Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 41 Bilag 1
Offentligt
2763034_0001.png
AMNESTY
København, den 14. august 2023
AMNESTY INTERNATIONALS BEMÆRKNINGER
GELSE AF AFGHANISTAN-SÆRLOVEN
TIL
FORLÆN
INTERNATIONAL
Udlændinge-og Integrationsministeriet har ved e-mail den 10. juli 2023 anmodet
om Amnesty Internationals eventuelle bemærkninger til udkast til forlængelse af
Afghanistan-særloven.
Med den oprindelige særlov sikrede man en helt særlig og to-årig opholdstilladelse
til de personer, som havde bidraget til den danske indsats
i
Afghanistan, og som
Danmark havde et særligt ansvar for. Som det fremgår af lovforslaget, udløber de
første opholdstilladelser efter særloven i slutningen af 2023.
Ifølge Udlændinge-og Integrationsministeriet bør særloven forlænges, så særligt de
personer, der alene har en opholdstilladelse efter særloven, fortsat har mulighed
for at indgå aktivt i det danske samfund fremfor at blive henvist til at opholde sig på
et udrejsecenter. Samtidig understreger regeringen, at den vil bevare princippet om
midlertidighed og holde fast i, at en opholdstilladelse efter særloven netop er særlig
og midlertidig. Det foreslås derfor, at loven forlænges i en periode frem til den 1.
december 2025 og herefter automatisk ophæves. Derudover meddeles det, at der i
perioden frem mod den 1. december 2025 vil være mulighed for, at personer, der
har opholdstilladelse efter særloven, kan søge om opholdstilladelse efter blandt an
det udlændingelovens regler og hermed kan skabe sig et andet opholdsgrundlag
inden december 2025.
Derudover kan der efter ansøgning meddeles opholdstilladelse til én ægtefælle, én
fast samlever eller et mindreårigt barn, men opholdstilladelsen kan ikke meddeles,
hvis den pågældende ægtefælle eller faste samlever er mindreårig.
Amnesty Internationals overordnede bemærkninger til ovenstående:
Amnesty er generelt set bekymret over vedtagelsen af særlove, da de kan give en
svagere retsstilling for en bestemt gruppe af flygtninge. Amnesty International vil
gerne understrege, at alle flygtninge i Danmark bør behandles ligeligt, værdigt og
retfærdigt uanset deres nationalitet, race, køn, sproglige eller anden herkomst i
fuld overensstemmelse med ikke-diskriminationsprincippet. Der bør gælde den
samme sagsbehandlingstid, og der bør være den samme adgang til rettigheder i
Danmark, herunder adgang til arbejdsmarkedet, uddannelse med videre.
-
Særlovens tidsbegrænsede karakter, og at der ikke lægges op til, at særloven kan
forlænges, finder vi problematisk ud fra et menneskeretligt synspunkt.
I nedenstående afsnit vil vi gøre rede for vores analyse af særloven og forlængelsen
af denne:
Beskyttelsesbehovet for afghanske flygtninge:
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0002.png
2
Asylansøgere fra Afghanistan har et reelt beskyttelsesbehov, hvilket heldigvis også
bliver anerkendt
i
Danmark. De fleste afghanske asylansøgere kan opnå beskyttelse
efter udlændingelovens paragraf 7. En opgørelse fra Udlændinge-og integrations
ministeriet fra den 1. januar 2019 til og med den 30. april 2023 viser således, at
anerkendelsesprocenten for afghanske asylansøgere i Udlændingestyrelsen er på
98 procent, hvor den kun lå på tre procent i 2021. Dette skal formentlig forklares ud
fra den praksisændring i januar 2023, hvor afghanske piger og kvinder automatisk
får asyl efter udlændingelovens paragraf 7, stk. 1 alene på baggrund af deres køn.
Amnesty International mener, at flygtninge fra Afghanistan ikke bør have deres sa
ger behandlet under en særlov, men i stedet få tildelt beskyttelse efter udlændin
gelovens paragraf 7, stk. i eller 2. Dette vil give afghanerne en større sikkerhed for,
at deres beskyttelse ikke ophører om to år. Vi vurderer, at der desværre ikke er
udsigt til en forbedret menneskeretlig situation i Afghanistan- snarere tværtimod.
Amnesty International har omfattende dokumentation for, hvordan en lang række
menneskerettigheder er blevet krænket for afghanere især piger og kvinder1. I en
af vores seneste analyser fra maj 2023 har vi beskrevet, hvordan afghanske piger og
kvinder betragtes som andenrangsborgere og systematisk bliver diskrimineret og
ekskluderet fra det afghanske samfund. Afghanske kvinder og pigers har ikke ret til
ytrings-forsamlings-forenings- og bevægelsesfrihed, ret til at kunne uddanne sig,
deltage politisk eller arbejde i offentlige og private erhverv. Derudover vurderer vi,
at Talibans systematiske og omfattende brug af fængslinger, tortur, mishandling,
tvungne forsvindinger og kønsbaseret forfølgelse over for piger og kvinder forment
lig svarer til forbrydelser mod menneskeheden under artikel 7 af Den Internationale
Straffedomstols (ICC’s) Rom Statut. Derfor er det indlysende, at afghanere især
piger og kvinder har krav på beskyttelse.
-
Det er selvfølgelig vigtigt, at de afghanere, der har opnået beskyttelse
i
Danmark
under særloven, fortsat kan opholde sig i sikkerhed her i landet. Desværre ser det
ikke ud til, at forholdene i Afghanistan er synderligt forbedrede om to år. Den dan
ske regering er ansvarlig for, at afghanske flygtninge i Danmark ikke bliver sendt
tilbage til død, tortur eller mishandling. Afghanere, der har fået beskyttelse under
særloven, risikerer at blive udsat for et unødvendigt pres og frygt for, at de vil blive
sendt tilbage til Afghanistan om to år. Vi finder, at det er problematisk, at afgha
nerne har en udløbsdato for deres ophold
i
Danmark særligt i en situation, hvor
forholdene i Afghanistan kun ser ud til at blive forværret.
Amnesty International mener, at flygtninge fra Afghanistan, ikke bør have deres
sager behandlet under en særlov, men i stedet skal have beskyttelse efter udlæn
dingelovens paragraf 7, stk. i eller 2.
Se især Amnesty International og
ICJ,
maj 2023: Afghanistan: The Taliban’s war on women: The
crime against humanity ofgender persecution in Afghanistan og Amnesty International. juli 2022:
Afghanistan: Death in slow motion: Women and girls under Taliban rule Amnesty International
-
2
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0003.png
3
Danmark bør beskytte flere afghanere:
Amnesty International har løbende dokumenteret, hvordan Afghanistans nabo
lande har lukket deres grænser for afghanske flygtninge, og hvordan mennesker på
flugt fra Afghanistan er blevet skudt, mishandlet eller sendt tilbage til forfølgelse. I
august 2022 dokumenterede vi eksempelvis, hvordan afghanske flygtninge mistede
livet eller blev mishandlet under flugten til Iran og Tyrkiet
2•
Vores organisation modtager løbende anmodninger fra desperate afghanske men
neskerettighedsforkæmpere, der er i særlige risici. Amnesty International har efter
Talibans magtovertagelse været med til at sikre, at over 100 menneskerettigheds
forkæmpere, journalister, advokater, kvindelige aktivister er blevet hjulpet ud af Af
ghanistan og i sikkerhed i lande som Canada, Irland, New Zealand Sverige, Spanien
og Tyskland.
Vi har løbende opfordret den danske regering til at hjælpe flere afghanere end de
omkring 900 personer, der blev evakueret i efteråret 2021 især hvis de har haft
en særlig tilknytning til Danmark.
Amnesty International opfordrer den danske regering til, at afghanere kan søge
beskyttelse i Danmark fra Afghanistan.
Midlertidighed og ligeværd i dansk flygtningebeskyttelse
Vi hilser det velkomment, at Udlændinge-og lntegrationsministeriet ønsker at for
længe særloven, så særligt de personer, der alene har en opholdstilladelse efter
særloven, fortsat har mulighed for at indgå aktivt i det danske samfund fremfor at
blive henvist til at opholde sig på et udrejsecenter. Amnesty International har lø
bende gjort de danske udlændinge-og integrationsministre opmærksom på, at af
ghanere ikke skal bo på nedbrydende udrejsecentre. Vi indsamlede eksempelvis un
derskrifter fra over 27.000 danskere, som vi overleverede til Mattias Tesfaye i sep
tember 2021 med krav om, at afghanere ikke skulle bo på udrejsecentre
.
Derudover har vi løbende argumenteret for, at alle flygtninge i Danmark så tidligt
som muligt bør have adgang til det danske arbejdsmarked, uddannelsesmuligheder
med videre. Desværre har vi indsigt i, at en række af de cirka 900 afghanere som
blev evakueret til Danmark, efterfølgende er udrejst
til
øvrige lande såsom Canada
og USA, fordi de ikke kunne få lov til at arbejde og bruge deres kompetencer i Dan
mark, hvor de sad i op til otte måneder på et af de danske asylcentre uden at kende
deres videre skæbne. Modsat de ukrainske flygtninge, som allerede efter få dage
2
Afghanistan: “They don’t treat us like humans”: Unlawful returns of Afghans from Turkey
and Iran Amnesty International
-
27.000 danskere til Tesfaye: Afghanere skal ikke bo
udreisecentre (amnestv.dk)
-
3
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0004.png
4
var ude af de danske asylcentre og kunne være en del af det danske samfund. Prio
riteringen af de over 19.000 ukrainske flygtninge, der ankom i foråret 2022 betød
endvidere, at andre asylansøgere og flygtninge fik deres sager nedprioriteret, og at
Amnesty Inter
national har løbende opfordret til, at den danske regering behandler asylansøgere
og flygtninge ligeværdigt i Danmark uanset deres nationalitet, køn, race eller anden
herkomst. Vi mener, at tilgangen over for ukrainere bør være en løftestang for an
dre grupper af asylansøgere og flygtninge, så disse tildeles flere rettigheder og mu
ligheder under deres ophold i Danmark når det kommer til adgang til bolig, skole,
uddannelse og arbejde. Vi mener også, at der bør være en ensartet og gennemsigtig
sagsbehandlingstid, uagtet hvor asylansøgere og flygtninge kommer fra
sagsbehandlingstiden for en stor gruppe personer blev forlænget
.
