Boligudvalget 2023-24
L 49 Bilag 1
Offentligt
2760197_0001.png
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
København, den 1. juli 2023
Høringssvar
Høring af forslag til ændring af byggeloven
BL
Danmarks Almene Boliger har den 1. juni 2023 modtaget høring over forslag til lov om
ændring af byggeloven.
BL har følgende bemærkninger til høringen:
Dele af lovforslaget har været fremsat tidligere i L 31. I L 31 var der også foreslået en
bestemmelse, § 26 A, som gav kommunerne mulighed for at betinge byggetilladelsen af, at der
foreligger en aftale mellem en eller flere almene boligorganisationer og en eller flere private
grundejere om køb af et grundareal godkendt af kommunalbestyrelsen. Dette sikrer opfyldelse
af en lokalplans bestemmelse i henhold til § 15, stk. 2, nr. 9 i lov om planlægning.
Ministeren har i
BOU Almdel endeligt svar på spørgsmål 17 BOU alm del svar på spm 17pdf
(ft.dk)
oplyst, at den tidligere foreslåede § 26 A havde ophæng i aftalen om ”Fonden for
blandede byer
– flere billige boliger og en vej ud af hjemløshed”, som der efter
sammensætningen af det nye folketing ikke længere er et politisk flertal bag, og som derfor er
at betragte som ophørt. Regeringen har endnu ikke taget stilling til, hvorvidt forslaget om
betingede byggetilladelser skal genfremsættes.
BL finder det hensigtsmæssigt, at bestemmelsen om betingede byggetilladelse indføres, idet det
vil give kommunalbestyrelsen mulighed for at sikre realiseringen af planlagte almene
boliger.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760197_0002.png
Kommentering forslag til lovændring til byggelov
Danske Beredskabers bemærkninger til udkast til forslag til Lovforslag om æn-
dring af byggeloven, j.nr.: 2023-1361.
Afsender:
Danske Beredskaber, H. C. Andersens Boulevard 23, 3, 1553 København V
Sekretariatschef Bjarne Nigaard
Generelle bemærkninger:
Danske beredskaber bemærker, at der i ændringsforslaget er angivet en ændring til
§8, stk. 1, nr. 4, omkring afstand fra bebyggelse mod vej:
”§ 8, stk. 1, nr. 4, indsættes efter »sti«: »samt mindsteafstand for bebyggelse mod
vej.”
Af høringsbrevet fremgår ikke bevæggrunden for denne ændring, men Danske Be-
redskaber antager, at ændringen vil medføre en senere regelændring af bygnings-
reglementet og tilhørende vejledninger med den hensigt at tydeliggøre vigtigheden i
og ansvar for indretning af dette areal mellem byggeri og vej, således at brandred-
ning kan ske med størst mulig sandsynlighed. Det stiller Danske Beredskaber sig
meget positivt over for.
Det er Danske Beredskabers anbefaling, at man i forbindelse med udmøntningen af
krav om indretning af arealet mellem byggeri og vej sikrer, at det nuværende
brandsikkerhedsniveau i byggeloven som minimum bevares, og at der tages højde
for de anerkendte principper om simplicitet og robusthed. Der bør derfor være et til-
pas stort samspil mellem byggelovens brandsikkerhedsniveau og det forventede sik-
kerhedsniveau beredskaberne skal levere i medfør af beredskabslovgivningen, med
at forebygge, begrænse og afhjælpe skader på personer, ejendom og miljø ved
ulykker og katastrofer eller overhængende fare herfor.
Der må under udmøntningen af byggelovens krav i bygningsreglementet og tilhø-
rende vejledninger ikke planlægges efter, at beredskaberne kompenserer for et la-
vere brandsikkerhedsniveau.
Danske Beredskaber stiller sig gerne til rådighed ved det videre arbejde med æn-
dring af bygningsreglementet og tilhørende vejledninger, hvor relevante byggetekni-
ske emner ønskes vurderet i forhold til deres betydning for beredskabernes opera-
Side 1 (2)
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Notat
tive opgavesæt. Danske Beredskaber vil i dette samarbejde blandt andet kunne bi-
stå med opdateret oplysning om beredskabernes kontinuerlige udvikling i materiel,
taktik, uddannelse mv.
Endelig bemærkes det, at man med lovændringen ikke forventer økonomiske konse-
kvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige. Dette understøtter
ovenstående bemærkning om, at beredskaberne med ændringen ikke forventer at
indgå som et kompenserende tiltag i forhold til brandsikkerhedsniveauet i byggelo-
ven.
