Skatteudvalget 2023-24
L 4 Bilag 1
Offentligt
UDKAST
Skatteministeriet
Udkast
J.nr. 2023-2160
Forslag
til
Lov om ændring af skatteforvaltningsloven
(Justering af skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse be-
stemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster)
§1
I skatteforvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 835 af 3. juni 2022, som
ændret ved § 2 i lov nr. 905 af 21. juni 2022 og ved § 14 i lov nr. 679 af 3.
juni 2023, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 27, stk. 1,
indsættes som
nr. 9:
»9) En sag i medfør af regler om fremgangsmåde ved gensidige aftaler i
en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller anden international overens-
komst eller konvention, ifølge hvilken ansættelses- og inddrivelsesproce-
durer skal stilles i bero, mens der søges en løsning med den kompetente
myndighed i den anden stat, er afsluttet uden en sådan løsning af alle for-
hold.«
2.
I
§ 34 a, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Er der indbragt en sag i medfør af regler om fremgangsmåde ved gen-
sidige aftaler i en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller anden internatio-
nal overenskomst eller konvention inden forældelsesfristens udløb, indtræ-
der forældelse af krav afledt af ansættelsen henholdsvis fastsættelsen tid-
ligst 1 år efter, at sagen er afsluttet, jf. § 27, stk. 1, nr. 9.«
3.
I
§ 34 a, stk. 2, 2. pkt.,
der bliver 3. pkt., ændres »Dette« til: »1. og 2.
pkt.«
L 4 - 2023-24 - Bilag 1: Lovforslag som fremsat
UDKAST
Ikrafttræden m.v.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2.
Loven har virkning for sager, der er indbragt i medfør af regler om
fremgangsmåde ved gensidige aftaler i en dobbeltbeskatningsoverenskomst
eller anden international overenskomst eller konvention den 3. oktober 2023
eller senere.
2
L 4 - 2023-24 - Bilag 1: Lovforslag som fremsat
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Justering af skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse be-
stemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Fristreglerne for ordinær og ekstraordinær ansættelse
2.1.1.2. Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomster
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
3.1. Provenumæssige konsekvenser
3.2 Implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
L 4 - 2023-24 - Bilag 1: Lovforslag som fremsat
UDKAST
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås det at justere skatteforvaltningslovens fristreglers
samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster. Det
foreslås således, at der i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, som nr. 9 ind-
sættes en mulighed for ekstraordinær ansættelse, hvis en sag i medfør af
regler om fremgangsmåde ved gensidige aftaler i en dobbeltbeskatnings-
overenskomst eller anden international overenskomst eller konvention,
ifølge hvilken ansættelses- og inddrivelsesprocedurer skal stilles i bero,
mens der søges en løsning med den kompetente myndighed i den anden stat,
er afsluttet uden en sådan løsning af alle forhold.
Lovforslaget er indarbejdet i forslag til lov om ændring af registreringsaf-
giftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven,
skatteforvaltningsloven og forskellige andre love (Regelforenkling og øget
regelefterlevelse på motorområdet, justering af skatteforvaltningslovens
fristreglers samspil med visse bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverens-
komster m.v.), der er fremsat den 3. oktober 2023.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Justering af skatteforvaltningslovens fristreglers samspil med visse
bestemmelser i dobbeltbeskatningsoverenskomster
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Fristreglerne for ordinær og ekstraordinær ansættelse
Skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27 indeholder fristreglerne for ordinær
og ekstraordinær ansættelse af indkomst- og ejendomsværdiskat.
Efter § 26 er det en betingelse for ordinær genoptagelse af en ansættelse af
indkomst- eller ejendomsværdiskat, at Skatteforvaltningen senest den 1. maj
i det fjerde år efter indkomstårets udløb skriftligt varsler den skattepligtige
om kravet og grundlaget herfor. En skattepligtig, der ønsker at få ændret sin
ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, skal senest den 1. maj i
det fjerde år efter indkomstårets udløb fremlægge oplysninger af faktisk el-
ler retlig karakter, der kan begrunde en ændring af den tidligere skattean-
sættelse. Det antages, at den skattepligtige har et egentligt (betinget) rets-
krav på genoptagelse, såfremt de nye oplysninger skaber en vis sandsynlig-
hed for, at sagen ville få et andet udfald, hvis oplysningerne havde foreligget
ved myndighedernes oprindelige stillingtagen til sagen.
Efter skatteforvaltningslovens § 27 kan en ansættelse af indkomst- eller
ejendomsværdiskat genoptages ekstraordinært uden for fristerne i § 26, når
4
L 4 - 2023-24 - Bilag 1: Lovforslag som fremsat
UDKAST
en af situationerne i § 27, stk. 1, foreligger. De opregnede tilfælde er udtøm-
mende.
Det følger af § 27, stk. 1, nr. 4, at der uanset fristerne i skatteforvaltningslo-
vens § 26 kan foretages en ekstraordinær ansættelse, når en udenlandsk skat-
temyndighed har truffet en afgørelse, der har betydning for beskatningen af
den skattepligtige. Det er efter bestemmelsen en betingelse, at den danske
skattemyndighed anerkender afgørelsen.
