Grønlandsudvalget 2023-24
L 50 Bilag 2
Offentligt
19. maj 2023
FM 2023/54
BETÆNKNING
afgivet af
Lovudvalget
vedrørende
FM 2023/54: Forslag til Inatsisartutforslag om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig
udkast til anordning om ikrafttræden for Grønland af børneloven og udkast til
anordning om ikrafttræden for Grønland af lov om børns forsørgelse mv
Afgivet til forslagets 2. behandling
Lovudvalget har under behandlingen bestået af:
Inatsisartutmedlem Anders Olsen, Siumut, formand
Inatsisartutmedlem. Paneeraq Olsen, Naleraq, næstformand
Inatsisartutmedlem Asii Chemnitz Narup, Inuit Ataqatigiit
Inatsisartutmedlem Mala Høy Kúko, Siumut
Inatsisartutmedlem Harald Bianco, Inuit Ataqatigiit
Udvalget har efter 1. behandlingen 3. maj under FM 2023 gennemgået forslaget.
1.
Forslaget og dets baggrund
Beslutningsforslaget omfatter:
Udkast til Anordning om ikrafttræden for Grønland af børneloven
Udkast til Anordning om ikrafttræden for Grønland af lov om børns forsørgelse
Udkast til Anordning om ikrafttræden for Grønland af en række ændringer af
adoptionsloven, forældreansvarsloven og forskellige andre love som følge af
ikraftsættelse for Grønland af børneloven og lov om børns forsørgelse
1
----------------
FM 2023/54
LABU j.nr. 01.25.01/23FM-LABU-00054
L 50 - 2023-24 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
19. maj 2023
FM 2023/54
Forslag til lov om ophævelse af lov for Grønland om børns retsstilling og om
ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning for Grønland,
forældreansvarsloven og retsplejelov for Grønland
Inatsisartut vedtog under efterårssamlingen 2022 et tilsvarende beslutningsforslag
(EM2022/128). Rigsmyndighederne har imidlertid fundet behov for at foretage nogle
ændringer i de pågældende udkast og forslag, hvilket har nødvendiggjort fornyet
stillingtagen fra Selvstyrets side.
Grundlæggende udspringer ændringerne af, at ”Lov nr. 227 af 15. februar 2022 om
ændring af børneloven, navneloven og forskellige andre love” alligevel ikke skal indgå i
anordningen om ikrafttræden for Grønland af børneloven.
Det er i forlæggelsesnotatet oplyst, at dette skyldes, ”at
der var manglende
overensstemmelse mellem de danske regler, der ønskes anordnet, og EU-lovgivning om
håndtering af væv og celler.”
Det foreligger ikke oplyst for Inatsisartut, hvad denne
uoverensstemmelse drejer sig om. Udvalget
anmoder Naalakkersuisut
om i sit svarnotat
at uddybe dette.
En anden / supplerende forklaring, som Naalakkersuisut dog ikke nævner i sit
forelæggelsesnotat, men som er nævnt i lovbemærkningerne til beslutningsforslagets bilag
5, er at relevante dele af ”Lov nr. 227 af 15. februar 2022 om ændring af børneloven,
navneloven og forskellige andre love”, herunder ændringen af børneloven, endnu ikke er
trådt i kraft i Danmark, men først træder i kraft ved udstedelse af bekendtgørelse om
ikrafttrædelsestidspunkt. Det er ikke hensigtsmæssigt (og måske heller ikke muligt) ved
kongelig anordning at lade disse lovændringer træde i kraft i Grønland, på et tidspunkt,
hvor de endnu ikke er trådt i kraft i Danmark.
Det forhold, at ”Lov nr. 227 af 15. februar 2022 om ændring af børneloven, navneloven
og forskellige andre love” ikke kommer til at indgå i anordningen, indebærer, at Grønland
først ved en senere anordning af denne lov kan få indført en række ændringer af
børneloven, som Folketinget har vedtaget skal gælde i Danmark (men som altså endnu
heller ikke er trådt i kraft i Danmark).
