Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 41 Bilag 5
Offentligt
2780856_0001.png
Til lovforslag nr.
L 41
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 14. november 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
(Forlængelse af Afghanistansærloven)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Enhedslisten har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, LA, KF og SIU) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL og RV) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DD, DF og NB) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod det stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (ALT) vil stemme for det
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget mener,
at de personer, som man inviterer til Danmark, skal gavne
samfundet og holde sig fri fra kriminalitet. Det er fuldstæn-
dig afgørende, at de personer, som vi tager til Danmark, har
udsigt til at bidrage i stedet for at være en udgift for det
danske samfund.
Derfor er vi ærgerlige over, at vi under udvalgsbehandlin-
gen ikke har kunnet få svar på, hvorvidt 15-årige og derover
med opholdstilladelse efter Afghanistansærloven har været
dømt for overtrædelse af straffeloven, loven om euforiseren-
de stoffer og/eller våbenloven.
Samtidig har vi kunnet konstatere, at knap halvdelen
(47 procent) af personer med ophold i Danmark efter særlo-
ven modtog selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller over-
gangsydelse uden samtidig at have et lønmodtagerjob. Det
er alt for mange.
Der er ingen tvivl om, at de udlændinge, der i tidens løb
er kommet til vores land, særlig fra Mellemøsten og Nordaf-
rika, har udfordret vores sammenhængskraft i Danmark. Det
er derfor vigtigt for Danmarksdemokraterne, at tidens utal-
lige fejltagelser ikke blot videreføres. Desværre er vi ikke
blevet betrygget i, at dette ikke vil gøre sig gældende med
dette lovforslag. På baggrund af dette stemmer Danmarksde-
mokraterne imod lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget støtter en forlængelse
af Afghanistansærloven, men beklager, at særlovgivning er
nødvendig, eftersom det afspejler en svaghed i vores almin-
delige asylsystem. Personer, der har arbejdet for danske
interesser i Afghanistan, har efter regimeskiftet i 2021 et
åbenlyst beskyttelsesbehov, og det er beklageligt, at vores
udlændingelov ikke er i stand til at imødekomme dette be-
hov.
Ydermere er det beklageligt, at den såkaldte midlertidig-
hed er blevet et mantra i den danske udlændingelov, og at
det afspejler sig i Afghanistansærloven, ved at den tid, en
person opholder sig her i landet efter særloven, ikke tæller
med ved beregning af opholdstid, når og hvis personen en-
gang søger tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse. At
flygtninge kun opholder sig midlertidigt i asyllandet, er en
fiktion, der strider imod det forhold, at krige ikke slutter,
og at diktaturer sjældent falder fra den ene dag til den an-
den. Desværre består krige og undertrykkende regimer for
det meste så længe, at flygtningene når at uddanne sig, få ar-
AX029169
L 41 - 2023-24 - Bilag 5: Betænkning afgivet d. 14/11-23
2780856_0002.png
2
bejde, få børn og lære sproget i deres nye land. I virkelighe-
dens verden bliver flygtninge længere, måske resten af livet,
uanset hvor dårligt man taler om dem eller behandler dem,
når alternativet er at vende hjem til krig og livsfare. Dette
forhold er en vigtig del af baggrunden for, at Enhedslisten
har stillet forslag om, at loven ændres, så ophold efter Af-
ghanistansærloven fremover kan tælle med ved optjening af
ret til tidsubegrænset opholdstilladelse.
Alternativet
Danmark bør tage ansvar for de personer, der har bistået
danske myndigheder i Afghanistan, og vejlede dem til, hvor-
dan de kan søge asyl, frem for at søge om forlængelse af
særloven. Særlovens persongruppe sidestilles ikke med per-
soner, der har opnået asyl, bl.a. fordi den tid, de har opholdt
sig i Danmark, ikke tæller med i beregningen af den samle-
de opholdstid i Danmark, hvis personen senere søger tidsu-
begrænset opholdstilladelse efter udlændingeloven, hvilket
Alternativet finder problematisk. I Alternativet ser vi særlo-
ven som en midlertidig løsning på en situation, der desværre
er eskaleret voldsomt, og Alternativet ønsker derfor, at disse
personers sikkerhed ikke skal bunde i midlertidighed.
4 Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF, RV og
ALT):
Ny paragraf
1)
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 01.
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1079 af 10.
august 2023, som ændret senest ved § 50 i lov nr. 753 af 13.
juni 2023, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 9 h, stk. 1, nr. 19,
indsættes efter »nr. 1-10 og 12«:
»eller lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.«
2.
