Skatteudvalget 2023-24
L 4
Offentligt
2801240_0001.png
18. december 2023
J.nr. 2023 - 2160
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registre-
ring af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og forskellige
andre love. (Regelforenkling og øget regelefterlevelse på motorområdet, justering af skat-
teforvaltningslovens fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatnings-
overenskomster m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 15 af 12. december 2023.
Jeppe Bruus
/ Kathrine Waage
L 4 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om kommentar til henvendelse af 12/12-23 fra Danmarks Frie AutoCampere om ændring af registreringsafgiftsloven m.fl. i forhold til afgifter på autocampere
2801240_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 12. december 2023 fra Danmarks Frie
AutoCampere, jf. L 4 - bilag 16.
Svar
Der ønskes en bekræftelse af forståelsen af besvarelsen af SAU L 4
spm. 3 og spm. 13.
Derudover ønskes en bekræftelse af, at der i forbindelse med beregning af registrerings-
og brændstofforbrugsafgift kan anvendes følgende dokumenter:
-
-
-
COC for et tilsvarende chassis, men med andet chassisnummer.
COC for det oprindelige chassis, når chassiset er ændret til et AL-KO (eller til-
svarende) chassis.
Efterfølgende beregninger af brændstofforbrug eller CO
2
-udledning udført af
fremstilleren eller dennes repræsentation.
Herudover anføres det i henvendelsen, at for de mindre veludstyrede biler gælder fortsat
kravet til parallelberegning af registreringsafgift efter både § 4 og § 5 a, stk. 2, 2. pkt., og
den endelige registreringsafgift udgøres af den højeste værdi af de to beregnede afgifter.
Det anføres videre, at når registreringsafgiften efter § 4 er højest, beregnes tillægget for
CO
2
-udledningen også med den højeste værdi.
Kommentar
Indledningsvist bemærkes, at forståelsen af besvarelsen af spørgsmål SAU L 4
spm. 3
og spm. 13 er korrekt, og at oplysninger fra COC-dokumenter fra tilsvarende chassiser
mv. vil kunne anvendes, hvis de er retvisende for det konkrete køretøj.
Med hensyn til parallelberegningen fremgår det af registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2,
der gælder for autocampere, at:
”Køretøjer,
der er konstrueret og indrettet til ophold og beboelse, afgiftsberigtiges efter § 4. For køretøjer
som nævnt i 1. pkt. med en tilladt totalvægt på mindst 2 t, der er indrettet med adgang til opredning af
egentlige sovepladser for mindst 2 personer, kan der dog ved afgiftsberigtigelsen ses bort fra udgiften til be-
boelsesindretningen samt fortjeneste og moms heraf. Afgiften beregnet efter 2. pkt. skal for køretøjets sam-
lede værdi eksklusive afgift dog mindst udgøre 0 kr. af de første 12.100 kr. og 45 pct. af resten.”
Samtidig fremgår det af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 9, at:
”For
benzindrevne og dieseldrevne biler, som er omfattet af § 5 a, stk. 2, 2. pkt., beregnes tillæg for hele
CO
2
-udledningen med den laveste sats, jf. stk. 2.”
For køretøjer, der er omfattet af § 5 a, stk. 2, 2. pkt., skal der således foretages to bereg-
ninger af registreringsafgiften.
Side 2 af 3
L 4 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om kommentar til henvendelse af 12/12-23 fra Danmarks Frie AutoCampere om ændring af registreringsafgiftsloven m.fl. i forhold til afgifter på autocampere
2801240_0003.png
Den første beregning er som personbil, men hvor der ses bort fra udgiften til beboelses-
indretningen, og hvor der alene beregnes tillæg for hele CO
2
-udledningen med den lave-
ste sats. Den anden beregning tager udgangspunkt i køretøjets pris inkl. moms og med et
fradrag på 12.100 kr., hvoraf der beregnes 45 pct. i afgift.
Beregningen som personbil er illustreret i tabel 1 nedenfor med de gældende satser i 2023.
Tabel 1. Beregning af registreringsafgift efter § 5 a, stk. 2, 2. pkt. for en dieseldreven autocamper
med køreklar vægt på 2.600 kg med WLTP-målt udledning af CO
2
på 211 g pr. km
Beregning
1. Pris inkl. moms
2. Værdi af beboelsesdel 190.973 kr.
3. Beskattet værdi
1. - 2.
Kr.
481.885
190.973
290.912
Registreringsafgift
Værdielement
4. 25 pct. af de første 67.800
5. 85 pct. ml. 67.800 og 210.600
6. 150 pct. af resten
0,25*67.800
0,85*(210.600 - 67.800)
1,5*(290.912 - 210.600)
16.950
121.380
120.468
CO
2
-tillæg
7. 261 kr. pr. g CO
2
pr. km
8. Registreringsafgift før fradrag
261*211
4. + 5. + 6. + 7.
55.071
313.869
Fradrag
9. Bundfradrag
10. Samlet registreringsafgift
8. + 9.
-22.600
291.269
Anm.: De anvendte satser og skalknæk mv. kan findes her:
Gældende satser for registreringsafgiften - Skatteministeriet (skm.dk)
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af oplysninger fra Bilstatistik og DMR.
Herefter udføres beregningen efter § 5 a, stk. 2, 3. pkt., dvs. der tages udgangspunkt i bi-
lens pris inkl. moms på 481.885 kr. og herfra fratrækkes 12.100 kr. og heraf beregnes 45
pct. afgift, hvilket udgør: 0,45*(481.885-12.100)= 211.403,25 kr.
Dermed skal autocamperen betale registreringsafgift som personbil efter § 5 a, stk. 2, 2.
pkt., svarende til 291.269 kr., da dette er den største afgift af de to beregninger i medfør
af § 5a, stk. 2, 2. og 3. pkt.
Side 3 af 3