Side 2 (2)
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760197_0004.png
29. juni 2023
TOHA
DI-2022-10875
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt til:
[email protected],
CC:
[email protected]
Høring - 2023-1361
forslag ændring af byggeloven
DI Byggeri takker for muligheden for at kommentere på forslag til Lov om ændring af
byggeloven.
Ændringen af byggeloven indebærer undtagelse for kundgørelse af tekniske specifika-
tioner i Lovtidende, udvidelse af bemyndigelsesbestemmelse om fastsættelse af regler
om mindsteafstand for bebyggelse mod vej samt præcisering af to af byggelovens be-
stemmelser om markedsovervågning.
DI Byggeri bemærker generelt, at forslaget til ændringerne alene præciserer eller klarlæg-
ger gældende ret og praksis, hvorfor dette i sig selv ikke giver anledninger til bemærknin-
ger.
DI Byggeri støtter op at tekniske specifikationer ikke nødvendigvis skal offentliggøres i
Lovtidende samt implementeringen af markedsovervågningsforordningen i dansk ret.
DI Byggeri står naturligvis til rådighed for drøftelser, såfremt I måtte finde behov herfor.
Med venlig hilsen
Torkil Schrøder-Hansen
Fagleder udbudsret, Byggeri
Advokat
*SAG*
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760197_0005.png
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1260 København K
Sendes pr. mail til:
[email protected]
og
[email protected]
Høring over udkast til lovforslag om ændring af byggeloven
sagsnummer 2023-1361
(IM Id nr.: 715577)
Hovedstadens Beredskab har modtaget udkast til lovforslag om
ændring af byggeloven, sagsnummer 2023-1361 - i høring fra So-
cial-, Bolig- og Ældreministerie.
22. juni 2023
Journal nr. 23/3844
Operativ styring
Brandteknik
Gearhalsvej 1
2300 Valby
Tlf.:
Mobil:
E-Mail:
+45 3343 1000
+45 26882921
[email protected]
Hovedstadens Beredskab skal i den forbindelse oplyse, at beredska-
bet tilslutter sig de af Danske Beredskaber fremsendte kommenta-
rer til lovforslaget fra Danske Beredskaber.
Med venlig hilsen
Henriette Elmer
Afdelingsleder
www.hbr.dk
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760197_0006.png
Til: Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Att.: Janet Hansen
KL's høringssvar
forslag til
til ændring af byggeloven
frist
frist
KL's høringssvar til
til forslag
ændring af byggeloven med
med
d. 30. juni 2023
d. 30. juni 2023
KL takker for muligheden for at komme med bemærkninger til forslag til æn-
dring af byggeloven.
KL takker for muligheden for at komme med bemærkninger til forslag til
ændring af byggeloven.
Høringsudkastet af byggeloven indeholder:
udvidelse
byggeloven indeholder
så lovens formål rummer hensynet til
Høringsudkastet af
af byggelovens formål,
genfremsættes en ændring af
realisering af almene boliger i områder, hvor der i en lokalplan er fast-
byggeloven. Den indebærer undtagelse for kundgørelse af tekniske spe-
sat krav om almene boliger.
cifikationer i Lovtidende, udvidelse af bemyndigelsesbestemmelse om
Undtagelse af offentliggørelse af tekniske specifikationer.
fastsættelse af regler om mindsteafstand for bebyggelse mod vej samt
Udvidet bemyndigelsesbestemmelse til fastsættelse af krav om afstand
præcisering af to af byggelovens bestemmelser om markedsovervågnin g.
for bebyggelse til skel mod vej.
Forslaget er en del af udmøntningen af dele af den politiske aftale om
Præcisering af
indsatser af 15. maj 2023.
bygge- og boligpolitiske
to af byggelovens markedsovervågningsbestemmelser.
