Skatteudvalget 2023-24
L 4 Bilag 3
Offentligt
2775087_0001.png
Danmarks Frie AutoCampere
DFAC
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
[email protected]
Danmarks Frie AutoCampere
er en landsdækkende forening for autocamperejere og -interesserede, der arbejder for at fremme dansk
autocamperturisme ved at støtte op om de frie valgmuligheder, som denne ferieform giver mulighed for.
Dato:
16. september 2023
Til Skatteministeriet
[email protected]
CC.:
[email protected]
og
[email protected]
J.nr. 2023
1348, Udkast- Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven
Tak for muligheden for at indgive høringssvar.
Vi mener, at det grundlæggende er forkert, at myndigheder kan træffe afgørelser eller udsende varsler om
ændringer af borgernes afgiftsforhold uden samtidig klart at informere borgerne om den økonomiske
konsekvens.
Hensynet til borgernes retssikkerhed bør stå over hensynet til rettelse af mindre fejl, finberegninger og
mindre ændringer af oplysninger i Motorstyrelsens systemer.
Det er dybt beklageligt, at IT systemerne, bag beregning af bilers afgifter ikke kan simulere konsekvensen af
ændringer CO
2
-udledningen og beregne konsekvensen heraf uden samtidig at gennemføre ændringen.
Afgifterne på biler baseret på WLTP-målinger eller omregnede forbrugsmålinger er éntydige ift. den
gældende lovgivning, og kan beregnes i et relativt simpelt regneark.
Det bør være muligt at etablere en beregning, der afvikles f.eks. på et testsystem eller på et ikke-
produktionssystem, således, at borgerne samtidig med varslet om ændringer modtager en beregning, der
er bindende for Skatteministeriet i form af en maksimum afvigelse (øgning) ift. den nuværende afgift.
Det SKAL IKKE være borgeren, der bærer risikomomentet eller ansvaret for beregning af afgiften under
rettelser af fejl i Motorregisteret, som udkastet til lovforslaget nævner det.
Informationen om ændringer i afgiftsforhold for den enkelte bilist skal ske med de korrekte referencer.
relevante informationer og konsekvenser og i et sprog, som menigmand i Danmark forstår uden at skulle
rekvirere juridisk bistand.
Når det så er sagt, og såfremt disse urimeligheder bliver tacklet, er det fornuftigt, at de to afgiftssystemer
registreringsafgiften og brændstofforbrugs- hhv. vægtafgiftssystemet, der er så tæt sammenknyttede,
behandles efter samme paragraffer om beskyttelse af borgernes retssikkerhed.
I Skatteforvaltningslovens § 20e om den særlige procedure, mangler en beskrivelse af muligheden for at
anke den i stk. 3 nævnte nye afgørelse.
Venlig hilsen
Jørn Skou, formand /
Jytte Jakobsen.
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775087_0002.png
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775087_0003.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Sendt til:
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
Vesterbrogade 32
1620 København V
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
Dok.nr. D-2023-033473
13. september 2023
Høringssvar til høring over udkast til lovforslag om ændring af
skatteforvaltningsloven
Skatteministeriet har 25. august 2023 sendt udkast til forslag til lov om ændring af
skatteforvaltningsloven (Udvidet anvendelse af særlig procedure i visse
afgørelsessager på motorområdet) i høring.
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar. Forslaget har
været behandlet i Danmarks Skatteadvokaters bestyrelse, der fungerer som Danske
Advokaters skattefagudvalg.
Gennemgangen af udkastet har givet anledning til følgende bemærkninger:
Formålet med lovforslaget er at udvide den særlige procedureregel i
skatteforvaltningslovens § 20 e således, at Skatteforvaltningen (Motorstyrelsen)
fremover vil kunne anvende den særlige procedureregel i skatteforvaltningslovens §
20 e på afgørelser om genoptagelse og ændring af en række øvrige typer afgørelser på
motorområdet. Lovforslaget har således til formål at sikre, at Skatteforvaltningen
(Motorstyrelsen) kan foretage ændringer uden partshøring efter kravene i
Skatteforvaltningslovens § 19, idet Motorstyrelsen tilsyneladende har en række
systemmæssige udfordringer.
