Skatteudvalget 2023-24
L 52 Bilag 1
Offentligt
2763783_0001.png
11. oktober 2023
J.nr. 2023 - 3354
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af momsloven, opkrævningsloven, skattekontrolloven og
forskellige andre love (Gennemførelse af aftale om skærpede og hurtigere sanktioner på
skatteområdet).
Jeppe Bruus
/ Per Hvas
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Dansk Arbejdsgiverforening øn-
sker ikke at afgive bemærkninger.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv anfører, at det er
meget positivt, at lovforslaget tager
et opgør med et indviklet og admi-
nistrativt tungt bøde- og sankti-
onssystem. I denne forbindelse an-
fører Dansk Erhverv endvidere, at
ensretning af beløbssatser, afskaf-
felse af progressionsgrænsen og
forhøjelse af grænserne for, hvor-
når sager sendes til politiet, er en
længe ventet ændring, som vil re-
ducere sagsbehandlingstiden og
højne retssikkerheden for alle in-
volverede.
Dansk Erhverv er enig i det politi-
ske ønske om at indføre et hæftel-
sesansvar hos de ledelsesmedlem-
mer, der anvender falske fakturaer.
Dog er Dansk Erhverv af den
overbevisning, at lovforslaget læg-
ger op til at gå videre end det poli-
tiske ønske, da personer, som reelt
ikke sidder i virksomhedens le-
delse, vil kunne blive ramt af per-
sonlig hæftelse. Det skyldes, at den
foreslåede bestemmelse vil omfatte
personer, der reelt er fratrådt som
direktør, bestyrelsesmedlem eller
tilsynsrådsmedlem, før de fiktive
eller falske fakturaer blev anvendt,
men først efterfølgende afregistre-
res i Erhvervsstyrelsens it-system.
En sådan person vil således kunne
pålægges hæftelse, selvom perso-
nen ikke længere er direktør, besty-
relsesmedlem eller tilsynsrådsmed-
lem.
Med aftalen
Hårdere straf. Hurtigere
konsekvens
Seks tiltag til at styrke
indsatsen mod skatteøkonomisk krimi-
nalitet,
der blev indgået den 13. juni
2023, er aftalepartierne bl.a. enige
om at indføre et hæftelsesansvar
hos de ledelsesmedlemmer, der an-
vender falske fakturaer. Formålet
med lovforslaget er bl.a. at indføre
et sådant hæftelsesansvar.
Som anført i lovbemærkningerne
vil hæftelsesansvaret både kunne
pålægges de ledelsesmedlemmer,
der er registreret i Erhvervsstyrel-
sens it-system, og dem, der i en
stråmandskonstruktion ikke er re-
gistreret i Erhvervsstyrelsens it-sy-
stem, men som reelt deltager i le-
delsen af virksomheden.
Det fremgår af hæftelsesbestem-
melsen, at hæftelsen hos disse
Side 2 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv anfører i den for-
bindelse, at der bør gælde en reali-
tetsgrundsætning, når det kommer
til den personlige hæftelse. Det af-
gørende må ifølge Dansk Erhverv
være, hvem der reelt begår krimi-
nalitet og er ansvarlig herfor, og
ikke hvem der fejlagtigt fremgår i
Erhvervsstyrelsens it-system. Der
kan ifølge Dansk Erhverv være va-
lide begrundelser for, at data ikke
er 100 pct. opdateret, fx mang-
lende adgang til IT-systemerne
grundet nedbrud, problemer med
Nem/Mit-ID eller lignende.
ledelsesmedlemmer vil være betin-
get af, at den pågældende har med-
virket til eller bevirket, at fiktive el-
ler falske fakturaer har været an-
vendt. Det fremgår desuden, at an-
svaret vil være betinget af, at ved-
kommende i denne forbindelse har
handlet forsætligt eller groft uagt-
somt. Ved udformningen af lov-
forslaget er der således taget hen-
syn til, at hæftelsen alene rammer
de ledelsesmedlemmer, der har væ-
ret involveret i de ulovlige forhold
og således kan anses som ansvar-
lige herfor. Efter omstændighe-
derne vil dette indebære, at en per-
son ikke pålægges hæftelse, selv
om vedkommende er registreret
som ledelsesmedlem, hvis der fo-
religger valide begrundelser for, at
der er tale om en fejlregistrering.
Efter omstændighederne vil ledel-
sesmedlemmer, der svindler med
skatter og afgifter gennem brug af
fiktive eller falske fakturaer, også i
dag kunne pålægges et hæftelses-
ansvar, hvis Skatteforvaltningen
anlægger en erstatningssag mod
den pågældende. Formålet med
forslaget er ikke at udvide dette
hæftelsesansvar, men at give mu-
lighed for at pålægge et hæftelses-
ansvar administrativt. Herved und-
gås en lang og omkostningsfuld
domstolsproces, ligesom mulighe-
derne for at stoppe svindlen tidligt
styrkes.
Dansk Erhverv er enig i, at lov-
forslaget vil skabe mere lige kon-
kurrenceforhold for virksomhe-
derne, da det forventes at styrke
Lovforslaget vurderes at medføre
et provenu som følge af sanktioner
for manglende regelefterlevelse.
En vurdering af lovforslagets
Side 3 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
sikkerheden for skatte- og afgifts-
betalingen og gøre det vanskeligere
for virksomheder, der ikke ønsker
at overholde reglerne. Efter Dansk
Erhvervs opfattelse er det imidler-
tid ikke er helt i tråd med virke-
ligheden, når det vurderes, at lov-
forslaget ikke vil indebære økono-
miske og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet. Dansk
Erhverv henviser i denne forbin-
delse til, at det fremgår af lov-
forslaget, at det samlet set vurderes
at medføre et merprovenu på 190
mio. kr. efter tilbageløb. Dansk
Erhverv anfører, at dette bør
fremgå af afsnittet om administra-
tive konsekvenser, men med hen-
visning til, at der er tale om penge,
som i forvejen burde være blevet
opkrævet.
økonomiske og administrative
konsekvenser foretages under en
forudsætning af, at den til enhver
tid gældende lovgivning overhol-
des. På den baggrund vurderes
lovforslaget ikke at medføre øko-
nomiske eller administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet.
Endvidere anfører Danske Er-
hverv, at der isoleret set dog er tale
om en fornuftig økonomisk mer-
omkostning for den del af dansk
erhvervsliv. Ligeledes er det Dansk
Erhvervs opfattelse, at det bør
fremgå, at bl.a. forhøjelse af be-
løbsgrænserne vil medføre en be-
grænset reduktion i de administra-
tive omkostninger for erhvervsli-
vet, hvilket også er tilfældet for de
administrative omkostninger for
det offentlige. Ifølge Dansk Er-
hverv bør disse
om end margi-
nale
forbedringer fremgå af af-
snittet.
Der henvises til kommentaren
umiddelbart ovenfor.
Danske Advokater
Danske Advokater bemærker ind-
ledningsvis, at fokus særligt har
været på forslaget om indførelse af
Side 4 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
personlig hæftelse for ledelsesmed-
lemmer i selskaber for skatter og
afgifter ved visse typer urigtige
indberetninger. Det anføres desu-
den, at Danske Advokater har
sympati for de overordnede formål
med lovforslaget.