Det følger af skatteforvaltningslovens § 34 a, stk. 1, at skatte- og afgiftskrav,
der er afledt af en ansættelse eller fastsættelse, forældes efter reglerne i for-
ældelsesloven, jf. dog stk. 2-4. Af forældelseslovens § 28 fremgår, at når der
i anden lov er fastsat særlige forældelsesfrister eller andre særlige regler om
forældelse, finder forældelseslovens regler anvendelse, i det omfang andet
ikke følger af den anden lov eller af forholdets særlige beskaffenhed.
I forældelseslovens §§ 20 og 21 findes regler om foreløbig afbrydelse. Fo-
reløbig afbrydelse sker f.eks., hvis der er anlagt en rets- eller voldgiftssag
om grundlaget for fordringen, eller en sag påklages til en højere administra-
tiv myndighed. Efter disse regler tilknyttes en tillægsfrist på 1 år, således at
forældelse tidligst indtræder 1 år efter henholdsvis sagens endelige afgørelse
eller myndighedens meddelelse om sin afgørelse, jf. 21, stk. 1 og 2.
Ved forældelse af skatte- og afgiftskrav, der er afledt af en ansættelse eller
fastsættelse, suppleres forældelseslovens almindelige regler om foreløbig
afbrydelse af skatteforvaltningslovens § 34 a, stk. 2.
Efter skatteforvaltningslovens § 34 a, stk. 2, sker der en foreløbig afbrydelse
for det krav, der er afledt af en skatteansættelse, ved myndighedens varsel
om ansættelsen eller af vurdering af en fast ejendom, hvis varslet er afsendt
inden forældelsesfristens udløb. Det samme gælder, hvis en skatteansættelse
er foretaget inden forældelsesfristens udløb. Forældelse af krav afledt af an-
sættelsen indtræder herefter tidligst 1 år efter, at Skatteforvaltningen har gi-
vet meddelelse om afgørelsen. Den foreløbige afbrydelse indtræder såvel i
relation til krav, der gøres gældende af Skatteforvaltningen, som krav, der
rejses af den skattepligtige.
Efter skatteforvaltningslovens § 34 a, stk. 4, er forældelsesfristen 10 år bl.a.
for krav afledt af en ekstraordinær ansættelse af indkomst- eller ejendoms-
værdiskat, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, og for krav afledt af eks-
traordinær genoptagelse af ejendomsvurderinger, jf. skatteforvaltningslo-
vens § 33, stk. 3-5 og 7-9.
5
L 4 - 2023-24 - Bilag 1: Lovforslag som fremsat
UDKAST
2.1.1.2. Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomster
Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomster tager i vidt omfang udgangs-
punkt i OECD’s modeloverenskomst. Modeloverenskomsten opdateres og
ændres med mellemrum, og den seneste udgave blev publiceret i 2017
(OECD’s 2017-modeloverenskomst). OECD’s modeloverenskomst er ud-
arbejdet som en ikke-bindende anbefaling til udformningen af en dobbelt-
beskatningsoverenskomst.
Modeloverenskomsten og dens kommentarer er tilvejebragt gennem et in-
ternationalt administrativt samarbejde mellem OECD's medlemslande.
Kommentarerne til overenskomsten er udtryk for landenes fælles opfattelse,
og OECD anbefaler, at landene tager udgangspunkt i kommentarerne, når
de anvender og fortolker deres dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Da modeloverenskomsten ikke er bindende, kan to lande imidlertid frit
indgå dobbeltbeskatningsoverenskomster med en eller flere bestemmelser,
der fraviger denne.
En gensidig aftaleprocedure til tvistløsning foreslås i OECD’s modelover-
enskomsts artikel 25, der indeholder regler om fremgangsmåde ved gensi-
dige aftaler. Denne bestemmelse findes bredt i Danmarks netværk af dob-
beltbeskatningsoverenskomster.
Ifølge denne bestemmelse kan en fysisk eller juridisk person indbringe sin
sag for en kompetent myndighed, hvis den fysiske eller juridiske person me-
ner, at foranstaltninger truffet af en eller begge de kontraherende stater for
personen medfører eller vil medføre beskatning i strid med bestemmelserne
i den relevante dobbeltbeskatningsoverenskomst, uanset hvilke retsmidler
og tidsfrister der måtte være foreskrevet i disse staters interne lovgivning.
Hvis den kompetente myndighed, for hvilken sagen er indbragt, finder ind-
sigelsen berettiget og ikke kan nå en rimelig løsning selv, skal denne søge
at løse sagen ved gensidig aftale med den kompetente myndighed i den an-
den kontraherende stat. De dobbeltbeskatningsoverenskomster, som Dan-
mark har indgået, indeholder som udgangspunkt ikke bestemmelse om, at
nationale ansættelses- og inddrivelsesprocedurer skal stilles i bero, mens en
gensidig aftaleprocedure pågår.
Nogle dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem to eller flere lande kan
imidlertid indeholde bestemmelser om, at ansættelses- og inddrivelsespro-
cedurer skal stilles i bero under gennemførelse af enhver indgåelse af gen-
sidige aftaler. Dette er tilfældet for dobbeltbeskatningsoverenskomsten mel-
lem Danmark og USA.
6
L 4 - 2023-24 - Bilag 1: Lovforslag som fremsat
UDKAST
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser
Fristreglerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27 er udformet uafhængigt
af danske dobbeltbeskatningsoverenskomster, der typisk
på linje med
OECD’s modeloverenskomst –
indeholder en bestemmelse om, at en ind-
gået gensidig aftale skal gennemføres uden hensyn til, hvilke tidsfrister der
er fastsat i de kontraherende staters interne lovgivning.