Skatteforvaltningen (Motorstyrelsen) ønsker således på grund af nogle
systemmæssige udfordringer at få udvidet adgangen til begrænset høring, så
Motorstyrelsen først skal inddrage borgere og virksomheders bemærkninger til en
sag, når der er truffet afgørelse.
Det fremgår af udkastet til lovforslaget, at Motorstyrelsens systemmæssige
udfordringer har medført, at afgørelser om genoptagelse og ændring af køretøjets
registrering samt afgørelser om genoptagelse og ændring af beregning af afgift ikke
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
hensigtsmæssigt kan behandles helt eller delvist manuelt inden for en rimelig
tidshorisont eller uden et uforholdsmæssigt stort ressourcetræk.
Danske Advokater er bekendt med, at en række af de udfordringer, som
Motorstyrelsen har haft, kan henføres til systemfejl i forbindelse med ændring i
afgiftssatserne mv. Dette har ført til en række reguleringer, som har været
fejlbehæftet og dermed også ført til et stort ressourceforbrug.
Det er Danske Advokaters vurdering,
at disse systemfejl ikke kan løses ved, at
partshøringen bliver begrænset. En udvidelse af skatteforvaltningslovens § 20 e, vil
derimod føre til flere byrder for erhvervslivet.
Ud fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt stilles borgere og virksomheder ikke
bedre ved, at de ikke skal høres, inden der træffes afgørelse om ændring af et køretøjs
registrering eller ved beregning af afgiften.
I forbindelse med møderne i Motorkontaktudvalget har Motorstyrelsen løbende
redegjort for en række af de systemfejl, som konstateres i systemet. Dette har ført til,
at en række virksomheder ikke kan komme til at betale den korrekte afgift. Nogle
virksomheder betaler for lidt og andre betaler for meget. Virksomhederne ved godt,
hvad der skal betales i afgift, men kan ikke få lov til at betale den rette afgift, da der
er fejl i IT-systemet. Hvis Motorstyrelsen får adgang til blot at træffe systemmæssige
afgørelser, vil dette
efter Danske Advokaters vurdering
kunne føre til endnu flere
fejl.
Da IT-systemet for registreringsafgift er ekstrem fejlbehæftet,
er det Danske
Advokaters vurdering,
at nærværende forslag alene vil føre til, at der skal anvendes
endnu flere ressourcer både hos Motorstyrelsen og hos virksomhederne, når der
træffes afgørelse inden der er sikkerhed for, at der træffes en korrekt afgørelse.
Dette vil føre til en række unødige ressourcer og likviditetsbinding hos virksomheder,
der vil blive forpligtet til at regulere registreringsafgift for allerede indregistrerede
køretøjer, uagtet at afgørelsen kan være truffet på et forkert grundlag.
Ved indførsel af skatteforvaltningslovens § 20 e ved lov nr. 2193 af 30. november
2021, blev der ikke sondret mellem selvanmeldere og øvrige virksomheder og
borgere, hvilket
efter Danske Advokaters vurdering
er en fejl, da afgørelser uden
partshøring overfor virksomheder, der er registreret for registreringsafgift og som
selv angiver afgifter, er ekstrem belastende. Der skal endvidere henses til, at
Motorstyrelsen ofte indsætter reguleringer på virksomhedernes månedsangivelse,
inden der er sendt afgørelse til virksomheden, hvorfor de har vanskeligt ved at
afstemme deres angivelse.
Motorstyrelsen har tilkendegivet, at det er uhensigtsmæssigt at gøre brug af
skatteforvaltningslovens § 20 e overfor virksomheder, der er registreret for
registreringsafgift, hvor flere sagsbehandlere i Motorstyrelsen foretager partshøring
efter de almindelige bestemmelser.
Danske Advokater vil opfordre til,
at det ikke er
den enkelte sagsbehandler, som tager stilling til hvorvidt virksomheder, der er
registreret for registreringsafgift skal partshøres efter de almindelige bestemmelser
eller ej.
Danske Advokater vil opfordre til,
at skatteforvaltningslovens § 20 e ikke kommer til
at omfatte virksomheder, der er registreret for registreringsafgift.