Danske Advokater har dog betæn-
keligheder ved forslaget om hæf-
telse for ledelsesmedlemmer, bl.a.
fordi der allerede eksisterer afba-
lancerede regler for ledelsesansvar
under dansk ret. Danske Advoka-
ter finder, at de forslåede hæftel-
sesregler reelt er overflødige, idet
de eksisterende regler om erstat-
ningsvar for ledelsen allerede giver
Skatteforvaltningen den nødven-
dige adgang til at få godtgjort tab,
som ledelsen i et selskab måtte på-
føre Skatteforvaltningen ved uagt-
som adfærd.
Som anført i kommentaren til
Dansk Erhverv kan ledelsesmed-
lemmer efter omstændighederne
ifalde erstatningsansvar for svindel
med fiktive eller falske fakturaer.
Som også anført er formålet med
forslaget ikke at udvide dette hæf-
telsesansvar, men at give mulighed
for at pålægge et hæftelsesansvar
administrativt. Baggrunden for
forslaget er, at processen med at
gennemføre en erstatningssag efter
de gældende regler kan hæmme
mulighederne for tidligt at sætte
ind over for svindlen og sikre beta-
ling af skatte- og afgiftskravet.
Danske Advokater anfører, at de
almindelige regler for erstatnings-
ansvar endvidere indeholder vel-
etablerede og balancerede princip-
per om bl.a. årsagssammenhæng,
tabsopgørelse og fordeling af an-
svar mellem flere ansvarlige, som
også vil være relevante i de til-
fælde, forslaget omfatter, men som
ikke indgår i den foreslåede hæftel-
sesordning.
Hæftelsesbestemmelsen vil være
rettet direkte mod situationer,
hvor et ledelsesmedlem forsætligt
eller groft uagtsomt medvirker til
eller bevirker, at virksomheden ef-
ter brug af fiktive eller falske fak-
turaer afgiver urigtige oplysninger
til Skatteforvaltningen. Der vil så-
ledes være tale om en klar ansvars-
placering, ligesom der
i lighed
med kravet mod selskabet
vil
være klarhed om kravets størrelse.
Desuden er de begreber m.v., der
indgår af bestemmelsen, uddybet i
lovbemærkningerne.
Side 5 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det anføres, at Danske Advokater
er opmærksom på, at opkræv-
ningsloven allerede indeholder en
særregel om hæftelse for ledelsen i
tilfælde af fortsat drift efter inddra-
gelse af registrering. Ifølge Danske
Advokater er der i det tilfælde dog
i modsætning til de situationer,
som lovforslaget omhandler
tale
om umiddelbart konstaterbare for-
hold (fx at en momsregistrering er
inddraget), og hæftelsen indtræder
derudover alene efter forudgående
skriftligt varsel, der specifikt omta-
ler hæftelsen.
I dag kan ledelsesmedlemmer
komme til at hæfte for et selskabs
skatter og afgifter i flere forskellige
situationer. Efter omstændighe-
derne kan ledelsesmedlemmer
komme til at hæfte efter opkræv-
ningslovens § 10 b, hvis der drives
uregistreret virksomhed, herunder
i den situation, som Danske Advo-
kater henviser til, hvor der er tale
om fortsat drift efter inddraget re-
gistrering. Desuden kan ledelses-
medlemmer efter omstændighe-
derne komme til at hæfte efter op-
krævningslovens § 10 c, hvis der er
afgivet urigtige oplysninger til
Skatteforvaltningen i en toårs peri-
ode op til et selskabs ophør.
Hæftelseskrav efter bestemmel-
serne i §§ 10 b og 10 c vil altid for-
udsætte, at Skatteforvaltningen har
foretaget en konkret vurdering af
de objektive forhold i sagen, og
om ledelsesmedlemmet har hand-
let forsætligt eller groft uagtsomt.
Det samme vil gælde for krav i
henhold til hæftelsesbestemmelsen
i lovforslaget. I den forbindelse vil
Skatteforvaltningen bl.a. skulle
inddrage en række objektivt kon-
staterbare forhold, fx om faktura-
kravene er opfyldt, om der er sket
levering af fakturerede ydelser, og
om afsenderne af fakturaerne er
tomme stråmandsselskaber. En så-
dan vurdering foretages desuden
allerede i dag af Skatteforvaltnin-
gen i forbindelse med fastsættelse
af skatte- og afgiftskrav som følge
af virksomheders brug af fiktive el-
ler falske fakturaer.
Side 6 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Som Danske Advokater anfører,
vil et hæftelseskrav efter § 10 b,
der opstår som følge af fortsat
drift efter inddraget registrering,
ske efter forudgående varsel. Det
hænger sammen med, at Skattefor-
valtningen kan foretage varslet i
forbindelse med inddragelsen, og
at de forhold, der begrundede ind-
dragelsen, kan give anledning til at
henlede virksomheden på konse-
kvenserne ved at overtræde reg-
lerne. Ved øvrige hæftelseskrav ef-
ter § 10 b og hæftelseskrav efter §
10 c vil der ikke være sket en for-
udgående inddragelse, hvorfor der
heller ikke er krav om forudgående
varsel.
Ved hæftelseskrav efter bestem-
melsen i lovforslaget vil der heller
ikke foreligge en forudgående ind-
dragelse eller lignende, som kan
give mulighed for eller anledning
til at varsle om hæftelsen. Af
denne grund indeholder bestem-
melsen ikke krav om forudgående
varsel.
Danske Advokater anfører, at
selvom forslaget antageligt er
møntet på klare tilfælde af moms-
svindel (falske fakturaer), så opere-
rer forslaget ifølge Danske Advo-
kater med formuleringer, som po-
tentielt er mere vidtgående (fx et-
hvert »urigtig indhold« og enhver
»urigtig oplysning« ved indberet-
ning), eller som ikke er klart af-
grænsede (fx »deltagelse i ledelsen«
og »bevirke« afgivelse af en oplys-
ning). Danske Advokater bemær-
ker hertil, at reglerne derfor efter
For at sikre retssikkerheden for
borgere og virksomheder skal love
og regler naturligvis altid have den
fornødne klarhed. Dette gælder
ikke mindst i situationer, hvor reg-
lerne kan have store økonomiske
konsekvenser for dem, der ram-
mes af dem.
Som også anført ovenfor er hæf-
telsesbestemmelsen rettet direkte
mod situationer, hvor et ledelses-
medlem forsætligt eller groft uagt-
somt medvirker til eller bevirker,
Side 7 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omstændighederne vil kræve både
fortolkning og nærmere bevisbe-
dømmelse. Danske Advokater an-
fører, at henset hertil og til hæftel-
sens indgribende karakter fore-
kommer det ifølge Danske Advo-
kater rigtigst, at sådanne sager prø-
ves forudgående og ved domsto-
lene i forbindelse med en alminde-
lig civil ansvarssag.
at virksomheden efter brug af fik-
tive eller falske fakturaer afgiver
urigtige oplysninger til Skattefor-
valtningen. Hæftelsesbestemmel-
sen omfatter således ikke andre til-
fælde, hvor der måtte være afgivet
urigtige oplysninger til Skattefor-
valtningen.
De begreber, der anvendes i be-
stemmelsens ordlyd, er nærmere
defineret i bemærkningerne til lov-
forslaget. Heraf fremgår bl.a., at en
faktura med et urigtigt indhold er
en faktura, der vedrører en vare el-
ler ydelse, der i realiteten ikke er
leveret og aftaget, eller en faktura,
der vedrører en vare eller ydelse,
der faktisk er leveret, men som er
udformet med et forkert indhold
(fx et forkert fakturabeløb).
