Skatteudvalget 2023-24
L 4 Bilag 8
Offentligt
2787950_0001.png
Danmarks Frie AutoCampere
DFAC
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
[email protected]
Danmarks Frie AutoCampere
er en landsdækkende forening for autocamperejere og -interesserede, der arbejder for at fremme dansk
autocamperturisme ved at støtte op om de frie valgmuligheder, som denne ferieform giver mulighed for.
Dato:
26. november 2023
Skatteminister Jeppe Bruus,
[email protected]
C.c.: Folketingets Skatteudvalg
Fordi nogle importører af varebiler snyder med vægten, er Skatteministeriet via
L4
ved at standse importen af mange nye Euro 6 og let brugte Euro 5 og 6 autocampere!!
Det skyldes lovforslagets § 1 punkt 6 og §3 punkt 1-4, som mere end fordobler de grønne afgifter
ved indregistrering af rigtig mange autocampere og også de årlige, grønne afgifter.
I det ”bunkebryllup” af forskellige lovelementer, som flere af ordførerne beskrev under lovforslagets 1.
behandling, gemmer sig nogle talmæssigt små ændringer, som har meget stor effekt for fremtidige
autocamperkøbere. De ændringer blev slet ikke berørt under debatten.
Snyd ved indregistrering af varebiler
Problemet er, at Skatteministeriet har erfaret, at
nogle importører af varebiler
udnytter de nuværende
paragraffer i hhv. vægtafgift- og brændstofforbrugsloven. Paragrafferne tillader beregning af CO
2
udledning
for biler over 2.585 kg baseret på bilens køreklare vægt, når
bilens
”dåbsattest”, COC-dokumentet
ikke
indeholder godkendte, officielle målinger af brændstofforbrug (km/l) eller CO
2
udledning.
De, der snyder, gemmer COC dokumentet væk, og lægger f.eks. en tung plade i bunden af varevognen. Så
vejes varevognen, den bliver synet, og CO
2
udledningen bliver beregnet efter metoden med vægt over
2.585 kg. Er bilen tæt på vægtgrænsen, kan beregningen medføre lempeligere afgifter end de målinger, der
er udført, men ”bortkommet”.
Når varebilen tages i brug, fjernes pladen igen, så bilen kan læsse mere (maksimum vægt 3500 kg).
Skatteministeriet ønsker fornuftigt nok at standse dette snyd.
Med ændringer i L4 §1 nr. 7, der særligt
gælder for varebiler og i § 3 nr. 1-4, der gælder for både varebiler og for personbiler øges afgifterne
markant.
Forslaget rammer også tunge personbiler
specielt autocampere
I L4 §1 nr. 6, der gælder personbiler, står præcist samme nye afgiftstal som i nr. 7, og dermed rammer
lovforslaget personbiler med de samme hårde afgifter, som er udtænkt for at standse snyd med
afgifterne på varebiler.
L 4 - 2023-24 - Bilag 8: Henvendelse af 26/11-23 fra Danmarks Frie Autocampere vedrørende foretræde om import af autocampere
2787950_0002.png
Autocampere er personbiler
med en køreklar vægt der typisk er højere end 2.585 kg - de fleste vejer mere
end 2800 kg! Hvis bilen ikke har godkendte, officielle målinger af brændstofforbrug (km/l) eller CO2
udledning, beregnes afgifterne efter L4 §1 nr. 6.
Autocampere har næsten alle problemer med at overholde maksimumvægten på 3500 kg. Det er ulovligt at
køre med overvægt, og mange europæiske lande straffer det med store bøder.
Derfor er det meget usandsynligt, at en autocamperimportør kunstigt skulle øge bilens vægt med henblik
på lavere afgifter - og de fleste er allerede meget tungere.
Autocampere er typisk bygget på et masseproduceret varevognschassis, der har en
”dåbsattest”, et
COC
dokument, hvor der bl.a. står hvor mange km/l der bruges eller hvor meget CO
2
, chassiset udleder under
kørsel. Dernæst opbygges beboelsesdelen typisk på en fabrik i større eller mindre serier (det kaldes trin 2).
Først når den færdige bil er typegodkendt, får den et nyt COC-dokument, hvor det nye brændstofforbrug
eller den nye CO
2
udledning står. En typegodkendelse er kostbar, og autocampere produceres i små serier.
Danmark importerer
kun ca. 1% af de autocampere,
der sælges i Europa, og
mange af ”Trin 2”-
fabrikanterne vil ikke betale for CO
2
målinger til et nyt COC-dokument, som Danmark vist er alene om at
kræve. Bilen kan derfor kun importeres i Danmark under reglerne for biler over 2.585 kg, der ikke har disse
papirer.