2/4
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
I relation til systemmæssige afgørelser skal Danske Advokater endvidere henlede
opmærksomheden på de mange udfordringer, som findes i forbindelse med
skattekontoen. De fleste danske virksomheder har utrolig vanskeligt ved at afstemme
skattekontoen, da der forekommer en række automatiske reguleringer på
skattekontoen, som skatteforvaltningen ikke kan redegøre nærmere for. Danske
Advokater kan derfor ud fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt ikke tilslutte sig
yderligere automatisering af afgørelser, da IT-systemerne på motorområdet er
ekstrem fejlbehæftede, hvorfor det kun kan føre til en række forkerte afgørelser, som
efterfølgende skal rettes.
Som anført i lovforslaget er Motorstyrelsen bekendt med de mange identificerede fejl
i registreringsgrundlaget. Ligeledes er Motorstyrelsen bekendt med det betydelige
antal genoptagelsessager, der endnu ikke er blevet afsluttet som følge af ændringen
af registreringsafgiften i 2021, hvor der blev indført nye skalatrin mv. I den
forbindelse kan der blandt andet henvises til referatet fra Motorkontaktudvalgets
møde 29. november 2022, s. 5, hvor direktør Jørgen Rasmussen og kontorchef
Morten Fly udtalte, at:
”Der er truffet beslutning om at gennemføre de resterende
omberegninger i et særligt program, som Motorstyrelsen
allerede er i gang med at udvikle, og som ligger udenfor
Motorregistret.
Løsningen er ikke optimal, fordi Motorregistret først
senere vil blive opdateret med de korrekte oplysninger.
Men den er bedre end alternativet, fordi det betyder, at
Motorstyrelsen som udgangspunkt vil være i stand til at
gennemføre omberegningerne hurtigere.
Vi er i dialog med Skattestyrelsen om opgaven i forhold til
opkrævning eller udbetaling af eventuelt for lidt eller for
meget afregnet registreringsafgift.
Det blev præciseret, at det er uafklaret, hvornår opgaven
med omberegningerne kan afsluttes endeligt”
Det er Danske Advokaters vurdering,
at en udvidelse af den særlige procedureregel i
§ 20 e ikke vil løse de ressourcemæssige udfordringer, som Motorstyrelsen står
overfor på nuværende tidspunkt.
Det forhold, at der er systemmæssige udfordringer i Motorregistret, bør ikke give
Motorstyrelsen hjemmel til at undlade partshøring på yderligere sager på
motorområdet. Tværtimod burde Motorstyrelsen indrette sig efter, hvad der er
gældende ret. En løsning med at ændre gældende ret for at lette Motorstyrelsens
administrative udfordringer er ud fra et retssikkerhedsmæssigt perspektiv ikke
hensigtsmæssig.
3/4
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
Afsluttende bemærkninger
Danske Advokater står altid til rådighed for uddybende spørgsmål og dialog.
Med venlig hilsen
Susanne Bager
Juridisk konsulent
Danske Advokater
[email protected]
Diana Mønniche
Advokat
Medlem af bestyrelsen
Danmarks Skatteadvokater
4/4
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775087_0007.png
Sekretariatet for
Dataetisk Råd
Sendt elektronisk til
[email protected]
med
[email protected]
og
[email protected]
på i kopi.
Dato 13.09.2023
Dataetisk Råds høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af skattefor-
valtningsloven
Dataetisk Råd takker for høring vedr. udkast til forslag til lov om ændring af skatteforvalt-
ningsloven.
Formålet med Dataetisk Råd er at skabe et forum, hvor etiske spørgsmål om forholdet
mellem på den ene side fordelene ved anvendelse af ny teknologi og på den anden side
hensynet til borgernes grundlæggende rettigheder, retssikkerhed og grundlæggende
samfundsmæssige værdier, kan drøftes, og hvor en varig indsats for understøttelse af en
ansvarlig anvendelse af data kan forankres.
Dataetisk Råd bemærker, at lovforslaget ud fra en dataetisk betragtning er problematisk,
idet lovforslaget søger at tilpasse skatteforvaltningsloven efter systemtekniske hensyn
fremfor at indrette de tekniske systemer på en måde, der respekterer borgernes grund-
læggende rettigheder.
