Boligudvalget 2023-24
L 49 Bilag 1
Offentligt
2760198_0001.png
Lovforslag nr.
L 49
Folketinget 2023-24
Fremsat den 5. oktober 2023 af social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af byggeloven
(Undtagelse fra kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
§1
I byggeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1178 af 23.
september 2016, som ændret senest ved lov nr. 679 af 3.
juni 2023, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 6 D indsættes:
Ȥ 6 E.
Social- og boligministeren kan fastsætte regler
om, at nærmere angivne tekniske specifikationer, der henvi-
ses til i regler fastsat i medfør af denne lov, ikke indføres
i Lovtidende. Ministeren fastsætter i den forbindelse regler
om, hvordan oplysning om indholdet af sådanne tekniske
specifikationer kan opnås.
Stk. 2.
Social- og boligministeren kan fastsætte regler om,
at tekniske specifikationer, som ikke indføres i Lovtidende,
jf. stk. 1, skal være gældende, selv om de ikke foreligger på
dansk.«
2.
I
§ 8, stk. 1, nr. 4,
indsættes efter »sti«: »samt mindsteaf-
stand for bebyggelse mod vej«.
3.
I
§ 25 E, stk. 3, 1. pkt., § 25 F, stk. 1-3,
og
§ 25 F, stk. 4,
2. pkt.,
ændres »Trafik- og Byggestyrelsen« til: »Social- og
Boligstyrelsen«.
4.
I
§ 30, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »byggevarer«: »samt
markedsovervågning heraf«.
5.
I
§ 31 B, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »og lokaliteter, hvor pro-
ducenter, forhandlere, importører og øvrige omsætningsled
opbevarer byggevarer« til: », transportmidler og andre loka-
liteter, hvor producenter, forhandlere, importører og øvrige
omsætningsled opbevarer og transporterer byggevarer«.
6.
I
§ 31 B, stk. 5,
ændres »Trafik- og Byggestyrelsen« til:
»markedsovervågningsmyndigheden«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
DH001498
Social-, Bolig- og Ældremin., j.nr. 2023-1361
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760198_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Undtagelse fra kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Præciseret bemyndigelsesbestemmelse til fastsættelse af krav om mindsteafstand for bebyggelse mod vej
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Præcisering af markedsovervågningsbestemmelsen om straf
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.4. Præcisering af markedsovervågningsbestemmelser vedrørende lokaliteter
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
tidende, og at Lovtidende er den bindende bekendtgørelses-
form for de retsforskrifter, der er omfattet af lovtidendelo-
vens kundgørelsesordning. Kravet om optagelse i Lovtiden-
de kan fraviges ved lov, når der fastsættes en alternativ
kundgørelsesmåde.
Der findes flere eksempler på, at der i lovgivningen hen-
vises til tekniske specifikationer, samt at det har været nød-
vendigt at fravige den almindelige kundgørelsesordning i
Lovtidende på det pågældende ministeriums område. Af ek-
sempler kan blandt andre nævnes Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriets lovbekendtgørelse nr. 1923 af 8. oktober
2021 om fremme af energibesparelser i bygninger, jf. § 28 a,
Miljøministeriets lovbekendtgørelse nr. 602 af 10. maj 2022
om vandforsyning m.v., jf. § 71 a, samt Forsvarsministeriets
lovbekendtgørelse nr. 314 af 3. april 2017 om beredskabslo-
ven, jf. § 33 a.
Regler fastsat i medfør af byggeloven henviser til tekniske
specifikationer. Tekniske specifikationer indeholder blandt
andet dokumentationsmetoder, beskrivelser af teknisk kon-
trol og testmetoder, som er relevante i forbindelse med
efterlevelsen af visse krav. Disse tekniske specifikationer
kan f.eks. tilgås hos pågældende myndighed, på biblioteker
landet over og rekvireres mod betaling hos rettighedshaver
og indføres ikke i Lovtidende.
2.1.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Formålet med ændringen er, at social- og boligministeren
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at udmønte dele af den po-
litiske aftale om bygge- og boligpolitiske indsatser af 15.
maj 2023 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre
og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemo-
kraterne, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radi-
kale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet.
I henhold til aftalen skal der fremsættes en ændring af
byggeloven, som indebærer undtagelse fra kundgørelse af
tekniske specifikationer i Lovtidende, præciseret bemyndi-
gelsesbestemmelse om fastsættelse af regler om mindsteaf-
stand for bebyggelse mod vej samt præcisering af to af
byggelovens bestemmelser om markedsovervågning.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Undtagelse fra kundgørelse af tekniske
specifikationer i Lovtidende
2.1.1. Gældende ret
Grundlovens § 22, 2. pkt., indebærer, at love skal kund-
gøres. Det antages, at kundgørelseskravet også gælder for
bekendtgørelser. Grundloven indeholder ikke bestemte krav
til kundgørelsens form.
