Retsudvalget 2023-24
L 51 Bilag 8
Offentligt
2790475_0001.png
Til lovforslag nr.
L 51
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 0. november 2023
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af selskabsloven, lov om skifte af dødsboer,
værgemålsloven, retsplejeloven og forskellige andre love
(Digital behandling af tvangsopløsningssager og dødsboskiftesager, øget antal byretsdommere, anerkendelse af juridiske
eksamener fra Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland, terminaladgang til indkomstregisteret for
Familieretshuset i værgemålssager m.v.)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Justits-
ministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 3 og 5-9. So-
cialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 2 og 4.
2. Indstillinger
<>
3. Udtalelse fra justitsministeren
Justitsministeren har anmodet om, at følgende udtalelse,
om justering af lovforslagets almindelige bemærkninger un-
der pkt. 3 Forholdet til databeskyttelsesloven og databeskyt-
telsesforordningen, optages i udvalgets betænkning:
Forslag til lov om ændring af selskabsloven, lov om skif-
te af dødsboer, værgemålsloven, retsplejeloven og forskel-
lige andre love (L 51) (Digital behandling af tvangsopløs-
ningssager og dødsboskiftesager, øget antal byretsdommere,
anerkendelse af juridiske eksamener fra Det Forenede Kon-
gerige Storbritannien og Nordirland, terminaladgang til ind-
komstregisteret for Familieretshuset i værgemålssager m.v.)
blev fremsat den 11. oktober 2023.
Visse dele af lovforslaget har været i offentlig høring
over fremsættelsen, og på baggrund af et høringssvar fra Da-
tatilsynet har Justitsministeriet fundet anledning til at foreta-
ge visse justeringer af pkt. 3 i de almindelige bemærkninger
til lovforslaget.
Forholdet til databeskyttelsesloven og databeskyttelses-
forordningen
Af pkt. 3 om forholdet til databeskyttelsesloven og da-
tabeskyttelsesforordningen i lovforslagets almindelige be-
mærkninger fremgår bl.a. følgende:
”Offentlige myndigheder kan bl.a. videregive oplysnin-
ger om strafbare forhold, hvis videregivelsen sker til vareta-
gelse afprivate eller offentlige interesser, der klart overstiger
hensynet til de interesser, der begrunder hemmeligholdelse,
herunder hensynet til den, oplysningen angår, jf. databeskyt-
telseslovens § 8, stk. 2, nr. 2, eller hvis videregivelsen er
nødvendig for udførelsen af en myndigheds virksomhed el-
ler påkrævet for en afgørelse, som myndigheden skal træffe,
jf. databeskyttelseslovens
§ 8, stk. 3. Advokatrådet kan behandle oplysninger om
strafbare forhold, hvis det er nødvendigt til varetagelse af
en berettiget interesse og denne interesse klart overstiger
hensynet til den registrerede, jf. databeskyttelseslovens § 8,
stk. 3. ”
Det fremgår af Datatilsynets høringssvar af 23. oktober
2023, at det ikke står Datatilsynet klart, hvorfor der i det
ovenstående henvises til databeskyttelseslovens § 8, idet
lovforslaget – inden for rammerne af databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 10 – i sig selv må anses for at tilveje-
bringe hjemmel til behandling af oplysninger om strafbare
forhold. I det omfang, der er hjemmel til behandling af
oplysninger om strafbare forhold i anden lovgivning, skal
der efter Datatilsynets opfattelse ikke tillige være hjemmel
i databeskyttelseslovens § 8. Justitsministeriet har på den
baggrund fundet anledning til at korrigere afsnittet ovenfor
på følgende måde:
DokumentId
Journalnummer
L 51 - 2023-24 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2790475_0002.png
2
”Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 10,
1. pkt, at behandling af personoplysninger vedrørende straf-
fedomme og lovovertrædelser eller tilknyttede sikkerheds-
foranstaltninger på grundlag af artikel 6, stk. 1, kun må
foretages under kontrol af en offentlig myndighed, eller hvis
behandling har hjemmel i EU-retten eller medlemsstaternes
nationale ret, som giver passende garantier for registreredes
rettigheder og frihedsrettigheder.