Desuden fremgår det bl.a. af be-
mærkningerne, at begreberne
»medvirker til« og »bevirker« udgør
tilfælde, hvor den pågældende har
haft indflydelse på, at forholdet
begås. Som anført vil den pågæl-
dende fx kunne medvirke til, at
forholdet begås, hvis vedkom-
mende er med til at træffe beslut-
ning herom, eller bevirke, at for-
holdet begås, hvis vedkommende
instruerer en medarbejder til at af-
give urigtige oplysninger.
Hvis vedkommende ikke har haft
indflydelse på, at forholdet begås,
vil der imidlertid ikke kunne gøres
et hæftelsesansvar gældende mod
den pågældende. Det samme vil
være tilfældet, hvis vedkommende
ikke har handlet forsætligt eller
groft uagtsomt, uanset om
Side 8 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vedkommende objektivt set kan si-
ges at have medvirket til eller be-
virket, at forholdet begås.
Endvidere bemærkes, at Skattefor-
valtningens afgørelser altid vil
kunne påklages og indbringes for
domstolene.
Henset til den beskrevne afgræns-
ning og mulighederne for klage og
domstolsprøvelse er det vurderin-
gen, at der er tale om en ordning,
hvor der både tages hensyn ledel-
sesmedlemmers retssikkerhed og
statens muligheder for at sikre sig
betaling, når der svindles med fik-
tive og falske fakturaer.
Danske Advokater anfører, at
ifølge bemærkningerne begrundes
forslaget med, at håndhævelse gen-
nem domstolene kan være tidskræ-
vende. Danske Advokater bemær-
ker hertil, at denne generelle ud-
fordring selvsagt ikke kan tilskrives
ledelsesmedlemmerne, og at den
ikke bør imødegås med lempelse
af de i øvrigt velfungerende regler
for ledelsesansvar (og særligt ikke
til fordel for kun én bestemt kredi-
tor).
Svindlen med fiktive eller falske
fakturaer ses især som led i organi-
seret og systematisk svig og udgør
en risiko for væsentlige tab for
statskassen. Derudover medfører
svindlen en konkurrencemæssig
fordel til dem, der bedriver den, til
ulempe for lovlydige virksomhe-
der, der betaler deres skatter og af-
gifter. Selvom sagsbehandlingsti-
den for erstatningssager ikke kan
tilskrives ledelsesmedlemmer, er
det derfor fundet nødvendigt, at
ansvaret for svindlen fastslås tid-
ligst muligt, så konsekvenserne for
både staten og de lovlydige virk-
somheder begrænses.
Danske Advokater bemærker, at i
selskaber skal ledelsen iagttage den
samlede selskabsinteresse, herun-
der selskabets og alle kreditorers
og aktionærers interesser, og
Som også anført ovenfor er for-
målet med lovforslaget ikke at æn-
dre det hæftelsesansvar, der i dag
kan pålægges gennem en erstat-
ningssag, men alene at give
Side 9 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ledelsen i et selskab hæfter ikke for
selskabets forpligtelser, og ledelsen
er ikke ansvarlig for sådanne for-
pligtelser over for tredjemand,
medmindre ledelsen kan gøres er-
statningsansvarlig for tab påført
tredjemand ved ansvarspådragende
handlinger.
I forlængelse heraf anfører Danske
Advokater, at disse principper er
med til at sikre, at ledelsen i et sel-
skab kan agere uafhængigt og uden
at sætte egne eller enkelt-kredito-
rers interesser forud for selskabets
eller andre kreditorers interesser.
Det er Danske Advokaters opfat-
telse, at en særregel om udvidet
personlig hæftelse for ledelsen
over for én bestemt kreditor er eg-
net til at påvirke ledelsens uaf-
hængighed og mulighed for at va-
retage selskabets interesser. Dette
gælder ifølge Danske Advokater
både i forhold til at bestride et po-
tentielt omtvistet krav fra Skatte-
forvaltningen, og i forhold til at
behandle alle kreditorer lige.
Danske Advokater anfører, at trus-
len om betydelig personlig hæftelse
således kan risikere at betyde, at
krav, som ledelsen burde bestride
på vegne selskabet, ikke bliver det,
hvilket videre kan betyde, at Skat-
teforvaltningen i praksis får en for-
trinsstilling til skade for andre kre-
ditorer.
Danske Advokater anfører, at sel-
skabslovens regler betyder, at en
ledelse, der mødes af hæftelseskrav
fra Skatteforvaltningen, efter
mulighed for at pålægge et hæftel-
seskrav administrativt. Som følge
heraf er det vurderingen, at den
foreslåede hæftelsesbestemmelse
sammenholdt med de eksisterende
erstatningsregler
ikke vil påvirke
ledelsens uafhængighed, mulighe-
der for at varetage selskabets inte-
resser eller inhabilitet. Dette un-
derstøttes af, at de eksisterende
hæftelsesregler i opkrævningslo-
vens §§ 10 b og 10 c, jf. ovenfor,
så vidt vides heller ikke ses at være
forbundet med sådanne udfordrin-
ger.
Det vurderes ikke, at muligheden
for personlig hæftelse vil betyde, at
krav, som ledelsen burde bestride
på vegne selskabet, ikke bliver det.
Tværtimod vil et muligt hæftelses-
krav medføre, at både selskabet og
det pågældende ledelsesmedlem vil
have en interesse i, at kravet ikke
opstår.
Side 10 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omstændighederne ville skulle er-
klære sig inhabil, hvilket kan efter-
lade selskabet med begrænsede
praktiske muligheder i forhold til
at forsvare sig overfor Skattefor-
valtningen.
Ifølge Danske Advokater forstær-
kes de ovennævnte risici af, at for-
slaget giver Skatteforvaltningen
mulighed at inddrive det fulde
skattebeløb hos ledelsen, uanset
om Skatteforvaltningen forudgå-
ende har søgt beløbet inddrevet
hos selskabet. Også af disse
grunde finder Danske Advokater,
at ledelsens ansvar rettelig bør prø-
ves gennem domstolene fremfor
administrativt gennem et hæftel-
sesansvar.
Danske Advokater anfører, at hvis
Skatteforvaltningen og Folketinget
finder det nødvendigt at indføre
regler om hæftelse, så er det Dan-
ske Advokaters opfattelse, at reg-
lerne bør afgrænses til selskabs-
strukturer/ejerforhold, hvor den
relevante svindel er mest udbredt i
praksis, hvilket ifølge Danske Ad-
vokater antageligt er selskaber med
sammenfald mellem ledelse og
ejerkreds.
Formålet med hæftelsesbestem-
melsen er at ramme de ledelses-
medlemmer, der forsætligt eller
groft uagtsomt medvirker til eller
bevirker, at der anvendes fiktive el-
ler falske fakturaer til at svindle
med skatter og afgifter. Formålet
er således at ramme de ledelses-
medlemmer, der må anses som an-
svarlige for svindlen, uanset om de
pågældende indgår i ejerkredsen el-
ler ej.
Det vurderes, at et ansvar, der
alene rammer ledelsesmedlemmer,
som indgår i ejerkredsen, vil stride
imod dette formål, ligesom en så-
dan afgrænsning medfører risiko
for, at der ikke kan rettes et hæftel-
sesansvar mod en person alene på
grund af en virksomheds ledelses-
struktur.