Det betyder, at skatteforvaltningslovens fristregler derfor som udgangs-
punkt gælder sideløbende med og uafhængigt af, om der indledes og gen-
nemføres gensidige aftaleprocedurer i medfør af Danmarks dobbeltbeskat-
ningsoverenskomster med andre lande og jurisdiktioner, for så vidt angår
danske ansættelsesændringer. Det vil sige, at en aftale i medfør af en af Dan-
marks dobbeltbeskatningsoverenskomster kan implementeres i Danmark
uden for og uafhængigt af skatteforvaltningslovens fristregler, mens en æn-
dring af en ansættelse fra dansk side er omfattet af fristreglerne i skattefor-
valtningsloven og kun kan gennemføres, hvis betingelserne herfor i fristreg-
lerne er opfyldt. Det gælder både i de tilfælde, hvor en dobbeltbeskatnings-
overenskomst indeholder bestemmelse om, at ansættelses- og inddrivelses-
procedurer skal stilles i bero, og i de tilfælde, hvor en dobbeltbeskatnings-
overenskomst ikke indeholder en sådan bestemmelse. Langt hovedparten af
dobbeltbeskatningsoverenskomsterne indeholder ikke bestemmelse om, at
ansættelses- og inddrivelsesprocedurer skal stilles i bero.
I nogle dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem to eller flere lande kan
der dog indgå bestemmelse om, at ansættelses- og inddrivelsesprocedurer
skal stilles i bero under gennemførelse af enhver indgåelse af gensidige af-
taler. For Danmarks vedkommende ses dette f.eks. i artikel 25, stk. 2, 3. pkt.,
i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og USA.
En sådan bestemmelse indgår ikke i OECD’s modeloverenskomst, men om-
tales som en mulighed i pkt. 48 i kommentarerne til 2017-modeloverens-
komstens artikel 25.
Ifølge kommentarerne til OECD’s 2017-modeloverenskomst
kan en fysisk
eller juridisk person indbringe en sag, allerede før der sendes underretning
om, at en eller begge af de kontraherende stater træffer eller vil træffe for-
anstaltninger, som for personen vil medføre beskatning i strid med dobbelt-
beskatningsoverenskomsten.
Det betyder, at der kan indledes en gensidig aftaleprocedure, før Skattefor-
valtningen har truffet afgørelse om at foretage eller ændre skatteansættelsen,
f.eks. fra det tidspunkt, hvor Skatteforvaltningen har varslet en ændring af
7
L 4 - 2023-24 - Bilag 1: Lovforslag som fremsat
UDKAST
skatteansættelsen, eller det tidspunkt, hvor den skattepligtige har modtaget
et bindende svar fra skattemyndighederne.
Hvis en gensidig aftaleprocedure er indledt, inden en skatteansættelse er fo-
retaget eller ændret, og aftaleproceduren ender med, at der ikke indgås en
aftale mellem de kompetente myndigheder i de to lande eller kun indgås en
aftale om en del af det, som den gensidige aftaleprocedure har handlet om,
og som er relevant for skatteansættelsen, vil der kunne rejses spørgsmål om
samspillet mellem dobbeltbeskatningsoverenskomsten og fristreglerne i
skatteforvaltningsloven. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis de kompetente
myndigheder ikke kan blive enige om en aftale om alle punkterne i den gen-
sidige aftaleprocedure eller nogle af dem, eller hvis den skattepligtige tilba-
gekalder sin anmodning om at indlede en gensidig aftaleprocedure, efter at
ansættelsesfristerne i skatteforvaltningsloven er overskredet. I sådanne til-
fælde opstår spørgsmålet, om Skatteforvaltningen vil kunne foretage en
skatteansættelse, efter at den gensidige aftaleprocedure er afsluttet uden ind-
gåelse af gensidig aftale. Tilsvarende vil der kunne opstå en sådan situation,
hvis den skattepligtige har indgivet en anmodning om genoptagelse af skat-
teansættelsen, som sættes i bero som følge af, at der er indledt en gensidig
aftaleprocedure.
Hensynet bag bestemmelser som artikel 25, stk. 2, 3. pkt., i dobbeltbeskat-
ningsoverenskomsten mellem Danmark og USA er at beskytte den skatte-
pligtige mod opkrævning af skyldige skatter for perioder, hvor der måtte
være tvivl herom.
Der gælder generelt ikke nogen frist for, hvornår en gensidig aftaleproce-
dure skal være afsluttet. Nogle dobbeltbeskatningsoverenskomster indehol-
der dog en mulighed for, at sagen kan undergives voldgiftsbehandling efter
udløbet af en nærmere fastsat tidsperiode, hvis de kompetente myndigheder
ikke er nået til enighed. En sådan mulighed indgår f.eks. ikke i dobbeltbe-
skatningsoverenskomsten mellem Danmark og USA.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, som nr. 9 indsæt-
tes en mulighed for ekstraordinær ansættelse, hvis en sag i medfør af regler
om fremgangsmåde ved gensidige aftaler i en dobbeltbeskatningsoverens-
komst eller anden international overenskomst eller konvention, ifølge hvil-
ken ansættelses- og inddrivelsesprocedurer skal stilles i bero, mens der sø-
ges en løsning med den kompetente myndighed i den anden stat, er afsluttet
uden en sådan løsning af alle forhold. Forslaget vil således også finde an-
vendelse i den situation, hvor der kun er opnået en løsning ved en gensidig
8
L 4 - 2023-24 - Bilag 1: Lovforslag som fremsat
UDKAST
aftale om en del af det, som den gensidige aftaleprocedure har handlet om.