Det fremgår af lovtidendeloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1098 af 10. august 2016 om udgivelsen af en Lovtidende,
at blandt andet love og bekendtgørelser skal indføres i Lov-
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760198_0003.png
3
efter en konkret vurdering kan undtage nærmere angivne
tekniske specifikationer, der henvises til i regler fastsat i
medfør byggeloven, fra kravet om indførelse i Lovtidende. I
tilknytning hertil foreslås, at ministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, hvordan der kan opnås adgang til ind-
holdet af de tekniske specifikationer, der ikke indføres i
Lovtidende. Forslaget skal sikre, at tekniske specifikationer
kan undtages fra indførelse i Lovtidende og i stedet kundgø-
res på anden vis.
Bemyndigelsen vil blive anvendt, når der efter en konkret
vurdering gør sig tungtvejende hensyn gældende. Dette kan
f.eks. omfatte, at tekniske specifikationer er ophavsretligt
beskyttede, eller at tekniske specifikationer retter sig mod en
snæver kreds af professionelle brugere.
Tekniske specifikationer, som undtages fra kundgørelses-
kravet, indeholder oftest teknisk detaljerede anvisninger og
dokumentationsmetoder samt beskrivelser af teknisk kontrol
og testmetoder. Målgruppen for byggelovgivningen, herun-
der den professionelle byggebranche, er bekendt med og
vant til denne form for regulering, hvor der henvises til
tekniske specifikationer på området, som ikke kundgøres i
Lovtidende.
Det foreslås, at der i byggeloven indsættes en bestemmel-
se om, at social- og boligministeren kan fastsatte regler om,
at tekniske specifikationer, som der henvises til i regler fast-
sat i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende. Regler
fastsat i medfør af byggeloven, hvori der henvises til tekni-
ske specifikationer, indføres i overensstemmelse med den
normale kundgørelsesordning i Lovtidende.
Ministeren fastsætter herefter regler om, hvordan kundgø-
relse af tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovti-
dende, skal ske. Der vil f.eks. kunne fastsættes regler om,
at specifikationerne kan tilgås uden betaling hos den pågæl-
dende myndighed og på biblioteker landet over, og at spe-
cifikationerne derudover vil kunne rekvireres mod betaling
hos rettighedshaver.
Social- og Boligministeren bemyndiges endvidere til at
fastsætte regler om, at tekniske specifikationer, som der
henvises til i regler fastsat i medfør af denne lov, og som
ikke indføres i Lovtidende, kan undtages fra den almindeligt
gældende forudsætning om, at forskrifter skal udfærdiges
på dansk. Dette er begrundet i, at det ofte er fagligt nødven-
digt af hensyn til tekniske og sproglige nuancer m.v., at de
tekniske specifikationer anvendes på originalsproget (typisk
engelsk).
Bemyndigelsen vil blive anvendt, når der efter en konkret
vurdering gør sig tungtvejende hensyn gældende. Dette kan
f.eks. omfatte, at tekniske specifikationer retter sig mod en
snæver kreds af professionelle brugere og er af særlig tek-
nisk karakter. Disse professionelle brugere antages desuden
at være vant til at anvende specifikationer på andre sprog
end dansk.
Forslaget er kodificering af gældende praksis og vil derfor
ikke medføre en ændring af heraf.
Der henvises i øvrigt til bemærkninger til lovforslagets §
1, nr. 1.
2.2. Præciseret bemyndigelsesbestemmelse til
fastsættelse af krav om mindsteafstand for bebyggelse
mod vej
2.2.1. Gældende ret
Efter byggelovens § 8, stk. 1, nr. 4, kan der i bekendtgø-
relsen om bygningsreglementet (herefter bygningsreglemen-
tet) fastsættes regler om mindsteafstand for bebyggelse til
skel mod anden grund eller sti, men det vurderes, at der
ikke på nuværende tidspunkt er udtrykkelig hjemmel til at
fastsætte regler om mindsteafstand for bebyggelse mod vej.
Bestemmelsen er en del af de bebyggelsesregulerende be-
stemmelser, som blev moderniseret ved lov nr. 228 af 31.
marts 2001 om ændring af byggeloven. Af bemærkningerne
til lovforslaget, jf. Folketingstidende 2000-01, tillæg A, side
167, fremgår det, at der tidligere i byggeloven var faste
krav til bebyggelsens afstand til naboskel og sti, hvilket var
kendt som det såkaldte fritliggende krav. Bestemmelsen blev
med vedtagelsen af lovforslaget i stedet udformet som en
bred bemyndigelse med henblik på senere at kunne fastsætte
andre afstandskrav i medfør af bemyndigelsen. Det fremgår
dog ikke entydigt, om bestemmelsen også kan omfatte et
krav om mindsteafstand til vej.
2.2.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
I bygningsreglementet har der herefter været indført et
krav om mindsteafstand til vej, hvilket dog blev ændret per
1. januar 2021, da der var opstået tvivl om, hvorvidt den
eksisterende hjemmel kunne rumme et krav om en bygnings
afstand mod vej. I forbindelse med høringen over ændringen
af bygningsreglementet, der forløb i perioden fra 8. oktober
2020 til 5. november 2020, foreslog flere af høringsparterne,
at der blev tilføjet hjemmel i byggeloven til at fastholde
kravet som hidtil.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet vurderer, at det er hen-
sigtsmæssigt, at dette kan rummes inden for byggeloven og
foreslår på den baggrund, at byggelovens § 8, stk. 1, nr. 4,
ændres, således at det entydigt fremgår, at bestemmelsen og-
så omfatter mindsteafstand for bebyggelse mod vej. Herefter
vil det være muligt at fastlægge et afstandskrav mod vej
med en ændring af bygningsreglementet. Ved udmøntning
vil de nærmere betingelser blive fastlagt.