Vedtages L4, som foreslået, vil en meget stor del også af de
nye Euro 6 autocampere,
der indføres efter 1.
januar 2025 skulle betale
fra 30-40.000 kr. ekstra i tillæg til registreringsafgiften. Stigningen bliver helt op
til 115-150.000 kr. i ekstra tillæg til registreringsafgift,
hvis bilen ikke er bygget, så den er omfattet af den
nye § 5 a, stk. 2, 4. pkt. og importøren ikke kan dokumentere, at autocamperens campingopbygning er
værdifuld nok i forhold til hele bilen. Derfor indføres må den indføres med fuld beskatning også af
”campingdelen”
efter samme afgiftssystem som
”små”
personbiler.
Hertil kommer ca. 10-13.000 kr. i ekstra årlige afgifter
en stigning på 140%. Skatteministeriet har i
høringsskemaet (s. 8 i lovforslagets bilag 3) eftervist, at de beregninger af stigningen i årlige CO
2
-baserede
afgifter, som vi har anført i vores høringssvar, er korrekte.
Skatteministeriets argumenter holder ikke:
Skatteministeriet angiver
”klima- og provenumæssigt hensyn”,
som årsag til lovforslaget
men skriver
samtidig, at det ikke forventes at have klimamæssige, miljø- eller naturmæssige konsekvenser………..
Klima og miljø:
-
Autocamperejere bruger bilen til korte og længere ture året rundt
men flyver til gengæld ikke til
fjerne destinationer. Stiger afgifterne, som beregnet, vil mange undlade at købe autocamperen og i
stedet flyve på ferie.
De øgede afgifter rammer ikke alene ældre biler, som Skatteministeriet svarer DFAC, men også
fabriksnye Euro 6 biler.
-
Provenu:
-
Provenuet vil øges ved at
over 20.000 varebiler importeres pr. år,
og fremover betaler korrekte
afgifter. Herved opfyldes formålet med denne del lovforslaget.
Side
2
af
3
L 4 - 2023-24 - Bilag 8: Henvendelse af 26/11-23 fra Danmarks Frie Autocampere vedrørende foretræde om import af autocampere
2787950_0003.png
Provenuet mindskes til gengæld ved:
-
I 2021 og 2022 blev hhv. 2.100 og 1.700 autocampere importeret. Heraf kunne nogle
autocampertyper opfylde alle kravene til dokumentation. Efter lovændringen, vil
”ikke-standard
autocampere” stort set forsvinde
i Danmark, og den totale import vil falde.
Mange, der ønsker at købe autocamper, vil i stedet indregistrere deres nye bil i Sverige eller i
Tyskland. Derfor mister Danmark hele registreringsafgiften og alle de årlige, grønne afgifter.
Dansk ejede biler på udenlandske nummerplader må kun køre transit i Danmark. Derfor mister
Danmark også turistindtægterne fra autocamperturisterne, der som pensionister typisk kører 60-80
dage pr år, og året rundt understøtter turismen i yderområderne.
-
-
På grund af de
helt forskellige forhold for varevogne og tunge personbiler, efterlyste DFAC i sit
høringssvar, at varevogne og personbiler behandles forskelligt.
Skatteministeriet henviste i
høringsskemaet til forskellige regler for biler under 2.585 kg, hvilket ikke giver mening.
Vi kan se af L4, bilag 7 fra Dansk Autocamper Import, at en del af problemet ift. autocamperes manglende
COC-dokumenter samt manglende accept af disses oplysninger, kan skyldes Færdselsstyrelsens forskrifter
og praksis ift. hvilke dokumenter, der skal kræves og kravene til bilens dokumenter.
Autocampere med ”Heavy Duty” motor,
forstærket chassis og kraftigere bremser er tilsyneladende særligt
ramt af manglende CO
2
målinger. Det er fordi CO
2
målinger ikke kan udføres på de stærke motorer, der
også anvendes til lastbiler. Konsekvensen af L4 er at straffe øget sikkerhed med højere afgifter.
Vi mener, at Lovforslag L4´s konsekvenser for personbiler over 2.585 kg
herunder især autocampere
ikke er tilstrækkeligt undersøgt og belyst. Da denne del af lovforslaget først skal træde i kraft pr. 1.
januar 2025, vil vi opfordre til, at ministeren udskiller denne del af lovforslaget til separat behandling.
Vi vedlægger vores høringssvar, som bl.a. uddyber problematikken omkring CO
2
måling af tunge biler.
Venlig hilsen
Jørn Skou, Formand
Jytte Jakobsen, Jura og Pladser
Side
3
af
3