Erhvervsudvalget 2023-24
L 39 Bilag 6
Offentligt
2780604_0001.png
Til lovforslag nr.
L 39
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 9. november 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere
[af erhvervsministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Erhversministeren har stillet 13 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (NB) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og de
stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af NB):
Til § 2
1)
I
nr. 8
udgår »mindst«.
[Sproglig rettelse]
2)
I
nr. 9, litra c
og
d,
ændres »eller til selve kreditaftalen«
til: »eller i forbindelse med selve kreditaftalen«.
[Sproglig rettelse]
Til § 4
3)
I
stk. 1, nr. 2,
ændres »kreditservicevirksomheders« til:
»kreditservicevirksomhedens«.
[Sproglig rettelse]
Til § 12
4)
I
stk. 1, nr. 1,
ændres »disse oplysninger« til: »oplys-
ningen«.
[Sproglig rettelse]
Til § 16
5)
I
stk. 1
ændres »med relation til kreditgivers« til: »i
forbindelse med en kreditgivers«.
[Sproglig rettelse]
Til § 17
6)
I
stk. 2
ændres »underretter kreditkøberen eller dennes
eventuelle repræsentant« til: »skal kreditkøberen eller den-
nes eventuelle repræsentant underrette«.
[Sproglig rettelse]
Til § 18
7)
I
stk. 1
ændres »til selve den misligholdte kreditaftale«
til: »af selve den misligholdte kreditaftale«.
[Sproglig rettelse]
Til § 21
8)
I
stk. 2
ændres »oplyser om« til: »indeholder«.
[Sproglig rettelse]
9)
I
stk. 5
ændres »omfatte« til: »inkludere«.
[Sproglig rettelse]
AX029151
L 39 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 9/11-23
2780604_0002.png
2
Til § 23
10)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »ligebehandlingsloven« til:
»lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse m.v.«
[Præcisering af henvisning]
Til § 34
11)
I
stk. 1
ændres »jf. dog stk. 2« til: »jf. dog stk. 2 og
3«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 36
12)
I
stk. 2, nr. 3,
ændres »§ 8, nr. 5« til: »§ 8, stk. 1, nr.
5«.
[Præcisering af henvisning]
Til § 41
13)
I
stk. 3
udgår »eller forbud«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets § 2, nr. 8, definerer kreditservicevirksom-
hed.
Det foreslås, at ordet mindst udgår af bestemmelsen, da
ordet er overflødigt.
Den foreslåede ændring er en sproglig rettelse, der ikke
medfører materielle ændringer.
Til nr. 2
Lovforslagets § 2, nr. 9, definerer kreditserviceringsakti-
viteter.
Det foreslås at ændre »eller til selve kreditaftalen« til
»eller i forbindelse med selve kreditaftalen«.
Den foreslåede ændring er en sproglig rettelse, der ikke
medfører materielle ændringer.
Til nr. 3
Lovforslagets § 4, stk. 1, fastsætter betingelser, der skal
være opfyldt, hvis en kreditservicevirksomhed skal modtage
og opbevare midler fra låntagere.
Forslaget til stk. 1, nr. 2, fastsætter, at virksomheden
skal sikre, at midlerne er beskyttet mod krav fra kreditser-
vicevirksomheders øvrige kreditgivere, navnlig i tilfælde af
insolvens.
Det foreslås at ændre »kreditservicevirksomheders« til
»kreditservicevirksomhedens«, da der henvises til den ansø-
gende virksomhed.
Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering, der
ikke medfører materielle ændringer.
Til nr. 4
Lovforslagets § 12, stk. 1, fastsætter, at en kreditservice-
virksomhed, der har opnået en tilladelse i overensstemmelse
med §§ 3 eller 4 her i landet, og som ønsker at levere
tjenesteydelser i form af kreditserviceringsaktiviteter i et
andet land i Den Europæiske Union, skal meddele dette til
Finanstilsynet og oplyse om forholdene nævnt i nr. 1-7.