Det bemærkes, at bestemmelsen ikke finder anvendelse
i tilfælde, hvor der om det pågældende forhold er fastsat
regler i en lokalplan eller en byplanvedtægt, jf. byggelovens
§ 8, stk. 4.
Der henvises i øvrigt til bemærkninger til lovforslagets §
1, nr. 2.
2.3. Præcisering af markedsovervågningsbestemmelsen
om straf
2.3.1. Gældende ret
Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) nr. 305
af 9. marts 2011 om fastlæggelse af harmoniserede betingel-
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760198_0004.png
4
ser for markedsføring af byggevarer og om ophævelse af
Rådets direktiv 89/106/EØF (herefter byggevareforordning)
fastsætter blandt andet regler om markedsføring og salg af
byggevarer og om markedskontrol heraf.
Byggevareforordningen henviser til Europa-Parlamentet
og Rådets forordning (EF) nr. 765 af 9. juli 2008 om kra-
vene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse
med markedsføring af produkter og om ophævelse af Rådets
forordning (EØF) nr. 339/93, som fastsætter EU-regler for
blandt andet markedskontrol, herunder også krav til med-
lemsstaterne om sanktioner for overtrædelse af EU-reglerne.
Social- og boligministeren er i medfør af den gældende
byggelovs § 30, stk. 2, 2. pkt., bemyndiget til at fastsætte
regler om straf af bøde for overtrædelse af De Europæiske
Fællesskabers forordninger og direktiver om byggevarer,
bygningers energiforhold og lignende bygningsrelaterede
bestemmelser.
Bestemmelsen er på nuværende tidspunkt udmøntet i mar-
kedskontrolbekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 1465 af
28. juni 2021 om markedsføring, salg og markedskontrol af
byggevarer, med en strafbestemmelse, der henviser direkte
til byggevareforordningen.
Ved overtrædelse af markedskontrolbekendtgørelsen kan
der gives påbud om berigtigelse af det ulovlige forhold eller
straffes med bøde.
Byggelovens § 30, stk. 2, 2. pkt., blev indsat i byggeloven
ved lov nr. 734 om ændring af byggeloven af den 8. juni
2018 med henblik på at gøre reglerne for overtrædelse af
byggevareforordningen mere gennemskuelige, således at det
blev mere tydeligt, hvilke regler der straffes efter ved en
eventuel overtrædelse.
I forbindelse med lovændringen blev det under udarbej-
delsen af bestemmelsen skønnet hensigtsmæssigt, at der
blev taget højde for en eventuel udstedelse af nye EU-regler
på området, og derfor blev bestemmelsen formuleret bredt.
Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU)
2019/1020 af 20. juni 2019 om markedsovervågning og pro-
duktoverensstemmelse m.v. (herefter markedsovervågnings-
forordning) blev vedtaget af Europa-Parlamentet og Rådet i
2019 og trådte i kraft i 2021. Markedsovervågningsforord-
ningen har til hensigt at højne produktsikkerheden samt
sikre bedre markedsovervågning på det indre marked for
produkter, herunder byggevarer.
2.3.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
For at fjerne eventuel tvivl om, hvorvidt social- og bo-
ligministeren efter gældende regler har bemyndigelse til
at fastsætte strafbestemmelser for overtrædelse af markeds-
overvågningsforordningen, foreslås det at udvide ordlyden
af byggelovens § 30, stk. 2, 2. pkt., til også at omfatte
markedsovervågning udtrykkeligt.
Med den foreslåede ændring af byggelovens § 30, stk. 2,
2. pkt., vil der således indføres udtrykkelig hjemmel til, at
social- og boligministeren også er bemyndiget til at fastsæt-
te strafbestemmelser i form af bøde efter markedsovervåg-
ningsforordningen.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 4.
2.4. Præcisering af markedsovervågningsbestemmelsen
vedrørende lokaliteter
2.4.1 Gældende ret
Efter de gældende regler har social- og boligministeren,
eller den offentlige myndighed, der er bemyndiget hertil,
som led i kontrollen efter reglerne udstedt i medfør af byg-
gelovens § 31 og § 31 A, hvis det skønnes nødvendigt, til
enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse ad-
gang til kontrol af byggevarer, byggepladser og lokaliteter,
hvor producenter, forhandlere, importører og øvrige omsæt-
ningsled opbevarer byggevarer, og adgang til alle relevante
dokumenter i både fysisk og elektronisk form. Myndigheden
kan ved kontrollen lade sig bistå af personer, som besidder
relevant teknisk indsigt.
Med henblik på at sikre, at de byggevarer, der anvendes
i dansk byggeri, lever op til de gældende sikkerheds- og
sundhedsmæssige krav, er det afgørende, at der foretages en
effektiv markedskontrol af byggevarer.
