Danmarks Frie AutoCampere
DFAC
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
Danmarks Frie AutoCampere
er en landsdækkende forening for autocamperejere og -interesserede, der arbejder for at fremme dansk
autocamperturisme ved at støtte op om de frie valgmuligheder, som denne ferieform giver mulighed for.
Dato:
26. november 2023
Skatteminister Jeppe Bruus,
C.c.: Folketingets Skatteudvalg
Fordi nogle importører af varebiler snyder med vægten, er Skatteministeriet via
L4
ved at standse importen af mange nye Euro 6 og let brugte Euro 5 og 6 autocampere!!
Det skyldes lovforslagets § 1 punkt 6 og §3 punkt 1-4, som mere end fordobler de grønne afgifter
ved indregistrering af rigtig mange autocampere og også de årlige, grønne afgifter.
I det ”bunkebryllup” af forskellige lovelementer, som flere af ordførerne beskrev under lovforslagets 1.
behandling, gemmer sig nogle talmæssigt små ændringer, som har meget stor effekt for fremtidige
autocamperkøbere. De ændringer blev slet ikke berørt under debatten.
Snyd ved indregistrering af varebiler
Problemet er, at Skatteministeriet har erfaret, at
nogle importører af varebiler
udnytter de nuværende
paragraffer i hhv. vægtafgift- og brændstofforbrugsloven. Paragrafferne tillader beregning af CO
2
udledning
for biler over 2.585 kg baseret på bilens køreklare vægt, når
bilens
”dåbsattest”, COC-dokumentet
ikke
indeholder godkendte, officielle målinger af brændstofforbrug (km/l) eller CO
2
udledning.
De, der snyder, gemmer COC dokumentet væk, og lægger f.eks. en tung plade i bunden af varevognen. Så
vejes varevognen, den bliver synet, og CO
2
udledningen bliver beregnet efter metoden med vægt over
2.585 kg. Er bilen tæt på vægtgrænsen, kan beregningen medføre lempeligere afgifter end de målinger, der
er udført, men ”bortkommet”.
Når varebilen tages i brug, fjernes pladen igen, så bilen kan læsse mere (maksimum vægt 3500 kg).
Skatteministeriet ønsker fornuftigt nok at standse dette snyd.
Med ændringer i L4 §1 nr. 7, der særligt
gælder for varebiler og i § 3 nr. 1-4, der gælder for både varebiler og for personbiler øges afgifterne
markant.
Forslaget rammer også tunge personbiler
–
specielt autocampere
I L4 §1 nr. 6, der gælder personbiler, står præcist samme nye afgiftstal som i nr. 7, og dermed rammer
lovforslaget personbiler med de samme hårde afgifter, som er udtænkt for at standse snyd med
afgifterne på varebiler.