Forslaget til stk. 1, nr. 1, fastsætter, at det skal oplyses,
hvilket værtsland kreditservicevirksomheden ønsker at leve-
re tjenesteydelser i, og hvis kreditservicevirksomheden alle-
rede har kendskab til disse oplysninger, den medlemsstat,
hvor en kredit blev ydet, hvis den ikke blev ydet i Danmark
eller i værtslandet.
Det foreslås at ændre »disse oplysninger« til »oplysnin-
gen«, da der henvises til oplysningen om den medlemsstat,
hvor en kredit blev ydet, hvis den ikke blev ydet i Danmark
eller i værtslandet.
Der er tale om en sproglig præcisering, der ikke medfører
materielle ændringer.
Til nr. 5
Lovforslagets § 16, stk. 1, fastsætter, at en kreditkøber,
der er hjemmehørende i Den Europæiske Union, eller som
har sit vedtægtsmæssige hjemsted, eller, hvis den i henhold
til national ret ikke har et vedtægtsmæssigt hjemsted, sit
hovedkontor i Den Europæiske Union, skal udpege et kre-
ditinstitut, et ejendomskreditselskab, der er underlagt tilsyn
efter lov om ejendomskreditselskaber, en forbrugslånsvirk-
somhed, der er underlagt tilsyn efter lov om forbrugslån-
svirksomheder, eller en kreditservicevirksomhed til at udfø-
re kreditserviceringsaktiviteter med relation til kreditgivers
rettigheder i henhold til en misligholdt kreditaftale eller sel-
ve den misligholdte kreditaftale, der er indgået med forbru-
gere.
Det foreslås at ændre »med relation til kreditgivers« til
»i forbindelse med en kreditgivers«, så ordlyden er ens med
bestemmelsens stk. 2.
Den foreslåede ændring er en sproglig rettelse, der ikke
medfører materielle ændringer.
Til nr. 6
Lovforslagets § 17, stk. 2, fastsætter, at hvis kreditkøbe-
ren eller dennes eventuelle repræsentant, jf. § 18, udpeger
en anden enhed end den, der blev underrettet om i henhold
til stk. 1, underretter kreditkøberen eller dennes eventuelle
repræsentant Finanstilsynet herom senest på datoen for æn-
dringen med angivelse af identiteten og adressen på den nye
kreditservicevirksomhed eller anden enhed.
Det foreslås at ændre »underretter kreditkøberen eller
dennes eventuelle repræsentant« til »skal kreditkøberen eller
dennes eventuelle repræsentant underrette«, så det fremgår
klart, at der er tale om en pligt.
Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering, der
ikke medfører materielle ændringer.
Til nr. 7
Lovforslagets § 18, stk. 1, fastsætter, at en kreditkøber,
som ikke er hjemmehørende i Den Europæiske Union, el-
ler som ikke har sit vedtægtsmæssige hjemsted, eller, hvis
kreditkøberen i henhold til national ret ikke har noget ved-
tægtsmæssigt hjemsted, sit hovedkontor i Den Europæiske
Union, når der er indgået en aftale om overførsel af en kre-
L 39 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 9/11-23
2780604_0003.png
3
ditgivers rettigheder i henhold til en misligholdt kreditaftale
eller til selve den misligholdte kreditaftale, som er udstedt
af et dansk kreditinstitut, skal udpege en repræsentant, som
er hjemmehørende i Den Europæiske Union, eller som har
sit vedtægtsmæssige hjemsted, eller, hvis den i henhold til
national ret ikke har noget vedtægtsmæssigt hjemsted, sit
hovedkontor i Den Europæiske Union.
Det foreslås at ændre »til selve den misligholdte kredit-
aftale« til »af selve den misligholdte kreditaftale«, så det
fremgår klart, at pligten gælder ved indgåelse af en aftale
om overførsel af en kreditgivers rettigheder i henhold til en
misligholdt kreditaftale og ved indgåelse af en aftale om
overførsel af selve den misligholdte kreditaftale.
Der er tale om en sproglig rettelse, der ikke medfører
materielle ændringer.