Er der indgået en aftale, der kun dækker de rejste punkter delvist, vil de
resterende punkter dermed være omfattet af den foreslåede bestemmelse.
Reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, regnes fra det tids-
punkt, hvor Skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige er i besid-
delse af tilstrækkelige oplysninger om det forhold, der begrunder den eks-
traordinære ansættelsesændring. I forhold til den foreslåede § 27, stk. 1, nr.
9, vil kundskabstidspunktet være det tidspunkt, hvor den gensidige aftale-
procedure afsluttes endeligt. Det vil sige, at reaktionsfristen på 6 måneder
regnes fra dette tidspunkt.
OECD’s MAP
Statistics Reporting Framework, der er udarbejdet som led i
gennemførelsen af OECD/G20 Inclusive Framework on Base Erosion and
Profit Shifting Action 14: Making Dispute Resolution Mechanisms More
Effective, indeholder en beskrivelse af kriterierne, der er styrende for at anse
en gensidig aftaleprocedure for afsluttet. En gensidig aftaleprocedure vil da
typisk anses for afsluttet fra det tidspunkt, hvor den skattepligtige bliver
meddelt, at de kompetente myndigheder er blevet enige om at afslutte den
gensidige aftaleprocedure uden at opnå en aftale, eller hvor den skatteplig-
tige trækker sin anmodning om gensidig aftaleprocedure tilbage.
Reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, vil derfor i forhold
til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 9, løbe fra det tidspunkt, hvor
den skattepligtige meddeles, at de kompetente myndigheder er blevet enige
om at afslutte den gensidige aftaleprocedure uden at opnå en aftale, eller
hvor Skatteforvaltningen modtager meddelelse om, at den skattepligtige har
trukket sin anmodning om gensidig aftaleprocedure tilbage.
Formålet med forslaget er at sikre, at Skatteforvaltningen og den skatteplig-
tige ikke vil blive afskåret fra at få foretaget en ansættelse ekstraordinært,
selvom ansættelses- og inddrivelsesprocedurer stilles i bero, mens gensidige
aftaleprocedurer gennemføres. Derved vil Skatteforvaltningen ikke miste
muligheden for at beskatte den heraf omfattede indkomst, når den gensidige
aftaleprocedure er afsluttet, uden at der er opnået en løsning ved en gensidig
aftale. Tilsvarende vil den skattepligtige ikke miste muligheden for at få
genoptaget og ændret en ansættelse ekstraordinært, hvis den gensidige afta-
leprocedure er afsluttet, uden der er opnået en løsning ved en gensidig aftale.
Den foreslåede bestemmelse vil finde anvendelse i tilfælde, hvor en dob-
beltbeskatningsoverenskomst eller anden international overenskomst eller
konvention indeholder en bestemmelse svarende til artikel 25, stk. 2, 3. pkt.,
9
L 4 - 2023-24 - Bilag 1: Lovforslag som fremsat
UDKAST
i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og USA om, at an-
sættelses- og inddrivelsesprocedurer skal indstilles, dvs. stilles i bero, når
der er indledt en gensidig aftaleprocedure.
Forslaget tilsigter ikke at ændre på anvendelsesområdet for skatteforvalt-
ningslovens § 27, stk. 1, nr. 4, som regulerer den situation, hvor en uden-
landsk skattemyndighed har truffet en afgørelse, der har betydning for be-
skatningen af den skattepligtige. Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 4,
vil derfor som hidtil fortsat kunne anvendes, hvis de danske skattemyndig-
heder anerkender afgørelsen truffet af den udenlandske skattemyndighed.
Det foreslås desuden, at der i skatteforvaltningslovens § 34 a, stk. 2, indsæt-
tes et nyt punktum, hvoraf det fremgår, at hvis der er indbragt en sag i med-
før af regler om fremgangsmåde ved gensidige aftaler i en dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst eller anden international overenskomst eller konvention
inden forældelsesfristens udløb, indtræder forældelse af krav afledt af an-
sættelsen henholdsvis fastsættelsen tidligst 1 år efter, at sagen er afsluttet,
jf. § 27, stk. 1, nr. 9.
Når en skattepligtig anmoder om, at der gennemføres en gensidig aftalepro-
cedure, betyder forslaget for både Skatteforvaltningen og den skattepligtige,
at forældelsen afbrydes i den mellemliggende periode, hvor den gensidige
aftaleprocedure gennemføres. Forslaget skal imødegå, at eventuelle krav
forældes, mens en gensidig aftaleprocedure foregår.
I forældelseslovens §§ 20 og 21 findes regler om foreløbig afbrydelse. Fo-
reløbig afbrydelse sker f.eks., hvis der er anlagt en rets- eller voldgiftssag
om grundlaget for fordringen, eller en sag påklages til en højere administra-
tiv myndighed, jf. 21, stk. 1 og 2. Efter disse regler tilknyttes en tillægsfrist
på 1 år, således at forældelse tidligst indtræder 1 år efter henholdsvis sagens
endelige afgørelse eller myndighedens meddelelse om sin afgørelse, jf. 21,
stk. 1 og 2.