Lovforslaget tilvejebringer – inden for rammerne af da-
tabeskyttelsesforordningens artikel 10 – hjemmel til behand-
ling af oplysninger om strafbare forhold; både for så vidt
angår de offentlige myndigheders videregivelse af sådanne
oplysninger og Advokatrådets behandling. ”
Endvidere fremgår af pkt. 3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger følgende:
”Det er endvidere Justitsministeriets vurdering, at offent-
lige myndigheders videregivelse af personoplysninger til
Advokatrådet, der er nødvendige for rådets tilsyn med advo-
kater (lovforslagets § 6, nr. 8 og 9), kan ske på grundlag
af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e,
hvorefter behandling er lovlig, hvis den er nødvendig af
hensyn til udførelsen af en opgave som henhører under
offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har
fået pålagt, jf. artikel 6, stk. 2 og 3. Det er således Justitsmi-
nisteriets vurdering, at bestemmelserne pålægger offentlige
myndigheder en opgave med at videregive oplysninger til
Advokatrådet, som er nødvendige for rådets tilsyn med ad-
vokater. ”
Det fremgår af Datatilsynets høringssvar, at det er Data-
tilsynets opfattelse, at i det omfang, en offentlig myndig-
hed har mulighed for at videregive oplysninger, vil den
bagvedliggende databeskyttelsesretlige hjemmel være data-
beskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e. Er der
derimod tale om, at en offentlig myndighed skal videregive
oplysninger, vil den bagvedliggende hjemmel være forord-
ningens artikel 6, stk. 1, litra c. Justitsministeriet har på den
baggrund fundet anledning til at berigtige afsnittet ovenfor
på følgende måde:
”Det er endvidere Justitsministeriets vurdering, at offent-
lige myndigheders videregivelse efter lovforslagets § 6, nr.
8, kan ske på grundlag af databeskyttelsesforordningens ar-
tikel 6, stk. 1, litra e, hvorefter behandling er lovlig, hvis
den er nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave,
der henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den
dataansvarlige har fået pålagt, jf. artikel 6, stk. 2 og 3. Det er
således Justitsministeriets vurdering, at bestemmelsen giver
offentlige myndigheder en mulighed for at videregive oplys-
ninger til Advokatrådet, som er nødvendige for rådets tilsyn
med advokater.
Offentlige myndigheders videregivelse af personoplys-
ninger til Advokatrådet, der er nødvendige for rådets tilsyn
med advokater, jf. lovforslagets § 6, nr. 9, kan ske på grund-
lag af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra
c, hvorefter behandling er lovlig, hvis den er nødvendig
for at overholde en retlig forpligtelse, som påhviler den
dataansvarlige, jf. artikel 6, stk. 2 og 3. Det er således
Justitsministeriets vurdering, at bestemmelserne pålægger
offentlige myndigheder en retlig forpligtelse til at videregive
oplysninger til Advokatrådet, som er nødvendige for rådets
tilsyn med advokater. ”
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
Til titlen
1)
Som fodnote til lovforslagets titel indsættes:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører de-
le af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2021/2167 af 24. november 2021 om kreditservicevirk-
somheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv
2008/48/EF og 2014/17/EU (EØS-relevant tekst), EU-
Tidende 2021, nr. L 438, side 1«
[Indsættelse af EU-note i lovforslaget]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
Til § 1
2)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 229 a, stk. 3,
indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Hvis en bruger er fritaget fra Digital Post, undtager skif-
teretten brugeren fra at anvende domstolenes skifteportal.«
[Undtagelse fra at anvende domstolenes skifteportal for bru-
gere, der er fritaget fra Digital Post]
Til § 4
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
3)
I nr. 1 ændres »§ 10 a, stk. 5-8« til: »§ 10 a, stk. 5-8 og
10«.
[Korrigering af henvisning]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
4)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 10 a, stk. 5,
indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Hvis en bruger er fritaget fra Digital Post, undtager skif-
teretten brugeren fra at anvende domstolenes skifteportal.«
[Undtagelse fra at anvende domstolenes skifteportal for bru-
gere, der er fritaget fra Digital Post]
L 51 - 2023-24 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2790475_0003.png
3
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
5)
I nr. 9 ændres »jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 2, 1. pkt., og
stk. 4,« til: »jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk. 4,
samt § 8, stk. 2,«.
[Korrigering af henvisning]
Til § 5
6)
I nr. 4 ændres »har ret til terminaladgang hos told-
og skatteforvaltningen, herunder i indkomstregisteret, til de
økonomiske oplysninger« til: »har terminaladgang hos told-
og skatteforvaltningen, herunder i indkomstregisteret, med
henblik på at indhente de økonomiske oplysninger«.
[Sproglig justering]
Til § 6
7)
Efter nr. 2 indsættes:
»01.