Lovforslaget vil gøre det muligt at fravige normale krav om partshøring i visse typer af sa-
ger. Årsagen
er ”systemmæssige
udfordringer i Motorregistreret”,
der betyder, at
Skatte-
forvaltningen i de pågældende sager ikke kan foretage partshøring på baggrund af en
fyldestgørende sagsfremstilling indeholdende afgiftsmæssige konsekvenser for borgeren
og forslag til endelig afgørelse. Den tekniske løsning er i sig selv valgt, fordi manuel sags-
behandling ville være for ressourcekrævende. Borgeren har ganske vist mulighed for at
bede om genoptagelse af sagen på lempelige vilkår og indsende korrekt information,
men herved lægges initiativet og dermed ansvaret for denne del af sagsoplysningen i
Side 1 af 3
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775087_0008.png
højere grad over på borgeren. Forslaget udhuler dermed den grundlæggende retsga-
ranti, som en partshøring er.
Rådet vil i den forbindelse gøre opmærksom på, at Folketingets Ombudsmand har sat
særligt fokus på vigtigheden af at beskytte borgerens grundlæggende forvaltningsretlige
retsgarantier ved især automatiseret sagsbehandling som her. Ombudsmanden påpe-
ger, at forsvarlig udvikling af offentlige digitale løsninger kræver, at myndigheder er op-
mærksomme på sagsbehandlingsregler om partshøring og begrundelse, der skal gælde
i de pågældende sager, inden systemer indrettes og købes, og den digital sagsbehand-
ling sættes i gang
1
. Dataetisk Råd har noteret, at lovforslaget skyldes, at myndighederne
øjensynligt ikke har efterlevet disse principper.
Dataetisk Råd finder det principielt betænkeligt, at lovforslaget derved sætter systemtek-
niske hensyn over hensyn til borgerens grundlæggende ret til partshøring. Rådet har for-
ståelse for, at ressourcehensyn kan begrunde anvendelse af digitale og automatiske sy-
stemer til sagsbehandling, og at dette efter omstændighederne kan indebære justerin-
ger af eksisterende procedurekrav mv. Rådet finder det dog betænkeligt, hvis digitalise-
ringen som i det konkrete tilfælde forringer borgernes retssikkerhed.
Under alle omstændigheder bør det bero på en konkret politisk afvejning, om de ønskede
digitaliseringsbestræbelser står mål med ulemperne for borgerne. Denne afvejning kræ-
ver indsigt i både den effektivisering, som ønskes opnået, og i de skadevirkninger for bor-
gernes retssikkerhed, der følger heraf. I det foreliggende lovforslag er ingen af delene be-
skrevet nærmere. Uden disse afgørende informationer er det reelt ikke muligt at vurdere,
om lovforslaget er udtryk for en korrekt og saglig afvejning.
På den baggrund opfordrer Dataetisk Råd til, at der foretages en dataetisk konsekvens-
vurdering af lovforslaget, herunder hvad risikoen er, for at borgere overser eller misforstår
afgørelserne og deres ansvar for at anmode om genoptagelse inden for de givne frister
med potentiel skadevirkning. Lovforslaget bør også indeholde information om omkost-
ningerne ved sagsbehandlingen inden for rammerne af de eksisterende retsgarantier
(manuel eller digital).
1
Ombudsmandens redegørelse for Generelle forvaltningsretlige krav til offentlige it-systemer:
https://www.ombudsmanden.dk/myndighedsguiden/specifikke_sagsomraader/generelle_forvalt
ningsretlige_krav_til_offentlige_it-systemer/
Side 2 af 3
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775087_0009.png
Rådet anbefaler generelt, at der i forbindelse med nye lovforslag foretages en dataetisk
konsekvensvurdering, der redegør for de dataetiske konsekvenser af lovforslag, som
fremsættes i Folketinget. Dataetiske konsekvensanalyser sætter fokus på værdier og
principper som blandt andet retssikkerhed, velfærd, demokrati, værdighed, selvbestem-
melse, lighed, gennemsigtighed, sikkerhed og privatliv. Dataetiske konsekvensanalyser
kan således hjælpe med til at bringe fordele, ulemper og utilsigtede konsekvenser ved
lovforslag frem i lyset. De gør det derfor lettere for Folketingets medlemmer at vurdere
lovforslagene samt inddrage og afveje relevante hensyn i den videre politiske proces,
herunder at stille opklarende spørgsmål til den ansvarlige minister og fremsætte æn-
dringsforslag. De dataetiske analyser vil dermed bidrage til, at Folketingets beslutninger
tages på et mere kvalificeret grundlag. Rådet finder, at den generelle anbefaling af data-
etiske konsekvensvurderinger er særlig relevant i forhold til det aktuelle lovforslag.