Ved forældelse af skatte- og afgiftskrav afledt af en ansættelse eller fastsæt-
telse suppleres forældelseslovens almindelige regler om foreløbig afbry-
delse af skatteforvaltningslovens § 34 a, stk. 2, hvorefter både et varsel om
en skatteansættelse og selve skatteansættelsen afbryder forældelsen forelø-
bigt, hvis varslet er afsendt eller ansættelsen er foretaget inden forældelses-
fristens udløb. Den foreløbige afbrydelse indebærer, at der udløses en til-
lægsfrist på 1 år efter meddelelsen om afgørelsen, idet forældelse tidligst
indtræder 1 år efter denne meddelelse.
10
L 4 - 2023-24 - Bilag 1: Lovforslag som fremsat
UDKAST
Forslaget skal i lighed med ovennævnte situationer sikre, at der sker en fo-
reløbig afbrydelse af kravet, mens den gensidige aftaleprocedure foregår.
Svarende til hvad der gælder for de nævnte situationer, foreslås også en til-
lægsfrist, hvorefter forældelse af krav tidligst indtræder 1 år efter, at sagen
er afsluttet.
Forslaget skal desuden ses i sammenhæng med skatteforvaltningslovens §
34 a, stk. 4, hvorefter forældelsesfristen er 10 år bl.a. for krav afledt af en
ekstraordinær ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, jf. skatte-
forvaltningslovens § 27, stk. 1, og for krav afledt af ekstraordinær genopta-
gelse af ejendomsvurderinger, jf. skatteforvaltningslovens § 33, stk. 3-5 og
7-9. Forslaget betyder således, at den 10-årige forældelsesfrist foreløbigt af-
brydes, mens en gensidig aftaleprocedure foregår, og at der vil blive udløst
en tillægsfrist, hvis der er mindre end 1 år tilbage af den 10-årige forældel-
sesfrist på det tidspunkt, hvor sagen afsluttes.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
3.1. Provenumæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have nævneværdige provenumæssige konse-
kvenser.
3.2 Implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at medføre administrative omkostninger for Skat-
teforvaltningen.
Lovforslaget vurderes ikke at have konsekvenser for kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget skønnes at have ingen eller ikke nævneværdige konsekvenser
for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes at have ingen eller ikke nævneværdige administrative
konsekvenser for borgere.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
11
L 4 - 2023-24 - Bilag 1: Lovforslag som fremsat
2758518_0012.png
UDKAST
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU- retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har ikke været i offentlig høring forud for fremsættelsen, da
der foreligger risiko for skattespekulation, som vil kunne modvirke formålet
med loven.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i offentlig høring med
frist den 24. oktober 2023 hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Borger- og
retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Brancheforeningen for Aktive
Ejere i Danmark, CEPOS, Cevea, Dansk Aktionærforening, Dansk Erhverv,
Dansk Iværksætterforening, Danske Advokater, Den Danske Fondsmægler-
forening, DI, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen
Område for
Bedre Regulering (OBR), Finans Danmark, Foreningen Danske Revisorer,
Forsikring & Pension, FSR
danske revisorer, Investering Danmark, Justi-
tia, Kapitalmarked Danmark, Kraka, Landbrug & Fødevarer, Landsskatte-
retten, Mellemfolkeligt Samvirke, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Oxfam
IBIS, SEGES, Skatteankeforvaltningen, SMVdanmark og SRF Skattefaglig
Forening.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser
for stat, kom-
muner og regi-
oner
Ingen
Negative konsekvenser/merudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Implemente-
Ingen
ringskonse-
kvenser for
stat, kommuner
og regioner
Ingen
12
L 4 - 2023-24 - Bilag 1: Lovforslag som fremsat
2758518_0013.png
UDKAST
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Ingen
Ingen
Administrative Ingen
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Administrative Ingen
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og na-
turmæssige
konsekvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med
de principper
for implemen-
tering af er-
hvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav
i EU-regule-
ring (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU- retlige aspekter.
Ja
Nej
X
13
L 4 - 2023-24 - Bilag 1: Lovforslag som fremsat
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27 indeholder fristreglerne for ordinær
og ekstraordinær ansættelse af indkomst- og ejendomsværdiskat.
Efter skatteforvaltningslovens § 26 er det en betingelse for ordinær genop-
tagelse af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, at Skattefor-
valtningen senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb skrift-
ligt varsler den skattepligtige om kravet og grundlaget herfor. En skatteplig-
tig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsvær-
diskat, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb frem-
lægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en æn-
dring af den tidligere skatteansættelse. Det antages, at den skattepligtige har
et egentligt (betinget) retskrav på genoptagelse, såfremt de nye oplysninger
skaber en vis sandsynlighed for, at sagen ville få et andet udfald, hvis op-
lysningerne havde foreligget ved myndighedernes oprindelige stillingtagen
til sagen.
Efter skatteforvaltningslovens § 27 kan en ansættelse af indkomst- eller
ejendomsværdiskat genoptages ekstraordinært uden for fristerne i § 26, når
en af situationerne i § 27, stk. 1, foreligger. De opregnede tilfælde er udtøm-
mende.
Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomster tager i vidt omfang udgangs-
punkt i OECD’s modeloverenskomst. Modeloverenskomsten opdateres og
ændres med mellemrum, og den seneste udgave blev publiceret i 2017
(OECD’s 2017-modeloverenskomst).