Behovet for kontrolbesøg skal ses i lyset af, at det kan ha-
ve alvorlige sikkerheds- og sundhedsmæssige konsekvenser,
såfremt der bliver anvendt byggevarer, der ikke opfylder de
gældende standarder eller krav i byggelovgivningen. Sådan-
ne byggevarer kan f.eks. indeholde giftige stoffer, som kan
have sundhedsskadelige eller deciderede livsfarlige konse-
kvenser. Ligeledes kan ulovlige byggevarer have en mang-
lende bæreevne og funktionalitet, som i yderste konsekvens
kan føre til sammenstyrtninger. Dette indebærer, at der i
visse tilfælde kan være behov for at skaffe sig adgang og
foretage nærmere undersøgelser – også imod forhandlerens
ønske, og at det bedst egnede middel til at gennemføre så-
danne undersøgelser er uanmeldte kontrolbesøg.
Markedskontrolordningen administreres i overensstem-
melse med reglerne i lovbekendtgørelse nr. 1121 af 12.
november 2019 om retssikkerhed ved forvaltningens anven-
delse af tvangsindgreb og oplysningspligter (herefter retssik-
kerhedsloven).
Hovedreglen i retssikkerhedslovens § 5 er, at en part skal
underrettes inden et tvangsindgreb finder sted. Der findes
dog en mulighed for at fravige denne hovedregel, hvis øje-
medet med tvangsindgrebets gennemførelse ville forspildes,
hvis forudgående underretning skulle gives. Denne undta-
gelse tager først og fremmest sigte på tilfælde, hvor en
myndighed foretager tvangsindgreb som led i sin kontrol-
eller tilsynsvirksomhed. Kontrolbesøg kan således foretages
uvarslet, hvis det i det konkrete tilfælde efter en konkret
vurdering må antages, at øjemedet ville blive forspildt, så-
fremt der skete en forudgående varsling. Varsling vil også
kunne undlades i de tilfælde, hvor det generelt må antages,
at øjemedet ville blive forspildt, såfremt den pågældende
borger eller virksomhed var advaret forinden.
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760198_0005.png
5
Med byggelovens § 31 B, stk. 1, 1. pkt., er der desuden
hjemmel til, at kontrolenheden har adgang til 1) byggeva-
rer, 2) byggepladser, 3) lokaliteter og 4) relevante dokumen-
ter. Ved byggevarer forstås i denne sammenhæng alle varer,
der fremstilles med henblik på at indgå varigt i bygværker,
herunder bygninger og anlægsarbejder.
Ved byggepladser forstås et sted, hvor et bygværk op-
føres. Ved lokaliteter forstås såvel offentligt tilgængelige
eller private steder, hvor byggevarer opbevares eller lignen-
de af producenter, forhandlere, importører og øvrige omsæt-
ningsled. Som eksempler kan nævnes lagre, containere og
forretningslokaler. Ved relevante dokumenter forstås ydeev-
nedeklaration, som er et dokument, der følger enhver CE-
mærket byggevare i medfør af byggevareforordningen, og
dokumenter med angivelse af virksomhedens omsætning af
den pågældende byggevare og dokumenter med angivelse
af, hvilke forhandlere der har aftaget den pågældende byg-
gevare. Der skal gives adgang til dokumenter både i fysisk
og elektronisk form.
Det er Social-, Bolig- og Ældreministeriets vurdering, at
en lokalitet også kan være et transportmiddel. Det fremgår
dog ikke udtrykkeligt af gældende bestemmelser om mar-
kedskontrol, at den kontroludøvende myndighed som led i
kontrollen af lokaliteter også har adgang til transportmidler,
hvor opbevaring eller lignende, herunder f.eks. transport, af
byggevarer foregår.
2.4.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Med henblik på at sikre, at de byggevarer, der anvendes
i dansk byggeri, lever op til de gældende sikkerheds- og
sundhedsmæssige krav, er det afgørende, at der foretages en
effektiv markedskontrol af byggevarer.
For at fjerne eventuel tvivl om, hvorvidt transportmidler
ligeledes er omfattet af bestemmelsens ordlyd, indsættes der
i byggelovens § 31 B, stk. 1, 1. pkt., at den kontroludøvende
myndighed foruden adgang til kontrol af byggevarer, bygge-
pladser og lokaliteter ligeledes har adgang til transportmid-
ler, hvor opbevaring eller lignende, herunder f.eks. transport,
af byggevarer foregår. Med denne præcisering sigtes der
desuden efter at komme så tæt som muligt på markedsover-
vågningsforordningens ordlyd i forordningens præambelbe-
tragtning nummer 38 samt artikel 14, stk. 4, litra e, hvor
transportmidler ligeledes anføres udtrykkeligt som eksempel
på de lokaliteter, hvor den kontroludøvende myndighed som
led i kontrollen kan få adgang til.
For at sikre, at den kontroludøvende myndighed får mu-
lighed for at få adgang til alle relevante lokaliteter, hvor
opbevaring eller lignende, herunder f.eks. transport, af byg-
gevarer foregår, foreslås det at præcisere bestemmelsens
ordlyd til at omfatte ”andre lokaliteter” frem for alene at
nævne ”lokaliteter”. Formålet med denne præcisering er at
understrege i endnu højere grad end tidligere, at lokaliteter
anført i bestemmelsens ordlyd ikke udgør en udtømmende
liste af lokaliteter. Der er derfor tale om en præcisering.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 5.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have offentlige økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser.