Udarbejdelse af den dataetiske vurdering giver også myndighederne selv en anledning til
at overveje, hvad de dataetiske konsekvenser af lovforslaget er, og hvorvidt de kan anses
som dataetisk forsvarlige.
Dataetisk Råd kan i den forbindelse henvise til rådets værktøj
’Dataetik – Sådan gør du’,
der operationaliserer identificeringen og stillingtagen til dataetiske dilemmaer. Dataetisk
Råd står til rådighed for uddybning og yderligere rådgivning.
Med venlig hilsen på vegne af Dataetisk Råd.
Johan Busse
Formand
Dataetisk Råd
Side 3 af 3
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775087_0010.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Ole Kirkelund
Lovgivning og Økonomi
Christian Aasmul Jacobsen; Victoria Maria Ljunggren
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af skatteforvaltningsloven (SKM.: 127132) j.nr. 2023-1348
15. september 2023 14:56:21
image002.png
image001.png
Nogle personer, der har modtaget denne meddelelse, modtager sjældent mails fra [email protected].
Få mere at
vide om, hvorfor dette er vigtigt
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen
kan indikere det.
Til Skatteministeriet
Høringssvar (j.nr. 2023-1348) til:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven
De Danske Bilimportører har ingen særlige bemærkninger til det foreliggende lovforslag.
Vi kan således bakke op om formålet med forslaget, der skal gøre det muligt, at den særlige
procedure i skatteforvaltningslovens § 20 e, som skatteforvaltningen anvender i
værdifastsættelsessager, også kan anvendes i sager om genoptagelse og i sager om ændring af
flere andre typer afgørelser.
Det fremgår af resuméet til lovforslaget, at Motorstyrelsen i en række sager ikke kan sikre
partshøring, der fuld lever op til kravene i skatteforvaltningslovens § 19, grundet
”systemmæssige udfordringer i Motorregisteret”. Vi kan støtte, at Motorstyrelsen gives de
fornødne muligheder for at tage højde for sagsparternes evt. bemærkninger i en bred vifte af
sagstyper ud over værdifastsættelsessager.
Det fremgår ikke nærmere, hvori de ”systemmæssige udfordringer” består, men de bør ikke stå i
vejen for korrekt parthøring i jf. skatteforvaltningsloven.
Med venlig hilsen
Ole Kirkelund
Chefkonsulent
f
Telefon
E-mail
2323 2520
[email protected]
De Danske Bilimportører
| Rådhuspladsen 16 | DK-1550 København V | CVR: 67794117 | www.bilimp.dk
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775087_0011.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Karoline H. Thomsen
Lovgivning og Økonomi
Christian Aasmul Jacobsen; Victoria Maria Ljunggren
J.nr. 2023 - 1348 Høring over udkast til forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven
15. september 2023 11:12:04
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen
kan indikere det.
Bilbranchen har modtaget udkast til forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven i høring.
Bilbranchen har ingen indsigelser til det foreslåede, men har en række overordnede
bemærkninger i relation til baggrunden for det foreslåede.
Bilbranchens medlemmer har selv været genstand for Motorregistrets utilstrækkeligheder fra
april 2023 og hen over sommeren, hvor Motorstyrelsen har udsendt omkring 200.000 breve til
registrerede ejer af køretøjer med forkerte målenormer i Motorregistret. De første ca. 30.000
breve var seks sider lange breve med et for de fleste bilejere helt uforståeligt indhold. Brevene
fik mange af de berørte og uforstående bilejere til at rette henvendelse til bilforhandleren, hvor
de havde købt deres bil, og som i manges øjne måtte være årsag til Motorstyrelsens
henvendelse.