Side 11 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Af denne grund er det vurderin-
gen, at afgrænsningen af mulige
ansvarssubjekter, som den er defi-
neret i lovforslaget, bør fastholdes.
Danske Advokater bemærker, at
forslaget også bør præciseres i for-
hold til rækkevidden, således at
reglerne mere klart retter sig mod
falske fakturaer end blot fakturaer
med urigtige oplysninger. I den
forbindelse bør det ifølge Danske
Advokater præciseres, at kravet
om forsæt og grov uagtsomhed
også angår denne del af bestem-
melsens indhold
altså skal ledel-
sesmedlemmet vide (eller som
følge grov uagtsomhed kunne si-
ges at burde vide), at der er tale
om falske fakturaer, eller at oplys-
ningerne er urigtige.
Det fremgår af lovforslagets be-
mærkninger, at initiativet om hæf-
telse retter sig mod brugen af fik-
tive eller falske fakturaer. I lovtek-
sten er det imidlertid valgt at bruge
betegnelsen »en faktura med et
urigtigt indhold eller anden urigtig
dokumentation for levering eller
aftagelse af varer eller ydelser«. År-
sagen hertil er, at betegnelsen mere
præcist definerer, hvad der både
reelt og juridisk set er tale om.
Desuden uddybes betegnelsen i
pkt. 2.3.3 i lovbemærkningerne.
Det kan bekræftes, at bestemmel-
sen skal forstås således, at ledelses-
medlemmet alene har handlet for-
sætligt eller groft uagtsomt, hvis
vedkommende har vist eller burde
have vist, at den pågældende fak-
tura var fiktiv eller falsk. Dette vil
blive præciseret i lovbemærknin-
gerne.
Henset til reglernes indgribende
karakter finder Danske Advokater
også, at reglerne bør suppleres
med klar angivelse i lovgrundlaget
af ledelsesmedlemmernes mulighe-
der for domstolsprøvelse og hen-
stand, samt regler om skriftlig un-
derretning og vejledning herom til
ledelsesmedlemmerne.
Det vil blive præciseret i lovbe-
mærkningerne, at gældende regler
om klage, henstand m.v. vil finde
anvendelse.
Side 12 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Ifølge Danske Advokater bør skat-
temyndighedernes forpligtelse til at
dokumentere opfyldelsen af betin-
gelserne om forsæt eller grov uagt-
somhed fremgå af lovgrundlaget,
så der ikke i praksis opstår tvivl
om, at skattemyndighederne også
forud for den administrative hånd-
hævelse har bevisbyrden for, at be-
tingelser for hæftelse er opfyldt.
Skatteforvaltningen skal altid op-
fylde forvaltningsretlige krav om
begrundelse, varetagelse af official-
princippet m.v. Dette er også til-
fældet, hvis der er tale om afgørel-
ser, der angår, hvorvidt der er
handlet forsætligt eller groft uagt-
somt. Hvad angår den foreslåede
hæftelsesbestemmelse ses der ikke
at foreligge sådanne særlige hen-
syn, der kan begrunde, at disse
krav skal fremgå særskilt af op-
krævningsloven.
Den Danske Dommer-
forening (Dommerfor-
eningen)
Dommerforeningen bemærker, at
spørgsmålet om strafniveauet i
skatte- og afgiftssager er af udpræ-
get retspolitisk karakter og giver al-
lerede af denne grund ikke Dom-
merforeningen anledning til be-
mærkninger.
Dommerforeningen anfører, at de
øvrige forslag om behandlingen af
skatte- og afgiftssager
herunder
ved domstolene
heller ikke giver
Dommerforeningen anledning til
bemærkninger.
DI
Dansk Industri
(DI)
DI bemærker overordnet, at det er
positivt at styrke indsatsen mod
skatteøkonomisk kriminalitet. DI
bemærker, at der imidlertid samti-
dig bør holdes fokus på, at indsat-
sen mod skatteøkonomisk krimi-
nalitet ikke utilsigtet kommer til at
pålægge lovlydige virksomheder
unødige byrder og/eller ulemper.
Når der udarbejdes ny lovgivning,
bør der altid være fokus på at fore-
tage en korrekt og præcis afgræns-
ning, så regelrette borgere og virk-
somheder ikke rammes utilsigtet.
Det gælder ikke mindst, når der er
tale om lovgivning, som kan have
store økonomiske konsekvenser
for dem, der rammes. Der har ved
udarbejdelsen af lovforslaget været
stort fokus på at foretage en
Side 13 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Efter DI’s opfattelse
ses lovudka-
stet ikke i alle henseender at være
udtryk for en balanceret afvejning
af Skatteforvaltningens mulighed
for at sikre korrekt skatte- og af-
giftsbetaling sammenholdt med re-
levante retssikkerhedsmæssige
hensyn til et ledelsesmedlem.
korrekt og præcis afgrænsning af,
hvem indsatsen rettes mod, bl.a.
ved at definere de anvendte begre-
ber i lovforslagets bemærkninger.
Med hensyn til den foreslåede § 10
d i opkrævningsloven bemærker
DI, at i lyset af, at ansvarsbedøm-
melsen i henhold til bestemmelsen
foreslås foretaget på administrativt
niveau i stedet for ved domstolene
og henset til omfanget af hæftelsen
personlig, ubegrænset og solida-
risk
bør det i det mindste i be-
mærkningerne til § 10 d præciseres,
hvad der forstås ved en faktura
med urigtigt indhold.
Den foreslåede hæftelsesbestem-
melse i opkrævningslovens § 10 d
er rettet direkte mod situationer,
hvor et ledelsesmedlem forsætligt
eller groft uagtsomt medvirker til
eller bevirker, at virksomheden ef-
ter brug af fiktive eller falske fak-
turaer afgiver urigtige oplysninger
til Skatteforvaltningen. Initiativet
vil således ramme dem, der er in-
volveret i svindel med skatter og
afgifter gennem brug af fiktive el-
ler falske fakturaer. Ledelsesmed-
lemmer, der ikke har involveret sig
i svindlen, vil derimod ikke blive
omfattet.
Der henvises i øvrigt til kommen-
tarerne til Danske Advokater.
DI anfører, at det i bemærknin-
gerne anførte eksempel »f.eks. et
forkert fakturabeløb« er en meget
vid formulering, når der i bestem-
melsen ikke er nogen nedre væ-
sentlighedsgrænse, og når der ses
på, at formålet med bestemmelsen
ligger inden for rammen af, at
»Skatteforvaltningen kan konsta-
tere, at nogle virksomheder anven-
der fiktive eller falske fakturaer
med henblik på at opnå uberetti-
gede moms- eller skattefradrag. De
En gængs metode, der anvendes i
forbindelse med brug af falske fak-
turaer, er at anføre forkerte faktu-
rabeløb. Dette er baggrunden for,
at den formulering om fakturabe-
løb, som Dansk Industri henviser
til, er valgt. Der kan imidlertid
også være anført andre forkerte
oplysninger på fakturaen, fx virk-
somhedsnavn. Dette vil blive præ-
ciseret i bemærkningerne til lov-
forslaget.