I
§ 51 e, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »72.« til »74.«.«
[Forhøjelse af aldersgrænsen for tilkaldedommere]
8)
Nr. 21
udgår, og i stedet indsættes:
»02.
I
§ 260, stk. 3,
ændres »ved personer, der er« til: »ved
personer, der«.
03.
I
§ 260, stk. 3, nr. 1,
ændres »værge for en part,« til: »er
værge for en part,«.
04.
I
§ 260, stk. 3, nr. 2,
ændres »beslægtet eller besvogret«
til: »er beslægtet eller besvogret«.
05.
I
§ 260, stk. 3, nr. 3,
ændres »parten, samt ved« til:
»parten eller«.
06.
I
§ 260, stk. 3, nr. 4,
udgår »personer, der«.«
[Sproglig justering]
Til § 13
9)
I
stk. 10
indsættes efter »afløses af regler«: »udstedt«.
[Sproglig justering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget indsættes en manglende EU-note
til lovforslagets titel.
Til nr. 2 og 4
Med ændringsforslagene foreslås det, at skifteretten af
egen drift undtager personer, der er fritaget fra Digital Post,
fra at anvende domstolenes
Side 4/4
skifteportal i forbindelse med behandling af tvangsopløs-
ningssager og dødsboskiftesager på domstolenes skifteport-
al.
Skifteretten vil samtidig beslutte, hvordan kommunika-
tion mellem skifteretten og personen, der er undtaget fra at
bruge domstolenes skifteportal, herefter skal ske i henhold
til bestemmelsernes sidste pkt.
Til nr. 3
Det fremgår af dødsboskiftelovens § 8, stk. 2, 1. pkt., at
oplysning om besiddelse af afdødes aktiver gives til skifte-
retten på domstolenes skifteportal eller til den person, som
varetager boets interesser. Af bestemmelsens 2. pkt. fremgår
det, at § 10 a, stk. 5, finder tilsvarende anvendelse. Det
fremgår af lovforslagets § 4, nr. 1, at i dødsboskiftelovens §
8, stk. 2, 2. pkt., ændres »§ 10 a, stk. 5« til: »§ 10 a, stk.
5-8«.
Det foreslås med ændringsforslaget, at i lovforslagets
§ 4,
nr. 1,
ændres »§ 10 a, stk. 5-8« til »§ 10 a, stk. 5-8 og 10.
Ændringen vil medføre, at de regler, Domstolsstyrelsen
måtte fastsætte efter den foreslåede § 10 a, stk. 10, der om-
handler anmeldelse mv. til skifteretten ved tekniske nedbrud
eller driftsforstyrrelser på domstolenes it-systemer, også kan
finde anvendelse med hensyn til at give oplysninger om
besiddelse af afdødes aktiver, jf. dødsboskiftelovens § 8, stk.
2, 1. pkt.
Til nr. 5
Det fremgår af dødsboskiftelovens § 8, stk. 2, 1. pkt., at
oplysning om besiddelse af afdødes aktiver gives til skifte-
retten på domstolenes skifteportal eller til den person, som
varetager boets interesser. Det fremgår af lovforslagets §
4, nr. 9, at i dødsboskiftelovens § 10 a indsættes et nyt
stykke, hvorefter Domstolsstyrelsen kan fastsætte regler om,
hvordan anmeldelse mv., jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 2, 1.
pkt., og stk. 4, til skifteretten skal ske ved tekniske nedbrud
eller driftsforstyrrelser på domstolenes it-systemer, der gør,
at domstolenes skifteportal ikke kan anvendes.
Det foreslås med ændringsforslaget, at i lovforslagets
§ 4,
nr. 9,
ændres »jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk.
4,« til »jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 2, 1. pkt., og stk. 4, samt
§ 8, stk. 2,«
Ændringen vil medføre, at de regler, som Domstolsstyrel-
sen måtte fastsætte efter den foreslåede § 10 a, stk. 10, også
kan finde anvendelse med hensyn til at give oplysninger om
besiddelse af afdødes aktiver, jf. dødsboskiftelovens § 8, stk.
2, 1. pkt.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets § 5, nr. 3, at der i værge-
målslovens § 28 indsættes et nyt stykke, hvorefter Familier-
etshuset til brug for tilsynet med værgerne har terminalad-
gang hos told- og skatteforvaltningen, herunder i indkomst-
registret, med henblik på at indhente de økonomiske oplys-
ninger om den, der er under værgemål, der er nødvendige
for sagens behandling. Det fremgår af lovforslagets § 5, nr.