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning vurde-
res ikke relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller ad-
ministrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konse-
kvenser for borgere.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konse-
kvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssi-
ge konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. juni 2023
til den 30. juni 2023 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet – Advokatsamfundet, Akademisk Arkitekt-
forening, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
(ABF), Ankenævnet på Energiområdet, TEKNIQ Arbejdsgi-
verne, Astma-Allergi Danmark, BAT-Kartellet, Bips-Bygge-
ri, Informationsteknologi, Produktivitet og Samarbejde, BL
Danmarks Almene Boliger, Blik- og Rørarbejderforbundet,
BOSAM - Boligforeningernes Sammenslutning i Danmark,
Brancheforeningen Danske Byggecentre, Brancheforenin-
gen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter, Bran-
cheforeningen for Storkøkkenudstyr (BFS), Kooperationen,
Byggeskadefonden, Byggeskadefonden vedr. Bygningsfor-
nyelse, Byggesocietet, Bygherreforeningen, Bygningsfred-
ningsforeningen (BYFO), Dabyfo – Forum for Danske
Bygningsmyndigheder, DANAK, Dancert – Teknologisk
Institut, Danmark Tekniske Universitet, Institut for Byg-
geri og Anlæg, Danmarks Lejerforening, Danmarks Tekni-
ske Universitet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Brand-
og Sikringsteknisk Institut, Dansk Center for Lys, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Fjernvarme, Dansk Gasteknisk Center, Dansk Indu-
stri, Dansk Metal, Dansk Miljøteknologi, Dansk Standard,
Dansk Teater, Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), Dansk
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760198_0006.png
6
Varme Service (DVS), Dansk Ventilation Service, Danske
Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Bered-
skaber, Danske Bygningskonsulenter, Danske Handicapor-
ganisationer, Danske Kloakmestre, Danske Lejere, Danske
Maskinstationer og Entreprenører (DM&E), Danske Regio-
ner, Danske Tegl, Danske Udlejere, DANVA, Den Dan-
ske Landinspektørforening, Det Nationale Forskningscenter
for Arbejdsmiljø, Det Økologiske Råd, DHI Danmark, DI
Dansk Byggeri, DI Digital, DI Energibranchen, DI Han-
del, DI Rådgiverne, Ørsted, E. On Denmark A/S, Ejen-
domsforeningen Danmark, DrivkraftDanmark, Energiforum
Danmark, Energiservice A/S, Energitjenesten, Erhvervsle-
jernes Landsorganisation, ETA Danmark A/S, Eurofins, FA-
BA, APPLiA Danmark, Finans Danmark, Forbrugerrådet
TÆNK, Forbundet Arkitekter og Designere, FORCE Tech-
nology, Foreningen af Danske Kraftvarmemærker, Forenin-
gen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Slutbrugere
af Energi, Forsikring og Pension, FSR Danske Revisorer,
Glasindustrien, God Adgang, HE-sekretariatet, Evida, Hof-
or, Horesta, Hovedstadens Beredskab, SMVdanmark, In-
geniørforeningen Danmark, Kommunernes Landsforening,
Konstruktørforeningen, KTC - Kommunalteknisk Cheffor-
ening, Københavns Erhvervsakademi, Landbrug & Fødeva-
rer, Landsbyggefonden, Landsforeningen for Bygnings og
Landskabskultur, Lejernes Landsorganisation, LO, Maskin-
mestrenes Foreningen, Molio – Byggeriets Videncenter,
NGF Nature Energy, Nævnenes Hus, Nævnenes Hus – Byg-
geklageenheden, Nævnenes Hus – Planklagenævnet, Mil-
jø- og Fødevareklagenævnet, Plastindustrien, Praktiseren-
de Landinspektørers Forening, Realdania, Rambøll, Rørfor-
eningen, Rådet for Bæredygtigt Byggeri, Byens Ejendom,
Seges, SikkerhedsBranchen, Skorstensfejerlauget, BUILD
(tidl. Statens Byggeforskningsinstitut), Statikeranerkendel-
sesudvalget, Stålcentrum, SYD Energi, Syddansk Universi-
tet, Tekniq Installatørernes Organisation, Teknologisk Insti-
tut, Teleindustrien, Træinformation, Brancheforeningen for
bygningssagkyndige og energikonsulenter, VarmeIsolerings-
Foreningen (VIF), Varmepumpefabrikantforeningen, VEL-
TEK, Vindmølleindustrien, Vinduesindustrien – Wind Den-
mark, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet
EU-regulering/ Går videre end mi-
nimumskrav i EU-regulering (sæt
X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen EU-retlige aspekter
Ja
Nej
X
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760198_0007.png
7
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af lovtidendeloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1098 af 10. august 2016 om udgivelsen af en Lovtidende,
at blandt andet love og bekendtgørelser skal indføres i
Lovtidende, og at Lovtidende er den bindende bekendtgø-
relsesform for de retsforskrifter, der er omfattet af lovtiden-
delovens kundgørelsesordning. Kravet om optagelse i Lovti-
dende kan fraviges ved lov, når der fastættes en alternativ
kundgørelsesmåde.