Side 14 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
betalinger, som ifølge virksomhe-
derne udgør betaling af de fiktive
eller falske fakturaer, anvendes
samtidig til »sorte« lønninger,
hvorved virksomhederne også
undlader at indeholde A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag.«
En nedre væsentlighedsgrænse
vurderes ikke at være hensigtsmæs-
sig. Det skyldes, at formålet med
initiativet som udgangspunkt er at
ramme alle tilfælde, hvor der for-
sætligt eller groft uagtsomt svind-
les med skatter og afgifter ved
brug af fiktive eller falske faktu-
raer.
DI bemærker, at der ganske vist
skal foreligge forsæt eller grov
uagtsomhed for at ifalde ansvar ef-
ter bestemmelsen, men grænse-
dragningen mellem hvornår noget
er groft uagtsomt eller simpelt
uagtsomt, og dermed ikke er om-
fattet af bestemmelsen, er for-
mentlig ikke altid helt klar.
I forbindelse med vurderingen af,
om der er handlet forsætligt eller
groft uagtsomt, vil der kunne hen-
ses til beløbets størrelse.
Vurderingen bør altid være kon-
kret. Det kan således forekomme,
at der er tale om et beløb, der kan
anses for at være småt i forhold til
virksomhedens samlede omsæt-
ning, men som i andre virksomhe-
der ville have været mere betyde-
ligt. Her skal der være mulighed
for, at Skatteforvaltningen kan fo-
retage en hensigtsmæssig vurde-
ring, så den enkelte ikke rammes
utilsigtet.
Som anført i bemærkningerne til
lovforslaget vil begreberne »grov
uagtsomhed« og »forsæt« i hæftel-
sesbestemmelsen være identiske
med de tilsvarende begreber i
strafferetten. Desuden vil begre-
berne være identiske med de tilsva-
rende begreber, der følger af be-
stemmelser i den gældende skatte-
og afgiftslovgivning. Der vil såle-
des være tale om kendte begreber,
for hvilke der foreligger en omfat-
tende retspraksis om begrebernes
nærmere indhold.
Side 15 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI bemærker endvidere, at forsla-
get ikke indeholder en præcis af-
grænsning af, hvilke personer der
kan blive omfattet. DI anfører, at i
en større virksomhed vil mange af
de opgaver, der beskrives under
punkt 2.3 (adgang til at disponere
over bankkonti, e-mail kontakt til
virksomheden, kontakt til offent-
lige myndigheder, banker m.v.),
blive administrativt varetaget af
andre personer end virksomhe-
dens registrerede ledelse. DI be-
mærker hertil, at det næppe kan
være hensigten, at disse personer
skal omfattes af ledelsesbegrebet i
forhold til det meget vidtgående
og omfattende ansvars- og hæftel-
sesbegreb.
Afgrænsningen af, hvem der vil
kunne anses for at have deltaget i
ledelsen af en virksomhed, vil være
den samme som efter fx opkræv-
ningslovens § 10 b, 1. pkt., og § 10
c, 1. pkt., der omhandler hæftelse
ved uregistreret virksomhed og
virksomhedsophør, og konkurslo-
vens § 157, stk. 1, 1. pkt., der om-
handler konkurskarantæne.
I pkt. 2.3.3 i lovbemærkningerne er
der en udførlig beskrivelse af, hvad
dette indebærer. Det fremgår bl.a.,
at bestemmelsen vil omfatte perso-
ner, der i Erhvervsstyrelsens it-sy-
stem har været registreret som di-
rektør eller medlem af bestyrelsen
eller tilsynsrådet, personer, der
agerer som stråmænd, og personer,
der i en stråmandskonstruktion
ikke er registreret i Erhvervsstyrel-
sens it-system, men som reelt del-
tager i ledelsen af virksomheden.
Personer, der hverken formelt eller
reelt deltager i ledelsen, vil der-
imod ikke være omfattet.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til Dansk Erhverv.
DI bemærker sammenfattende, at
de ovenfor anførte bemærkninger
giver anledning til bekymring i re-
lation til lovlydige virksomheder,
da omfanget af hæftelsen kan in-
fluere negativt på muligheden for
at få besat ledelsesposter i fx store
virksomheder/koncerner, hvor be-
løbene ofte er store, og hvor der
også kan ske fejl, som efter forsla-
get administrativt kan blive
Som også anført ovenfor er hæf-
telsen rettet mod dem, der forsæt-
ligt eller groft uagtsomt er involve-
ret i svindel med skatter og afgifter
gennem brug af fiktive eller falske
fakturaer. Det vurderes derfor
ikke, at initiativet vil have negativ
indflydelse på lovlydige virksom-
heders muligheder for at få besat
ledelsesposter.
Side 16 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bedømt som forsætligt eller groft
uagtsomt.
Domstolsstyrelsen
Domstolsstyrelsen har ingen be-
mærkninger.
Foreningen Danske Re-
visorer (FDR)
FDR ønsker indledningsvis at an-
føre, at FDR klart går ind for straf
for lovovertrædelser på skatte- og
afgiftsområdet. Det vil ifølge FDR
være til gavn for alle lovlydige bor-
gere i Danmark
FDR er dog også af den opfattelse,
at vi skal værne om vores retssik-
kerhed, hvilket er vigtigt for det
danske samfund. FDR anbefaler,
at lovforslaget ændres på en række
områder, der omtales i det føl-
gende.
FDR bemærker, at der lægges op
til, at mange sanktioner iværksæt-
tes af Skatteforvaltningen, flere
steder »efter et skøn«. FDR mener,
at det kan være et problem med
retssikkerheden, da Skatteforvalt-
ningen får udvidet
”magt”,
uden at
sagens rigtighed er prøvet ved hø-
jere instanser. Det kan ifølge FDR
betyde, at en virksomhed rent fak-
tisk kan blive lukket, måske uden
grund.
Nogle regler i skattelovgivningen
administreres på baggrund af et
skøn. Årsagen kan fx være, at Skat-
teforvaltningen skal foretage en
konkret vurdering af de samlede
omstændigheder i sagen, så reg-
lerne kun rammer dem, som reg-
lerne havde til hensigt at ramme.
Når Skatteforvaltningen er over-
ladt et skøn, er det vigtigt, at lov-
givningen klart angiver, hvad reg-
lernes formål er, og hvordan de
skal administreres, så de admini-
streres efter hensigten. Dette har
der været et særligt fokus på ved
udarbejdelsen af lovforslagets be-
mærkninger, der bl.a. indeholder
definitioner af de begreber, der er
Side 17 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
anvendt i de foreslåede bestem-
melser.
Endvidere bemærkes, at Skattefor-
valtningens afgørelser altid vil
kunne påklages og indbringes for
domstolene.
Der henvises i øvrigt til kommen-
tarerne til Danske Advokater og
Dansk Industri.
Ifølge FDR vil reglerne om per-
sonlig hæftelse betyde, at myndig-
hederne
efter et skøn
kan på-
beråbe sig personlig hæftelse, hvil-
ket ifølge FDR kan betyde store
problemer med betaling, pantsæt-
ninger mv
selvom skatteyderen
på et senere tidspunkt får medhold
ved en højere instans. Ifølge FDR
kan der gå flere år med dette og
dermed evt. lukke virksomheden.
Bemærkningerne indeholder om-
fattende beskrivelser af initiativet,
herunder beskrivelser af hvilke le-
delsesmedlemmer og fakturaer
m.v., der er omfattet, og hvad der
skal forstås ved begreberne »med-
virker til«, »bevirker«, »grov uagt-
somhed« og »forsæt«.
Der henvises i øvrigt til kommen-
tarerne til Danske Advokater og
Dansk Industri.
