Skatteudvalget 2023-24
L 4 Bilag 8
Offentligt
2787951_0001.png
Danmarks Frie AutoCampere
DFAC
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
[email protected]
Danmarks Frie AutoCampere
er en landsdækkende forening for autocamperejere og -interesserede, der arbejder for at fremme dansk
autocamperturisme ved at støtte op om de frie valgmuligheder, som denne ferieform giver mulighed for.
Dato:
20. august 2023
Skatteministeriet,
[email protected]
Cc:
Christian Aasmul Jacobsen,
[email protected]
og
Melisa Øz,
[email protected]
J.nr. 2023
2160: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om
registrering af køretøjer og brændstofforbrugsafgiftsloven (Forbedringer af motorlovgivningen m.v.)
Tak for muligheden for at indgive høringssvar. Også tak for, at vi fik bevilliget fristudsættelse til 20. august
2023. Vi har fået god støtte fra SKAT´s medarbejdere efter deres ferie.
§1, Registreringsafgiftsloven:
§1, pkt. 8 og Pkt. 2.3 Forslaget om enklere afgiftsberegningen for autocampere
Udkastet til lovforslaget mangler helt beregningseksempler til belysning af de foreslåede ændringer.
”2.3.2.
Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning:”
Begrundelsen for at indføre 45% registreringsafgift på alle autocampere på 3 t. eller mere, udstyret med 2
sovepladser, køkken, bad og toilet angives i forslaget til lovteksten at være, at det ikke altid er muligt at
indhente oplysninger om værdien af
”boandelen” fra fabrikanten,
og at værdifastsættelsen af denne derfor
ofte er et vanskeligt skøn.
Imidlertid anvendes
værdien af ”boandelen” slet ikke
i de krævede sammenlignende beregning af
registreringsafgiften. Her indgår indkøbspris, forhandleravance og moms samt
”bildelen”s
værdi.
”Bildelens” værdi
fremgår for en række forskellige kombinationer af modeller, motor- og chassisstørrelser
af en aftale mellem forhandlerne i autocamperbranchen og SKAT.
Noget andet er, at erfaringerne med de nu krævede parallelberegninger jf. hhv. §4 og §5a stk. 2 (45%-
reglen) jf. SKAT´s medarbejdere viser, at når autocampere indeholder 2 sovepladser, køkken, bad og toilet
og har en totalvægt på mindst 3 t, ender beregningen af registreringsafgiften for selv de mindste
autocampere med, at afgiften jf. 45% reglen er den højeste, og dermed er den, der skal betales.
Derfor er der alligevel ræson i at lave forenklingen, og vi kan støtte den omtalte ændring.
L 4 - 2023-24 - Bilag 8: Henvendelse af 26/11-23 fra Danmarks Frie Autocampere vedrørende foretræde om import af autocampere
2787951_0002.png
Vi har desuden fået bekræftet fra SKAT´s medarbejder, at både meget små autocampere, der f.eks. er
indbyggede i en Fiat varevogn, en ombygget anden varevogn eller f.eks. en importeret, ombygget, stor bil
af hvilken som helst slags omfattes af den foreslåede 45% ordningen, så længe de opfylder kravet om
mindst 2 sovepladser, køkken, bad og toilet og har totalvægt på mindst 3 t. Dermed bortfalder ideen i
begrebet ”egentlige autocampere” som er diskuteret i pkt. 2.3.2.
Vi fået bekræftet, at den omtalte
”lempelse”
ift. 45% reglen består i en lille arbejdsbesparelse for de
autocamperforhandlere, der er selvanmeldere og en arbejdsbesparelse i Motorstyrelsen og i
virksomheden, for de forhandlere, der ikke er selvanmeldere. Lempelsen er ikke af økonomisk karakter.
§1 pkt. 6 og 7, Pkt. 2.12: Forslaget om at justere reglerne for beregning af grønne afgifter og tillæg til
registreringsafgift for køretøjer over 2.585 kg
og
§ 3, Brændstofforbrugsafgiftsloven
1) Vi har forstået på SKAT´s medarbejder, at forslaget alene har virkning for biler, der indregistreres første
gang i Danmark efter 1/1-2024.
Hermed vil de øgede grønne afgifter ikke ramme ejerne af de mange autocampere, der afmeldes
midlertidigt i vinterhalvåret for at spare de grønne afgifter og indregistreres igen i foråret.
Men vi har ikke fået dette bekræftet skriftligt.
2) Vi har også forstået, Skatteministeriets ønske om at ændre disse beregninger i al væsentlighed hænger
sammen med import af brugte varebiler, hvor en måling af CO
2
udledningen ikke fremvises. SKAT oplever
tilfælde, hvor den køreklare vægt øges kunstigt med henblik på, at afgifter beregnes efter retningslinjer for
køretøjer med køreklar vægt over 2.585 kg, fordi dette er fordelagtigt. Denne problematik behandles i
lovforslagets pkt. 7, hvor der foreslås indsat nye, og højere omregningsfaktorer i beregningen i
brændstofforbruget i Registreringsafgiftslovens § 5, stk. 5. Dette har vi ingen kommentarer til.
