Tak. Endnu en gang tak til ordførerne. Det er dejligt at konstatere, at vi nu har førstebehandlet endnu et lovforslag fra regeringen, som samtlige af Folketingets partier kan bakke op om. Det vil vi gerne kvittere for, om end jeg også bemærkede, at der var nogle ordførere, som påpegede, at de syntes, det var en uskik, at der var to forskellige emner i et lovforslag, og det mener jeg jo godt man principielt altid kan diskutere hensigtsmæssigheden af. Omvendt synes jeg også, at Folketinget bør have en interesse i, at lovforslagene har en sådan tyngde i sig selv, at vi også kan forsvare og forklare, at alting ikke bliver delt op. Men hvis man gerne vil have endnu flere lovforslag fra regeringen, er det selvfølgelig et nyt synspunkt. Men jeg synes også, at der i forhold til de ting, der kan slås sammen, og som jeg ikke er i tvivl om at ordførerne også godt kan finde ud af at skille ad fra hinanden, kan være et behov for at samle en række elementer.
Formålet med lovforslaget her er jo at permanentgøre en række midlertidige beredskabsinitiativer, der er etableret som følge af krisesituationer, og som det vurderes hensigtsmæssige at opretholde også uden for en krisesituation. Under covid-19 har Lægemiddelstyrelsen haft gode erfaringer med et it-værktøj, som har givet styrelsen indblik i lagerbeholdningen af kritiske lægemidler. Indblikket har givet styrelsen mulighed for at kunne vurdere, om der er risiko for medicinmangel, og det er også blevet brugt til at undgå mangel på kritiske lægemidler samt at håndtere konsekvenserne af opstået mangel. Indblikket har hjemmel i det statslige lægemiddelberedskab, som er midlertidigt aktiveret.
Vi oplever imidlertid stadig forsyningsvanskeligheder med lægemidler, hvilket set med regeringens øjne øger behovet for en mere permanent løsning, som giver et bedre overblik over forsyningssituationen. Der er jo i øjeblikket generelt stigende udfordringer med forsyningen af lægemidler i store dele af verden, og regeringen er fuldt ud opmærksom på at sikre, at der er tilstrækkelig med medicin i Danmark. Med lovforslaget foreslås det derfor også, at Lægemiddelstyrelsen får permanent indblik i lagerbeholdningen af kritiske lægemidler hos bl.a. apoteker og lægemiddelgrossister. Formålet med forslaget er at skabe en permanent transparens i lagerbeholdninger på det danske marked med henblik på at kunne understøtte forsyningssikkerheden af kritiske lægemidler.
Herudover foreslås det med lovforslaget, at Lægemiddelstyrelsen får mulighed for at tillade brug af lægemidler, som ikke har en markedsføringstilladelse, eller som ikke markedsføres i Danmark, uden at det kræver en ansøgning fra en sundhedsperson. Med lovforslaget permanentgøres Lægemiddelstyrelsens nuværende mulighed for at udstede sådanne tilladelser, som i dag også har hjemmel i det statslige lægemiddelberedskab. Formålet er at give et mere administrativt smidigt redskab til brug for ikke markedsførte lægemidler i situationer, hvor et lægemiddel efter sundhedsmyndighedernes retningslinjer skal bruges til behandling, men hvor lægemidlet ikke markedsføres i Danmark, eller ved konstatering af forsyningsvanskeligheder af specifikke lægemidler.
Så indeholder lovforslaget også en mulighed for at etablere en permanent adgang til, at den til enhver tid siddende indenrigs- og sundhedsminister kan beslutte, at Danmark kan tilbyde transport af patienter til og fra behandling i Danmark fra lande, der befinder sig i en humanitær krisesituation. Den konservative ordfører, hr. Per Larsen, nævnte i sin tale, at han var en smule overrasket over, at der ikke allerede var den her hjemmel. Det er der, men det er jo forstået på den måde, at det er midlertidigt i form af et aktstykke, hvor der er en midlertidig materiel og bevillingsmæssig hjemmel til at kunne tilbyde transportløsninger ud og hjem til patienter, der har brug for sygehusbehandling som følge af krigen i Ukraine. Den midlertidige hjemmel udløber her ved årets udgang, og det er derfor, vi fra regeringens side mener, at der er behov for at få tilvejebragt en mere permanent materiel hjemmel til fortsat at kunne løse opgaver med transport af patienter fra Ukraine og også fra andre lande, hvor der måtte opstå en humanitær krisesituation.
Konkret vil finansieringen af tilbuddene om transport skulle findes i forbindelse med hver ny krise, og dermed er forslaget jo heller ikke i sig selv økonomisk forpligtende. Det burde dermed også berolige ordføreren fra Dansk Folkeparti, der dog ikke er her i salen nu, men som var bekymret for, om det her nu bare var en glidebane, så man kunne gøre alle mulige ting. Nej, det vil kræve en konkret finansiering i hvert enkelt tilfælde, eksempelvis ved et aktstykke til finansloven.
Så får vi med lovforslaget endelig også vedtaget et par lovtekniske ændringer i lægemiddelloven, som jeg for en god ordens skyld også skal nævne, med henblik på at kunne sikre den fornødne tilpasning af national ret som følge af den nye veterinærforordning, som trådte i kraft i januar 2022. Jeg håber selvfølgelig, at lovforslaget får en god udvalgsbehandling, men jeg vil endnu en gang kvittere og sige tak til Folketingets partier for opbakningen til lovforslaget.