.
I lovforslaget understreges det, at regeringen vil bevare princippet om midlertidig-
hed og holde fast i, at en opholdstilladelse efter særloven netop er særlig og mid
lertidig. Amnesty International er meget bekymret over, at de afghanske flygtninge
fastholdes i midlertidighed. Derudover har vi erfaret, blandt andet på et møde i Ud
lændingestyrelsen i foråret 2023, at den tid, hvor en person har boet i Danmark med
opholdstilladelse under særloven, ikke tæller ikke med i regnskabet for permanent
ophold, hvilket også gælder for Ukraine-særloven. Vi opfordrer til, at reglerne for
permanent ophold ændres. Vi har løbende understreget, at vi finder det fremher
skende fokus på midlertidighed
i
dansk flygtningebeskyttelse yderst problematisk.
Allerede i et høringssvar fra januar 2019 ytrede vi i Amnesty International denne
bekymring i forbindelse med lovforslag L 140, også kendt som ‘Paradigmeskiftet’
6
Vi har i 2022 i samarbejde med otte andre civilsamfundsorganisationer udgivet et
positionspapir, hvori det beskrives, hvordan midlertidighedspolitikken påvirker
flygtninge yderst negativt Fra forskning på området ved vi, at dette fokus på mid
lertidighed er nedbrydende, da den påvirker og lægger pres på den enkelte flygt
ning. Derudover har det også en dårlig effekt på integrationsprocesser og dansk er
hvervsliv, hvilket blev belyst indgående på en konference på Christiansborg den 10.
maj 2023, som vi afholdt i samarbejde med otte civilsamfundsorganisationer
8
.
UUI, Alm.del
-
2021-22
Bilag 83: Orientering om konsekvenser for bl.a. sagsbehand
-
lingstiderne
Udlændinge- og Integrationsministeriets område som følge af prioritering
af Ukraine-relaterede opgaver, fra udlændinge- og integrationsministeren / Folketinget
(ft.dk)
Brev til Kaare Dybvad Bek (amnesty.dk)
6
https://amnesty.dk/wp-content/uploads/media/5225/l-140-m idlertidigt-ophold-mv.pdf
https://am nesty.dk/wp-content/uploads/2022/06/Positionspapir. pdf
8
https://am nesty.dk/vaer-med/tilmelding-til-konference/; https://www.dignity.dk/nyhe
der/konference-midlertidighed-i-asylpolitikken-skaber-frygt-hos-flvgtninge/. Oplæg ved
bl.a. professor i jura ved Aarhus Universitet Jens Vedsted-Hansen, lektor ved VIA Univer
sity College Stinne Østergaard Poulsen, Head of People and Culture ved Sanistål Svend Pe
dersen.
4
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0005.png
5
Amnesty International mener, at alle asylansøgere og flygtninge i Danmark skal
behandles ligeligt. Det skal være nemmere for flygtninge at opnå permanent op
holdstilladelse. Al den tid, hvor flygtninge i Danmark har boet under særloven,
skal tælle med i regnskabet for permanent ophold. Som vi gennemgår i vores po
sitionspapir, foreslår vi, at det skal være muligt for alle flygtninge at opnå per
manent opholdstilladelse efter tre til fem år i Danmark.
Særloven kan ikke forlænges yderligere
Det fremgår af lovforslaget, at særloven vil gælde frem til den 1. december 2025 og
herefter ophæves automatisk. Derudover kan personer, der har opholdstilladelse
efter særloven, søge om opholdstilladelse efter blandt andet udlændingelovens reg
ler og hermed kan skabe sig et andet opholdsgrundlag inden december 2025.
Vi finder det problematisk, hvis særloven ikke vil kunne forlænges yderligere, og
afghanere således risikerer at blive sendt tilbage til Afghanistan i slutningen af 2025,
hvor forholdene i dette land sandsynligvis ikke er blevet forbedret.
Amnesty International opfordrer regeringen til at prioritere, at afghanere med op
holdsgrundlag under særloven, bliver oplyst og informeret om deres muligheder
for blandt andet at kunne søge om asyl i Danmark under udlændingelovens para
graffer. Det er vigtigt, at vejledninger, informationsmateriale og ansøgningsske
maer udgives på dan og pashtu.
Amnesty International overordnede anbefaling:
-
Det er helt centralt, at afghanske flygtninge i Danmark fortsat får beskyttelse
i Danmark. Vi mener, at afghanerne opfylder kriterierne for beskyttelse efter
udlændingens paragraf 7 stk.1 eller 2, og at der hermed ikke er behov for en
særlov og forlængelse af denne. Når det er sagt, er det vigtigste for Amnesty
International, at afghanske flygtninge fortsat bliver beskyttet i Danmark og
ikke har udsigt til at blive sendt til Afghanistan i de kommende år.
Forhåbentlig vil ovennævnte kommentarer indgå i de videre drøftelser og forhand
linger om lovforslaget. Vi står naturligvis til rådighed for eventuelle kommentarer
og uddybning.
Amnesty International, 14. august 2023
Positionspapir.pdf (amnesty.dk)
5
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0006.png
Forlængelse af særloven for evakuerede afghanere journalnummer 2023-613
Høringssvar fra Bedsteforældre for Asyl
Regeringen vil forlænge særloven for evakuerede afghanere fra 2021 indtil
november 2025. Forlængelsen kræver en lovænding. Regeringen forventes at
fremsætte et lovforslag i Folketingets åbningsuge, som kan træde i kraft den 27.
november 2023.
Bedsteforældre for Asyl har følgende kommentarer til Udlændinge- og
Integrationsminister Kaare Dybvad Beks udtalelse, fremsat den 27. juni 2023.
1) To års forlængelse:
Vi er uforstående over for tidsrummet. Hvorfor kun give en to-årig forlængelse?
Afghanerne skulle tibydes en hurtigere vej til permanent ophold. En forlængelse på
mindst fem år ville kunne give afghanerne ro til at lære sproget, blive en aktiv del af
samfundet og få mulighed for at få en permanent eller længerevarende tilknytning
til
arbejdsmarkedet. Et tidsrum på kun to år vil holde afghanerne
i
usikkerhed og vil
ikke virke befordrende på deres tilknytning
til
det danske samfund og arbejdsliv. I
Finland og i Sverige
fik
de evakuerede afghanere straks fem års opholdstilladelse i
2021.
2) Krav om at sende ansøgning
Hvorfor stilles der krav om ansøgning om forlængelse inden den nuværende
opholdstilladelse efter særloven udløber? Vi formoder, at alle evakuerede afghanere,
der befinder sig i Danmark, ønsker forlængelse. At vende tilbage
til
Afghanistan vil
for alle, der har søgt asyl i Danmark eller
i
Vesten, betyde fængsling og en uvis
fremtid. Forlængelsen burde ske automatisk.
03. august 2023. På vegne af Bedsteforældre for Asyl,
Pia Sigmund: [email protected] og
Finn Parbst: [email protected]
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0007.png
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Amalie Molise Hallager ([email protected])
Merethe Bjerager ([email protected])
VS: Ekstern høring
VS: Ekstern høring (UIM ld: 2379941)
30-06-2023 13:14
Fra: info cfu-net <[email protected]>
Sendt: 30. juni 2023 13:10
Til: Merethe Bjerager <[email protected]>
Emne: SV: Ekstern høring (UIM Id: 2379941)
Kære Merethe.
CFU har ikke bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Camilla Christensen
Fuldmægtig
.
CFU
Centralorganisationernes Fællesudvalg
-
Niels Hemmingsens Gade 10, 4.
