlf. 99 68 62 00 • Mail: [email protected] • Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
cvr. 21659509 (SE 67765516) • EAN 5798000161214