Indenrigsudvalget 2023-24
L 48
Offentligt
2781900_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 16-11-2023
Enhed: Demokratikontoret
Valgenheden
Sagsbeh: esh
Sagsnr.: 2023 - 444
Dok. nr.: 50332
Folketingets Indenrigsudvalg har den 14. november 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 4 til L 48 til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Spørgsmål nr. 4:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der ved hjælp af objektive
kriterier begrænser brugen af mobile valgsteder i form af valgbusser i udsatte
boligområder? F.eks. kan reglerne afgrænses, så kommunerne ikke kan gøre brug af
mobile valgsteder alene pba. lav valgdeltagelse i et område, hvis dette kan medføre
en demokratisk skævvridning.”
Svar:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har på baggrund af spørgsmålet udformet et
ændringsforslag, der forbyder brugen af valgbusser i parallelsamfund. Det bemærkes,
at ”parallelsamfund” har erstattet betegnelsen ”ghettoområde” i almenboligloven,
der indeholder definitionen heraf. I ændringsforslaget anvendes derfor betegnelsen
”parallelsamfund”.
Ministeriet har ikke i ændringsforslaget medtaget den foreslåede afgrænsning,
hvorefter kommunerne ikke kan gøre brug af valgbusser i et område alene på
baggrund af lav valgdeltagelse, hvis dette kan medføre en demokratisk skævvridning.
Baggrunden herfor er, at en sådan vurdering vil forudsætte, at kommunen både har
viden om, hvad vælgerne stemmer i de enkelte boligområder, og viden om det
forestående valgresultat. Der vil være risiko for, at en sådan vurdering foretages
forskelligt i de enkelte kommuner. Afgrænsningen er således ikke objektiv og er i
øvrigt vanskelig at administrere.
Ændringsforslaget vedrører alene valgbusser, der anvendes de steder, hvor enhver
vælger kan brevstemme, men ikke på plejehjem, særlige boformer m.v.
Det bemærkes, at regeringen støtter lovforslaget i dets nuværende form og ikke
støtter et eventuelt ændringsforslag med nedenstående indhold.
L 48 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der ved hjælp af objektive kriterier begrænser brugen af mobile valgsteder i form af valgbusser i udsatte boligområder
Ændringsforslag
til
lov om ændring af lov om valg til Folketinget og forskellige andre love og om
ophævelse af lov om midlertidig videreførelse af rettigheder efter lov om
kommunale og regionale valg og lov om valg af danske medlemmer til Europa-
Parlamentet i forbindelse med Det Forenede Kongeriges udtræden af Den
Europæiske Union.
(Modernisering af rammerne for valg og lokaldemokrati m.v.) (L 48)
Af (…):
Til § 1
1)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 53
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen må ikke ved brug af valgbusser tage imod
brevstemmer i parallelsamfund. Ved valgbusser forstås mobile enheder, der kan
anvendes som mobile brevstemmesteder, eksempelvis busser, campingvogne,
skurvogne, telte m.v.«
[Forbud mod brug af valgbusser i parallelsamfund]
Til § 3
2)
Efter nr. 32 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 59
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen må ikke ved brug af valgbusser tage imod
brevstemmer i parallelsamfund. Ved valgbusser forstås mobile enheder, der kan
anvendes som mobile brevstemmesteder, eksempelvis busser, campingvogne,
skurvogne, telte m.v.«
[Forbud mod brug af valgbusser i parallelsamfund]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Formålet med bestemmelserne er at forbyde brugen af valgbusser ved
brevstemmeafgivning i parallelsamfund.
Kommunalbestyrelsen må dermed fortsat gøre brug af valgbusser ved
brevstemmeafgivningen, men disse må ikke tage imod brevstemmer i
parallelsamfund.
Valgbusser er i bestemmelserne defineret som mobile enheder, der kan anvendes
som mobile brevstemmesteder, eksempelvis busser, campingvogne, skurvogne, telte
m.v.
Parallelsamfund er aktuelt defineret i § 61 a, stk. 2, jf. stk. 1, i almenboligloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1877 af 27. september 2021, som ændret ved § 1 i lov nr. 2157
af 27. november 2021. Ved et parallelsamfund forstås således aktuelt et boligområde,
hvor andelen af indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande overstiger 50
pct., og hvor mindst to af følgende kriterier er opfyldt:
Side 2
L 48 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der ved hjælp af objektive kriterier begrænser brugen af mobile valgsteder i form af valgbusser i udsatte boligområder
1) Andelen af beboere i alderen 18-64 år, der er uden tilknytning til
arbejdsmarked eller uddannelse, overstiger 40 pct. opgjort som
gennemsnittet over de seneste 2 år.
2) Andelen af beboere dømt for overtrædelse af straffeloven, våbenloven eller
lov om euforiserende stoffer udgør mindst tre gange landsgennemsnittet
opgjort som gennemsnittet over de seneste 2 år.
3) Andelen af beboere i alderen 30-59 år, der alene har en
grundskoleuddannelse, overstiger 60 pct.
4) Den gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64 år i
området eksklusive uddannelsessøgende udgør mindre end 55 pct. af den
gennemsnitlige bruttoindkomst for samme gruppe i regionen.
Social- og boligministeren offentliggør den 1. december hvert år, hvilke boligområder
der opfylder de ovennævnte betingelser.
Forbuddet mod brugen af valgbusser ved brevstemmeafgivning i parallelsamfund vil
gælde ved folketingsvalg, Europa-Parlamentsvalg, jf. henvisningen til
folketingsvalglovens kapitel 8 i Europa-Parlamentsvalglovens § 26, stk. 1, kommunale
og regionale valg, landsdækkende folkeafstemninger, jf. henvisningen til
folketingsvalglovens kapitel 8 i folketingsvalglovens § 100, stk. 1, og bindende
kommunale folkeafstemninger, jf. den kommunale og regionale valglovs § 105 h,
jf. § 59.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 3