Boligudvalget 2023-24
L 49 Bilag 1
Offentligt
2760196_0001.png
Sagsnr.
2023 - 1361
Doknr.
726853
Dato
15-08-2023
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af
byggeloven (Undtagelse fra kundgørelse af tekniske
specifikationer i Lovtidende m.v.)
I.
Indledning
Social-, Bolig- og Ældreministeriet sendte den 1. juni 2023 udkast til forslag til
lov om ændring af byggeloven (Undtagelse fra kundgørelse af tekniske
specifikationer i Lovtidende m.v.) i offentlig høring. Udkastet har været sendt i
høring hos de organisationer anført i den offentliggjorte høringsliste.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har modtaget høringssvar med
bemærkninger fra: BL - Danmarks Almene Boliger, Danske Beredskaber, DI
Byggeri, Hovedstadens Beredskab, Kommunernes Landsforening,
Københavns Kommune, Sikkerhedsstyrelsen og SMVdanmark.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har modtaget høringssvar uden
bemærkninger fra: Byggeskadefonden, Danske Arbejdsgivere, Danske
Bygningskonsulenter, Danske Kloakmestre, DBI - Dansk Brand- og
sikringsteknisk Institut, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører (FRI), Københavns Erhvervsakademi (KEA) og
SikkerhedsBranchen.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører lovforslaget, indgår som udgangspunkt ikke i høringsnotatet.
I punkt II. nedenfor gennemgås de væsentligste emner fra høringssvarene.
Høringssvarene er alene gennemgået i hovedtræk, hvorfor ikke alle forhold i
høringssvarene er kommenteret. Social-, Bolig- og Ældreministeriet kan for en
fuldstændig gennemgang af samtlige indsendte synspunkter henvise til
høringssvarene, som offentliggøres på
Høringsportalen.
Social-, Bolig- og Ældreministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført i
kursiv.
II.
Bemærkninger til lovforslaget
Gennemgangen af de modtagne høringssvar nedenfor er opdelt efter temaer.
Undtagelse fra kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende
DI Byggeri støtter op om, at tekniske specifikationer ikke nødvendigvis skal
kundgøres i Lovtidende.
Kommunernes Landsforening ønsker, en demokratisk adgang til reglerne for
byggeri i Danmark, herunder at kommunerne og borgerne har fri adgang til
normer, koder og standarder inden for byggelovgivningen.
Københavns Kommune er bekymrede for, at den foreslåede ændring vil
medføre, at yderligere krav i bygningsreglementet, overføres til ekstern privat
rettighedshaver. Københavns Kommune mener således, at det er væsentligt,
at det nøje afvejes, hvilke tekniske specifikationer der skal være offentligt
1
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760196_0002.png
tilgængelige, herunder også med hensyn til de specifikationer der allerede nu
er udlagt til rettighedshaver.
SMVdanmark støtter forslaget, om end det skal tilsikres, at der er tale om
undtagelsestilfælde, hvor hjemlen udnyttes, og hvor myndighederne sikrer en
tydelig henvisning til, hvor regelsættet kan findes og tilgås uden omkostninger
for borgere og virksomheder.
Kommentar:
Social-, Bolig- og Ældreministeriet bemærker indledningsvist, at de tekniske
specifikationer, som ikke kundgøres i Lovtidende, kan tilgås f.eks. hos den
relevante myndighed, på biblioteker landet over og rekvireres mod betaling hos
rettighedshaver. Dette fremgår af bemærkningerne til lovforslaget.
Det fremgår endvidere af lovbemærkningerne, at bemyndigelsen til at undtage
tekniske specifikationer alene vil blive anvendt, når der efter en konkret
vurdering gør sig tungtvejende hensyn gældende.
De tekniske specifikationer, som med forslaget vil kunne undtages fra
kundgørelseskravet, indeholder teknisk detaljerede anvisninger og
dokumentationsmetoder samt beskrivelser af teknisk kontrol og testmetoder.
Inden for andre ressortområder, der i lighed med byggelovgivningen, har regler
med stor teknisk kompleksitet, er der eksempler på, at der er fastsat alternative
kundgørelsesmåder, for så vidt angår tekniske specifikationer.
Endelig bemærkes, at forslaget er kodificering af gældende praksis, og derfor
ikke vil betyde en ændring i praksis.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
Mindsteafstand for bebyggelse mod vej
Danske Beredskaber bemærker, at der ved udmøntningen af krav i
bygningsreglementet, skal sikres, at det nuværende brandsikkerhedsniveau
bevares samt, at der tages højde for samspillet mellem byggelovgivningen og
beredskabslovgivningen. Hovedstadens Beredskab har tilsluttet sig de
fremsendte bemærkninger fra Danske Beredskaber.
Kommunernes Landsforening bemærker, at det kan være uhensigtsmæssigt at
regulere afstanden til vejskel, da det matrikulære skel mellem to grunde kan
være placeret midt i en privat fællesvej, hvilket Kommunernes Landsforening
ønsker at gøre Social-, Bolig- og Ældreministeriet opmærksomme på forud for
en ændring af bygningsreglementet.
Københavns Kommune ser positivt på ændringen, herunder den efterfølgende
udmøntning i bygningsreglementet. Dog bemærkes det, at det ikke fremgår af
lovforslaget, hvordan bemyndigelsen vil påvirke de nugældende bestemmelser
i bygningsreglementet, der regulerer afstand mod vej.
Kommentar:
Social-, Bolig- og Ældreministeriet noterer sig bemærkningerne, og gør
opmærksom på, at der i forbindelse med den kommende udmøntning i
bygningsreglementet vil blive gennemført en offentlig høring.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
Præcisering af bestemmelser om markedsovervågning
DI Byggeri støtter op om, at der foretages en præcisering for at imødekomme
implementeringen af markedsovervågningsforordningen i dansk ret.
2
L 49 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2760196_0003.png
Sikkerhedsstyrelsen støtter de forslåede ændringer, men bemærker, at
byggevarer omfattet af en harmoniseret standard skal ledsages af en
”ydeevnedeklaration” og ikke en ”overensstemmelseserklæring”, som det
fremgår af lovforslaget.
Kommentar:
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har tilpasses lovforslaget på baggrund af
bemærkningen fra Sikkerhedsstyrelsen.
3