Det har ikke været muligt for KL at foretage en politisk behandling af hørings-
Det har ikke været muligt for KL at foretage en politisk behandling af hø-
svaret inden for høringsfristen. Derfor tages der forbehold for den efterføl-
ringssvaret inden
behandling af høringssvaret. I
der forbehold
med evaluering af
gende politiske
for høringsfristen. Derfor tages
forbindelse
for den ef-
terfølgende
har KL peget på udfordringer med at sikre, at de almene boliger,
planloven
politiske behandling af høringssvaret.
som kommunerne beslutter at stille krav om i lokalplaner, opføres i samme
takt som privat boligbyggeri. Vi er derfor positive overfor muligheden for at re-
Mindsteafstand til skel mod vej boliger, og vi bakker op om formuleringen i
alisere de lokalplanlagte almene
KL ønsker, at hjemlen i byggeloven
vores bemærkninger til de forskellige dele af
formålsparagraffen. Nedenfor ses
stemmer overens med de traditio-
lovforslaget.
så det er klart, hvordan kommunale sagsbehandlere skal
nelle termer,
tolke hjemlen. Det kan være uhensigtsmæssigt at regulere afstanden til
Mulighed for at betinge byggetilladelser
grunde kan være placeret midt
vejskel, da det matrikulære skel mellem to
KL hæfter
fællesvej.
at bestemmelsen er formuleret som en mulighed og ikke et
i en privat
sig ved,
Det ønsker vi at gøre Social-, Bolig- og Ældremini-
krav. Hvis lovforslaget træder i kraft, kan kommunerne forudsætte i en bygge-
steriet og Social- og Boligstyrelsen opmærksomme på forud for en æn-
tilladelse, at der er indgået aftale mellem almene boligorganisationer og pri-
dring af bekendtgørelsen om bygningsreglementet.
vate grundejere om køb af et grundareal for at realisere almene boliger. Det
fremgår ikke klart af bemærkningerne, hvilken slags aftale, der menes. Det kan
antages, at der sigtes til almenboliglovens regler om godkendelser af almene
Undtagelse for offentliggørelse af tekniske specifikationer
boligorganisationers grundkøb og -salg. Hvis det er tilfældet, bør det fremgå
KL ønsker at understøtte bygningsmyndighedernes praksis ved at lade
tydeligt af lovbemærkningerne.
tekniske specifikationer være offentligt tilgængelige. I lovforslagets be-
mærkninger
også, at det fremgår af lovbemærkningerne og
når
vejledningen til lo-
KL ønsker
fremgår det, at bemyndigelsen vil blive anvendt,
af
der efter
en konkret vurdering gør sig tungtvejende
byggetilladelsen. Det kan
at
ven, hvordan betingelsen kan fremgå af
hensyn gældende. Herunder
forstås som
tekniske specifikationer retter sig mod en snæver kreds af professionelle
både betingelse for ibrugtagning og betingelse for at opstarte byggearbejdet.
brugere.
Det bør fremgå i bemærkninger lov vejledning til loven i de krav, der er til do-
kumentation, for at betingelsen er opfyldt. Derudover bør vejledningen inde-
holde scenarier for håndtering af de problematikker, der kan opstå i betingede
byggetilladelser om for eksempel matrikelskel, brandforhold, adgangsforhold,
cykelparkering, etc. KL bistår gerne i udarbejdelsen af vejledningen.
Det fremgår af høringsmaterialet, at kommunalbestyrelsen bør indarbejde gen-
nemsigtige vilkår og paradigmer for ordningens administration, herunder
f.eks. forretningsgange og projekteringer, som offentligheden kan orientere
sig i, hvis kommunerne ønsker at gøre brug af den foreslåede mulighed for re-
Dato: 29. juni 2023
Sags ID: SAG-2023-03089
Dok. ID: 3352071
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3652
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760197_0007.png
KL ønsker at understøtte en transparant myndighedsproces , hvor tekni-
ske specifikationer er tilgængelige for både professionelle og helt almin-
delige borgere. Vi har set et stigende behov for, at kommunerne formidler
bygningsreglementets kompleksitet til husejere. De repræsenteres ikke
ved en snæver kreds af professionelle brugere. KL ønsker at understøtte
en demokratisk adgang til reglerne om byggeri i Danmark. Det indebæ-
rer, at kommunerne og borgerne har fri adgang til normer, koder og stan-
darder indenfor bygningslovgivningen.
Dato: 29. juni 2023
Sags ID: SAG-2023-03089
Dok. ID: 3352071
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3652
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Lærke Cecilie Bjerre, Specialkonsulent, Center for Klima og Erhverv
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760197_0008.png
Bygge-, Parkerings- og Miljømyndighed
Teknik- og Miljøforvaltningen
Københavns Kommunes høringssvar om forslag til æn-
dring af byggeloven (tilpasset genfremsættelse).