I
§ 11, stk. 3, nr. 1, 1. pkt.,
og
stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter
»9 q, stk. 2 eller 3«: », eller lov om midlertidig opholdstil-
ladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske
myndigheder m.v.«
3.
I
§ 11, stk. 3, nr. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »9 q, stk.
2,«: »eller § 1, stk. 2, eller § 3, stk. 1, i lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v.«
4.
I
§ 11, stk. 11, 2. pkt.,
indsættes efter »9 q«: »eller lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan
har bistået danske myndigheder m.v.««
[Ændringer, som følge af at ophold efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder, indgår ved beregningen af kravet til
opholdets varighed for opnåelse af tidsubegrænset opholds-
tilladelse, herunder konsekvensændringer til bl.a. gebyr i
forbindelse med indgivelse af ansøgningen herom]
Bemærkninger
Til nr. 1
Vedrørende ændringen til udlændingelovens § 9 h, stk. 1,
nr. 19
Udlændingelovens § 9 h, stk. 1, regulerer, hvilke typer
ansøgninger der er gebyrpålagte. Det følger således af ud-
lændingelovens § 9 h, stk. 1, at udlændingen senest samtidig
med indgivelse af ansøgning, medmindre Danmarks interna-
tionale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal
betale et gebyr for at indgive ansøgning om opholdstilladel-
se efter en række nærmere bestemmelser. Der skal betales
gebyr for at indgive ansøgning om opholdstilladelse m.v.
på en lang række områder, herunder ansøgning om tidsube-
grænset opholdstilladelse.
Det foreslås at indsætte en henvisning i § 9 h, stk. 1, nr.
19, til lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
Forslaget indebærer, at der også ved indgivelse af en an-
søgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, når udlændin-
gen har opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholds-
tilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske
myndigheder m.v., som udgangspunkt skal betales et gebyr.
Størrelsen af gebyret vil blive fastsat således, at det sva-
rer til omkostningerne ved behandlingen af ansøgninger om
tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. den gældende bestem-
melse i udlændingelovens § 9 h, stk. 4, 4. pkt.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændrings-
forslagets nr. 2 om, at udlændinge med opholdstilladelse
efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., omfattes
af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse i udlændin-
gelovens § 11.
Vedrørende ændringen til udlændingelovens § 11, stk. 3,
nr. 1, 1. pkt.,
og
stk. 5, 1. pkt.
Det fremgår af udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1, at
der, medmindre der er grundlag for at inddrage opholdstil-
ladelsen efter § 19, efter ansøgning kan meddeles tidsube-
grænset opholdstilladelse til en udlænding over 18 år, hvis
udlændingen lovligt har boet her i landet, jf. dog stk. 7, i
mindst 8 år, jf. dog stk. 5 og 6, og i hele denne periode haft
opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p eller § 9 q,
stk. 2 eller 3.
Endvidere følger det af udlændingelovens § 11, stk. 5,
1. pkt., at der under visse betingelser kan meddeles tidsube-
grænset opholdstilladelse til en udlænding over 18 år, der
har boet lovligt her i landet i mindst 4 år og i hele denne
periode haft opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p
eller 9 q, stk. 2 eller 3.
Udlændingelovens § 11 indeholder en række krav til op-
nåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, og § 11, stk. 3,
nr. 1, indeholder det krav til opholdets varighed her i landet,
der normalt stilles for opnåelse af tidsubegrænset opholdstil-
L 41 - 2023-24 - Bilag 5: Betænkning afgivet d. 14/11-23
2780856_0003.png
3
ladelse, dvs. 8 år. Det er efter bestemmelsen et krav, at den
pågældende i hele denne periode har haft opholdstilladelse
efter bestemmelserne i udlændingelovens §§ 7-9 f, 9 i-9 n
eller 9 p eller § 9 q, stk. 2 eller 3. Udlændingelovens § 11,
stk. 5, der vedrører muligheden for under visse betingelser
at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse efter 4 år, indehol-
der også et krav om, at den pågældende i hele denne periode
har haft opholdstilladelse efter bestemmelserne i udlændin-
gelovens §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p eller § 9 q, stk. 2 eller 3.
Det foreslås at ændre § 11, stk. 3, nr. 1, 1. pkt., og stk.
5, 1. pkt., således at ophold med opholdstilladelse efter lov
om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghani-
stan har bistået danske myndigheder m.v., også omfattes af
bestemmelsen.