3) Men af ikke oplyste årsager, foreslås en tilsvarende øgning af omregningsfaktorerne også i lovforslagets
pkt. 6 for Registreringsafgiftslovens §4, stk. 3 for personbiler over 2.585 kg. Heraf er en væsentlig del brugte
autocampere, hvor der ikke er udført en måling af CO
2
udslippet.
Som mange andre i Danmark, har autocampere vægtproblemer. Langt hovedparten af ejerne kæmper for
at undgå at køre med overvægt, hvilket er strafbart. Det er derfor illusorisk, at vægten af en autocamper
øges unødvendigt.
Vi henviser til Skatteministeriets svar til Skatteudvalget,
journal nr. 15-1434179,
18. maj 2016 om
udgangspunktet på 2.585 kg. som køreklar vægt:
”For biler med en køreklar vægt på 2.585 kg er det imidlertid ikke muligt at foretage en
måling af brændstofforbruget efter de retningslinjer, der er givet i EU-forordningen. For
Side
2
af
5
L 4 - 2023-24 - Bilag 8: Henvendelse af 26/11-23 fra Danmarks Frie Autocampere vedrørende foretræde om import af autocampere
2787951_0003.png
særlig store biler på mellem 2.585 kg. og 2.815 kg er det efter EU-forordningen i stedet
muligt at give oplysning om brændstofforbruget i form af en fabrikanterklæring.
For andre biler med en køreklar vægt på over 2.585 kg er det imidlertid ikke muligt at få
oplyst et brændstofforbrug efter EU-forordningen. Efter de danske regler vil disse biler derfor
skulle have fastsat et brændstofforbrug efter en teknisk beregning, som efter de nugældende
regler giver en meget høj afgift.
Formålet med lovforslaget er således at indføre en mere retvisende teknisk beregning af
brændstofforbruget netop for biler med en køreklar vægt på over 2.585 kg, hvor der ikke
foreligger en EU-godkendt opgørelse af brændstofforbruget. Det er derfor også naturligt, at
der ved fastsættelsen af den tekniske beregning
tages udgangspunkt i netop denne vægt”
Vi henviser desuden til Skatteudvalgets bilag 7 til L207, 2018-19,
journal nr. 2019-1974:
”I
forbindelse med overgangen til fastsættelse af bilers brændstofforbrug efter den nye
WLTP-metode blev der etableret en overgangsperiode, hvormed brændstofforbruget frem til
og med 31. marts 2019, fastsættes efter et tilnærmet NEDC-forbrug (NEDC2) udregnet ud fra
WLTP-testen tillagt 10 pct.” og
”På
grund af overgangsperioden sker overgangen til WLTP-metoden den 1. april 2019.” og
”Det
har imidlertid vist sig, at der er en betydelig usikkerhed knyttet til de konkrete målinger
af de biler, der er blevet typegodkendt efter den nye WLTP-metode. Senest har Europa-
Kommissionen besluttet at stramme op på retningslinjerne for de konkrete målinger, jf. bl.a.
Europa-Kommissionens forordning (EU) 2018/1832 af 5. november 2018 om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF, Europa-Kommissionens forordning (EF)
nr. 692/2008 og Europa-Kommissionens forordning (EU) 2017/1151 med henblik på at
forbedre typegodkendelsesprøvning og -procedurer for lette personbiler og lette
erhvervskøretøjer med hensyn til emission, herunder vedrørende overensstemmelse efter
ibrugtagning og emission ved faktisk kørsel og indførelse af anordninger til overvågning af
forbruget af brændstof og elektrisk energi.
For at undgå, at der opstår behov for yderligere tilpasninger af lovgivningen på
bilafgiftsområdet, som skaber uro på bilmarkedet, foreslås det, at den metode for opgørelse
af brændstofforbruget, der anvendes i overgangsperioden (NEDC2-metoden tillagt 10 pct.)
forlænges indtil udgangen af 2020.”
Autocampere bygges i rigtig mange størrelser, modeller og variationer i meget små serier af mange
forskellige producenter. Måling af CO2 udledningen efter WLTP-metoden er baseret på en individualiseret
måling, der bl.a. afhænger af ekstraudstyr i den konkrete bil.