FDR er af den opfattelse, at forsla-
get er i åbenlys modstrid med de
almindeligt anerkendte internatio-
nale teorier om selskabsprincippet
Det er uklart, hvilke internationale
teorier, FDR henviser til. Bemærk-
ningen kan derfor ikke kommente-
res yderligere.
FDR anfører, at der også lægges
op til, at der kan udføres arrest
udenom fogedretten. FDR bemær-
ker hertil, at man dog kan klage til
Fogedretten, men at skaden da al-
lerede er sket.
FDR bemærker, at lukning af en
virksomheds konti kan være kata-
strofal og lukke virksomheden,
Den foreslåede arrestfogedordning
går overordnet set ud på at sikre
betalingen af skatte- og afgiftskrav
i forbindelse med svig. Baggrun-
den er, at de eksisterende procedu-
rer for arrest, der foretages via fo-
gedretten, efter omstændighederne
har en sådan varighed, at pengene
flyttes til bl.a. udenlandske bank-
konti, inden pengene sikres. Dette
har navnlig vist sig at være et
Side 18 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
uden at man har fået prøvet rigtig-
heden.
problem i sager om organiseret
svig, der foretages i momskarrusel-
og kædesvigskonstruktioner.
Med ordningen ændres ikke på de
materielle betingelser m.v., der
gælder i forbindelse med arresten.
Der vil således alene være tale om,
at Skatteforvaltningen indlednings-
vist får mulighed for at foretage ar-
resten, inden domstolene tager stil-
ling til spørgsmålet.
Det er selvfølgelig helt centralt, at
det kun er de rigtige, der rammes
af ordningen, og at retssikkerhe-
den i øvrigt opretholdes. I forbin-
delse med, at arresten gennemfø-
res, vil der derfor gælde en række
betingelser m.v., hvoraf nogle be-
skrives nedenfor.
Som det fremgår af den foreslåede
bestemmelse, vil det kun være en
særlig personalegruppe hos Skatte-
forvaltningen, der får mulighed for
at foretage arrest. Denne gruppe
vil få en særlig indsigt i reglerne, så
det sikres, at de administreres kor-
rekt.
Som det også fremgår af bestem-
melsen, vil arresten forudsætte, at
virksomhedens drift skønnes at in-
debære en nærliggende risiko for
tab for staten, og at beløbet, der
foretages arrest for, forsætligt eller
groft uagtsomt ikke vil blive afreg-
net til Skatteforvaltningen. Dette
vil indebære, at ordningen alene vil
kunne anvendes i sager, hvor der
vurderes at være tale om svig.
Side 19 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Derudover vil det alene være det
beløb, der på tidspunktet for fore-
tagelsen af arresten indestår på
kontoen, der vil kunne blive om-
fattet af arresten. Arresten vil såle-
des ikke omfatte beløb, der efter-
følgende bliver indsat på kontoen.
I den foreslåede bestemmelse hen-
vises også til en række retsgarantier
i retsplejeloven, som vil finde an-
vendelse i forbindelse med arre-
sten.
Disse retsgarantier indebærer bl.a.,
at arresten kun vil omfatte det be-
løb, der er nødvendigt til dækning
af skatte- og afgiftskravet med til-
læg af bl.a. sandsynlige omkostnin-
ger i forbindelse med arrestforret-
ningen m.v.
Derudover indebærer retsgaranti-
erne bl.a. en frist for, hvornår
Skatteforvaltningen vil skulle have
anlagt en retssag om de skatter og
afgifter, som arresten angår. Det
følger heraf, at Skatteforvaltningen
vil skulle have anlagt retssagen in-
den en uge efter arresten, hvorved
skadevirkningerne af en eventuelt
uberettiget arrest mindskes mest
muligt.
Endelig indebærer retsgarantierne
bl.a. en meget vid adgang til erstat-
ning, hvis der er opnået arrest på
grundlag af en fordring, som viser
sig ikke at bestå. I dette tilfælde vil
Skatteforvaltningen således skulle
betale erstatning på objektivt
grundlag for både tab og tort.
Side 20 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Henset til det ovenfor anførte er
det vurderingen, at der i ordningen
i videst mulige omfang er indlagt
retssikkerhedsmæssige foranstalt-
ninger, der modsvarer ordningens
indgribende karakter. Det er der-
for den helt klare forventning, at
ordningen alene vil ramme dem,
der svindler med skatter og afgif-
ter, og som prøver at undslippe sig
betaling ved at fjerne udbyttet fra
myndighedernes søgelys.
FDR bemærker, at arrest uden for-
udgående retssikring via Fogedret-
ten ifølge FDR’s vurdering
vil
være et brud på retsprincipperne i
Grundloven, hvorfor disse be-
stemmelser reelt vil være grund-
lovsstridige. FDR foreslår derfor,
at man bibeholder den nuværende
ordning med, at Fogedretten skal
godkende en arrest.
Det står ikke klart, på hvilken
måde forslaget skulle være et brud
på retsprincipper i grundloven og
dermed skulle være grundlovsstri-
digt. Det kan imidlertid bemærkes,
at Skatteforvaltningen allerede i
dag varetager opgaver, der sædvan-
ligvis henhører under fogedretten.
Med den såkaldte pantefogedord-
ning varetager Skatteforvaltningen
således opgaven som restanceind-
drivelsesmyndighed og kan fore-
tage udlæg for skatte- og afgifts-
krav samt andre offentlige krav,
der er tillagt udpantningsret. Det
er vurderingen, at den foreslåede
arrestfogedordning
sammen-
holdt med pantefogedordningen
ikke vil give Skatteforvaltningen en
adgang til at foretage mere vidtgå-
ende indgreb, der skulle være i
strid med retsprincipper i Grund-
loven.
FDR anfører, at årsagen til FDR’s
frygt ved at give Skattestyrelsen
mere magt eller kompetencer er
erfaringer fra de nuværende aktio-
ner omkring såkaldte
Når Skatteforvaltningen træffer af-
gørelse, skal krav til sagsoplysning,
begrundelse m.v. altid være op-
fyldt. Dette vil selvsagt også være
tilfældet i forbindelse med
Side 21 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fakturafabrikker. FDR bemærker
hertil, at flere revisorer har oplevet
dette på meget ubehagelig vis.
Det er FDR’s opfattelse, at Skatte-
styrelsen går alt for vidt i disse sa-
ger og anklager uskyldige virksom-
heder for svindel, uden at dette er
saglig begrundet. FDR angiver, at
der i disse sager anføres at »man
vurderer«, »vi antager« m.v.
Ifølge FDR lægges det til grund, at
har man handlet med en, der ikke
har afregnet moms og A-skat, så
har man også selv svindlet, uden at
dette er bevist. FDR tilføjer hertil,
at dette absolut ikke befordrende
for retssikkerheden, og at det ikke
skal gøres værre.
Skatteforvaltningens administra-
tion af de regler, der indgår i lov-
forslaget.
Hvis revisorer eller andre er-
hvervsdrivende måtte opleve sags-
behandling eller andet, der ikke
vurderes at være lovmedholdelig,
vil spørgsmålet kunne indbringes
for den relevante klagemyndighed.