Forslaget indebærer, at ophold med opholdstilladelse ef-
ter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., vil ind-
gå ved beregningen af kravet til opholdets varighed, og at
udlændinge med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v., omfattes af reglerne om tidsube-
grænset opholdstilladelse i udlændingelovens § 11.
Vedrørende ændringen til § 11, stk. 3, nr. 1, 2. pkt.
Det fremgår af udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1, 1.
pkt., at der, medmindre der er grundlag for at inddrage op-
holdstilladelsen efter § 19, efter ansøgning kan meddeles
tidsubegrænset opholdstilladelse til en udlænding over 18 år,
hvis udlændingen lovligt har boet her i landet, jf. dog stk. 7,
i mindst 8 år, jf. dog stk. 5 og 6, og i hele denne periode haft
opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p eller § 9 q,
stk. 2 eller 3.
Udlændingelovens § 11, stk. 5, der vedrører muligheden
for under visse betingelser at opnå tidsubegrænset opholds-
tilladelse efter 4 år, indeholder også et krav om, at den
pågældende i hele denne periode har haft opholdstilladelse
efter bestemmelserne i udlændingelovens §§ 7-9 f, 9 i-9 n
eller 9 p eller § 9 q, stk. 2 eller 3.
Af udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1, 2. pkt., fremgår
det, at betingelsen i 1. pkt. kun anses for opfyldt, hvis op-
holdstilladelsen er meddelt efter § 9, stk. 1, nr. 1, eller § 9
c, stk. 1, 1. pkt., eller § 9 q, stk. 2, på baggrund af ægteskab
eller fast samlivsforhold og opholdstilladelsen er meddelt på
grundlag af samme ægteskab eller samlivsforhold. Denne
bestemmelse finder også anvendelse i forhold til § 11, stk. 5,
jf. bestemmelsens 2. pkt.
Det foreslås at indsætte en henvisning i
§ 11, stk. 3, nr.
1, 2. pkt.,
til § 1, stk. 2, og § 3, stk. 1, i lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v.
§ 1, stk. 2, og § 3, stk. 1, i lov om midlertidig opholds-
tilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske
myndigheder m.v., vedrører opholdstilladelse til bl.a. ægte-
fæller og faste samlevere til udlændinge omfattet af lovens §
1, stk. 1.
Den foreslåede ændring indebærer, at en ægtefælle eller
fast samlever, der er meddelt opholdstilladelse efter § 1, stk.
2, eller § 3, stk. 1, i lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder
m.v., alene vil opfylde den tidsmæssige betingelse for med-
delelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis opholdstil-
ladelsen er meddelt på grundlag af samme ægteskab eller
samlivsforhold.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændrings-
forslagets nr. 2 om, at udlændinge med opholdstilladelse
efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., omfattes
af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse i udlændin-
gelovens § 11.
Vedrørende ændringen til § 11, stk. 11, 2. pkt.
Det følger af udlændingelovens § 11, stk. 11, 2. pkt.,
sammenholdt med § 11, stk. 11, 1. pkt., at kommunalbesty-
relsen uden samtykke fra en udlænding kan afgive en udta-
lelse til Udlændingestyrelsen om forhold vedrørende den
pågældende, som kommunalbestyrelsen skønner vil være af
betydning for afgørelse af en sag om meddelelse af tidsu-
begrænset opholdstilladelse, hvor udlændingen er meddelt
opholdstilladelse efter §§ 7-9, 9 a-9 f, 9 i-9 n, 9 p eller 9 q.
Det foreslås at indsætte en henvisning i § 11, stk. 11, 2.
pkt., til lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der
i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., således
at kommunalbestyrelsen uden samtykke fra en udlænding,
der er meddelt opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v., vil kunne afgive en udtalelse
til Udlændingestyrelsen om forhold, som kommunalbesty-
relsen skønner vil være af betydning for afgørelse af en sag
om tidsubegrænset opholdstilladelse til den pågældende.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændrings-
forslagets nr. 2 om, at udlændinge med opholdstilladelse
efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., omfattes
af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse i udlændin-
gelovens § 11.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2023 og var
til 1. behandling den 26. oktober 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 29. juni 2023 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 81 (folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den
10. oktober sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
L 41 - 2023-24 - Bilag 5: Betænkning afgivet d. 14/11-23
2780856_0004.png
4
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 7 spørgsmål til
udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarel-
se, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S)
fmd.
Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Fie Hækkerup (S) Gunvor Wibroe (S)
Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Jensen (S) Mads Fuglede (V) Morten Dahlin (V) Erling Bonnesen (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg (DD) Steffen Larsen (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Andreas Karlsen (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Halime Oguz (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3