Efter det foreslåede
§ 6 E, stk. 1, 1. pkt.,
kan social-
og boligministeren fastsætte regler om, at nærmere angivne
tekniske specifikationer, som der henvises til i regler fastsat
i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Det vil betyde, at sådanne tekniske specifikationer ikke
indføres i Lovtidende.
Efter det foreslåede
§ 6 E, stk. 1, 2. pkt.,
fastsætter social-
og boligministeren endvidere regler om, hvordan oplysning
om indholdet af sådanne tekniske specifikationer kan opnås.
Det vil betyde, at hvis social- og boligministeren fastsæt-
ter regler om, at tekniske specifikationer undtages fra kund-
gørelse i Lovtidende, vil ministeren også fastsætte regler
om, hvordan der herefter opnås tilgang til tekniske specifi-
kationer. Der vil f.eks. kunne fastsættes regler om, at speci-
fikationerne kan tilgås uden betaling hos den pågældende
myndighed og på biblioteker landet over, og at specifika-
tionerne derudover vil kunne rekvireres mod betaling hos
rettighedshaver.
Efter det foreslåede
§ 6 E, stk. 2,
kan social- og bolig-
ministeren fastsætte regler om, at tekniske specifikationer,
som ikke indføres i Lovtidende, jf. § 6 E, stk. 1, skal være
gældende, selv om de ikke foreligger på dansk.
Det vil betyde, at tekniske specifikationer affattet på andre
sprog end dansk, som ikke indføres i Lovtidende, undtages
fra den almindeligt gældende forudsætning om, at forskrifter
skal udfærdiges på dansk. Dette er begrundet i, at det ofte
er fagligt nødvendigt af hensyn til tekniske og sproglige
nuancer m.v., at de tekniske specifikationer anvendes på
originalsproget (typisk engelsk).
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter byggelovens § 8, stk. 1, nr. 4, kan der i bekendtgø-
relsen om bygningsreglementet fastsættes regler om mind-
steafstand for bebyggelse til skel mod anden grund eller sti,
men det vurderes, at der på nuværende tidspunkt er tvivl om,
hvorvidt der også kan fastsættes regler om mindsteafstand
for bebyggelse mod vej.
Bestemmelsen er en del af de bebyggelsesregulerende be-
stemmelser, som senest blev moderniseret ved lov nr. 228 af
31. marts. 2001 om ændring af byggeloven. Af bemærknin-
gerne til lovforslaget, jf. Folketingstidende 2000-01, tillæg
A, side 167, fremgår det, at der tidligere i byggeloven var
faste krav til bebyggelsens afstand til naboskel og sti. Be-
stemmelsen blev med vedtagelsen af lovforslaget i stedet
udformet som en bred bemyndigelse med henblik på senere
at kunne fastsætte andre afstandskrav i medfør af bemyn-
digelsen. Det fremgår dog ikke entydigt, at bestemmelsen
også kan omfatte et krav om mindsteafstand til vej.
I bygningsreglementet har der herefter været indført et
krav om mindsteafstand til vej, hvilket dog blev ændret per
1. januar 2021, da der var opstået tvivl om, hvorvidt den
eksisterende hjemmel kunne rumme et krav om en bygnings
afstand mod vej. I forbindelse med høringen over ændringen
af bygningsreglementet, der forløb i perioden fra 8. oktober
2020 til 5. november 2020, foreslog flere af høringsparterne,
at der blev tilføjet hjemmel i byggeloven til at fastholde
kravet som hidtil.
Det foreslås, at byggelovens
§ 8, stk. 1, nr. 4,
ændres, såle-
des at det entydigt fremgår, at bestemmelsen også omfatter
mindsteafstand for bebyggelse mod vej.
Det betyder, at det herefter vil være muligt at fastlægge
afstandskrav for bebyggelse mod vej med en ændring af
bekendtgørelsen om bygningsreglementet.
Bestemmelsen forventes at blive udmøntet således, at der
udstedes regler, der er sammenlignelige med det, der var
gældende frem til per 1. januar 2021. Det vil fortsat være
således, at bestemmelsen skal forstås som en bred bemyn-
digelse til at fastsætte regler om mindsteafstand, herunder
hvordan denne afstand skal bedømmes. Ved udmøntning vil
de nærmere betingelser blive fastlagt.
Det bemærkes, at bestemmelsen ikke finder anvendelse
i tilfælde, hvor der om det pågældende forhold er fastsat
regler i en lokalplan eller en byplanvedtægt, jf. byggelovens
§ 8, stk. 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger.
Til nr. 3
Der henvises i byggelovens § 25 E, stk. 3, 1. pkt., § 25
F, stk. 1-3, og § 25 F, stk. 4 til den daværende Trafik- og
Byggestyrelse.