De væsentligste af disse ændringer beskrives kort i det følgende:
----------------
FM 2023/54
LABU j.nr. 01.25.01/23FM-LABU-00054
2
L 50 - 2023-24 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
2763691_0003.png
19. maj 2023
FM 2023/54
Børneloven gør det muligt for 2 kvinder i et parforhold at aftale, at de sammen skal
være forældre til et barn, som den ene af kvinderne føder. Medmoderskab forudsætter
dog, at den fødende kvinde er blevet behandlet med ”assisteret reproduktion” (herunder
insemination) af en sundhedsperson (eller under en sundhedspersons ansvar), og at der
fremlægges dokumentation herfor ved registreringen af medmoderskabet.
Ændringsloven (som altså ikke i denne omgang kommer til at omfatte Grønland)
indebærer, at også insemination som ikke er foretaget af en sundhedsperson
(”Hjemmeinsemination”) kan danne grundlag for etablering af medmoderskab. Endvidere
indebærer ændringsloven, at medmoderskab kan registreres, uden at der fremlægges
dokumentation, men alene på grundlag af ægteskab eller en omsorgs- og ansvarserklæring
(en erklæring om sammen at ville varetage omsorgen og ansvaret for barnet). Adgangen
til at få registreret medmoderskab bliver dermed nemmere – og kommer til at svare til de
krav, der gælder for registrering af faderskab.
Børneloven giver også mulighed for, at 2 kvinder i et parforhold kan indgå en aftale
med en mand om, at den ene af kvinderne skal insemineres med hans sæd, og at han skal
være far til barnet. Dette gælder dog kun, hvis inseminationen foretages af en
sundhedsperson. Hvis de 2 kvinder er gift eller har indgået registreret partnerskab, kræver
registrering af mandens faderskab, at der fremlægges dokumentation for aftalen.
Ændringsloven (som altså ikke i denne omgang kommer til at omfatte Grønland)
indebærer, at også insemination, som ikke er foretaget af en sundhedsperson, kan danne
grundlag for etablering af faderskab.
Børneloven giver endvidere mulighed for, at en enlig kvinde kan aftale med en
mand, at hun skal insemineres med hans sæd, og at han skal være far til barnet. Dette
gælder dog kun, hvis inseminationen foretages af en sundhedsperson. Etablering af
faderskab kræver i denne situation, at manden har givet skriftligt samtykke til
inseminering af den pågældende kvinde, og at han skriftligt har erklæret, at han skal være
barnets far.
Ændringsloven (som altså ikke i denne omgang kommer til at omfatte Grønland)
indebærer, at også insemination, som ikke er foretaget af en sundhedsperson, kan danne
grundlag for etablering af faderskab.
Den gældende CPR-lov giver (såvel i Danmark som i Grønland) mulighed for
”juridisk kønsskifte” (kønsskifte uden kønsskifteoperation). Dette indebærer tildeling af
----------------
FM 2023/54
LABU j.nr. 01.25.01/23FM-LABU-00054
3
L 50 - 2023-24 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
2763691_0004.png
19. maj 2023
FM 2023/54
nyt personnummer (Personnumre indeholder blandt andet oplysning om personens køn.
Hvis sidste ciffer i personnummeret er lige, tilhører personnummeret en kvinde, og hvis
sidste ciffer er ulige, tilhører personnummeret en mand). Med det nye personnummer vil
en trans-person desuden opnå adgang til udstedelse af nye identitetspapirer, såsom pas,
kørekort og fødselsattest.
MEN, som børneloven hidtil har set ud, indebærer ”juridisk kønsskifte” ingen
retsvirkninger i forhold til børneloven. En kvinde, som føder et barn, regnes f.eks. for
barnets ”mor”, uanset om kvinden forud for fødslen har ændret cpr-nummer, og dermed er
registreret som (juridisk) mand. Det er således forældrenes medfødte køn, der afgør, om
de efter børneloven regnes som (og betegnes) ”mor”, ”far” eller ”medmor”.