1153 København K
Telefon 33 76 86 74
Mail: [email protected]
Fra: Merethe Bjerager <[email protected]>
Sendt: 29. juni 2023 13:20
Til: Advokatrådet (Advokatsamfundet) <[email protected]>; Amnesti Nu <[email protected]>;
Amnesty International (+ [email protected] & [email protected]) <[email protected]>; Asylret
<[email protected]>; Bedsteforældre for Asyl <[email protected]>; Børnerådet <[email protected]>;
Børns Vilkår <[email protected]>; info cfu-net <[email protected]>; Danes Worldwide <[email protected]>;
Danmarks Biblioteksforening <[email protected]>; Danmarks Rejsebureau Forening <[email protected]>; Dansk
Arbejdsgiverforening <[email protected]>; Dansk Byggeri <[email protected]>; Dansk Erhverv
<[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp <[email protected]>; Danske Rederier
<[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp Ungdom <[email protected]>; Dansk Socialrådgiverforening
<[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>; Danske Regioner <[email protected]>;
Datatilsynet <[email protected]>; Den Danske Dommerforening <[email protected]>; Den Danske
Europabevægelse <[email protected]>; Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder <main@helsinki
komiteen.dk>; Den Katolske Kirke i Danmark, Helle Jørgensen <[email protected]>; Det Kriminalpræventive Råd
<[email protected]>; Dansk Industri <[email protected]>; DIGNITY Dansk Institut Mod Tortur <[email protected]>;
Dommerfuldmægtigforeningen <[email protected]>; Domstolsstyrelsen <[email protected]>; Finans
Danmark <[email protected]>; Flygtningenævnet <[email protected]>; Folkehøjskolernes Forening i Danmark
<[email protected]>; Foreningen af Offentlige Anklagere <[email protected]>; Advokat Jytte Lindgård <[email protected]>;
ICORN <[email protected]>; HK/Danmark <[email protected]>; Odense Universitetshospital Indvandrermedicinsk Klinik
<[email protected]>; Odense Universitetshospital Indvandrermedicinsk Klinik <[email protected]>;
Indvandrerrådgivningen <[email protected]>; Institut for Menneskerettigheder
<[email protected]>; International Organization for Migration lOM <[email protected]>; Kirkernes
lntegrationstjeneste <[email protected]>; KL Kommunernes Landsforening <[email protected]>; [email protected]; KVINFO
<kvinfo@kvinfo,dk>; Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed <[email protected]>; Landsforeningen
Adoption og Samfund <[email protected]>; Landsforeningen Et barn to forældre”
<epost@anderschrjensen,dk>; Landsforeningen af Forsvarsadvokater <[email protected]>;
Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK) <[email protected]>; Mellemfolkeligt Samvirke <[email protected]>; Mino
Danmark <[email protected]>; Det Nationale Integrationsråd <[email protected]>; Parliamentary Assembly of the
Organization for Security an Cooperation in Europe <[email protected]>; Plums Fond for Fred, Økologi og
-
-
-
-
-
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0008.png
Bæredygtighed <[email protected]>; Politiforbundet <[email protected]>; PRO-Vest
<[email protected]>; Vestre Landsret <[email protected]>; Østre Landsret <[email protected]>; RED
Rådgivning <[email protected]>; Red Barnet <[email protected]>; Reden Stop Kvindehandel
<[email protected]>; Refugees Weicome <[email protected]>; Retspolitisk Forening
<[email protected]>; Dansk Røde Kors <[email protected]>; Københavns Byret <[email protected]>;
Retten på Bornholm <[email protected]>; Retten på Frederiksberg <[email protected]>; Retten i
Esbjerg <[email protected]>; Retten i Glostrup <[email protected]>; Retten
i
Helsingør
<[email protected]>; Retten i Herning <[email protected]>; Retten i Hillerød <[email protected]>; Retten
i Hjørring <[email protected]>; Retten i Holbæk <[email protected]>; Retten i Holstebro
<[email protected]>; Retten i Horsens <[email protected]>; Retten i Kolding <[email protected]>; Retten
i Lyngby <[email protected]>; Retten i Nykøbing Falster <[email protected]>; Retten i Næstved
<[email protected]>; Retten i Odense <[email protected]>; Retten i Randers <[email protected]>; Retten i
Roskilde <[email protected]>; Retten i Svendborg <[email protected]>; Retten i Sønderborg
<[email protected]>; Retten i Viborg <[email protected]>; Retten i Aalborg <[email protected]>; Retten i
Aarhus <[email protected]>; SOS mod Racisme <[email protected]>; Udlændingenævnet <[email protected]>;
UNHCR Regional Representation for Northern Europe <[email protected]>; UNICEF Danmark <[email protected]>;
Ældre Sagen <[email protected]>; Ægteskab Uden Grænser <[email protected]>; 3F
<[email protected]>; 3F Privat Service, Hotel og Restauration (3F PSHR) <[email protected]>; DUI Leg &
Virke <[email protected]>; Dansk Ungdoms Fællesråd <[email protected]>; Ungdommens Røde Kors <[email protected]>; OMEP
<[email protected]>; Det Danske Spejderkorps <[email protected]>; Danske Handicaporganisationer (DSI) <[email protected]>;
Foreningen Grønlandske Børn <[email protected]>
Emne:
Ekstern høring (UIM Id: 2379941)
-
Udlændinge-og Integrationsministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring af lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. i høring.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger
senest den
11. august 2023.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til
[email protected] og [email protected]
med henvisning til
journalnummer
2023-613.
Med venlig hilsen
Merethe Bjerager
Chefse kretær
Asyl- og Opholdsafdelingerne
Udlændinge- og Integrationsministeriet
FORTROLIGHED: Denne e-mail og evt. vedhæftede filer kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke rette modtager, bedes du
venligst omgående underrette os og derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil uden at beholde en kopi og uden at videregive
oplysninger om indholdet.
Vores persondatapolitik fremgår af vores hjemmesider:
https://www.skaf-net.dk!persondatapolitik
https://www.lc.dklpersondatapolitik
https://www.co lO.dklpersondatapolitik
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0009.png
Danes Worldwide
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Asyl-og Visumkontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Att.: Amalie Hallager
København, den 7. juli 2023
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. Sagsnr.: 2023-613
Vi siger indledningsvis tak for invitationen til at afgive udtalelse om ovenstående udkast til forslag. Vi er glade for
denne mulighed, og giver gerne høringssvar på fremtidige høringer på dette område. For vores medlemmer og os har
det en stor betydning, at
vi bliver hørt.
Da det konkrete forslag ikke vedrører vores medlemmer, som primært er danske statsborgere bosat i udlandet, har vi
ingen bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Michael Bach Petersen
Generalsekretær
Danes Worldwide Nørre Voldgade 21,4. sal DK-1358 København K
[email protected] +45 3332 0913 www.danes.dk Find os på Facebook, Linkedln & YouTube
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0010.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
UIM ([email protected]), Amalie Molise Hallager ([email protected])
Merethe Bjerager ([email protected])
[email protected] ([email protected])
SV: Ekstern høring
SV: Ekstern høring (UIM Id: 2379941)
30-06-2023 08:11
Kære Merethe Bjerager
Ovennævnte falder uden for DA’s virkefelt, og vi ønsker ikke at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Hjørdis de Stricker
Chefsekretær
Fra: Merethe Bjerager <[email protected]>
Sendt: 29. juni 2023 13:21
Til: Advokatrådet (Advokatsamfundet) <[email protected]>; Amnesti Nu <[email protected]>;
Amnesty International (+ [email protected] & [email protected]) <[email protected]>; Asylret
<[email protected]>; Bedsteforældre for Asyl <[email protected]>; Børnerådet <[email protected]>;
Børns Vilkår <[email protected]>; Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes
Worldwide <[email protected]>; Danmarks Biblioteksforening <[email protected]>; Danmarks Rejsebureau Forening
<[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>; Dansk Byggeri <[email protected]>; Dansk Erhverv
<[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp <[email protected]>; Danske Rederier
<[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp Ungdom <[email protected]>; Dansk Socialrådgiverforening
<[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>; Danske Regioner <[email protected]>;
Datatilsynet <[email protected]>; Den Danske Dommerforening <[email protected]>; Den Danske
Europabevægelse <[email protected]>; Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder <main@helsinki
komiteen.dk>; Den Katolske Kirke i Danmark, Helle Jørgensen <[email protected]>; Det Kriminalpræventive Råd
<[email protected]>; Dansk Industri <[email protected]>; DIGNITY Dansk Institut Mod Tortur <[email protected]>;
Dommerfuldmægtigforeningen <[email protected]>; Domstolsstyrelsen <[email protected]>; Finans
Danmark <[email protected]>; Flygtningenævnet <[email protected]>; Folkehøjskolernes Forening i Danmark
<[email protected]>; Foreningen af Offentlige Anklagere <[email protected]>; Advokat Jytte Lindgård <[email protected]>;
ICORN <[email protected]>; HK/Danmark <[email protected]>; Odense Universitetshospital Indvandrermedicinsk Klinik
<[email protected]>; Odense Universitetshospital Indvandrermedicinsk Klinik <[email protected]>;
Indvandrerrådgivningen <[email protected]>; Institut for Menneskerettigheder
<[email protected]>; International Organization for Migration IOM <[email protected]>; Kirkernes
lntegrationstjeneste <[email protected]>; KL Kommunernes Landsforening <[email protected]>; [email protected]; KVINFO
<[email protected]>; Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed <[email protected]>; Landsforeningen
Adoption og Samfund <[email protected]>; Landsforeningen “Et barn to forældre”
<[email protected]>; Landsforeningen af Forsvarsadvokater <[email protected]>;
Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK) <[email protected]>; Mellemfolkeligt Samvirke <[email protected]>; Mino
Danmark <[email protected]>; Det Nationale Integrationsråd <[email protected]>; Parliamentary Assembly of the
Organization for Security an Cooperation in Europe <[email protected]>; Plums Fond for Fred, Økologi og
Bæredygtighed <[email protected]>; Politiforbundet <[email protected]>; PRO-Vest
<[email protected]>; Vestre Landsret <[email protected]>; Østre Landsret <[email protected]>; RED
Rådgivning <info@red-center,dk>; Red Barnet <[email protected]>; Reden Stop Kvindehandel
<[email protected]>; Refugees Weicome <[email protected]>; Retspolitisk Forening
<[email protected]>; Dansk Røde Kors <[email protected]>; Københavns Byret <[email protected]>;
Retten på Bornholm <[email protected]>; Retten på Frederiksberg <[email protected]>; Retten i
Esbjerg <[email protected]>; Retten i Glostrup <[email protected]>; Retten i Helsingør
<[email protected]>; Retten i Herning <[email protected]>; Retten i Hillerød <[email protected]>; Retten
i Hjørring <[email protected]>; Retten i Holbæk <[email protected]>; Retten i Holstebro
<[email protected]>; Retten i Horsens <[email protected]>; Retten i Kolding <[email protected]>; Retten
-
-
-
-
-
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0011.png
i Lyngby <[email protected]>; Retten i Nykøbing Falster <[email protected]>; Retten i Næstved
<[email protected]>; Retten i Odense <[email protected]>; Retten i Randers <[email protected]>; Retten i
Roskilde <[email protected]>; Retten i Svendborg <[email protected]>; Retten i Sønderborg
<[email protected]>; Retten i Viborg <[email protected]>; Retten i Aalborg <[email protected]>; Retten i
Aarhus <[email protected]>; SOS mod Racisme <[email protected]>; Udlændingenævnet <[email protected]>;
UNHCR Regional Representation for Northern Europe <[email protected]>; UNICEF Danmark <[email protected]>;
Ældre Sagen <[email protected]>; Ægteskab Uden Grænser <[email protected]>; 3F
<[email protected]>; 3F Privat Service, Hotel og Restauration (3F PSHR) <[email protected]>; DUI Leg &
Virke <[email protected]>; Dansk Ungdoms Fællesråd <[email protected]>; Ungdommens Røde Kors <[email protected]>; OMEP
<[email protected]>; Det Danske Spejderkorps <[email protected]>; Danske Handicaporganisationer (DSI) <[email protected]>;
Foreningen Grønlandske Børn <[email protected]>
Emne: Ekstern høring (UIM Id: 2379941)
-
Udlændinge-og Integrationsministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring af lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. i høring.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger
senest den
11. august 2023.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til [email protected] og [email protected] med henvisning til
journalnummer 2023-613.