Efter det foreslåede
§ 25 E, stk. 3, 1. pkt., § 25 F, stk. 1-3,
og
§ 25 F, stk. 4, 2. pkt.,
ændres betegnelsen til Social- og
Boligstyrelsen, hvilket blandt andet følger af den kongelige
resolution af 15. december 2022, hvor myndighedskompe-
tencen senest er ressortflyttet.
Der er således tale om redaktionelle ændringer.
Til nr. 4
I medfør af § 30, stk. 2, 2. pkt., kan social- og boligmini-
steren fastsætte bestemmelser om straf af bøde for overtræ-
delse af De Europæiske Fællesskabers forordninger og di-
rektiver om byggevarer og om bygningers energiforhold og
lignende bygningsrelaterede bestemmelser. Dette betyder, at
der blandt andet kan fastsættes bødestraf for overtrædelse af
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760198_0008.png
8
byggevareforordningen, herunder de bestemmelser i bygge-
vareforordningen, som henviser til forordningen om kravene
til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter.
Bestemmelsen er på nuværende tidspunkt udmøntet i mar-
kedskontrolbekendtgørelsen med en strafbestemmelse, der
henviser direkte til byggevareforordningen.
Bestemmelsen blev indført i byggeloven i 2018. I lovbe-
mærkningerne hertil nævnes det, at det under udarbejdelsen
af bestemmelsen blev skønnet hensigtsmæssigt, at der blev
taget højde for en eventuel udstedelse af nye EU-regler på
området, og derfor blev bestemmelsen formuleret bredt. Be-
stemmelsen vurderes derfor også at omfatte bøde for over-
trædelse af markedsovervågningsforordningen.
Efter det foreslåede
§ 30, stk. 2, 2. pkt.,
præciseres det
således, at markedsovervågning af byggevarer også omfattes
af bestemmelsens ordlyd.
Denne præcisering foreslås for at sikre udtrykkelig hjem-
mel til, at social- og boligministeren har bemyndigelse til
at kunne fastsætte regler om straf i form af bøde for overtræ-
delse af markedsovervågningsforordningen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2 i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger.
Til nr. 5
I medfør af § 31 B, stk. 1, har social- og boligministeren,
eller den offentlige myndighed, der er bemyndiget hertil,
som led i kontrollen efter reglerne udstedt i medfør af byg-
gelovens § 31 og § 31 A, hvis det skønnes nødvendigt, til
enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse ad-
gang til kontrol af byggevarer, byggepladser og lokaliteter,
hvor producenter, forhandlere, importører og øvrige omsæt-
ningsled opbevarer byggevarer, og adgang til alle relevante
dokumenter i både fysisk og elektronisk form. Myndigheden
kan ved kontrollen lade sig bistå af personer, som besidder
relevant teknisk indsigt. Bestemmelsen vurderes også at om-
fatte transportmidler som del af begrebet ”lokaliteter”.
Efter det foreslåede
§ 31 B, stk. 1, 1. pkt.,
vil det udtryk-
keligt fremgå, at transportmidler og andre lokaliteter, hvor
producenter, forhandlere, importører og øvrige omsætnings-
led opbevarer og transporterer byggevarer er omfattet af
bestemmelsen.
Med denne præcisering sigtes der efter at komme så tæt
som muligt på markedsovervågningsforordningens ordlyd i
forordningens præambelbetragtning nummer 38 samt artikel
14, stk. 4, litra e, hvor transportmidler ligeledes anføres
udtrykkeligt som eksempel på de lokaliteter, hvor den kon-
troludøvende myndighed som led i kontrollen kan få adgang
til.
Det betyder, at den udøvende kontrolmyndighed også kan
få adgang til transportmidler, hvor opbevaring eller lignen-
de, herunder f.eks. transport, af byggevarer foregår, uden
retskendelse, således at muligheden for at stoppe salget og
distributionen af ulovlige varer styrkes.
Det foreslås endvidere, at ordlyden af byggelovens § 31
B, stk. 1, 1. pkt., i forhold til udtrykket ”lokaliteter” ligele-
des præciseres således, at bestemmelsens ordlyd fremover
omfatter ”andre lokaliteter” frem for alene at nævne udtryk-
ket ”lokaliteter”.
Denne præcisering foreslås for at sikre, at den kontroludø-
vende myndighed får mulighed for at få adgang til alle rele-
vante lokaliteter, hvor opbevaring eller lignende, herunder
f.eks. transport, af byggevarer foregår. Formålet hermed er
at understrege i endnu højere grad end tidligere, at lokalite-
ter anført i bestemmelsens ordlyd ikke udgør en udtømmen-
de liste af lokaliteter. Der er derfor tale om en præcisering.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.2 i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger.
Til nr. 6
Der henvises i byggelovens § 31 B, stk. 5, til daværende
Trafik- og Byggestyrelsen.
Efter det foreslåede
§ 31 B, stk. 5,
ændres betegnelsen til
markedsovervågningsmyndigheden.
Ændringen skal afspejle, at markedsovervågning af byg-
gevarer ikke længere varetages af den daværende Trafik- og
Byggestyrelse.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2024.
Da byggeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1178 af 23. sep-
tember 2016 med senere ændringer, ikke gælder for Fær-
øerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for disse
landsdele, jf. byggelovens § 34, gælder loven heller ikke
for Færøerne og Grønland.