Til nr. 8
Lovforslagets § 21, stk. 2, indeholder en opremsning af
forhold, som kreditkøberen eller enheden, jf. §§ 16 eller
17, eller kreditservicevirksomheden, hvis der er udpeget en
sådan til at udføre kreditserviceringsaktiviteter, skal oplyse
låntager om.
Det foreslås at ændre »oplyser om« til »indeholder«, så
indledningen af bestemmelsen stemmer overens med formu-
leringerne i opremsningen.
Der er tale om en sproglig rettelse, der ikke medfører
materielle ændringer.
Til nr. 9
Lovforslagets § 21, stk. 5, fastsætter, at kreditkøberen
eller enheden, jf. §§ 16 eller 17, eller kreditservicevirksom-
heden, hvis der er udpeget en sådan til at udføre kreditser-
viceringsaktiviteter, i al efterfølgende kommunikation med
låntageren skal omfatte oplysningerne nævnt i stk. 2, nr. 6.
Det foreslås at ændre »omfatte« til »inkludere«.
Den foreslåede ændring er en sproglig rettelse, der ikke
medfører materielle ændringer.
Til nr. 10
Lovforslagets § 23, stk. 2, henviser til ligebehandlingslo-
ven.
Det foreslås at ændre »ligebehandlingsloven« til »lov om
ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæfti-
gelse m.v.«, så der ikke kan opstå tvivl om, hvilken lov der
henvises til.
Der er tale om en præcisering, der ikke medfører materi-
elle ændringer.
Til nr. 11
Lovforslagets § 34, stk. 1, indeholder en tavshedspligt for
Finanstilsynets ansatte.
Lovforslagets § 34, stk. 2 og 3, indeholder undtagelser til
denne tavshedspligt.
Det foreslås at ændre »jf. dog stk. 2« til »jf. dog stk. 2 og
3«, så der henvises til begge undtagelserne.
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter og med-
fører ikke materielle ændringer.
Til nr. 12
Lovforslagets § 36, stk. 2, indeholder en opremsning af,
hvem der anses som part over for Finanstilsynet.
Stk. 2, nr. 3, fastsætter, at som part anses et medlem af
en virksomheds bestyrelse eller direktion eller en ledelses-
ansvarlig, når Finanstilsynet nægter en virksomhed tilladelse
eller inddrager denne, jf. § 3, stk. 2, nr. 2, og § 8, nr. 5.
Det foreslås at ændre »§ 8, nr. 5« til »§ 8, stk. 1, nr. 5«,
da § 8 indeholder flere stykker. Med det foreslåede undgås
det, at der kan opstå tvivl om, hvilken bestemmelse der
henvises til.
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter og med-
fører ikke materielle ændringer.
Til nr. 13
Lovforslagets § 41, stk. 3, fastsætter, at en kreditservice-
virksomhed, der ikke efterkommer et påbud eller forbud,
som er givet i medfør af § 25, stk. 3, og § 30, stk. 2 og 3,
eller en virksomhed, der undlader at meddele eller berigtige
oplysninger efter § 28, straffes med bøde.
Det foreslås, at »eller forbud« udgår, da lovforslagets §
25, stk. 3, og § 30, stk. 2 og 3, giver Finanstilsynet kompe-
tence til at udstede påbud og ikke forbud.
Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering, der
ikke medfører materielle ændringer.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og var til
1. behandling den 13. oktober 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 29. juni
2023 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 209
(folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 4. oktober 2023
sendte erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
L 39 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 9/11-23
2780604_0004.png
4
Anne Paulin (S) Frederik Vad (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Fie Hækkerup (S) Kim Aas (S)
Lea Wermelin (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V)
fmd.
Anni Matthiesen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Linea Søgaard-Lidell (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD)
Hans Kristian Skibby (DD) Lars-Christian Brask (LA)
nfmd.
Steffen W. Frølund (LA) Mona Juul (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Pernille Vermund (NB) Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Halime Oguz (SF)
Sigurd Agersnap (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
15
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
5
3
1
1
1
1
3