Med venlig hilsen
Merethe Bjerager
Chefsekretær
Asyl- og Opholdsafdelingerne
Udlændinge- og lntegrationsministeriet
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0012.png
DRC Dansk Flygtningehjælp
Borgergade 10
DK 1300 København K
Danmark
T: +45 3373 5000
[email protected]
www.drc.ngo
Ci DANSK
i
y
L..
11. august 2023
Sendt til [email protected], [email protected]
Sagsnr. 2023-613
DRC Dansk Flygtningehjælps bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om midlertidig
ophoidstitladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (Forlængelse af
Afghanistan-særloven)
Udlændinge- og lntegrationsministeriet har den 29. juni 2023 sendt ovenstående lovforslag i høring med en
frist for eventuelle bemærkninger den 11. august 2023.
DRC Dansk Flygtningehjælp sætter pris på muligheden for at fremkomme med bemærkninger.
DRC Dansk Flygtningehjælp er først og fremmest enig i behovet for en forlængelse af Afghanistan-særloven.
Forholdene i Afghanistan er ikke forbedrede siden evakueringen, snarere tværtimod, og der er ikke tvivl om
behovet for en fortsat opholdstilladelse i Danmark for de evakuerede afghanere.
Som vi skrev i forbindelse med høringen af den oprindelige Afghanistan-særlov i september 2021, mener vi
desuden, at alle, der har opholdstilladelse efter lovens § 1, bør have ret til familiesammenfØring, og at der
bør være mulighed for at søge opholdstilladelse efter særloven fra udlandet.
Forlængelse af særloven
Som nævnt indledningsvist er DRC Dansk Flygtningehjælp enig i behovet for en forlængelse af særloven.
Det fremgår af bemærkningerne til udkastet til lovforslag, at særioven skulle sikre, “at persongruppen under
deres ophold i Danmark fik de bedst mulige forudsætninger for at indgå som en aktiv del af det danske
samfund.” Forudsætningerne for at indgå som en aktiv del af det danske samfund havde imidlertid været
bedre, hvis man på et tidligere tidspunkt, gerne allerede fra starten, havde åbnet op for muligheden for
forlængelse af opholdstiliadelser til de evakuerede afghanere i det tilfælde, at situationen i Afghanistan ikke
var forbedret.
DRC Dansk Flygtningehjælp finder, at det vil være mest hensigtsmæssigt, hvis man undlader at fastsætte en
udløbsdato, men åbner for, at opholdstilladelser efter særloven kan forlænges med to år ad gangen, så længe
forholdene i Afghanistan i det væsentlige er uændrede. Herved vil de evakuerede afghanere have en form
for sikkerhed for, at de kan blive i Danmark, så længe situationen i Afghanistan er uændret, og de vil dermed
have bedre forudsætninger for at indgå som en aktiv del af det danske samfund.
Adgang til familiesammenfØring
En betydelig del af de evakuerede har en yderst begrænset adgang til familiesammenføring. Retten til
familiesammenføring i særlovens § 3 gælder kun for personer omfattet af § 1, stk. 1. For personer med
opholdstilladelse efter lovens § 1, stk. 3 er der alene adgang til familiesammenføring efter udlændingelovens
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0013.png
DRC
§ 9c, stk. 1, som kun tillader familiesammenføring i helt særlige tilfælde. F.eks. har en afghansk mand med
opholdstilladelse efter § 1, stk. 3 nr. 1, som voksen søn af en ‘hovedperson’ fået afslag på
familiesammenføring med sin hustru.
I dommen fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol M.A. v. Danmark fra juli 2021 konkluderes det,
at tre år er for længe at vente på familiesammenføring, særligt når familiemedlemmet befinder sig i et land
plaget af bl.a. overgreb mod civile.
I lyset af, at der nu er gået to år siden evakueringen uden forbedringer af situationen i Afghanistan, og der
ikke er udsigt til, at forholdene bliver bedre, bør alle med opholdstilladelse efter særlovens § 1 have adgang
til familiesammenføring efter bestemmelsen i § 3.
Ved evakueringen i sommeren 2021 formåede man i høj grad at få samlet familierne. I DRC Dansk
Flygtningehjælp kender vi kun til få sager, hvor evakuerede afghanere med opholdstilladelse efter særlovens
§ 1, stk. 3 mangler at kunne blive familiesammenført med ægtefæller eller børn. En udvidelse af
bestemmelsen i § 3 til at gælde for alle med opholdstilladelse efter § 1 vil være af stor betydning for de
berørte familier, og må formodes at medføre et ganske begrænset antal sager.
Adgang til at søge opholdstilladelse på særloven fra udlandet
DRC Dansk Flygtningehjælp får stadig i ny og næ henvendelser fra personer i Afghanistan, som er omfattet af
persongruppen i særlovens § 1, stk. 1, men som af forskellige praktiske årsager ikke blev omfattet af
evakueringen. Persongruppen formodes at være ganske lille, men det forekommer rimeligt, at også de
personer, som ikke nåede at blive omfattet af evakueringen, men som har spillet samme vigtige rolle, som
de evakuerede, og som Danmark har samme ansvar overfor, også får adgang til opholdstilladelse i Danmark
efter særloven.
DRC Dansk Flygtningehjælp skal derfor opfordre til, at man ændrer særlovens § 2, så fristen forlænges og der
måske bare i en begrænset periode på ny kan søges om opholdstilladelse efter Afghanistan-særloven, og
så der kan søges fra udlandet.
-
Veiledning og ansøgningsskemaer
DRC Dansk Flygtningehjælp er enig i, at der bør ske målrettet vejledning om muligheden for at søge om
forlængelse, og at der udarbejdes særlige ansøgningsskemaer. Med henblik på at sikre sig mod eventuelle
misforståelser og lignende, bør både vejledningsbreve og ansøgningsskemaer oversættes til dan og pashtu.
Krav om ansøgning og den korte ansØgningsfrist
De første opholdstilladelser til evakuerede afghanere blev meddelt i november 2021, og udløber inden årets
udgang i år. Nogle af de evakuerede afghanere vil således have en meget kort frist til at søge deres
opholdstilladelse forlænget. Uanset en vejledningsindsats kan der dermed være risiko for, at nogle ikke når
at søge forlængelse, inden deres opholdstilladelse udløber. En ændring af § 2, så der i en periode igen kan
søges opholdstilladelse efter særloven, som foreslået ovenfor, vil imødegå risikoen for, at evakuerede
afghanere i Danmark pludseligt og i strid med intentionerne i lovforslaget står uden opholdstilladelse.
En anden måde at imødegå risikoen for, at evakuerede afghanere pga. misforståelser eller fejl står uden en
opholdstilladelse, kan være, at Udlændingestyrelsen af egen drift træffer afgørelse om forlængelse af
opholdstilladelser efter særloven, hvis grundlaget fortsat er til stede på samme måde, som det sker med
opholdstilladelser efter udlændingelovens § 7 og 8, jfr. udlændingelovens § 11, stk. 2.
Det fremgår af bemærkningerne s. 9, at udlændingemyndighederne forudsættes at prioritere
sagsbehandlingen af sager efter lovforslaget, så sagerne færdigbehandles inden den 30. november 2025. Vi
2/3
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0014.png
DRC
håber og skal meget opfordre til, at det sikres, at forlængelsessagerne kan afgøres længe inden den 30.
november 2025. Uanset en ansøgning om forlængelse meddeles opsættende virkning, er det for den enkelte
helt afgørende at få en afgørelse om forlængelse af opholdstilladelsen hurtigst muligt, da ventetiden ofte er
forbundet med betydelig utryghed og usikkerhed.
Adgangen til permanent opholdstilladelse
De evakuerede afghanere med opholdstilladelse efter Afghanistan-særloven kan som lovgivningen er nu ikke
medregne deres opholdstid i opholdskravet, hvis de på et senere tidspunkt vil søge om permanent
opholdstilladelse.
Flygtninge o.a. skal opfylde en række betingelser, når de søger om permanent opholdstilladelse.
Ét
af kravene
er minimum 8 års lovligt og uafbrudt ophold i Danmark, og de skal have haft opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7-9 f, § 9 i-9 n, § 9 p eller § 9 q, stk. 2. eller 3 (asyl, familiesammenføring, erhverv eller
studie mv.). En periode med opholdstilladelse efter en særlov kan således ikke medregnes.
Der er nu gået to år siden evakueringen uden forbedring af situationen i Afghanistan og uden umiddelbar
udsigt til, at forholdene forbedres. Det kan således ikke udelukkes, at de evakuerede afghanere kommer til
at skulle være i Danmark i en længere årrække. DRC Dansk Flygtningehjælp vil derfor opfordre til, at reglerne
for permanent ophold ændres, så evakuerede afghanere får mulighed for at medregne den tid, hvor de har
haft ophold efter særloven, hvis de på et senere tidspunkt skal søge om permanent opholdstilladelse.