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760198_0009.png
9
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I byggeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1178 af 23. sep-
tember 2016, som ændret senest ved lov nr. 679 af 3. juni
2023, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 6 D indsættes:
Ȥ 6 E.
Social- og boligministeren kan fastsætte regler
om, at nærmere angivne tekniske specifikationer, der henvi-
ses til i regler fastsat i medfør af denne lov, ikke indføres
i Lovtidende. Ministeren fastsætter i den forbindelse regler
om, hvordan oplysning om indholdet af sådanne tekniske
specifikationer kan opnås.
Stk. 2.
Social- og boligministeren kan fastsætte regler om,
at tekniske specifikationer, som ikke indføres i Lovtidende,
jf. stk. 1, skal være gældende, selv om de ikke foreligger på
dansk.«
§ 8.
Transport- og bygningsministeren kan fastsætte regler
om
1-3) …
4) mindsteafstand for bebyggelse til skel mod anden grund
eller sti.
§ 25 E….
Stk. 2….
Stk. 3.
Undlader et forsikringsselskab at forestå gennemfø-
relsen af eftersyn efter stk. 1 og regler fastsat i medfør af
stk. 4, kan Trafik- og Byggestyrelsen rekvirere et eftersyn
på forsikringsselskabets regning. Dette gælder dog ikke,
hvis forsikringsselskabet kan godtgøre, at den manglende
gennemførelse af eftersyn og udarbejdelse af elektronisk
oversigt skyldes forhold hos bygningsejeren. Der er udpant-
ningsret for beløbet.
Stk. 4….
§ 25 F.
Trafik- og Byggestyrelsen indsamler, kontrollerer
og organiserer oplysninger fra eftersynene, jf. § 25 E.
Stk. 2.
Forsikringsselskaberne indsender oplysninger om
eftersyn efter § 25 E og skadesudbedring efter § 25 B, stk. 2,
til Trafik- og Byggestyrelsen.
Stk. 3.
Forsikringsselskaberne indbetaler et gebyr til dæk-
ning af Trafik- og Byggestyrelsens udgifter til bearbejdning
af oplysninger om eftersyn og kontrol i medfør af de i stk. 4
fastsatte regler.
Stk. 4.
Transport- og bygningsministeren kan fastsætte
regler om forsikringsselskabernes oplysningspligt og indbe-
talingspligt efter stk. 2 og 3. Transport- og bygningsministe-
ren kan endvidere fastsætte regler om Trafik- og Byggesty-
relsens indsamling, kontrol og organisering af oplysningerne
2.
I
§ 8, stk. 1, nr. 4,
indsættes efter »sti«: »samt mindsteaf-
stand for bebyggelse mod vej«.
3.
I
§ 25 E, stk. 3, 1. pkt., § 25 F, stk. 1-3, og § 25 F, stk. 4,
2. pkt.,
ændres »Trafik- og Byggestyrelsen« til: »Social- og
Boligstyrelsen«.
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760198_0010.png
10
efter stk. 1 og om Trafik- og Byggestyrelsens bearbejdning
og offentliggørelse af oplysningerne fra eftersynene.
Stk. 5….
§ 30…
Stk. 2.
I de bestemmelser, der udfærdiges af transport-
og bygningsministeren i medfør af loven, kan fastsættes
straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifter-
ne. Transport-, bygnings- og boligministeren kan endvidere
fastsætte bestemmelser om straf af bøde for overtrædelse
af De Europæiske Fællesskabers forordninger og direktiver
om byggevarer og om bygningers energiforhold og lignende
bygningsrelaterede bestemmelser.
Stk. 3. -5….
§ 31 B.
Transport- og bygningsministeren, eller den of-
fentlige myndighed, der er bemyndiget hertil, har som led i
kontrollen efter reglerne udstedt i medfør af § 31 og § 31 A,
hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legi-
timation uden retskendelse adgang til kontrol af byggevarer,
byggepladser og lokaliteter, hvor producenter, forhandlere,
importører og øvrige omsætningsled opbevarer byggevarer,
og adgang til alle relevante dokumenter i både fysisk og
elektronisk form. Myndigheden kan ved kontrollen lade sig
bistå af personer, som besidder relevant teknisk indsigt.
Stk. 2. -4….
Stk. 5.
Transport- og bygningsministeren kan fastsætte
regler om, at ethvert led i omsætningen af byggevarer skal
yde Trafik- og Byggestyrelsen og personer, der er særligt be-
myndigede hertil, jf. § 31 A, stk. 1, bistand ved forsendelse
af prøver og afholde udgifterne herved.
5.
I
§ 31 B, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »og lokaliteter, hvor pro-
ducenter, forhandlere, importører og øvrige omsætningsled
opbevarer byggevarer« til: », transportmidler og andre loka-
liteter, hvor producenter, forhandlere, importører og øvrige
omsætningsled opbevarer og transporterer byggevarer«.
4.
I
§ 30, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »byggevarer«: »samt
markedsovervågning heraf«.
6.
I
§ 31 B, stk. 5,
ændres »Trafik- og Byggestyrelsen« til:
»markedsovervågningsmyndigheden«.