Mange tak til formanden. Så er vi i gang i denne folketingssamling, også på sundhedsområdet. Der er annonceret rigtig mange ting på sundhedsområdet, og det forstår man jo godt, når man ser på væsentligheden af det område.
Vi skal først behandle lovforslag L 44, som handler om at give forældre digital adgang til helbredsoplysninger om deres børn under 15 år. Det er en udmøntning af den meget brede politiske aftale, som lå i forbindelse med sundhedsaftalen fra maj 2022. Der er ikke nogen tvivl om, at det vil gøre det både nemmere og bedre for både børn og forældre, når man fremover bare kan klikke nogle få gange for at få adgang til sundhedsoplysningerne frem for at skulle anmode om aktindsigt. Det hilser vi naturligvis meget velkommen fra socialdemokratisk side. Jeg noterer mig også, at der i høringssvarene er bred opbakning til at give forældrene adgang.
Den anden side af sagen er jo, at det også i den grad kan være med til at aflaste medarbejderne, og der er vitterlig her tale om en betydelig afbureaukratisering, når man fremover skal behandle færre anmodninger om aktindsigt. Det vil frigøre medarbejdere i sundhedsvæsenet, og alle vi, der arbejder med sundhedsvæsenet, ved, at vi nok ikke kan gøre ret meget bedre for sundhedsvæsenet i øjeblikket end lige nøjagtig at satse på at forenkle ting.
Vi skal også sikre os i det her lovforslag, at når det drejer sig om børns helbredsoplysninger, skal vi hele tiden have øje for barnets tarv, og i langt de fleste tilfælde vil det jo være i barnets tarv, at forældrene får adgang til sundhedsoplysninger. Men vi har desværre også eksempler, hvor det ikke vil være i barnets tarv. Derfor er det meget vigtigt, at vi får sat nogle meget klare rammer for, hvornår forældrene ikke skal have adgang. Lovforslaget her lægger op til, at det skal være muligt med både en automatisk og en manuel frasortering af oplysninger. Som en række af organisationerne i høringssvarene har gjort opmærksom på, er det virkelig vigtigt, hvordan reglerne for frasortering konkret bliver udformet, og derfor er jeg rigtig glad for, at der lægges op til, at der også er flere organisationer, der bliver inddraget i det videre arbejde omkring frasortering, og hvordan det skal beskrives i bekendtgørelsen.
Det andet element i lovforslaget her handler om indhentning og videregivelse af sundhedsoplysninger, og her er formålet simpelt hen, at vi får tilpasset lovgivningen, så vi skaber tydelig hjemmel for det sundhedspersonale, der kan indhente fortrolige oplysninger i en vis række meget konkrete eksempler og tilfælde. Det handler grundlæggende om at få skabt den her klarhed for rammerne, så de sundhedspersoner, det drejer sig om, kan navigere inden for en rammesætning. Det kan eksempelvis være i forhold til den pligt, sundhedspersoner har, til at videregive fortrolige oplysninger, og det ved vi jo kan være og vil være meget følsomme emner. Derfor er det virkelig afgørende her, at vi får rammesætningen og pligten til at indgive de her oplysninger sat i forhold til hinanden. Jeg tror på, som jeg kan tolke ud af høringssvarene, at man har fundet en virkelig god balance.
Det sidste element i det her lovforslag handler om, at der nu bliver skabt en mulighed for at oprette et nationalt nævn for sundhedsapps; at Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan nedsætte det her nævn. Vi ved jo alle sammen, hvor mange apps der er produceret og i vidt omfang bliver brugt. Se bare på vores egne mobiltelefoner. Det er apps, der kommer fra det offentlige, men det er også et spørgsmål om, at der er private firmaer, der tilbyder det.
Den nye teknologi er jo virkelig god på rigtig, rigtig mange måder. Den har gjort det meget lettere at kommunikere med sundhedspersoner, og vi bliver også løbende gjort meget klogere på vores egen sundhed, og det er jo mange gange ikke dårligt. Men teknologien har selvfølgelig også nogle faldgruber, og derfor er det virkelig vigtigt, at vi får lavet en faglig, klinisk kvalitetsmæssig vurdering af den, så man kan blive gjort opmærksom på, hvilke anbefalinger der ligger til apps, men også hvilke man måske skal lade være med at downloade. Det, der jo er implikationen her, er, at dårlige sundhedsapps kan være med til at skabe unødvendig bekymring hos den enkelte borger, men samtidig kan de virkelig også være med til at understøtte et spild af tid i vores sundhedsvæsen.
Så det drejer sig simpelt hen om at hjælpe borgerne til at navigere bedre og lettere. Derfor er det virkelig godt, synes vi i Socialdemokratiet, at vi får et nævn – at der kan oprettes et nævn, som der står i lovforslaget – et uafhængigt nævn, der kan vurdere forskellige sundhedsapps. Det tror vi på også vil være med til at skabe klarhed.
De tre elementer af lovforslaget er gode, og derfor støtter vi naturligvis op om det fra socialdemokratisk side.