Skatteudvalget 2023-24
L 4 Bilag 6
Offentligt
2781152_0001.png
Lovforslag L4 punkt 2.13
”Frist for udførelse ved eksport af køretøjer”
L 4 - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 14/11-23 fra Autofair ApS om plancher til foretræde den 15. november 2023 om frist for udførsel ved eksport af køretøjer
2781152_0002.png
Hvem er vi?
- Steffen Bang fra Bileksport Danmark ApS
- Robin Kofod Eggli fra Autofair ApS
- Peter Schou fra Yupex Trading A/S
L 4 - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 14/11-23 fra Autofair ApS om plancher til foretræde den 15. november 2023 om frist for udførsel ved eksport af køretøjer
2781152_0003.png
Kort beskrivelse af processen med at eksportere et
køretøj
Toldsyn af køretøj ved en autoriseret synshal (600-1.000 kr.
pr.
toldsyn).
Anmod om eksportgodtgørelse – betaling af eksportgebyr på 2.350 kr.
Vent 14 dage.
Indsend dokumentation for, at køretøjet er afmeldt og udført.
9 uger før udbetaling af eksportgodtgørelse, såfremt dokumentationen godkendes
af Motorstyrelsen.
Værdifastsættelsen foretages først, når Motorstyrelsen har godkendt
dokumentation fra anmelder.
L 4 - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 14/11-23 fra Autofair ApS om plancher til foretræde den 15. november 2023 om frist for udførsel ved eksport af køretøjer
2781152_0004.png
Værdifastsættelse foretages først, når
dokumentation er godkendt af
Motorstyrelsen:
Om eksport og registreringsafgift for bil, motorcykel og autocamper - Motorstyrelsen:
”Du kan få registreringsafgift tilbage, når du har ført dit køretøj ud af Danmark, og køretøjet er
afmeldt i Motorregistret.
Sagsbehandlingstiden for værdifastsættelse er ca.
9 uger.
Du får først
oplyst eksportgodtgørelsens størrelse, når du eksporterer køretøjet.”
Lovforslaget vil derfor ikke være ressourcebesparende hos Motorstyrelsen, da der altid kun
bliver foretaget én værdifastsættelse, efter køretøjet er dokumenteret udført af Danmark.
Præmis i lovforslag: Motorstyrelsen laver værdifastsættelse ved anmodning.
Falsk præmis.
L 4 - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 14/11-23 fra Autofair ApS om plancher til foretræde den 15. november 2023 om frist for udførsel ved eksport af køretøjer
2781152_0005.png
Problemstillinger ved L4 punkt 2.13
-
Unødvendig lovændring
- Værditab over tid: Falsk argument, da der allerede findes praksis, som tager højde for det.
- Landsretten
SKM2022.448.ØLR.:
”Landsretten
bemærker i forlængelse heraf, at hvis
skattemyndighederne måtte vurdere, at et køretøj er udført af landet, men først på et senere
tidspunkt end oplyst i forbindelse med ansøgningen, må myndighederne derfor vurdere, om den
oplyste, afgiftspligtige værdi fortsat kan lægges til grund, eller om værdien må fastsættes på ny
som følge af yderligere værdiforringelse.”
- Landskatteretten SKM2023.39.LSR : ”Henset til, at der alene er forløbet ca.
1�½ måned mellem
værdifastsættelsen af køretøjet og udførslen af køretøjet, og at der i forbindelse med
enkeltanmodninger om eksportgodtgørelse er en frist på 3 måneder, førend der skal foretages en
ny værdifastsættelse, finder Landsskatteretten, at den oplyste, afgiftspligtige værdi for
køretøjet fortsat kan lægges til grund.”
- Styresignal fra Motorstyrelsen SKM2023.290.MOTORST: ”Landsskatteretten har ved afgørelse af
28.
oktober 2022 (SKM2023.39.LSR)
fastslået, at der ved enkeltanmodninger om
eksportgodtgørelse er en frist på 3 måneder, før der skal foretages en ny værdifastsættelse.
Det
er på den baggrund Motorstyrelsens vurdering, at køretøjer, der udføres 3 måneder eller mere
efter anmeldelse til eksport, skal værdifastsættes på udførselstidspunktet.”
L 4 - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 14/11-23 fra Autofair ApS om plancher til foretræde den 15. november 2023 om frist for udførsel ved eksport af køretøjer
2781152_0006.png
Problemstillinger ved L4 punkt 2.13
- Unødvendig lovændring
- Ændring af stand: Falsk argument.