Modeloverenskomsten og dens kommentarer er tilvejebragt gennem et in-
ternationalt administrativt samarbejde mellem OECD's medlemslande.
Kommentarerne til overenskomsten er udtryk for landenes fælles opfattelse,
og OECD anbefaler, at landene tager udgangspunkt i kommentarerne, når
de anvender og fortolker deres dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Da modeloverenskomsten ikke er bindende, kan to lande imidlertid frit
indgå dobbeltbeskatningsoverenskomster med en eller flere bestemmelser,
der fraviger denne.
14
L 4 - 2023-24 - Bilag 1: Lovforslag som fremsat
UDKAST
En gensidige aftaleprocedure
til tvistløsning foreslås i OECD’s modelover-
enskomsts artikel 25, der indeholder regler om fremgangsmåde ved gensi-
dige aftaler. Denne bestemmelse findes bredt i Danmarks netværk af dob-
beltbeskatningsoverenskomster.
En fysisk eller juridisk person kan indbringe sin sag for en kompetent myn-
dighed, hvis denne mener, at foranstaltninger truffet af en eller begge de
kontraherende stater for personen medfører eller vil medføre beskatning i
strid med bestemmelserne i den relevante dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Hvis den kompetente myndighed, for hvilken sagen er indbragt, finder ind-
sigelsen berettiget og ikke kan nå en rimelig løsning selv, skal denne søge
at løse sagen ved gensidig aftale med den kompetente myndighed i den an-
den kontraherende stat.
Det foreslås, at i skatteforvaltningslovens
§ 27, stk. 1,
indsættes som
nr. 9:
»9) En sag i medfør af regler om fremgangsmåde ved gensidige aftaler i en
dobbeltbeskatningsoverenskomst eller anden international overenskomst el-
ler konvention, ifølge hvilken ansættelses- og inddrivelsesprocedurer skal
stilles i bero, mens der søges en løsning med den kompetente myndighed i
den anden stat, er afsluttet uden en sådan løsning af alle forhold.«
Forslaget betyder, at der i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 9, 1. pkt.,
indsættes en mulighed for ekstraordinær ansættelse, hvis der er afsluttet en
gensidig aftaleprocedure i medfør af en dobbeltbeskatningsoverenskomst
eller anden international overenskomst eller konvention, ifølge hvilken an-
sættelses- og inddrivelsesprocedurer skal stilles i bero under gennemførelse
af aftaleproceduren.
Efter forslaget vil der, uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, kunne
foretages en ekstraordinær ansættelse, når der er afsluttet en gensidig afta-
leprocedure i medfør af en dobbeltbeskatningsoverenskomst, ifølge hvilken
ansættelses- og inddrivelsesprocedurer skal stilles i bero under gennemfø-
relse af aftaleproceduren.
Forslaget betyder desuden, at der i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr.
9, 2. pkt., vil gælde en betingelse om, at der ikke er opnået en løsning ved
en gensidig aftale. Det er en betingelse, at der har været iværksat en gensidig
aftaleprocedure. Forslaget vil også finde anvendelse i den situation, hvor der
kun er opnået en løsning ved en gensidig aftale om en del af det, som den
gensidige aftaleprocedure har handlet om. Er der indgået en aftale, der kun
dækker de rejste punkter delvist, vil de resterende punkter dermed være
15
L 4 - 2023-24 - Bilag 1: Lovforslag som fremsat
UDKAST
omfattet af den foreslåede bestemmelse. Bestemmelsen vil derimod ikke
omfatte nye eller andre punkter, som ikke har sammenhæng med rejste
punkter i en gensidig aftaleprocedure.
Reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, regnes fra det tids-
punkt, hvor Skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige er i besid-
delse af tilstrækkelige oplysninger om det forhold, der begrunder den eks-
traordinære ansættelsesændring. I forhold til den foreslåede § 27, stk. 1, nr.
9, vil kundskabstidspunktet være det tidspunkt, hvor den gensidige aftale-
procedure afsluttes endeligt. Det vil sige, at reaktionsfristen på 6 måneder
regnes fra dette tidspunkt.
OECD’s MAP Statistics Reporting Framework, der er udarbejdet som led i
gennemførelsen af OECD/G20 Inclusive Framework on Base Erosion and
Profit Shifting Action 14: Making Dispute Resolution Mechanisms More
Effective indeholder en beskrivelse af kriterierne, der er styrende for at anse
en gensidig aftaleprocedure for afsluttet. En gensidig aftaleprocedure vil da
typisk anses for afsluttet fra tidspunktet, hvor den skattepligtige bliver med-
delt, at de kompetente myndigheder er blevet enige om at afslutte den gen-
sidige aftaleprocedure uden at opnå en løsning ved en gensidig aftale, eller
hvor den skattepligtige trækker sin anmodning om gensidig aftaleprocedure
tilbage.
Reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, vil derfor i forhold
til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 9, løbe fra det tidspunkt, hvor
den skattepligtige meddeles, at de kompetente myndigheder er blevet enige
om at afslutte den gensidige aftaleprocedure uden at opnå en løsning ved en
gensidig aftale, eller hvor Skatteforvaltningen har modtaget meddelelse om,
at den skattepligtige har trukket sin anmodning om gensidig aftaleprocedure
tilbage.