Københavns Kommune takker for muligheden for at afgive høringssvar i
forbindelse med forslag om ændring af byggeloven.
Manglende hjemmel til at betinge byggetilladelser
Københavns Kommune bemærker, at hjemmelen til at stille krav om be-
tingede byggetilladelser for at fremme almene boliger (som også ind-
gik i aftalen om Fonden for blandede byer af 26. november 2021) er ta-
get ud af det lovforslag om ændring af byggeloven, som nu er i høring.
Københavns Kommune stiller hyppigt krav om almene boliger i lokal-
planer, men det opleves fortsat, at opførelsen af de almene boliger, der
er fastlagt i lokalplanerne, bliver udskudt og i nogle tilfælde ikke realise-
res fuldt ud. Det skyldes primært, at grundejer/bygherrer sælger de
grunde, der er reserveret til almene boliger, fra senere. Fx viser monito-
reringen, at det stadig kun er ca. halvdelen af den rummelighed, der er
skabt til almene boliger i lokalplaner siden 2016, der er udnyttet til kon-
krete almene boligprojekter (der enten er på vej eller ibrugtaget).
Københavns Kommune har inden for lovgivningens rammer taget for-
skellige redskaber i brug for at understøtte eksekveringen af de almene
boliger, men der er fortsat behov for nye redskaber i lovgivningen, som
kan sikre realiseringen af de almene boliger, for at understøtte målsæt-
ningen om en blandet sammensætning af boliger, jf. lovforslaget om
blandet boligsammensætning fra 2014 (L89).
29-06-2023
Sagsnummer I F2
2023 - 9810
Dokumentnummer i F2
91572
Sagsnummer eDoc
2023-0262176
Bygge-, Parkerings- og Miljømyndig-
Københavns Kommune har tidligere (jf. brev fremsendt til daværende
Transport- og Boligministerium den 2. november 2020) foreslået flere
modeller til fremme af almene boliger. Det blev bl.a. foreslået at skabe
muligheden for, at der i lokalplaner kan stilles krav om gennemførelse af
et byggeprojekt i en bestemt rækkefølge, så der sikres en samtidighed i
hed
Njalsgade 13
2300 København S
EAN-nummer
5798009809452
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2/4
udviklingen af private og almene boligprojekter. Dette vil kræve en æn-
dring af planloven.
Københavns Kommune foreslår ved nærværende høring, at der i byg-
geloven tilvejebringes en mulighed for, at kommunerne kan udstede
betingede byggetilladelser i tilfælde, hvor lokalplanen stiller krav om al-
mene boliger. Byggetilladelse til et givet privatejet byggeri kan fx betin-
ges af, at der allerede er givet byggetilladelse til alle eller dele af de al-
mene boliger, som der er stillet krav om i lokalplanen. Alternativt at
kommunen på baggrund af en konkret vurdering kan betinge byggetil-
ladelsen af en række forhold, der ikke nødvendigvis omfatter samtidig
igangsætning af private og almene boliger for eksempel:
En tidsplan for byggetakt for det samlede lokalplanområde,
hvori de almene boliger indgår (finder anvendelse i tilfælde
med én samlet grundejer).
Indgåelse af aftale mellem grundejer og almen bygherre om re-
alisering af alment byggeri, enten solitært beliggende eller som
integreret del af en samlet bebyggelse ved anvendelse af den
delegerede bygherremodel.
Københavns Kommune foreslår, at byggelovens formål udvides, så lo-
vens formål rummer hensynet til realisering af almene boliger i områ-
der, hvor der i en lokalplan er fastsat krav om almene boliger. Betingede
byggetilladelser vil således alene finde anvendelse for nybyggeri og i
forbindelse med realisering af en lokalplans bestemmelser om udlæg-
ning af almene boliger.
Københavns Kommune bemærker desuden, at sikring af en lokalplan-
lagt anvendelse umiddelbart ligger langt fra byggelovens nuværende
formål, og det vil efter Københavns Kommunes opfattelse være nærlig-
gende alternativt at indføre bestemmelser om dette i planloven. Dette
kunne gøres med bestemmelser om rækkefølgeplanlægning, som be-
skrevet tidligere og nævnt ovenfor.
Ordlyden i det af den tidligere regering fremsatte forslag vedr. mulig-
gørelse af betingede byggetilladelser
En kommunalbestyrelses tilladelse i henhold til denne lovs § 16, stk. 1,
kan forudsætte, at der er indgået en aftale mellem en eller flere almene
boligorganisationer og en eller flere private grundejere om køb af et
grundareal godkendt af kommunalbestyrelsen med det formål at sikre
realisering af almene boliger i henhold til § 15, stk. 2, nr. 9, i lov om plan-
lægning.