FSR
Danske Reviso-
rer (FSR)
FSR bemærker, at der indføres en
mulighed for, at Skatteforvaltnin-
gen administrativt kan pålægge le-
delsesmedlemmer en personlig,
ubegrænset og solidarisk hæftelse
for fx moms og A-skatter. Ifølge
FSR nedtones hensynet til ledel-
sesmedlemmernes retssikkerhed i
bemærkningernes pkt. 2.3.2. med,
1) at hæftelsen kun kan gøres gæl-
dende, hvis forholdet kan tilregnes
ledelsesmedlemmet som forsætligt
eller groft uagtsomt, 2) at ledelses-
medlemmet har mulighed for at
påklage afgørelsen, og 3) efter de
nugældende regler kan ledelses-
medlemmer gøres ansvarlig efter
de erstatningsretlige regler.
FSR vurderer, at den foreslåede
mulighed for at fastslå hæftelsen
administrativt er en meget
Henset til den indgribende karak-
ter af initiativet om hæftelse er det
selvfølgelig helt afgørende, at rets-
sikkerheden opretholdes. Som an-
ført i lovforslaget vil hæftelsesans-
varet derfor altid være betinget af,
at den pågældende har medvirket
til eller bevirket, at de fiktive eller
falske fakturaer har været anvendt.
Desuden vil ansvaret være betinget
af, at vedkommende i denne for-
bindelse har handlet forsætligt eller
groft uagtsomt. På den baggrund
vurderes det, at kriterierne for le-
delsesmedlemmers ansvar ikke ud-
vides i forhold til de eksisterende
muligheder for erstatning, men at
myndighedernes muligheder for
tidlig indgriben styrkes, og at risi-
koen for tab for statskassen såle-
des mindskes.
Side 22 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
indgribende ændring. FSR bemær-
ker hertil, at det er en fundamen-
talt anden retsstilling end den nu-
gældende, hvor en dommer skal
afgøre, om et ledelsesmedlem skal
gøres erstatningsansvarlig overfor
staten ud fra de sædvanlige erstat-
ningsbetingelser og efter en kon-
kret vurdering af rimelighed og
evt. formildende omstændigheder.
Ved behandlingen af sager om
hæftelsesansvaret vil Skatteforvalt-
ningen altid skulle foretage en
konkret vurdering, der inddrager
alle relevante forhold af betydning
for sagens udfald. Hvis det pågæl-
dende ledelsesmedlem er uenig
med Skatteforvaltningen, skal ved-
kommende naturligvis have mulig-
hed for at få sagen prøvet i både
det administrative klagesystem og
ved domstolene.
Der henvises i øvrigt til kommen-
tarerne til Danske Advokater, DI
og Foreningen Danske Revisorer.
Landbrug & Fødevarer
(L&F)
L&F støtter, at der indføres skær-
pede og hurtigere sanktioner på
skatteområdet, særligt når der er
tale om systematisk og organiseret
kriminalitet, der er med til at un-
dergrave tilliden til systemet og fi-
nansieringen af velfærdsstaten.
L&F undrer sig dog over, at der
indledningsvis alene omtales et be-
hov for, at virksomhederne betaler
de skatter og afgifter, som de er
pligtige at betale. L&F bemærker
hertil, at dette bør gælde alle skat-
teydere til Danmark, og at de æn-
dringer, som foreslås gennemført,
særligt i de forudsatte ændringer i
sanktionspraksis, ikke ses at skelne
mellem, om overtrædelsen sker i
virksomhed eller uden tilknytning
til virksomhed.
Bemærkningerne til lovforslaget er
justeret på dette punkt, så det
fremgår klarere, at pligten til at be-
tale sine skatter og afgifter selvføl-
gelig både gælder borgere og virk-
somheder. Med lovforslaget er der
ikke forudsat ændringer af gæl-
dende praksis for valg af ansvars-
subjekt i tilfælde, hvor overtrædel-
sen sker som led i virksomhed.
Desuden vil det
ligesom efter
gældende praksis
være forudsat,
at der ved strafudmålingen som
udgangspunkt ikke sondres mel-
lem, hvorvidt overtrædelsen er
sket som led i virksomhed eller ej.
Side 23 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
L&F bemærker, at borgere, som
har begået fejl, i årevis oplever at
må vente på, at Skatteforvaltnin-
gen tager stilling til en sanktion i
deres sag, herunder hvorvidt den
konstaterede fejl anses for at
kunne tilregnes dem som groft
uagtsomt eller alene simpelt uagt-
somt. L&F anfører hertil, at det
kan opleves som en stor belastning
for så vidt angår fejl, som ikke er
forsætlige, uagtet at der i givet fald
gives nedslag i bøden for den lange
sagsbehandlingstid.
L&F anfører, at den ændrede
sanktionspraksis må antages først
over tid at ville føre til en mærkbar
reduktion i sagsbehandlingstiden
for sager, der ikke oversendes til
politiet. L&F opfordrer Skattemi-
nisteriet til at afsætte de fornødne
ressourcer allerede nu til at bringe
sagsbehandlingstiden ned, hvilket
både vil have en præventiv effekt,
og styrke borgerens og virksomhe-
dernes oplevelse af at få en rimelig
og fair behandling.
I de seneste år har det være et stort
fokus på at få nedbragt sagsbe-
handlingstiden på straffesagsområ-
det i Skatteforvaltningen. Bl.a. er
der tilført 70 årsværk til de enhe-
der i Skatteforvaltningen, der be-
handler straffesager. Hertil kom-
mer initiativerne i lovforslaget,
som forventes at frigøre ressourcer
til straffesagsbehandlingen.
Forventningen er, at disse tiltag vil
nedbringe sagsbehandlingstiden
over en årrække og således give
borgere og virksomheder en hurti-
gere afklaring af deres retsstilling.
L&F bemærker, at sanktionsprak-
sis er skabt ud fra en mangeårig
retspraksis. Ifølge L&F fremgår
det ikke af bemærkningerne, hvor-
ledes ændringen af sanktionsprak-
sis forventes gennemført, herun-
der om det afventer praksis fra
domstolene.
L&F opfordrer i den forbindelse
til, at det fremgår af bemærknin-
gerne, at i lighed med skærpelse af
Rigsadvokaten har tiltrådt, at det
ikke længere er påkrævet at føre
prøvesager ved domstolene, hvis
det ønskede bødeniveau er klart
beskrevet i bemærkningerne til et
lovforslag, og hvis det ikke frem-
går af lovforslagets bemærkninger,
at der skal føres prøvesager, jf.
nærmere herom i Den juridiske
vejledning 2023-2, afsnit A.C.3.1.1.
De af lovforslaget omfattede æn-
dringer af sanktionsniveauer m.v.
Side 24 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
sanktionspraksis på punktafgifts-
området (jf. L24 folketingssamling
2019-2020) vil der blive anlagt
prøvesager ved domstolene for at
fastlægge bødepraksis. Ifølge L&F
bør det i den forbindelse også an-
gives, om en ændring af de admini-
strative bøder i skærpende retning
også afventer sådanne prøvesager.
vil derfor ikke skulle afvente prø-
vesager ved domstolene.
L&F anfører, at selvom der sker
lempelse ved førstegangstilfælde,
hvor bøden udgør under 40.000
kr., eller sager om unddragelse på
20-40.000 kr. kun sanktioneres
med en ordensbøde, vil en ophæ-
vet progressionsgrænse ifølge L&F
medføre en væsentlig skærpelse af
sanktionen. L&F henviser i denne
forbindelse til et eksempel i lovbe-
mærkningerne, hvor bøden ved
grov uagtsomhed ved unddragelse
på 100.000 kr. vil stige fra 70.000
kr. til 100.000 kr.
