Danmarks Frie AutoCampere
DFAC
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
Danmarks Frie AutoCampere
er en landsdækkende, forening for autocamperejere og -interesserede, der frivilligt arbejder for at fremme dansk
autocamperturisme ved at støtte op om de frie valgmuligheder, som denne ferieform giver mulighed for.
Dato:
12. december 2023
Skatteminister Jeppe Bruus,
C.c.: Folketingets Skatteudvalg
L4, vedr. import af autocampere. Svar på sp. 13 og 14 til DFAC samt sp. 3
Desværre var vi for tidligt ude med vores tak til ministeren og hans flittige ansatte i ministeriet på spm. 13,
idet vi i den efterfølgende mundtlige og skriftlige kommunikation med yderligere dokumentation til/fra
ministeriet har konstateret, at svarene ikke var dækkende.
Vi forsøger derfor igen at præcisere vores opfattelse af skatteministeriets svar om praksisændringerne
beskrevet i svarene på spm. 3 og spm. 13:
-
-
Målt brændstofforbrug vil også fremover kunne bruges til beregning af CO
2
udledning.
Ved fastsættelse af registreringsafgift og brændstofforbrugsafgift skal primært anvendes værdier fra
COC for den færdige autocamper (trin 2). Forefindes COC dokumentet ikke, eller indeholder
dokumentet ikke tilstrækkelige oplysninger, anvendes COC for varevognschassiset (trin 1).
Vi vil bede Skatteministeren bekræfte dette.
Desuden har vi nu overfor Skatteministeriet kunnet dokumentere flere eksempler på, at helt nye Euro 6
autocampere på stærkere, sikrere og dermed tungere chassiser, ingen målinger har overhovedet, hverken
på varevognschassiset (trin 1) eller på den færdigbyggede bil (trin 2).
Faktisk har nogle autocampere et såkaldt AL-KO chassis, som er en ombygning af det originale chassis, og
bilen er således opbygget i hele 3 trin. Det færdige Al-KO chassis har tilsyneladende aldrig hverken
forbrugs- eller CO
2
målinger. Dets COC dokument henviser ofte, men ikke altid, til værdierne fra det
originale chassis.
Det har ikke været muligt for os i DFAC, selv med assistance fra adskillige importører og fra
Skatteministeriet, at kunne klarlægge, hvorfor nogle tilsyneladende éns chassiser fra samme producent har
målinger/beregninger af forbrug og/eller CO
2
udledning på deres COC dokumentet, mens andre ikke har.
Men konsekvensen af manglende oplysninger på COC dokumenterne vil, med vedtagelse af L4, som
lovforslaget nu er formuleret, medføre, at forbrugsafgifterne på disse biler vil blive fordoblet, som også
Skatteministeriet bekræfter i høringsskemaet.