Stk. 2. Stk. 1 finder anvendelse for opførelse af ny bebyggelse og tilbyg-
ning til bebyggelse til realisering af en lokalplans bestemmelser om ud-
lægning af almene boliger i henhold til § 15, stk. 2, nr. 9, i lov om plan-
lægning, og gælder uagtet lokalplanens vedtagelsestidspunkt.
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760197_0010.png
3/4
Stk. 3. Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse, såfremt der allerede er givet
mindst én byggetilladelse til et boligbyggeri inden for det pågældende
lokalplanlagte område.
Udvidelse af bemyndigelsesbestemmelse om fastsættelse af regler
om mindsteafstand for bebyggelse mod vej
Københavns Kommune er positiv overfor forslaget om en udvidet be-
myndigelsesbestemmelse til fastsættelse af krav om mindsteafstand for
bebyggelse mod vej i byggelovens § 8, stk. 1, nr. 4.
Københavns Kommune ser desuden positivt på, at bestemmelsens for-
mulering er ændret fra vejskel, som det fremgik af høringen inden for-
slaget om ændringen af byggeloven blev fremsat sidste år, til vej.
Denne formulering understøtter de to byggelovsmæssigt gennem
mange år definerede begreber: ”Vejlinje”,
som er den udmatrikulerede
vejs afgræsning, og ”udlagt linje”, som er den i matriklen udlagte vej.
Københavns Kommune bemærker, at det fremgår af bemærkningerne
til det fremsatte lovforslag, at når lovforslaget er vedtaget, vil det være
muligt at fastsætte et rent afstandskrav for bebyggelse mod vej med en
ændring af bygningsreglementet.
Københavns Kommune bemærker desuden, at det fremgår af bemærk-
ningerne til lovforslaget, at bestemmelsen forventes at blive udmøntet
således, at der kan udstedes regler, der er sammenlignelige med de
regler om afstand til vej, der var gældende i bygningsreglementet frem
til 1. januar 2021.
Det fremgår ikke af bemærkningerne, hvordan bemyndigelsen til at
fastsætte et rent afstandskrav til vej vil påvirke, de gældende bestem-
melser i bygningsreglementet, der regulerer afstand mod vej.
Undtagelse af offentliggørelse af tekniske specifikationer
For så vidt angår den foreslåede § 6E, om at tekniske specifikationer ikke
indføres i Lovtidende, men kundgøres på anden vis har Københavns
Kommune følgende kommentarer:
Det er vores vurdering som bygningsmyndighed, og i kraft af vores
daglig dialog med både borgere og byggebranchens aktører, at de tek-
niske specifikationer, som på nuværende tidspunkt allerede er udlagt til
3. part / rettighedshaver, for en stor dels vedkommende ikke er af en så-
dan ”stor teknisk kompleksitet” eller ”rettet mod en snæver kreds
af pro-
fessionelle brugere”, at det kan begrunde, at de ikke skal være offentligt
tilgængelige.
Københavns Kommune kan med tilføjelsen af § 6E være bekymret for at
yderligere krav, som på nuværende tidspunkt er umiddelbart
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760197_0011.png
4/4
tilgængeligt, fx i bygningsreglementet, overføres til ekstern privat ret-
tighedshaver.
Ved at flytte offentliggørelsen af de tekniske specifikationer risikerer
borgerne og byggebranchens aktører at skulle rekvirere informationen
mod betaling hos en privat rettighedshaver. De tekniske specifikationer
vil således ikke længere være frit tilgængelig for offentligheden og vil
skulle rekvireres forskellige steder, hvilket kan gøre det vanskeligt at
sikre, at det er de korrekte specifikationer, der benyttes.
Særligt i anmeldelses -og lovliggørelsessager samt i vejledningen af
borgere har det stor betydning at kunne henvise til dokumentation, som
er en direkte del af lovgivningen.