Det vil også flugte med bemærkningerne til lovforslaget om, at persongruppen under deres ophold i Danmark
skal have de bedst mulige forudsætninger for at indgå som en aktiv del af det danske samfund.
Afslutningsvis skal DRC Dansk Flygtningehjælp understrege, at vi finder det nødvendigt og meget positivt, at
Afghanistan-særloven foreslås forlænget. Vi håber, at ovennævnte forslag til justering vil blive positivt
modtaget og indgå i de kommende overvejelser og forhandlinger om lovforslaget. Vi står naturligvis til
rådighed for uddybning.
Med venlig hilsen,
Eva Singer
Asylchef
DRC Dansk Flygtningehjælp
3/3
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0015.png
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Merethe Bjerager ([email protected]), UIM ([email protected]), Amalie Molise Hallager ([email protected])
Susanne Wessel (SESregioner.dk)
SV: Ekstern høring/journalnummer 2023-613.
SV: Ekstern høring (UIM Id: 2379941 )/journalnummer 2023-613.
07-07-2023 09:41
Til rette vedkommende.
Tak for tilsendte.
Danske Regioner har ingen bemærkninger til høringen.
Venlig hilsen
Susanne Wessel
Sekretær
Center for Sundheds- og Socialpolitik (SUS)
M 2331 1585
E [email protected]
.
DANSKE
REGIONER
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København
Ø
T 3529 8100
Officiel post: [email protected]
Følg os på Twitter, Facebook og regioner.dk
Fra: Merethe Bjerager <[email protected]>
Sendt: 29. juni 2023 13:20
Til: Advokatrådet (Advokatsamfundet) <[email protected]>; Amnesti Nu <[email protected]>;
Amnesty International (+ [email protected] & [email protected]) <[email protected]>; Asylret
<[email protected]>; Bedsteforældre for Asyl <[email protected]>; Børnerådet <[email protected]>;
Børns Vilkår <[email protected]>; Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes
Worldwide <[email protected]>; Danmarks Biblioteksforening <[email protected]>; Danmarks Rejsebureau Forening
<[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>; Dansk Byggeri <[email protected]>; Dansk Erhverv
<[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp <[email protected]>; Danske Rederier
<[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp Ungdom <[email protected]>; Dansk Socialrådgiverforening
<[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>; [email protected]; Datatilsynet
<[email protected]>; Den Danske Dommerforening <[email protected]>; Den Danske
Europabevægelse <[email protected]>; Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder <main@helsinki
komiteen.dk>; Den Katolske Kirke i Danmark, Helle Jørgensen <[email protected]>; Det Kriminalpræventive Råd
<[email protected]>; Dansk Industri <[email protected]>; DIGNITY Dansk Institut Mod Tortur <[email protected]>;
Dommerfuldmægtigforeningen <[email protected]>; Domstolsstyrelsen <[email protected]>; Finans
Danmark <[email protected]>; Flygtningenævnet <[email protected]>; Folkehøjskolernes Forening i Danmark
<[email protected]>; Foreningen af Offentlige Anklagere <[email protected]>; Advokat Jytte Lindgård <[email protected]>;
ICORN <[email protected]>; HK/Danmark <[email protected]>; Odense Universitetshospital Indvandrermedicinsk Klinik
<[email protected]>; Odense Universitetshospital Indvandrermedicinsk Klinik <[email protected]>;
Indvandrerrådgivningen <[email protected]>; Institut for Menneskerettigheder
<[email protected]>; International Organization for Migration 1DM <[email protected]>; Kirkernes
lntegrationstjeneste <[email protected]>; KL Kommunernes Landsforening <[email protected]>; [email protected]; KVINFO
-
-
-
-
-
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0016.png
CZESLAW KozoN
ROMERSK-KATOLSK BISKOP AF KØBENHAVN
CL. KONGEVEJ
15
DK-1610 KØBENHAVN
V
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Asyl- og Visumkontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
10. august2023
Horing over udkast til forslag til lov om ændring af lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske
myndigheder m.v., j.nr. 2023-613
På Den katolske Kirkes vegne takker jeg for muligheden for at blive inddraget
i ovennævnte høring.
Vi værdsætter lovforslagets omsorg for de personer, der stadig er i Danmark på en
midlertidig opholdstilladelse pga. deres hjælp til danske myndigheder m.v. i
Afghanistan.
Dog vil vi anbefale, at der ligeledes drages omsorg for de personer, der efter den 30.
november 2025 ikke har kunnet finde andre opholdsgrundlag i Danmark end den
midlertidige opholdstilladelse, men stadig ikke vil kunne vende tilbage til
Afghanistan pga. den politiske situation.
Da det må forudses, at den politiske og humanitære situation i Afghanistan ikke vil
ændre sig i en overskuelig frem tid og derfor ikke vil være betryggende at vende
tilbage til, foreslår vi en tilføjelse til lovforslaget, der giver disse personer mulighed
for fortsat at kunne ra deres midlertidige opholdstilladelse forlænget for ikke at
skulle frygte, at retsgrundlaget for deres ophold i Danmark pludselig forsvinder, og
de derved blive hensat i uvished og ængstelse for deres og deres familiers fremtid.
Med de venligste hilsner
Czeslaw Kozon
Romersk-katolsk biskop af København
+
TLF
(÷45) 3355 6080
FAX
(+45) 335560 86
E-MAIL
[email protected]
GIRO
500-1471
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0017.png
I
FLYGTNINEENÆVNET
I
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt til [email protected] og [email protected]
Dato:
J.nr.:
Sagsbehandlcr:
9. august 2023
23/2 I 6669-002
jun
Ved e-mail af 29. juni 2023 har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet Flygtningenæv
net om eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
Flygtningenævnet skal i den anledning oplyse, at nævnet ikke har bemærkninger til indholdet af
selve lovforslaget, idet det ikke ses at vedrØre Flygtningenævnets virksomhed.
Der henvises til Udlændinge- og Integrationsministerietsjournalnummer 2023-6 13.
p.
Adelgadell-13
1304 København K
Telefon: +45 6198 3700
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.fln.dk
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0018.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Amalie Molise Hallager ([email protected]), UIM ([email protected])
[email protected] (sglkl.dk)
j.nr. 2023-613
09-08-2023 14:55
Til rette vedkommende
KL har modtaget høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der i Afghanistan har bistået danske myndigheder mv. med frist for afgivelse af bemærkninger den 11. august.
KL har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Sara Glahder Lindberg
Chef konsulent
Beskæftigelse, Integration & Socialpolitik
• NI
r,
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
E
+45 3370 3149
[email protected]
T +45 3370 3370
W kl.dk
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0019.png
Københavns Byret
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Præsidenten
Domhuset, Nytorv 25
1450 København K.
Tlf. 996870 15
CVR2I 659509
adm.
kbh(iidomstol dk
J.nr.
23/36869
Den 3. juli 2023
Ved en mail af 29. juni 2023 har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet om eventuel
le bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
Jeg skal i den anledning på byretspræsidenternes vegne oplyse, at byretterne ikke ønsker at
udtale sig om udkastet.
Der henvises til j.nr. 2023-61 3.
Med venlig hilsen
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0020.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
UIM ([email protected]), Amalie Molise Hallager ([email protected])
Andrea Haugsted Jedrzejowska ([email protected])
Katrine Kanne Albæk ([email protected])
Kvittering for modtagelse af høring
20-07-2023 10:02
Til rette vedkommende,
Mange tak for at inddrage LOKK i høringen over forslag til ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
Efter gennemgang af lovforslaget har LOKK dog ingen bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Kathrine Albæk
Jurist
Sekretariat: 32 95 90 19
www.lokk.dk
L@KK
Lundtoftegade 23, 1.sal
2200 K.ben]iavn N
LANDSORGANISATiON AF KVINDEKRISECENTRE
ord.
Q
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0021.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Bilag:
UIM ([email protected])
Amalie Molise Hallager ([email protected])
Jan Hempel (Jan. [email protected])
VS: Ekstern høring
VS: Ekstern høring (UIM Id: 2379941)
24-07-2023 07:56
Lovforslag til ekstern høring .pdf; Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf;
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Politiforbundet har ingen bemærkninger til høringen.
Politiforbundetsjr.nr. 2023-00760.
Med venlig hilsen
Jan Hempel
Forbundssekretær
P 0 L I T i
FORBUNDET
Gammel Kongevej 60, 11. sal
DK-1850 Frederiksberg
Tlf.
÷45 3345 5965
mail©politiforbundet.dk
%S—/
Fe’T’
E—mail
Politiforbundet passer på dine data. Læs mere om vores behandling al dine oplysninger her https://www.politiforbundet. dk/om-politiforbundet/politiforbundets
databeskyttelsespolitik
Denne e-mailfra Politiforbundet kan indeholde fortroligt materiale. E-mailen er kun beregnet for ovennævnte modtager(e). Hvis du har modtaget e-mailen ved
en fejl, beder vi dig venligst kontakte afsenderen og i øvrigt slette e-mailen, inkl, eventuelle kopier og vedhæftede dokumenter.
På forhånd tak
Henvendelser kan rettes skriftligt til Politiforbundet. Der kan sendes sikkert til [email protected]. Det forudsætter dog, at du selv har adgang til at sende
fra sikkermail.