Et af formålene med lovforslaget
er at skærpe det generelle bødeni-
veau i skatte- og afgiftsstraffesager.
Det gælder også i sager, hvor und-
dragelsen er mellem 40.000 kr. og
60.000 kr., hvor 60.000 kr. udgør
den gældende progressionsgrænse.
Baggrunden er, at også en unddra-
gelse på fx. 60.000 kr. efter om-
stændighederne kan anses for at
udgøre en alvorlig overtrædelse. Fx
vil en unddragelse på 60.000 kr.,
der relaterer sig til unddragelse af
moms, svare til, at en erhvervsdri-
vende har undladt at oplyse Skatte-
forvaltningen om en momspligtig
omsætning på 240.000 kr.
L&F anfører, at i de sager, hvor
unddragelsen begås ved grov uagt-
somhed, vil skærpelsen med ophæ-
velse af progressionsgrænsen
næppe have den store præventive
effekt, men i stedet kunne under-
grave tilliden til systemet.
Som anført i lovforslaget vil en
overtrædelse, der begås ved grov
uagtsomhed, fortsat medføre en
bøde, der er væsentligt lavere end
en bøde, der gives ved forsætlige
overtrædelser. Bøden ved grov
uagtsomhed vil således være halvt
så stor som bøden ved forsætlige
overtrædelser. Dertil kommer, at
bøden vil kunne nedsættes, hvis
der efter en konkret vurdering
Side 25 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
foreligger formildende omstændig-
heder.
L&F bemærker, at hvis det und-
dragne beløb havde været på
60.000 kr., vil der med den nye
praksis kunne udmåles en bøde på
60.000 kr. L&F bemærker hertil, at
hvis progressionsgrænsen bevares
ved groft uagtsomme forhold, vil
der alene være tale om en bøde på
30.000 kr., der ved førstegangsfor-
seelse vil være under minimums-
grænsen. L&F anfører hertil, at der
dermed også for disse mindre for-
seelser vil være en større forskel
på, om unddragelsen er sket for-
sætlig eller alene groft uagtsomt.
Som anført i bemærkningerne til
lovforslaget angår minimumsgræn-
serne for at rejse en straffesag und-
dragelsens størrelse og ikke størrel-
sen af en eventuel bøde, hvilket
L&F synes at forudsætte i eksem-
plet. En unddragelse på 60.000 kr.
begået ved grov uagtsomhed vil
således være over minimumsgræn-
sen på 40.000 kr., uanset om pro-
gressionsgrænsen bevares eller ej.
L&F bemærker, at når et øget
strafniveau for groft uagtsomme
forhold kan opleves som urimeligt,
hænger det sammen med, at skat-
telovgivningen løbende bliver
mere kompliceret. Ifølge L&F er
risikoen for at begå fejl, som anses
for at kunne tilregnes én som groft
uagtsomt, dermed stigende. I for-
længelse heraf opfordrer L&F til,
at skattelovgivningen løbende sø-
ges forenklet, så det er nemmere
for borgere og virksomheder at
undgå sager, hvor fejl anses for at
være begået ved grov uagtsomhed.
Vurderingen af, hvorvidt der er
handlet groft uagtsomt, vil altid
være konkret og bero på alle rele-
vante omstændigheder i sagen.
Ved vurderingen kan det bl.a.
indgå, hvorvidt de pågældende
skatte- eller afgiftsregler har været
så komplicerede, at den manglende
regelefterlevelse ikke kan bebrejdes
den pågældende som groft uagt-
som. Efter omstændighederne vil
en sådan vurdering fx kunne an-
lægges, hvor de komplicerede reg-
ler er af nyere dato, og hvor den
pågældende således har haft be-
grænset tid til at sætte sig ind i
dem. Som udgangspunkt må det
imidlertid forventes, at borgere og
virksomheder sætter sig ind i reg-
lerne, også selvom reglerne er
komplicerede.
Side 26 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
L&F henviser til, at det fremgår af
bemærkningerne i afsnit 2.1.1, at
der ikke er fastsat en sanktions-
praksis ved overtrædelse af boaf-
giftsloven. L&F henviser endvi-
dere til, at det i afsnit 2.1.2.2 er
forudsat, at den sanktionspraksis,
som gælder på skatte- og afgifts-
området, også skal gælde for over-
trædelser af boafgiftsloven. L&F
bemærker, at det af bemærknin-
gerne til § 7 fremgår, at sanktions-
praksis først skal finde anvendelse
på overtrædelser efter boafgiftslo-
ven, som begås den 1. januar 2024.
I forlængelse heraf beder L&F om,
at det bliver oplyst, hvilken praksis
der gælder for fastsættelse af bøde
for overtrædelser af boafgiftslo-
vens begået før den 1. januar 2024.
Der er ikke fastlagt en sanktions-
praksis ved domstolene for over-
trædelser af boafgiftsloven. Der
foreligger dog en enkelt dom fra
Vestre Landsret, hvor en tillægs-
bøde blev udmålt efter det dagæl-
dende sanktionsniveau for over-
trædelse af punktafgiftslovgivnin-
gen, jf. SKM2019.436.VLR.
I administrativ praksis er hidtil an-
vendt samme bødeniveau som ved
overtrædelse af lovgivningen om
skatter. Der henvises i denne for-
bindelse til pkt. 2.1.1. i de alminde-
lige bemærkninger til lovforslaget.
Den ovenfor beskrevne gældende
praksis for overtrædelser af boaf-
giftsloven vil blive uddybet i lov-
forslagets bemærkninger. Det be-
mærkes, at ikrafttrædelsesbestem-
melsen ikke vil fremgå af lovforsla-
gets § 7, men af lovforslagets § 37
som følge af en justering af lovtek-
nisk karakter i lovforslaget.
L&F anser det for hensigtsmæssigt
af hensyn til ensretning af sprog-
brug i straffebestemmelser, at
blandt andet boafgiftslovens § 42,
stk. 1 og 2, ændres fra »tilkendegi-
velse« til »bødeforelæg«. L&F be-
mærker hertil, at der i dødsboskat-
telovens § 95 er en bestemmelse
helt tilsvarende boafgiftslovens §
42.
Den ændring af boafgiftslovens §
42, som L&F henviser til, indgik i
lovudkastet mhp. at kunne tilken-
degive en justering af sanktionsni-
veauet i skatte- og afgiftsstraffesa-
ger. Siden udkastet blev sendt i of-
fentlig høring, er der foretaget en
justering af lovteknisk karakter. Ju-
steringen indebærer bl.a., at den
nævnte ensretning af begreber ikke
længere er nødvendig for at gen-
nemføre justeringen af sanktions-
niveauet. Skatteministeriet er imid-
lertid opmærksom på, at ensretnin-
gen med fordel vil kunne foretages
Side 27 af 28
L 52 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2763783_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
på et senere tidspunkt. I den for-
bindelse vil eventuelle øvrige be-
hov for ensretninger af begreber
m.v. i skattelovgivningen også
kunne indgå.
Samtlige byretter
Byretterne har ingen bemærknin-
ger.
SRF
Skatterevisorfor-
eningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger.
Vestre Landsret
Vestre Landsret ønsker ikke at ud-
tale sig.
Østre Landsret
Østre Landsret ønsker ikke at ud-
tale sig.
Side 28 af 28