Formålet med forslaget er at sikre, at Skatteforvaltningen og den skatteplig-
tige ikke vil blive afskåret fra at få foretaget en ansættelse ekstraordinært,
selv om ansættelses- og inddrivelsesprocedurer stilles i bero, mens gensi-
dige aftaleprocedurer gennemføres. Derved vil Skatteforvaltningen ikke mi-
ste muligheden for at indkomstbeskatte, når den gensidige aftaleprocedure
er afsluttet, uden at der er opnået en løsning ved en gensidig aftale. Tilsva-
rende vil den skattepligtige ikke miste muligheden for at få genoptaget og
ændret en ansættelse ekstraordinært, hvis den gensidige aftaleprocedure er
afsluttet, uden der er opnået en løsning ved en gensidig aftale.
16
L 4 - 2023-24 - Bilag 1: Lovforslag som fremsat
UDKAST
Den foreslåede bestemmelse vil finde anvendelse i tilfælde, hvor en dob-
beltbeskatningsoverenskomst eller en anden international overenskomst el-
ler konvention indeholder en bestemmelse svarende til artikel 25, stk. 2, 3.
pkt., i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og USA om, at
ansættelses- og inddrivelsesprocedurer skal indstilles, det vil sige stilles i
bero, når der er indledt en gensidig aftaleprocedure.
Forslaget tilsigter ikke at ændre på anvendelsesområdet for skatteforvalt-
ningslovens § 27, stk. 1, nr. 4, som regulerer den situation, at en udenlandsk
skattemyndighed har truffet en afgørelse, der har betydning for beskatnin-
gen af den skattepligtige.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af skatteforvaltningslovens § 34 a, stk. 1, at skatte- og afgiftskrav,
der er afledt af en ansættelse eller fastsættelse, forældes efter reglerne i for-
ældelsesloven, jf. dog stk. 2-4. Af forældelseslovens § 28 fremgår, at når der
i anden lov er fastsat særlige forældelsesfrister eller andre særlige regler om
forældelse, finder forældelseslovens regler anvendelse, i det omfang andet
ikke følger af den anden lov eller af forholdets særlige beskaffenhed.
I forældelseslovens §§ 20 og 21 findes regler om foreløbig afbrydelse. Fo-
reløbig afbrydelse sker f.eks., hvis der er anlagt en rets- eller voldgiftssag
om grundlaget for fordringen, eller en sag påklages til en højere administra-
tiv myndighed, jf. 21, stk. 1 og 2. Efter disse regler tilknyttes en tillægsfrist
på 1 år, således at forældelse tidligst indtræder 1 år efter henholdsvis sagens
endelige afgørelse eller myndighedens meddelelse om sin afgørelse, jf. 21,
stk. 1 og 2.
Ved forældelse af skatte- og afgiftskrav, der er afledt af en ansættelse eller
fastsættelse, suppleres forældelseslovens almindelige regler om foreløbig
afbrydelse af skatteforvaltningslovens § 34 a, stk. 2, hvorefter både et varsel
om en skatteansættelse og selve skatteansættelsen afbryder forældelsen fo-
reløbigt, hvis varslet er afsendt eller ansættelsen er foretaget inden forældel-
sesfristens udløb. Den foreløbige afbrydelse indebærer, at der udløses en
tillægsfrist på 1 år efter meddelelsen om afgørelsen, idet forældelse tidligst
indtræder 1 år efter denne meddelelse.
17
L 4 - 2023-24 - Bilag 1: Lovforslag som fremsat
UDKAST
Det foreslås, at i skatteforvaltningsloven
§ 34 a, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt.
som nyt punktum: »Er der indbragt en sag i medfør af regler om fremgangs-
måde ved gensidige aftaler i en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller an-
den international overenskomst eller konvention inden forældelsesfristens
udløb, indtræder forældelse af krav afledt af ansættelsen henholdsvis fast-
sættelsen tidligst 1 år efter, at sagen er afsluttet, jf. § 27, stk. 1, nr. 9.«
Forslaget betyder, at hvis anmodning om gensidig aftaleprocedure er frem-
sat eller forhandlinger påbegyndt inden forældelsesfristens udløb, indtræder
forældelse af krav afledt af ansættelsen henholdsvis fastsættelsen tidligst 1
år efter, at den gensidige aftaleprocedure er afsluttet, jf. § 27, stk. 1, nr. 9.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af skatteforvaltningslovens § 34 a, stk. 2, at er varsel om ansæt-
telse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, jf. §§ 26 og 27, eller om fast-
sættelse af afgiftstilsvar eller godtgørelse af afgift, jf. §§ 31 og 32, eller om
ændring af en vurdering af fast ejendom, jf. §§ 33, 33 a og 34, afsendt inden
forældelsesfristens udløb, eller er ansættelsen henholdsvis fastsættelsen fo-
retaget inden forældelsesfristens udløb, indtræder forældelse af krav afledt
af ansættelsen henholdsvis fastsættelsen tidligst 1 år efter, at told- og skat-
teforvaltningen har givet meddelelse om afgørelsen. Dette gælder, uanset
om kravet gøres gældende af told- og skatteforvaltningen eller den skatte-
pligtige.