Fra: Merethe Bjerager <[email protected]>
Sendt: 29. juni 2023 13:20
Til: Advokatrådet (Advokatsamfundet) <[email protected]>; Amnesti Nu <[email protected]>;
Amnesty International (+ [email protected] & [email protected]) <[email protected]>; Asylret
<[email protected]>; Bedsteforældre for Asyl <[email protected]>; Børnerådet <[email protected]>;
Børns Vilkår <[email protected]>; Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes
Worldwide <[email protected]>; Danmarks Biblioteksforening <[email protected]>; Danmarks Rejsebureau Forening
<[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>; Dansk Byggeri <[email protected]>; Dansk Erhverv
<[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp <[email protected]>; Danske Rederier
<[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp Ungdom <[email protected]>; Dansk Socialrådgiverforening
<[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>; Danske Regioner <[email protected]>;
Datatilsynet <[email protected]>; Den Danske Dommerforening <[email protected]>; Den Danske
Europabevægelse <[email protected]>; Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder <main@helsinki
komiteen.dk>; Den Katolske Kirke i Danmark, Helle Jørgensen <[email protected]>; Det Kriminalpræventive Råd
<[email protected]>; Dansk Industri <[email protected]>; DIGNITY Dansk Institut Mod Tortur <[email protected]>;
Dommerfuldmægtigforeningen <[email protected]>; Domstolsstyrelsen <[email protected]>; Finans
Danmark <[email protected]>; Flygtningenævnet <[email protected]>; Folkehøjskolernes Forening i Danmark
<[email protected]>; Foreningen af Offentlige Anklagere <[email protected]>; Advokat Jytte Lindgård <[email protected]>;
ICORN <[email protected]>; HK/Danmark <[email protected]>; Odense Universitetshospital Indvandrermedicinsk Klinik
<[email protected]> Odense Universitetshospital Indvandrermedicinsk Klinik <[email protected]>;
Indvandrerrådgivningen <[email protected]>; Institut for Menneskerettigheder
<[email protected]>; International Organization for Migration IOM <[email protected]>; Kirkernes
lntegrationstjeneste <[email protected]>; KL Kommunernes Landsforening <[email protected]>; [email protected]; KVINFO
<[email protected]>; Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed <[email protected]>; Landsforeningen
Adoption og Samfund <[email protected]>; Landsforeningen “Et barn to forældre”
<[email protected]>; Landsforeningen af Forsvarsadvokater <[email protected]>;
-
-
-
-
-
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0022.png
Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK) <[email protected]>; Mellemfolkeligt Samvirke <[email protected]>; Mino
Danmark <[email protected]>; Det Nationale Integrationsråd <[email protected]>; Parliamentary Assembly of the
Organization for Security an Cooperation in Europe <[email protected]>; Plums Fond for Fred, Økologi og
Bæredygtighed <[email protected]>; Politiforbundet <[email protected]>; PRO-Vest
<[email protected]>; Vestre Landsret <[email protected]>; Østre Landsret <[email protected]>; RED
Rådgivning <[email protected]>; Red Barnet <[email protected]>; Reden Stop Kvindehandel
<[email protected]>; Refugees Welcome <[email protected]>; Retspolitisk Forening
<[email protected]>; Dansk Røde Kors <[email protected]>; Københavns Byret <[email protected]>;
Retten på Bornholm <[email protected]>; Retten på Frederiksberg <[email protected]>; Retten i
Esbjerg <[email protected]>; Retten i Glostrup <[email protected]>; Retten i Helsingør
<[email protected]>; Retten i Herning <[email protected]>; Retten i Hillerød <[email protected]>; Retten
i Hjørring <[email protected]>; Retten i Holbæk <[email protected]>; Retten i Holstebro
<[email protected]>; Retten i Horsens <[email protected]>; Retten i Kolding <[email protected]>; Retten
i Lyngby <[email protected]>; Retten i Nykøbing Falster <[email protected]>; Retten i Næstved
<[email protected]>; Retten i Odense <[email protected]>; Retten i Randers <[email protected]>; Retten i
Roskilde <[email protected]>; Retten i Svendborg <[email protected]>; Retten i Sønderborg
<[email protected]>; Retten i Viborg <[email protected]>; Retten i Aalborg <[email protected]>; Retten i
Aarhus <[email protected]>; SOS mod Racisme <[email protected]>; Udlændingenævnet <[email protected]>;
UNHCR Regional Representation for Northern Europe <[email protected]>; UNICEF Danmark <[email protected]>;
Ældre Sagen <[email protected]>; Ægteskab Uden Grænser <[email protected]>; 3F
<[email protected]>; 3F Privat Service, Hotel og Restauration (3F PSHR) <[email protected]>; DUI Leg &
Virke <[email protected]>; Dansk Ungdoms Fællesråd <[email protected]>; Ungdommens Røde Kors <[email protected]>; OMEP
<[email protected]>; Det Danske Spejderkorps <[email protected]>; Danske Handicaporganisationer (DSI) <[email protected]>;
Foreningen Grønlandske Børn <[email protected]>
Emne: Ekstern høring (UIM Id: 2379941)
-
Udlændinge-og Integrationsministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om ændring af lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
i høring.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger senest den
11. august 2023.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til [email protected] og [email protected] med henvisning til
journalnummer 2023-613.
Med venlig hilsen
Merethe Bjerager
Chefsekretær
Asyl- og Opholdsafdelingerne
Udlændinge- og lntegrationsministeriet
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0023.png
Høringssvar fra foreningen
Refugees Welcome
vedr.:
Forlængelse af Afgha nistan-særloven
Høringsfrist 11. august 2023
I vores høringssvar til særloven1 advarede Refugees Welcome imod at vedtage en særlov i det hele taget,
eftersom dette altid giver en svag retsstilling med uforudsete situationer og unødigt meget lovarbejde og
administration. Et praksisnotat fra ministeren om at hastebehandle denne særlige personkreds, sænke
barren for individuel forfølgelse samt udvide familiekredsen, men i øvrigt behandle dem under
eksisterende asyllovgivning, havde været langt mere effektivt.
Vi gjorde også klart opmærksom på problemet med at lave en tidsbegrænset lov, som ikke kunne
forlænges. Hvis særloven dengang havde indeholdt almindelig mulighed for forlængelse, sådan som stort
set alle andre former for opholdstilladelser gør, havde den danske stat ikke spildt store summer og
værdifuld tid på at udfærdige og behandle nærværende lovforslag.
Det er indlysende, at ophold efter særloven bør kunne forlænges, eftersom risikoen for denne gruppe
mennesker kun er forværret yderligere siden særlovens vedtagelse, og den danske stat har naturligvis
fortsat et ansvar for disse personers sikkerhed et ansvar, som heller ikke vil ophøre pr. 1. december 2025.
Derfor løser dette lovforslag ikke problemet, det er utilstrækkeligt, og det kunne så let have været undgået.
Udløbsdatoerne i særloven er ikke kun et problem for dem, der har fået ophold men også for alle dem,
som stadig i dag burde have adgang til at ansøge, og dermed undgå den livsfarlige og dyre rejse med
smuglere til Europa. Vi modtager i Refugees Weicome stadig daglige mails fra desperate kvinder, som er
fanget under Talibans regime, og er i livfare fordi de har kæmpet for lige rettigheder og frihed. Selv højt
profilerede afghanere, som kan fremvise anbefalinger fra danske eller internationale NGO’er, EU, NATO, FN
eller har arbejdet som statsanklagere eller borgmestre kan ikke engang indgive ansøgning om at få
beskyttelse i Danmark. Afghanistan er i dag både en humanitær katastrofe og et fængsel for alle de
mennesker, som skiftende danske regeringer har holdt møder med og skåltaler for. Danmark reddede 900
personer og lod resten i stikken ikke mindst de piger og kvinder, vi påstod at kæmpe for.
Refugees Welcome vil også gerne benytte lejligheden til at påpege andre alvorlige problemer med
særloven, som vi anser som en fiasko og en advarsel til eftertiden. Formålet med særloven var for det
første at sikre beskyttelse til de mennesker, som Danmark havde et vist ansvar for, uden at de nødvendigvis
kunne leve op til gældende krav om at være individuelt og konkret forfulgt, og for det andet at sikre, at de
ikke skulle igennem et langvarigt, passivt ophold i asylcentrene. Ingen af delene lykkedes.
På en række områder blev personer under særloven endda stillet ringere end andre flygtninge:
1) Hverken lovarbejde eller sagsbehandling gik hurtigt. Gruppen af evakuerede kom til at vente 6-8
måneder i asylcentrene uden at vide, om de var købt eller solgt hvilket fik mange af dem til at rejse videre
til USA eller England, hvor de fik en bedre fremtidssikring, og i dag har permanent ophold. Til
https://refugeeswelcome.dlçlmedia/1223/hoeringssvar-saerlov-afghanere-sept2O2l.pdf
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0024.png
sammenligning fik mange syriske flygtninge asyl i 2015 efter 3-4 måneders ventetid, og de første 750
ukrainere fik ophold Ca. 5 uger efter Ruslands invasion.
2) Alle har været nødt til at gennemgå den almindelige asylprocedure oven i proceduren for særloven, hvis
de ønskede at få samme rettigheder som andre flygtninge og blive i Danmark. Det betyder, at mange af
dem har været igennem 4-7 lange, opslidende interviews, og deres sager har været flere år under
behandling samlet set. En unødvendig belastning af sårbare mennesker og et spild af statens ressourcer.
3) Den tid, hvor en person har boet i Danmark med opholdstilladelse under særloven, tæller ikke med i
regnskabet for permanent ophold. Dette er noget, som ikke engang alle i Udlændingestyrelsens ledelse var
klar over, da vi bragte det op på et møde i år, og som vi selv heller ikke var opmærksomme på, dengang
loven blev vedtaget. En helt igennem urimelig forskelsbehandling og begrænsning, som man med fordel
kunne rette op på i nærværende lovforslag (og som i øvrigt også gælder den ukrainske særlov).