Med den betydelige usikkerhed, der har været omkring indførsel af WLTP-målingen, er det klart, at
autocamperne først på et sent tidspunkt er forsynede med målinger af CO
2
-udledningen. Derfor vil mange
brugte autocampere blive ramt meget hårdt af de markante stigninger i brændstofforbrugsafgiftslovens §
Side
3
af
5
L 4 - 2023-24 - Bilag 8: Henvendelse af 26/11-23 fra Danmarks Frie Autocampere vedrørende foretræde om import af autocampere
2787951_0004.png
3, stk. 9 og §3c stk. 2, som omhandler begning af CO
2
udledning baseret på køreklar vægt og afgifterne
heraf for biler med en køreklar vægt over 2.585 kg, som netop rummer langt hovedparten af autocampere.
Indholdet i udkastet til lovændringen er opstået for at undgå spekulation under indførsel af varevogne.
Men det rammer privatpersoner, der ønsker at importere en brugt autocamper meget, meget hårdt.
Autocampere har en meget længere levetid end andre biler (typisk 25-30 år), de kører meget mindre og
passes godt på. Derfor er der meget fornuft i, at private ønsker at importere en let brugt Euro 5 eller Euro 6
autocamper med 40-50.000 km på tælleren i sin ønskemodel og med moderne sikkerhedsudstyr fra lande
som Tyskland, Frankrig eller Sverige, hvor der er et langt større udvalg end i Danmark.
Gennemføres lovgivningen som foreslået, vil en autocamper, der har kørt f.eks. i Tyskland og importeres
i Danmark efter 1/1-2024 efter vores beregninger skulle betale 150-250 % højere grønne afgifter end den
identiske autocamper, der blev importeret som ny i 2017/18.
Vi vurderer, at dette må konflikte med EU-lovningen om varernes frie bevægelighed.
Lovforslaget vil således primært straffe private, der ønsker at importere en brugt autocamper. Til
gengæld er forslaget til en markant støtte til de danske forhandlere, som primært videresælger brugte
biler, der allerede har været indregistreret i Danmark og nye(re) biler, der har en egentlig CO
2
måling.
Dette, fordi lovforslaget stort set eliminerer parallelimporten af gode, brugte autocampere fra udlandet.
At understøtte de danske autocamperforhandlere er ikke nævnt som formål i lovforslaget, og er næppe i
overensstemmelse med EU-reglerne.
Problematikken opstår især på grund af ændringerne i §3 og §3C som er foreslået i udkastets §3.
Ændringerne er i udkast til lovforslaget begrundet i
2.13.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning:
”For at undgå økonomisk tilskyndelse til også at importere ældre brugte biler, hvoraf der
betales afgift efter km/l, bør formlerne i § 3, stk. 9, opdateres
tilsvarende.”
Men nogle få varevognsimportørers forsøg på at optimere de grønne afgifter på nogle varevogne
berettiger ikke til, at al import af brugte autocampere fra før ca. 2018/19 reelt standses.
Euro 5 og især Euro 6 biler rammes meget hårdt, hvorimod ældre biler rammes mindre
men stadig med
stigninger i grønne afgifter på over 100% ift. den samme bil, der allerede kører i Danmark.
Dette skal sammenholdes med, at der i forslag til lovudkastets pkt. 6 ”Klimamæssige konsekvenser” og pkt.
7. ”Miljø- og naturmæssige konsekvenser” står, at lovforslaget ikke vurderes
at have hverken
klimamæssige, miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
Konklusion:
I udkastet til lovforslag, rettes bager for smed.
Side
4
af
5
L 4 - 2023-24 - Bilag 8: Henvendelse af 26/11-23 fra Danmarks Frie Autocampere vedrørende foretræde om import af autocampere
Ønsker Skatteministeriet fortsat at begrænse de nævnte forsøg på afgiftsoptimering af varevogne ved
import og fastlæggelse af omregninger til CO2 udledning under 2.585 kg´s reglen, er det nødvendigt at
indføre separate afsnit og beregninger for varevogne hhv. for personbiler.
Generelle kommentarer til udkastet til lovforslag:
-
-
Der mangler helt beregningseksempler på lovforslagets konsekvenser. Det er ikke rimeligt, at alle
de høringsberettigede selv skal opstille regneark.
De bagvedliggende love om registreringsafgift og brændselsforbrugsafgift bruges af ganske mange
”almindelige
mennesker”, der ønsker at benytte sig af import af biler, fordi valgmulighederne på
vores lille danske marked er meget begrænsede. De bør gøres mere bruger- og læsevenlige, f.eks.
således, at de lange lovnavne ikke gentages i paragrafferne, men henvises til som en note. Desuden
ved bør enhederne km/l og l/100 km anvendes ensartet igennem lovgivningen og ikke som nu
skiftevis den ene og den anden enhed.
Loven bør indeholde en henvisning til en af SKAT udarbejdet frit tilgængelig interaktiv beregning af
afgifterne og disses udvikling over tid, som blev vedtaget ved loven d. 31/05/2021.
-
Venlig hilsen
Jørn Skou, Formand
Jytte Jakobsen, Jura
Side
5
af
5