2022 samt 2023 YTD: 99,8 % af alle køretøjet er toldsynet i ”Middel stand”:
L 4 - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 14/11-23 fra Autofair ApS om plancher til foretræde den 15. november 2023 om frist for udførsel ved eksport af køretøjer
2781152_0007.png
Problemstillinger ved L4 punkt 2.13
Ændring af stand:
Ulogisk argument: Køretøjers stand ændres ikke, da de jo er afmeldte, holder stille og
står salgsklargjorte.
L 4 - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 14/11-23 fra Autofair ApS om plancher til foretræde den 15. november 2023 om frist for udførsel ved eksport af køretøjer
2781152_0008.png
Dokumentationskrav for udførsel er meget
restriktive.
Praktiske
Landsretten har i
SKM2017.86.VLR 
fastslået:
udfordringer
”En varetagelse af de kontrolhensyn, som
ved
dokumentationskravene i registreringsafgiftslovens § 7 c hviler
på, nødvendiggør en restriktiv anvendelse af regelsættet.
Der
stilles derfor efter fast retspraksis strenge krav til beviset for, at
lovforslaget
Højesteret har således i
lovens betingelser er opfyldt.
U.2016.1452 H [...]
2.13
fastslået,
det følger af forarbejderne
L4
at
punkt
et egentligt
at
dokumentationskrav for
til §
7 c,
der gælder
udførslen, jf.
tillige SKM2017.86.VLR [...].”
Hvis forslaget skulle blive vedtaget i nuværende, kan det få
den konsekvens, at borgere og virksomheder, som eksporterer et
køretøj, vil blive nægtet at få udbetalt eksportgodtgørelsen,
selvom køretøjet er udført af Danmark, jf.
Motorstyrelsens
forvaltning af dokumentationskrav.
L 4 - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 14/11-23 fra Autofair ApS om plancher til foretræde den 15. november 2023 om frist for udførsel ved eksport af køretøjer
2781152_0009.png
Konsekvens hvis lovforslaget vedtages
Eksempel: Et køretøj er solgt og udført til Litauen, og anmelder har indsendt
en video af køretøj med synligt stelnr., der beviser, at køretøjet er i Litauen.
Motorstyrelsen afviser denne form for dokumentation og kræver, at der
indsendes indregisteringsbevis fra Litauen.
Hvis der går over 90 dage, før køretøjet bliver indregistreret i udlandet, vil
det nye lovforslag medføre, at man ikke kan få udbetalt eksportgodtgørelsen.
Det nye lovforslag vil kræve, at køretøjet skal fragtes tilbage til Danmark, og
der skal foretages et nyt toldsyn og betales et nyt eksportgebyr på 2.350 kr.
samt vente 14 dage og fragte til udlandet igen.
L 4 - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 14/11-23 fra Autofair ApS om plancher til foretræde den 15. november 2023 om frist for udførsel ved eksport af køretøjer
2781152_0010.png
Eksempel #1 på sag, hvor Motorstyrelsen har nægtet
udbetaling af eksportgodtgørelse
L 4 - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 14/11-23 fra Autofair ApS om plancher til foretræde den 15. november 2023 om frist for udførsel ved eksport af køretøjer
2781152_0011.png
Eksempel #2 på sag, hvor Motorstyrelsen har nægtet
udbetaling af eksportgodtgørelse
j.nr. 23-1414846
Du har den 29. september 2023 anmodet om værdifastsættelse af en VOLVO, V70,
2,5 T AUT. med stelnummer YV1BW565081024949 i forbindelse med eksport af
køretøjet. For at vi kan færdigbehandle din sag, har vi brug for mere materiale.
Vi har gennemgået det materiale, du har sendt, og anser det ikke som tilstrækkeligt i
forhold til at dokumentere udførslen.
Det skyldes, at du kun har sendt dokumenta-
tion for, at køretøjet er transporteret til udlandet.
Du bedes sende dokumentation for udførslen af køretøjet. Dokumentation kan fx
være:
• Registreringsattest fra udlandet
• Eller andet, som kan dokumentere udførslen
L 4 - 2023-24 - Bilag 6: Henvendelse af 14/11-23 fra Autofair ApS om plancher til foretræde den 15. november 2023 om frist for udførsel ved eksport af køretøjer
2781152_0012.png
Spørgsmål?