Ændringsloven (som altså ikke i denne omgang kommer til at omfatte Grønland) giver
trans-personer, som inden barnets fødsel har foretaget ”juridisk kønsskifte” ret til også i
forhold til registrering af moderskab, faderskab og medmoderskab at blive betegnet i
overensstemmelse med deres juridiske køn, fremfor deres biologiske køn. Dog uden at
dette i øvrigt ændrer deres retsstilling i henhold til børneloven. En kvinde, som føder et
barn, men som forud for fødslen har fået foretaget ”juridisk kønsskifte” vil således, når
ændringsloven til børneloven engang træder i kraft, blive betegnet som barnets ”far”, men
vil fortsat have den retslige stilling, som børneloven giver en ”mor”.
2.
Udvalgets bemærkninger og indstillinger
Lovudvalget noterer sig, at et enigt Inatsisartut under efterårssamlingen 2022 vedtog et i det
væsentligste tilsvarende beslutningsforslag.
Enkelte elementer i det tidligere vedtagne beslutningsforslag har måttet udskydes. ”Lov
nr.
227 af 15. februar 2022 om ændring af børneloven, navneloven og forskellige andre love”,
som var omfattet af det tidligere behandlede beslutningsforslag, er således ikke omfattet af det
beslutningsforslag, som behandles nu. Dette skyldes, at loven endnu ikke er trådt i kraft i
Danmark, og desuden indeholder bestemmelser, som angives at være i konflikt med EU-
regler.
Det foreliggende beslutningsforslag indeholder imidlertid ikke nye elementer, som Inatsisartut
ikke tidligere har taget stilling til.
----------------
FM 2023/54
LABU j.nr. 01.25.01/23FM-LABU-00054
4
L 50 - 2023-24 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
2763691_0005.png
19. maj 2023
FM 2023/54
Et enigt udvalg
indstiller
på denne baggrund forslaget til vedtagelse.
Et enigt udvalg
opfordrer
samtidig Naalakkersuisut til at arbejde for, at de elementer i det
tidligere vedtagne beslutningsforslag, som har måttet udskydes, snarest muligt kan sættes i
kraft for Grønland, med de eventuelle ændringer, som måtte være nødvendiggjort af EU-
lovgivning om håndtering af væv og celler.
Udvalget konstaterer endvidere, at børneloven ikke giver adgang til medfaderskab. Det er
således ikke muligt for 2 mænd i et parforhold at aftale med en kvinde, at hun skal
insemineres med den ene af mændenes sæd, og føde et barn, som skal have de to mænd som
barnets forældre.
Folketinget vedtog imidlertid i juni sidste år et borgerforslag om anerkendelse af
medfaderskab, og implementering heraf indgår i det nuværende regeringsgrundlag fra
december 2022. Det er derfor udvalgets forventning, at børneloven snart vil blive ændret,
således at medfaderskab bliver en mulighed. Et enigt udvalg
opfordrer
Naalakkersuisut til at
arbejde for, at en sådan ændring af børneloven hurtigst muligt vil kunne sættes i kraft for
Grønland.
----------------
FM 2023/54
LABU j.nr. 01.25.01/23FM-LABU-00054
5
L 50 - 2023-24 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
2763691_0006.png
19. maj 2023
FM 2023/54
Med disse bemærkninger overgiver Lovudvalget forslaget til 2. behandling.
Anders Olsen
Formand
Siumut
Paneeraq Olsen
Naleraq
Asii Chemnitz Narup
Inuit Ataqatigiit
Mala Høy Kúko
Siumut
Harald Bianco
Inuit Ataqatigiit
----------------
FM 2023/54
LABU j.nr. 01.25.01/23FM-LABU-00054
6