4) Adgangen til familiesammenføring under særloven var noget, som vi gjorde en del ud af i vores
høringssvar2. På den ene side omfattede særloven alle husstandens medlemmer, hvilket er positivt, og
noget, som vi og UNHCR3 har efterlyst generelt for flygtninge. På den anden side var der en arbitrær
skelnen i loven mellem de familiemedlemmer, som fulgte med til Danmark under evakueringen, og dem,
der at forskellige årsager blev efterladt i Afghanistan. Heldigvis viste det sig, at næsten alle
familiemedlemmer var kommet med i første omgang de efterladte var nemlig meget uheldigt stedt
juridisk. Udlændingestyrelsen gav endda de herværende direkte forkert information, når de spurgte,
hvordan de skulle få deres efterladte familiemedlemmer herop efterfølgende. En enkelt mand lykkedes
med at få sin kone og sit barn herop kort efter at han fik ophold under særloven (der blev udarbejdet et
helt digitalt skema udelukkende til den familie), og en ung kvinde fik først sin mand herop for nylig efter at
hun havde fået asyl under §7,1. Adskillige mindreårige søstre4 og gamle forældre har fået afslag på
ansøgning nogle sågar blevet bedt om at betale gebyret på 10.000 kr. pr. person. Hvis de tilfældigvis var
kommet med under evakueringen, havde de lovligt ophold i Danmark i dag.
Efter vedtagelsen af særloven for ukrainere og den praktiske modtagelse af dem, fremstod det endnu mere
klart, hvor elendigt de evakuerede afghanere var blevet behandlet. Mennesker, som den danske stat har
været afhængige af for at kunne arbejde i deres land, som er individuelt profilerede, og som vi påtog os et
ansvar for ved at evakuere dem. Et studie fra University of York5 sammenlignede 8 vestlige koalitionslandes
modtagelse af afghanske evakuerede, og Danmark blev nummer sjok. Det kunne vi gøre bedre.
Med venlig hilsen
Refugees Weicome
Valhøjvej 12E, 1. 2500 Valby
refugeeswelcome.dk
/
[email protected]
2
https://refugeeswelcome.dlç/media/1223/hoeringssvar-saerlov-afghanere-sept2O2l. pdf
https://www.unhcr.org/neu/wp-content/uploads/sites/15/2021/O1/UNHCR-Recommendations-to-Denmark-on-strengthening
refugee-protection-in-Denmark-Europe-and-globally-January-2021.pdf
https://www.york.ac.uk/media/politics/documents/research/Divided%2Oin%2OLeaving%2OTogether. pdf
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0025.png
Røde Kors
Blegdamsvej 27
2100 København
Tlf. 3525 9200
[email protected]
ø
CVR-nr.: 20 70 02 11
10.
august 2023
Høringssvar vedr, forslag til lov om ændring af midlertidig opholdstilladelse til personer,
der i Afghanistan har bistået danske myndigheder
Indledning
Røde Kors takker for muligheden for at afgive høringssvar på forslag til lov om ændring af midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået de danske myndigheder.
Røde Kors deler regeringens opfattelse af, at vi har en særlig forpligtelse overfor de personer, der har
bistået den danske indsats og som har behov for beskyttelse i Danmark. I Røde Kors ser vi derfor
også positivt på, at der nu kommer afklaring vedr, de evakuerede afghaneres opholdsgrundlag, da en
del af ophoidstilladelserne står til at udløbe i slutningen af året. En forlængelse af særloven og fortsat
mulighed for at ansøge om asyl giver et perspektiv på de evakuerede afghaneres ophold og videre liv
i Danmark, hvilket er helt centralt, da vi ved, at uvished og midlertidighed i en længere periode er
ødelæggende for mennesker. Af samme årsag mener vi, at der bør være en grænse for, hvor længe
de evakuerede afghaneres ophold i Danmark skal være midlertidigt. Hvis situationen i Afghanistan
ikke ændrer sig og behovet for beskyttelse fortsat er til stede for den enkelte inden for de kommende
år, mener vi, at der bør gives opholdstilladelse med henblik på varigt ophold i Danmark.
Røde Kors anbefaler desuden, at der snarest tages stilling til ukrainernes opholdsgrundlag i Danmark,
da den særlov, de er under, udløber marts 2024.
Nedenfor følger vores bemærkninger til loven:
Personkredsen ift. det særlige opholdsgrundlag
Røde Kors mener, at det er positivt, at ansøgning om forlængelse omfatter hele personkredsen vedr.
særloven, herunder både personer der har bistået de danske myndigheder samt deres familiemed
lemmer (også en kreds der er større end mindreårige børn og ægtefæller) (jf. §1 og §3).
Behov for særlig vejledning
Røde Kors finder det positivt, at Udlændingestyrelsen ifølge lovforslaget skal vejlede de evakuerede
afghanere også direkte om muligheden for at ansøge om forlængelse af opholdstilladelsen, før op
holdstilladelsen under særloven udløber. Tallene fra 30. april 2023, som der også refereres til i ind
ledningen til lovforslaget, viser, at mange af de evakuerede afghanere, der har haft ophold efter sær
lov nu, også ansøger om asyl. Set i lyset af det og Flygtningenævnets ændrede praksis, hvor der gi
ves asyl alene på grund af afghanske kvinders køn, anbefaler Røde Kors, at der samtidig med vejled
-
AlFid 1-il
.rI.Iænrc til,
i
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0026.png
ning om forlængelse af særlov også vejledes om muligheden for at ansøge om asyl. Dette er også re
levant, idet særloven star til at ophøre 30. november 2025. P baggrund af ophøret mener Røde Kors
også, at en løbende vejledningsindsats vil være nødvendig, s de evakuerede afghanere, som fr for
længet særlov, tidligt fr afklaring ift. andre ansøgningsmuligheder vedr, mulige opholdsgrundlag,
herunder asyl, familiesammenføring og også arbejdsmarkedstilknytningsordningen.
Forholdet til andre love
Røde Kors finder det positivt, at de evakuerede afghanere er omfattet af andre centrale regelsæt p
udlændingeomrdet, herunder repatrieringsloven, hjemrejseloven og integrationsloven.
Røde Kors anbefaler, at man i forbindelse med forestående revidering af særlov også tager højde for,
at de r, man har lovligt ophold under særloven, også bør indgå i beregningen af de fire eller otte rs
ophold i Danmark, som er en af betingelserne for at kunne ansøge om permanent ophold. Ingen ken
der fremtidsudsigterne i forhold til den vanskelige humanitære situation Afghanistan pt. befinder sig i.
Og med en udsigt tit flere r i Danmark vil det være rimeligt, at de ligestilles med de flygtninge, der
har opholdstilladelse efter udlændingelovens §7-9 f, 9 i-9 n, 9 p eller 9 q, stk. 2 eller 3 (opholdstilla
delse givet p baggrund at familiesammenføring, asyl, studie eller arbejde mv.). Det samme bør i øv
rigt gælde de ukrainske flygtninge, som har ophold her i landet under den anden særlov.
Med venlig hilsen
Anders Ladekarl
Generalsekretær
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan
rødekors.dk
2
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0027.png
1
SOS
Racisme
10. august 2023
SOS Racisme
Nørre Allé 7
2200 København N.
[email protected]
www.sosracisme.dk
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet,
att. [email protected] og [email protected] vedr. j.nr.
2023-613.
-
Høringssvar fra SOS Racisme om:
Udkast til lovforslag om ændring at lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har
bistået danske myndigheder m.v.
SOS Racisme takker for at have fået sendt lovforslaget i høring!
Lovforslaget omfatter personer der havde fået opholdstilladelse efter særloven om midlertidigt ophold på
to år til afghanere, der havde hjulpet Danmark, eller efter indstilling fra andre organisationer havde hjulpet
danske NGO’er, NATO, FN eller FU under Afghanistankrigen. Loven blev vedtaget nogle måneder efter at
Taleban havde overtaget styret i Afghanistan. Særloven omfattede også familiemedlemmer til dem, der
havde hjulpet Danmark. Familierne var omfattet i en lidt bredere betydning af familie end den, der
almindeligvis omfatter familiesammenførte flygtninge efter dansk lovgivning.
En stor del af de afghanske flygtninge rejste videre til USA, hvor de typisk kunne få garanteret et ophold på
mindst 5 år, og nemmere og hurtigere kunne få kvalificeret arbejde, og desuden fik de personlig støtte af
amerikanske veteraner fra Afghanistankrigen. Men i nogle tilfælde kunne de ikke medtage alle
familiemedlemmer i Danmark til USA. Nogle af dem vil dog formentlig søge at få forældre og andre
slægtninge familiesammenført til USA.
SOS Racisme mener, at disse familiemedlemmer vil blive forfulgt, hvis de blev sendt tilbage til
Afghanistan, og at tilbagesendelse derfor vil udgøre refoulement. Desuden kan enkelte af dem, som
havde bistået Danmark være døde i mellemtiden eller være rejst til andre lande end USA eller af andre
grunde have fået ophævet deres opholdstilladelse i Danmark. SOS Racisme mener, at disse
familiemedlemmer også skal have lov fortsat at have ophold så længe særloven med de nye ændringer er
gyldig, og ellers kunne søge asyl, fx. efter §
7,
stk. 2, idet de vil være i særlig risiko ved en evt.
tilbagesendelse, som derfor vil udgøre refoulement.
-
Ifølge det aktuelle lovforslag er der nu ca. 592 personer, der er omfattet af afghanerloven, og heraf har de
282 ophold efter udlændingeloven og 173 har søgt asyl, så hvis alle får asyl og hvis de to sidste grupper ikke
overlapper hinanden, er det måske kun 137 personer, der har brug for forlænget ophold, dersom de 282
fortsat er arbejdsføre de næste 2 år.
Er en særlov fortsat det mest hensigtsmæssige?
Vi er ikke overraskede over, at man vil forlænge særloven med to år nu, for ingen ville have forventet at
situationen i Afghanistan ville være så gunstig og stabil, at man ville kunne tilbagesende flygtningene nu.