På denne baggrund fik branchen i dialog med Motorstyrelsen udsat udsendelsen af de
resterende breve, til en mere forståelig version var udarbejdet. Uanset en bedre versionering af
de udsendte forslag til afgørelser, er det uhensigtsmæssigt, at der til helt almindelige mennesker,
som ikke er vandt til at modtage forvaltningsafgørelser, udsendes syv sider, som varsler en
afgørelse uden at oplyse afgørelsens konkrete afgiftsmæssige resultat.
Dels kunne de syv sider være kogt ned til følgende:
Der er registreret nogle forkerte oplysninger
om dit køretøj i Motorregistret. Årsagen til dette er den tekniske indretning af Motorregistret og
ikke fordi, nogen har begået en fejl. De forkerte oplysninger vil blive rettet og det kan få den
betydning, at der skal betales mere eller mindre i registreringsafgift og/eller periodisk afgift.
Beregningen af eventuelle ændringer i afgifterne vil først ske i fjerde kvartal 2023. Du skal ikke
foretage dig noget nu, medmindre du konkret er uenig i de oplysninger om køretøjet, som
fremgår af forslaget til afgørelse.
Og dels er et uhensigtsmæssigt, at Motorregistret systemmæssigt giver så store udfordringer, at
Skatteforvaltningen ved genoptagelse af store antal afgørelser ikke systemmæssigt kan
understøtte, at der i forslaget til afgørelse angives den afgiftsmæssige betydning af afgørelsen.
Hverken Motorstyrelsen, branchen eller bilejerne kan være tjent med et Motorregister, som gør
det nødvendigt at foreslå lovændringer som i nærværende høring.
Med venlig hilsen
Karoline H. Thomsen
Seniorchefkonsulent
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775087_0012.png
(+45) 3377 3567
(+45) 2949 4413 (Mobil)
[email protected]
bil.di.dk
Få et forspring – abonnér på Bilbranchens nyhedsbrev
Læs, hvordan DI behandler og beskytter
persondata i
DI’s Privatlivspolitik
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775087_0013.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Sendt digitalt til:
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
14. september 2023
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af
skatteforvaltningsloven, j.nr. 2023 - 1348
FSR
– danske revisorer (”FSR”) takker for modtagelse af nærværende udkast til
lov om
ændring af skatteforvaltningsloven, som Skatteministeriet har sendt i høring den 25.
august med høringsfrist den 16. september 2023.
Principielt finder FSR det retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at det foreslås at ændre
reglen om, at en part har ret til høring før afgørelse, alene fordi myndighederne (i dette
tilfælde Motorstyrelsen) ikke kan understøtte dette it- og systemmæssigt.
FSR går dog ud fra, at Motorstyrelsen manuelt vil sagsbehandle borgernes og
virksomhedernes bemærkninger på samme måde, som hvis der var givet partshøring,
inden der bliver truffet afgørelse.
FSR noterer sig samtidig, at lovforslaget giver mulighed for, at der gives partshøring
efter en afgørelse er truffet, så parten mindst får 15 dage fra afgørelsen til at
fremsende bemærkninger, med henblik på, at Motorstyrelsen skal kunne træffe en ny
afgørelse på grundlag af de oplysninger, der foreligger ved høringsfristens udløb.
FSR har derudover ikke for nuværende yderligere bemærkninger.
FSR
danske revisorer
Slotsholmsgade 1, 4. sal
DK - 1216 København K
Telefon +45 7225 5703
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Med venlig hilsen
Bo Sandberg
Skattekonsulent
L 4 - 2023-24 - Bilag 3: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2775087_0014.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Lovgivning og Økonomi
Christian Aasmul Jacobsen
VS: Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven
14. september 2023 07:50:57
 
 
Fra: Jesper Kiholm Andersen <[email protected]
Sendt: 13. september 2023 16:23
Til: Lovgivning og Økonomi <[email protected]>
Emne: Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven
 
 
 
Til Skatteministeriet
Høringssvar til
udkast til forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, j.nr. 2023-
1348
Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale og kan i den forbindelse meddele, at
vi ikke har bemærkninger til det modtagne forslag.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Funktionsleder
Skatterevisor / Master i skat
Skatterevisorforeningen
Formand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg
Telefon: 72389468
Mail:
[email protected]
Mobiltelefon: 20487375