4, at der i værgemålslovens § 32 indsættes et nyt stykke,
hvorefter justitsministeren efter forhandling med skattemini-
steren kan fastsætte regler om, at Familieretshuset til brug
for fastsættelse af vederlag har ret til terminaladgang hos
told- og skatteforvaltningen, herunder i indkomstregistret, til
de økonomiske oplysninger om den, der er under værgemål,
der er nødvendige for sagens behandling.
L 51 - 2023-24 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2790475_0004.png
4
Det foreslås med ændringsforslaget, at i lovforslagets
§ 5, nr. 4,
ændres »har ret til terminaladgang hos told-
og skatteforvaltningen, herunder i indkomstregisteret, til de
økonomiske oplysninger« til: »har terminaladgang hos told-
og skatteforvaltningen, herunder i indkomstregisteret, med
henblik på at indhente de økonomiske oplysninger«.
Der er tale om en sproglig justering, der har til hensigt
at ensrette formuleringerne i de bestemmelser, der foreslås
med lovforslagets § 5, nr. 3 og 4.
Til nr. 7
Retsplejelovens § 51 e angår muligheden for at tilkalde
en pensioneret dommer til at virke som dommer ved et
embede i en nærmere bestemt periode. Det fremgår af §
51, stk. 2, 2. pkt., at tilkaldeperioden kun under særlige
omstændigheder kan forlænges ud over dommerens fyldte
72. år.
Det foreslås i § 51 e, stk. 1, 2. pkt., at ændre »72.« til
»74.«.
Forslaget indebærer, at aldersgrænsen for, hvornår en
pensioneret dommer som udgangspunkt kan være tilkaldt
til at virke som dommer ved et embede, forhøjes fra 72 år til
74 år.
Der er ikke i øvrigt tilsigtet ændringer i bestemmelsens
anvendelsesområde, herunder med hensyn til hvilke særlige
omstændigheder der kan begrunde, at tilkaldeperioden for-
længes ud over aldersgrænsen.
I kraft af henvisningen til § 51 e i retsplejelovens § 54,
stk. 3, vil den forhøjede aldersgrænse for tilkaldedomme-
re finde tilsvarende anvendelse med hensyn til tilkaldelse
af pensionerede fuldmægtige ved domstolene. Fuldmægtige
ved domstolene omfatter navnlig dommerfuldmægtige og
retsassessorer.
Til nr. 8
Det fremgår af retsplejelovens § 260, stk. 2, at advokater
er eneberettigede til at møde i retten som fuldmægtige for
parterne, medmindre andet følger af bestemmelserne i stk.
3, 5, 6, 7, 9 og 10. Af stk. 3, nr. 3, fremgår det, at der dog
kan mødes for en part i retten ved personer, der er hører til
samme husstand som parten, og af stk. 3, nr. 4, fremgår det,
at der dog kan mødes for en part i retten ved personer, der er
personer, der er ansat hos parten for et tidsrum, der ikke er
kortere end 1 måned, og – når parten ikke selv er advokat –
ikke med det særlige formål at møde i retten.
Med ændringsforslaget foreslås det at foretage en række
sproglige justeringer i retsplejelovens § 260, stk. 3.
Til nr. 9
Det fremgår af lovforslagets § 13, stk. 10, at regler ud-
stedt i medfør af § 148 a, stk. 8 og 9, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1655 af 25. december 2022, som ændret ved § 344 i lov
nr. 718 af 13. juni 2023, § 2 i lov nr. 741 af 13. juni 2023 og
§ 31 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af regler i medfør af § 148 a, stk. 10
og 11, i retsplejeloven, jf. denne lovs § 6, nr. 18.
Det foreslås med dette ændringsforslag i bestemmelsen
efter »afløses af regler« at indsætte: »udstedt«.
Der er tale om en sproglig justering, og der er således
ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig ændring med forslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. oktober 2023 og var til
1. behandling den 7. november 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 28. juni 2023
dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del - bilag 238,
folketingsåret 2022-23, 2. samling. Den 11. oktober 2023
sendte justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget og den 3. november 2023 sendte justitsministeren
et supplerende høringssvar og høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Fie Hækkerup (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S) Rasmus Stoklund (S)
Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Morten Dahlin (V) Jan E. Jørgensen (V) Tobias Grotkjær Elmstrøm (M)
Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP)
Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF)
nfmd.
Niels Flemming Hansen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen (ALT)
L 51 - 2023-24 - Bilag 8: 2. udkast til betænkning
2790475_0005.png
5
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
14
15
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3