Det foreslås i skatteforvaltningslovens
§ 34 a, stk. 2, 2. pkt.,
der bliver 3.
pkt., at »Dette« ændres til »1. og 2. pkt.«
Forslaget er en konsekvensændring af lovforslagets § 1, nr. 2, hvor det fo-
reslås, at der i § 34 a, stk. 2, efter 1. pkt. indsættes et nyt punktum, hvoraf
det fremgår, at hvis der er indbragt en sag i medfør af regler om fremgangs-
måde ved gensidige aftaler i en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller an-
den international overenskomst eller konvention inden forældelsesfristens
udløb, indtræder forældelse af krav afledt af ansættelsen henholdsvis fast-
sættelsen tidligst 1 år efter, at sagen er afsluttet, jf. § 27, stk. 1, nr. 9.
Forslaget har til formål at præcisere, at skatteforvaltningslovens § 34 a, stk.
2, 1. og 2. pkt., gælder, uanset om kravet gøres gældende af Skatteforvalt-
ningen eller den skattepligtige.
18
L 4 - 2023-24 - Bilag 1: Lovforslag som fremsat
UDKAST
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven har virkning for sager, der er indbragt i medfør
af regler om fremgangsmåde ved gensidige aftaler i en dobbeltbeskatnings-
overenskomst eller anden international overenskomst eller konvention den
3. oktober 2023 eller senere.
Det foreslås desuden, at loven har virkning fra fremsættelsestidspunktet.
Forslaget betyder, at virkningstidspunktet for loven vil være tidligere end
lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Loven har virkning for anmodninger om
gensidig aftaleprocedure, der indbringes for Skatteforvaltningen den 3. ok-
tober 2023 eller senere.
At loven har virkning fra fremsættelsestidspunktet skyldes, at der foreligger
risiko for skattespekulation, som vil kunne modvirke formålet med loven.
For Danmarks vedkommende er det kun dobbeltbeskatningsoverenskom-
sten mellem Danmark og USA, der indeholder en bestemmelse om, at an-
sættelses- og inddrivelsesprocedurer skal stilles i bero under gennemførelse
af en gensidig aftaleprocedure. Ved fremsættelsestidspunktet er det derfor
alene sager, hvor der anmodes om en gensidig aftaleprocedure i medfør af
dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og USA den 3. okto-
ber 2023 eller senere, der påvirkes af forslaget.
Det bemærkes, at loven ikke har virkning for sager, hvor der anmodes om
en gensidig aftaleprocedure i medfør af en dobbeltbeskatningsoverenskomst
eller en anden international overenskomst eller konvention før den 3. okto-
ber 2023.
Loven gælder ikke for Færøerne eller Grønland, fordi den lov, der foreslås
ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne eller Grønland.
19
L 4 - 2023-24 - Bilag 1: Lovforslag som fremsat
2758518_0020.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I skatteforvaltningsloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 835 af 3. juni
2022, som ændret ved § 2 i lov nr.
905 af 21. juni 2022 og ved § 14 i
lov nr. 679 af 3. juni 2023, foreta-
ges følgende ændringer:
§ 27.
Uanset fristerne i § 26 kan en
ansættelse af indkomst- eller ejen-
domsværdiskat foretages eller æn-
dres efter anmodning fra den skat-
tepligtige eller efter told- og skatte-
forvaltningens bestemmelse, hvis:
1)-8) ---
1.
I
§ 27, stk. 1,
indsættes som
nr.
9:
Stk. 2-5.
---
»9) En sag i medfør af regler om
fremgangsmåde ved gensidige afta-
ler i en dobbeltbeskatningsoverens-
komst eller anden international
overenskomst eller konvention,
ifølge hvilken ansættelses- og ind-
drivelsesprocedurer skal stilles i
bero, mens der søges en løsning
med den kompetente myndighed i
den anden stat, er afsluttet uden en
sådan løsning af alle forhold.«
§ 34 a.
---
Stk. 2.
Er varsel om ansættelse af
2.
I
§ 34 a, stk. 2,
indsættes efter 1.
indkomst- eller ejendomsværdi- pkt. som nyt punktum:
skat, jf. §§ 26 og 27, eller om
20
L 4 - 2023-24 - Bilag 1: Lovforslag som fremsat
2758518_0021.png
UDKAST
fastsættelse af afgiftstilsvar eller
godtgørelse af afgift, jf. §§ 31 og
32, eller om ændring af en vurde-
ring af fast ejendom, jf. §§ 33, 33 a
og 34, afsendt inden forældelsesfri-
stens udløb, eller er ansættelsen
henholdsvis fastsættelsen foretaget
inden forældelsesfristens udløb,
indtræder forældelse af krav afledt
af ansættelsen henholdsvis fastsæt-
telsen tidligst 1 år efter, at told- og
skatteforvaltningen har givet med-
delelse om afgørelsen. Dette gæl-
der, uanset om kravet gøres gæl-
dende af told- og skatteforvaltnin-
gen eller den skattepligtige.
Stk. 3-4.
---
»Er der indbragt en sag i medfør
af regler om fremgangsmåde ved
gensidige aftaler i en dobbeltbe-
skatningsoverenskomst eller anden
international overenskomst eller
konvention inden forældelsesfri-
stens udløb, indtræder forældelse af
krav afledt af ansættelsen hen-
holdsvis fastsættelsen tidligst 1 år
efter, at sagen er afsluttet, jf. § 27,
stk. 1, nr. 9.«
3.
I
§ 34 a, stk. 2, 2. pkt.,
der bli-
ver 3. pkt., ændres »Dette« til: »1.
og 2. pkt.«
21