Danmarks Frie AutoCampere
DFAC
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
Danmarks Frie AutoCampere
er en landsdækkende forening for autocamperejere og -interesserede, der arbejder for at fremme dansk
autocamperturisme ved at støtte op om de frie valgmuligheder, som denne ferieform giver mulighed for.
Dato:
16. september 2023
Til Skatteministeriet
CC.:
og
J.nr. 2023
–
1348, Udkast- Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven
Tak for muligheden for at indgive høringssvar.
Vi mener, at det grundlæggende er forkert, at myndigheder kan træffe afgørelser eller udsende varsler om
ændringer af borgernes afgiftsforhold uden samtidig klart at informere borgerne om den økonomiske
konsekvens.
Hensynet til borgernes retssikkerhed bør stå over hensynet til rettelse af mindre fejl, finberegninger og
mindre ændringer af oplysninger i Motorstyrelsens systemer.
Det er dybt beklageligt, at IT systemerne, bag beregning af bilers afgifter ikke kan simulere konsekvensen af
ændringer CO
2
-udledningen og beregne konsekvensen heraf uden samtidig at gennemføre ændringen.
Afgifterne på biler baseret på WLTP-målinger eller omregnede forbrugsmålinger er éntydige ift. den
gældende lovgivning, og kan beregnes i et relativt simpelt regneark.
Det bør være muligt at etablere en beregning, der afvikles f.eks. på et testsystem eller på et ikke-
produktionssystem, således, at borgerne samtidig med varslet om ændringer modtager en beregning, der
er bindende for Skatteministeriet i form af en maksimum afvigelse (øgning) ift. den nuværende afgift.
Det SKAL IKKE være borgeren, der bærer risikomomentet eller ansvaret for beregning af afgiften under
rettelser af fejl i Motorregisteret, som udkastet til lovforslaget nævner det.
Informationen om ændringer i afgiftsforhold for den enkelte bilist skal ske med de korrekte referencer.
relevante informationer og konsekvenser og i et sprog, som menigmand i Danmark forstår uden at skulle
rekvirere juridisk bistand.
Når det så er sagt, og såfremt disse urimeligheder bliver tacklet, er det fornuftigt, at de to afgiftssystemer
–
registreringsafgiften og brændstofforbrugs- hhv. vægtafgiftssystemet, der er så tæt sammenknyttede,
behandles efter samme paragraffer om beskyttelse af borgernes retssikkerhed.
I Skatteforvaltningslovens § 20e om den særlige procedure, mangler en beskrivelse af muligheden for at
anke den i stk. 3 nævnte nye afgørelse.
Venlig hilsen
Jørn Skou, formand /
Jytte Jakobsen.