Danmarks Frie AutoCampere
DFAC
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
Danmarks Frie AutoCampere
er en landsdækkende forening for autocamperejere og -interesserede, der arbejder for at fremme dansk
autocamperturisme ved at støtte op om de frie valgmuligheder, som denne ferieform giver mulighed for.
Dato:
20. august 2023
Skatteministeriet,
Cc:
Christian Aasmul Jacobsen,
og
Melisa Øz,
J.nr. 2023
–
2160: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om
registrering af køretøjer og brændstofforbrugsafgiftsloven (Forbedringer af motorlovgivningen m.v.)
Tak for muligheden for at indgive høringssvar. Også tak for, at vi fik bevilliget fristudsættelse til 20. august
2023. Vi har fået god støtte fra SKAT´s medarbejdere efter deres ferie.
§1, Registreringsafgiftsloven:
§1, pkt. 8 og Pkt. 2.3 Forslaget om enklere afgiftsberegningen for autocampere
Udkastet til lovforslaget mangler helt beregningseksempler til belysning af de foreslåede ændringer.
”2.3.2.
Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning:”
Begrundelsen for at indføre 45% registreringsafgift på alle autocampere på 3 t. eller mere, udstyret med 2
sovepladser, køkken, bad og toilet angives i forslaget til lovteksten at være, at det ikke altid er muligt at
indhente oplysninger om værdien af
”boandelen” fra fabrikanten,
og at værdifastsættelsen af denne derfor
ofte er et vanskeligt skøn.
Imidlertid anvendes
værdien af ”boandelen” slet ikke
i de krævede sammenlignende beregning af
registreringsafgiften. Her indgår indkøbspris, forhandleravance og moms samt
”bildelen”s
værdi.
”Bildelens” værdi
fremgår for en række forskellige kombinationer af modeller, motor- og chassisstørrelser
af en aftale mellem forhandlerne i autocamperbranchen og SKAT.
Noget andet er, at erfaringerne med de nu krævede parallelberegninger jf. hhv. §4 og §5a stk. 2 (45%-
reglen) jf. SKAT´s medarbejdere viser, at når autocampere indeholder 2 sovepladser, køkken, bad og toilet
og har en totalvægt på mindst 3 t, ender beregningen af registreringsafgiften for selv de mindste
autocampere med, at afgiften jf. 45% reglen er den højeste, og dermed er den, der skal betales.
Derfor er der alligevel ræson i at lave forenklingen, og vi kan støtte den omtalte ændring.