Der bør som minimum skelnes mellem overordnede kravsspecifikatio-
ner, som mindste ydeevne og funktionskrav, og så deciderede tekniske
detailbeskrivelser fx af installationer. Hvor førstnævnte bør fremgå af fx
bygningsreglementet. Hermed menes fx forskellen på mindstekrav om
luftskifte og så selve ventilationsanlæggets detailkrav til underkompo-
nenter. Ligeledes bør der for borgere og kommuner være fri adgang til
normer, som anviser hvorledes en drifts- og vedligeholdelsesmanual
udarbejdes, så myndighed såvel som borger kan efterprøve dokumen-
tet ved tvivlsspørgsmål.
Der gøres i den forbindelse opmærksom på, at kommunerne modtager
mange anmeldelses- eller klagesager på de tekniske forhold, særligt
ventilation og lydforhold, hvor det kan være hensigtsmæssigt at kunne
henvise til et konkret krav.
Københavns Kommune mener, at det er vigtigt, at det nøje afvejes,
hvilke tekniske specifikationer, som skal være offentligt tilgængelige. De
tekniske specifikationer, som allerede nu er udlagt til rettighedshaver,
bør gennemgås for at sikre, at fx mindstekrav til fx lyddæmpning mel-
lem enheder er offentligt tilgængeligt, lige som brandmodstandsevne
er det.
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760197_0012.png
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
[email protected]
Kære Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Høring af forslag til ændring af byggeloven j.nr.: 2023-1361 (SM Id nr.:
715577)
Sikkerhedsstyrelsen har tidligere været i dialog med Social-, Bolig- og Ældremi-
nisteriet (tidl. Indenrigs- og Boligministeriet) om nødvendige præciseringer af
30-06-2023
Sagsnr. EMN-20-01-
000039
Lene Tellund Reis
Esbjerg Brygge 30
6700 Esbjerg
Tlf.: +45 33 73 20 00
[email protected]
www.sik.dk
CVR-nr. 27 40 31 23
Sikkerhedsstyrelsen
er certificeret efter
DS/EN ISO 9001:2015
byggelovens bestemmelser. Det gælder særligt i forhold til rækkevidden af be-
myndigelsen i § 30, stk. 2, og præciseringen af steder, hvor myndigheden kan
opnå adgang, i § 31 b, stk. 1. På den baggrund kan Sikkerhedsstyrelsen som
markedsovervågningsmyndighed fortsat støtte de foreslåede ændringer af byg-
gelovens bestemmelser, som vedrører markedsovervågningen af byggevarer.
Endvidere fremgår det af lovforslags side 10, 2. afsnit, at byggevarer skal led-
sages af en overensstemmelseserklæring, hvilket ikke er korrekt. Byggevarer,
som hører under en harmoniseret standard, og hvor der følgelig vil være krav til
CE-mærkning, skal ledsages af en ydeevnedeklaration (elektronisk eller i papir-
form.
Sikkerhedsstyrelsen har ikke yderligere bemærkninger.
Venlig hilsen
Lene Tellund Reis
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760197_0013.png
Social, Bolig- og Ældreministeriet
Sendt via mail til
[email protected]
[email protected]
12. juni 2023
Vedr. forslag til ændring af byggeloven
SMVdanmark takker for muligheden for at afgive bemærkninger til det fremsatte forslag om
ændring af byggeloven.
Af forslaget fremgår, at social- og boligministeren skal tillægges beføjelse til at undtage, at nær-
mere angivne tekniske specifikationer efter en konkret vurdering ikke skal offentliggøres i Lov-
tidende, men i stedet skal offentliggøres på anden vis samt at ministeren ligeledes kan undtage,
at tekniske specifikationer ikke udfærdiges på dansk.
Dansk praksis tilsiger, at love og regler skal offentliggøres i Lovtidende, således at borgere og
virksomheder har mulighed for at gøre sig bekendte med, hvilke regler der er gældende. Lige-
ledes er det normal praksis, at dette skal ske på dansk og uden omkostninger, således at der
ikke er sproglige eller økonomiske hindringer for overholdelse af loven.
SMVdanmark kan støtte forslag, hvis det i hjemlen tilsikres, at det kun er i absolutte undtagel-
sestilfælde hjemlen kan udnyttes, hvor målgruppen for reglerne er meget begrænset bestå-
ende af professionelle, der må forventes at have de sproglige forudsætninger for at forstå reg-
lerne uden oversættelse til dansk. Myndighederne skal samtidig være forpligtede til at sikre en
tydelig henvisning til, hvor regelsættet kan findes samt sikre at dokumenterne kan tilgås uden
omkostninger for borgere og virksomheder.
Med venlig hilsen
Jeppe Rosenmejer
Chefjurist