Sundhedsudvalget 2023-24
L 45 Bilag 7
Offentligt
2792760_0001.png
Til lovforslag nr.
L 45
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 28. november 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om videnskabsetisk behandling af
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsloven
(Smidigere rammer for sundhedsforskning og mere information og selvbestemmelse til patienter og forsøgspersoner m.v.)
[af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 4 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin stilling
til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2.
behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de
stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget ønsker de bedste
rammer for klinisk forskning, så der kan skabes ny viden og
udvikles nye behandlinger til gavn for patienterne. Derfor
bakker Radikale Venstre helhjertet op om lovforslaget, der
giver smidigere rammer og opdaterer lovgivningen, så den
matcher de forsknings- og analysemuligheder, der findes i
dag, men som ikke var afspejlet i den tidligere lovtekst. Det
handler bl.a. om muligheden for bioinformatiske studier af
store datasæt, anvendelsen af realtidsdata og prospektive
studier. Samtidig er det afgørende, at studier altid sker med
deltagernes samtykke, og derfor er det for Radikale Venstre
vigtigt, at man altid kan fravælge at deltage. I forlængelse
heraf ønsker Radikale Venstre at se på, hvordan information
om et studie kan gives til deltagerne på en måde, så formål,
fordele og risici altid er klart kommunikeret, således at der
er tale om et reelt informeret samtykke.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
indenrigs- og sundhedsministeren,
tiltrådt af et
flertal
i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB):
Til § 1
1)
I
nr. 2
ændres i
den indledende tekst
»Efter § 3« til:
»Efter § 5«, og den foreslåede nye paragraf betegnes § 5 a.
[Lovteknisk ændring]
2)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 15, stk. 8,
ændres »§ 3 a,
stk. 1« til: »§ 5 a, stk. 1,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 3
3)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
4)
Stk. 2
udgår.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
[Lovteknisk ændring]
AX029347
L 45 - 2023-24 - Bilag 7: Betænkning afgivet 28/11-23
2792760_0002.png
2
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det bl.a. at indsætte
en ny § 3 a, hvorefter den kompetente videnskabsetiske ko-
mité kan tillade, at der i kliniske lavrisikostudier med sam-
menligning af ibrugtagne standardbehandlinger ikke indhen-
tes informeret samtykke efter kravene i komitélovens §§
3-5.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er blevet opmærksom
på, at der af lovtekniske grunde er behov for at ændre den
foreslåede ændring af lov om videnskabsetisk behandling af
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter og sundhedsda-
tavidenskabelige forskningsprojekter (komitéloven) i lovfor-
slagets § 1, nr. 2.
Det er hensigten med den foreslåede ændring af lovfor-
slagets § 1, nr. 2, at sikre, at de tilsigtede ændringer af
komitéloven ikke medfører utilsigtede konsekvenser som
følge af den foreslåede bestemmelses placering efter § 3 i
komitélovens kapitel 3.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 2,
er tiltænkt som en undtagelse til samtykkekravene i komité-
lovens §§ 3-5. På denne baggrund vurderer Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, at det vil være hensigtsmæssigt, at den
nye bestemmelse i stedet placeres efter den gældende § 5
som en ny § 5 a.
Med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås det, at indenrigs-
og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at sundheds-
videnskabelige forskningsprojekter efter § 3 a, stk. 1, skal
anmeldes til De Videnskabsetiske Medicinske Komitéer.
Som en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 foreslås det
med ændringsforslag nr. 2, at henvisningen til § 3 a i den
foreslåede § 15, stk. 8, i lovforslagets § 1, nr. 4, ændres til §
5 a.
Ændringerne har alene lovteknisk karakter, og ændrings-
forslagene har således ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 3 og 4
Med lovforslagets § 3, stk. 2, foreslås det, at indenrigs-
og sundhedsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræ-
delsen af § 1, nr. 1.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er blevet opmærksom
på en lovteknisk fejl i det foreslåede § 3, stk. 2. Det er ikke
hensigten, at indenrigs- og sundhedsministeren vil skulle
fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelsen af lovforslagets § 1,
nr. 1. Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 4, at det
foreslåede § 3, stk. 2, udgår. Det betyder, at det foreslåede §
1, nr. 1, vil skulle træde i kraft efter det foreslåede § 3, stk.
1. Som en konsekvens heraf foreslås det, at henvisningen til
§ 3, stk. 2, udgår. Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2023 og var til
1. behandling den 26. oktober 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og indenrigs- og sundhedsministeren sendte
den 2. juni 2023 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm.
del – bilag 248 (folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den
5. oktober 2023 sendte indenrigs- og sundhedsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål
til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S) Tanja Larsson (S)
Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S)
nfmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S)
Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Andersen (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Rasmus Lund-Nielsen (M)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA)
Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Mette Thiesen (DF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Runa Friis Hansen (EL)
Stinus Lindgreen (RV) Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 45 - 2023-24 - Bilag 7: Betænkning afgivet 28/11-23
2792760_0003.png
3
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3