Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om gebyr for anmodning om eksportgodtgørelse pr. dags
dato er et fiskalt eller et omkostningsdækkende gebyr? Dette bedes uddybet, da gebyret,
jf. svaret på SAU alm. del
–
spørgsmål 206 (folketingsåret 2020-2021), pr. 15. april
2021 fremgår som fiskalt gebyr, mens det af svaret på SAU alm. del
–
spørgsmål 490
(folketingsåret 2021-22)
fremgår, at ”Siden den 1. juli 2020 har gebyret været et omkost-
ningsdækkende gebyr”.
Svar
Som det fremgår af svaret på SAU alm. del
–
spørgsmål 490, blev der i perioden fra og
med den 1. januar 2020 til og med den 30. juni 2020 opkrævet et fast gebyr på 1.950 kr.
pr. køretøj. Fra og med den 1. juli 2020 overgik gebyret til at være fuldt omkostningsdæk-
kende. Det vil sige, at gebyret fra og med den 1. juli 2020 løbende bliver korrigeret med
henblik på at afspejle Skatteforvaltningens faktiske omkostninger ved at varetage opgaven
med at fastsætte værdien af brugte køretøjer ved eksport. Gebyret er pr. dags dato fortsat
et omkostningsdækkende gebyr.
Dette fremgår også af forarbejderne til lov nr. 1126 af den 19. november 2019, der ud-
møntede den politiske aftale, som den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti) indgik sammen med Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet.
Gebyret for anmodning om eksportgodtgørelse var således på tidspunktet, hvor svaret på
SAU alm. del
–
spørgsmål 206 blev afgivet, ikke et fiskalt gebyr, men et omkostningsdæk-
kende gebyr. Det er en fejl, hvilket Skatteministeriet beklager.
I forlængelse heraf skal det bemærkes, at det i svaret på SAU alm. del - spørgsmål 441 af
17. juni 2021, hvor der spørges til en opdatering af svaret på SAU alm. del
–
spørgsmål
206, er angivet, at gebyret er omkostningsdækket fra 1. juli 2020.
Side 2 af 2