Der er fortsat omend færre krigshandlinger, men et relativt stort antal attentater, som har været
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0028.png
2
stigende en periode, og som enten er rettet direkte imod civile, eller som også rammer civile, og har været
årsag til mange døde og sårede.
Taleban-styret har mindsket kvinders muligheder voldsomt på alle planer, især m. h. t. uddannelse, arbejde
og sundhed; og også i deres almindelige færden og eksistens i samfundet. Desuden har Afghanistan lidt
under en voldsom sultkatastrofe, mange er sultet eller frosset ihjel, og landet er ekstremt fattigt.
Kvinder har været involveret i nogle store protestdemonstrationer i Afghanistan, og der er blevet slået hårdt
ned på dem. I øjeblikket slås der ned med hård hånd på enhver opposition i landet. Tilbagevendte fra
Vesten vil altid blive mistænkt for at være spioner, og er derfor i risiko for afhøringer, forfølgelse og
likvidering fra styret i Afghanistan.
UNHCR udsendte efter Talebans magtovertagelse i august 2021 en vejledning
til
stater om ikke at
tvangstilbagesende nogen til Afghanistan: https://www.refworld.org/docid/611a4c5c4.html.
Denne vejledning blev genbekræftet i februar 2023.
Dansk Flygtningehjælp har publiceret en konferencerapport om Afghanistan fra november 2022 med ét
indlæg med fokus på menneskerettighedssituationen, ét med fokus på Talebanstyret, et med fokus på
forfølgelse af hazaraer, og et fjerde indlæg om risikoen for forfølgelse af tilbagesendte til Afghanistan:
https://asyl.drc.ngo/viden-og-holdninger/lande-og-temarapporter/drc-rapport-om-afgha nistan-konference-2022/.
Ifølge rapporten er der ikke spor sikkert i Afghanistan, især ikke for personer der tvangstilbagesendes. De
må leve i konstant frygt for at naboer og bekendte angiver dem til Taleban. Tilbagesendte fra vestlige lande
er i særlig risiko, da de mistænkes for at have lært en dekadent livsførelse med alkohol, evt, sex uden for
ægteskab, og ikke at have levet op til islamiske regler. Hvis de i Afghanistan over for naboer benægter at de
er tvangshjemsendte, kan andre omvendt tro, at de har penge, og de kan blive overfaldet. Der er meget
overvågning af alle i det afghanske samfund, ligesom Taleban mange steder systematisk har registreret data
om hvem, der har forladt landet, og hvornår, efter Talebans magtovertagelse.
Efter SOS Racismes mening vil afghanerne formentlig skulle have asyl efter § 7, 1 som forfulgte
konventionsflygtninge eller evt, efter § 7, 2 som flygtninge med individuelt begrundede beskyttelsesbehov,
da de vil være i særlig risiko pga. deres tidligere eller deres familiemedlems tidligere tætte samarbejde
med Danmark, Danmarks allierede i Afghanistankrigen, udenlandske NGO’er, NATO, mv. samt desuden for
at have opholdt sig i et vestligt land.
-
Vi synes at Danmarks adfærd lige før Talebans magtovertagelse var uværdig, uetisk og pinagtig med to
“projekter” med tilbagesendelser inkl. tvangstilbagesendelser af afghanere i 2021. Det er vigtigt, at vi ikke
gentager miseren! Det har også skadet Danmarks anseelse, at den daværende danske udlændingeminister
9. august 2021, 6 dage før Kabuls faldt til Taleban sammen med kolleger fra Østrig, Tyskland, Grækenland,
Belgien og Holland forsøgte at presse Europa Kommissionen til at presse den afghanske regering til fortsat
at modtage tvangsudsendte afghanere, selv om Afghanistan den d. 8. juli 2021 havde indført et tre
måneders stop for at modtage tvangsudsendte afghanere. Selv om alle kunne se, at når de udenlandske
styrker trak sig helt ud af Afghanistan, var det kun et spørgsmål om tid, hvornår den afghanske regering ville
falde. Henvendelsen blev begrundet det med: “At stoppe tilbagesendelser sender et forkert signal og vil
sandsynligvis motivere endnu flere afghanske borgere til at forlade deres hjem” Danske politikere og
regeringen var ude af trit med virkeligheden, hvilket den manglende evakueringsplan også viste. Men da der
til sidst blev politisk flertal for at evakuere de afghanere, der havde hjulpet Danmark, blev der ydet en flot
indsats i Kabul og i Pakistan! Mange afghanere nåede dog ikke med, da de ikke kunne komme frem til
-
-
-
https://twitter.com/kmlvrml n/status/14246462825058222 10/photo/1
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0029.png
3
lufthavnen. Og inden da, havde man gjort meget lidt for at sikre de afghanske tolke og andre
samarbejdspartnere. Derfor er det særlig vigtigt, at vi ikke svigter de afghanere, der er i Danmark nu!
Med særloven får afghanerne på en måde en uklar status. Desuden trues de som andre, ved udvisning,
med indrejseforbud, indberetning til SIS, hvis de fx har opnået deres uklare status ved svig. Måske ville de
være bedre tjent med at skulle søge asyl nu, og så måtte Udlændingestyrelsen i gang med at behandle disse
asylansøgninger hurtigst muligt, og det ville formentlig ende med opholdstilladelser efter Udlændingelovens
§7,1 og §7,2.
-
-
Afghanerne har ligesom andre flygtninge behov for at vide, hvad der sker om to år.
I lovforslaget hedder det:
“I perioden frem mod den
1.
december 2025 vil de personer, der har opholdstilladelse efter særloven, have
mulighed for, som det allerede er tilfældet i dag, at søge om opholdstilladelse efter udlændingelovens regler,
herunder asyl eller efter en erhvervsordning, og således have mulighed for at skabe sig et andet
opholdsgrundlag inden december 2025”.
-
-
SOS Racisme vil dog gøre opmærksom på, at ikke alle vil være i stand til at forsørge sig selv. Vi
især på medfølgende ældre familiemedlemmer, som kan være syge eller som ikke er arbejdsføre,
samt ældre familiemedlemmer, hvis børn og børnebørn er rejst til USA. De vil formentlig alle
være omfattet af Udlændingeloven §
7,
stk. 2.
SOS Racisme vil fortsat foreslå Folketinget at give den udvidede gruppe en hurtig behandling
både af forlængelse af opholdstilladelse efter særloven, og ved asylansøgninger fra gruppen. Det
kan forhåbentlig lade sig gøre, da der er relativt få asylansøgere p.t. Udlændingemyndighederne
giver lige nu asyl til afghanske kvinder, men også andre grupper er i fare, ligesom det, at have
opholdt sig i Vesten, vil blive mødt med mistænksomhed i Afghanistan både fra Talebans og fra
naboers side.
-
-
Afghanere på særloven har fået nogle af de samme fordele som ukrainere på Ukraine særloven,
med bedre muligheder for arbejde, studier, gratis danskundervisning og sundhedsbehandling.
Det er velkomment, men bør udvides til at gælde alle asylsøgere og flygtninge. SOS Racisme
synes i Øvrigt, at man bør udvide “iobs for Ukraine”, som har bragt mange ukrainere i arbejde på
et tidligt tidspunkt, til også at omfatte flygtninge og asylsøgere fra alle andre lande.
Danmark bør stryge repressalierne mod afviste i form af indrejseforbud og indrapportering til SIS
fordi det kan gøre det meget vanskeligt for dem at få ophold i et andet Schengenland. Enhver
har ret til at søge asyl i et andet land! Tvangstilbagesendelse til Afghanistan udgør refoulement!
-
-
-
SOS Racisme mener, at Hjemrejsestyrelsen skal ophøre med tvangstilbagesendelser af afghanere,
og med at forsøge at presse afghanere til “frivillig” tilbagesendelse.
SOS
Racisme kan se, at opholdstilladelser i
2022
blev ophævet/nægtet forlænget for
10
afghanere, og for andre
10
afghanere i
1.
halvdel af
2023.
Det er forkert, at Udlændingestyrelsen
-
ophæver afghaneres opholdstilladelser, selv om de vil være i stor fare for forfølgelse, hvis de
rejser hjem, når UNHCR fraråder alle tvangshjemsendelser til Afghanistan.
Med venlig hilsen,
for SOS Racisme
Anne Nielsen, Koordinationsudvalget
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0030.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Sendtpr. e-mail til [email protected] og [email protected]
Dato:
11. august2023
23/206668
cijo
Sagsor.:
Sagsbeh.:
Høringssvar vedrørende forslag om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (Forlængelse af Afgha
nistan-særloven)
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 29. juni 2023 anmodet blandt andet
Udlændingenævnet om eventuelle bemærkninger til udkast til forslag om ændring af lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder
m.v. (Forlængelse af Afghanistan-særloven).
Udlændingenævnet har ingen bemærkninger til det fremsendte lovforslag.
Der henvises til Udlændinge- og Integrationsministeriets journal nr. 2023-613.
Med venlig hilsen
Kistrup
Adelgade 13 1304 København K
I
Telefon: 6198 3800
I
[email protected]
www.udln.dk
L 41 - 2023-24 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar
2763034_0031.png
østre Landsret
Præsidenten
Udlændinge- og I ntegrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
30.
juni
2023
J.nr.:
23/36922-2
Sendt på mail til [email protected] og [email protected]
Sagsbehandler: Rikke Søndergaard
Larsen
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved brev af 29. juni 2023 (sagsnr. 2023-613) anmodet om
eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale
sig
om udkastet.
Med venlig hilsen
Cars1&Ç&Hf-
Elk
østre Landsrets Plads 1, 2150 Nordhavn
Tlf. 99686200
Mail: [email protected]• Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk