Erhvervsudvalget 2023-24
L 39 Bilag 1
Offentligt
2759456_0001.png
HØRINGSNOTAT VEDRØRENDE UDKAST TIL
FORSLAG TIL LOV OM
KREDITSERVICEVIRKSOMHEDER OG
KREDITKØBERE
14. september 2023
1. Indledning
Formålet med dette lovforslag er at fremme udviklingen af et sekundært
marked for misligholdte lån, der er udstedt af kreditinstitutter, ved at skabe
en effektiv og betryggende regulatorisk ramme, der fjerner hindringer og
fastsætter beskyttelsesforanstaltninger for overførsel af misligholdte lån fra
kreditinstitutter til kreditkøbere.
På den måde kan kreditinstitutter, der står over for en ophobning af mislig-
holdte lån og ikke har ekspertise til at servicere lånene på en passende
måde, nemmere overføre kreditaftalen til en kreditkøber med henblik på
inddrivelse gennem en kreditservicevirksomhed. Forbedrede muligheder
for kreditinstitutters salg af misligholdte lån vil dels understøtte en robust
finansiel sektor og øge den finansielle stabilitet og dels frigive kapital for
kreditinstitutterne, der kan anvendes til at fremme långivningen til nye ak-
tiviteter, og dermed til at understøtte vækst og beskæftigelse.
Det er samtidig afgørende, at den retlige ramme for sekundære markeder
beskytter låntagerne og deres rettigheder. Aktørerne på de sekundære mar-
keder skal derfor altid handle i god tro, behandle låntagere redeligt og re-
spektere deres privatliv. De må ligeledes ikke chikanere eller give vildle-
dende oplysninger til låntager. Derudover fastsættes der bl.a. et tilladelses-
krav og Finanstilsynet gives tilsynsbeføjelser på området.
Lovforslaget gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om kre-
ditservicevirksomheder og kreditkøbere (NPL-direktivet), ved en direk-
tivnær implementering. NPL-direktivet indeholder ny regulering af kredit-
servicevirksomheder og kreditkøbere og er en del af Den Europæiske Uni-
ons mål om at udarbejde en samlet strategi for håndtering af misligholdte
lån i den finansielle sektor.
Lovudkastet blev sendt i offentlig høring den 29. juni 2023 med frist for
høringssvar den 17. august 2023. Der er modtaget 12 høringssvar, heraf 8
med bemærkninger.
L 39 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2/15
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.
2. Generelle bemærkninger
Forbrugerombudsmanden
anser det for positivt, at der med lovforslaget
sættes større fokus på kreditservicevirksomheders interne procedurer, og at
der ønskes øget beskyttelse af skyldneres rettigheder i forbindelse med ind-
drivelse af lån.
EOS Danmark
finder, at lovforslaget generelt er passende og vil medvirke
til en god regulering af finansielle institutters salg af nødlidende fodringer.
Finans Danmark
hilser lovforslaget velkommen, idet der skabes regula-
toriske rammer for et sekundært marked for misligholdte lån.
Dansk InkassoBrancheforening
peger på en række problemstillinger ved
den valgte implementeringsmodel og støtter som følge heraf ikke lovforsla-
get.
Dansk Erhverv, Dansk Kredit Råd
og
Finans & Leasing
har afgivet hø-
ringssvar, hvori de udtrykker deres opbakning til høringssvaret fra
Dansk
InkassoBrancheforening.
3. Bemærkninger til konkrete emner
Kommenteringen af høringssvarene tager udgangspunkt i følgende over-
ordnede opdeling:
3.1. Valg af implementeringsmodel
3.2. God skik
3.3. Tilsyn med udenlandske aktører
3.4. Adgang uden retskendelse
3.5. Videregivelse af oplysninger til kreditkøbere
3.6. Forbrugerombudsmandens kompetence
3.7. Kreditservicevirksomheders pligt til at sende kvittering eller frigørel-
sesbrev
3.8. Overgangsordning og samspillet med inkassolovgivning i forhold til
kreditinstitutter
3.9. Samspil med databeskyttelsesreglerne
3.10. Opbevaringsperiode af kreditserviceaftaler
3.11. Specifikke bemærkninger til enkelte bestemmelser
L 39 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759456_0003.png
3/15
3.1. Valg af implementeringsmodel
Dansk InkassoBrancheforening, Dansk Kredit Råd, Dansk Erhverv og Fi-
nans & Leasing (organisationerne) påpeger, at de ser problemstillinger ved
lovforslaget i forhold til valget af implementeringsmodel, som de anser
som uhensigtsmæssig.
Det anføres, at det grundlæggende er blevet misforstået, hvad kreditser-
vicering reelt er. I den forbindelse påpeges det, at kreditservicering er ser-
vicering af en forfalden gæld, og derfor er der i realiteten tale om inkasso.
Organisationerne anfører, at en væsentlig del af lovforslaget derfor kan be-
tragtes som en ny inkassolov, hvilket har en række uhensigtsmæssige kon-
sekvenser.
Organisationerne påpeger, at Danmark i dag de facto har en lovgivning,
hvor det langt overvejende er aktiviteten, der reguleres, frem for hvem, der
udfører aktiviteten. Det anføres, at man med lovforslaget afviger fra denne
praksis på en række områder. De påpeger dertil, at aktiviteten er den
samme, uagtet hvad det oprindelige krav er, og det ville være mere hen-
sigtsmæssigt at regulere aktiviteten frem for hvem, der udfører den. De an-
fører, at lovforslaget medfører en deregulering af en væsentlig del af det
danske inkassomarked. De anfører også, at den foreslåede implemente-
ringsmodel vil indebære, at inkassoområdet fremover reguleres af både Er-
hvervs- og Justitsministeriet.
Det foreslås, at de dele af NPL-direktivet som vedrører det, der i dag er
reguleret af inkassoloven, fortsat skal være reguleret i inkassolovgivnin-
gen. De påpeger, at man med få justeringer kan bygge ovenpå den eksiste-
rende lovgivning og at blandt andet licenskravene nemt kan implementeres
i inkassoloven. Delene af lovforslaget, der vedrører kreditkøbere foreslår
de, at man bibeholder hos Erhvervsministeriet/Finanstilsynet.
Kommentar
Med loven indføres der nye regler for kreditservicevirksomheder, der som
led i sin erhvervsmæssige virksomhed forvalter og fyldestgør rettigheder
og forpligtelser i tilknytning til en kreditgivers rettigheder på vegne af en
kreditkøber. Disse aktiviteter er i dag omfattet af inkassoloven, som regu-
lerer forvaltning og fyldestgørelse af rettigheder og forpligtelser for så vidt
angår fordringer generelt.
For at undgå overlap af krav om tilladelser og autorisationer for kredit-
servicevirksomheder er det Justitsministeriet og Erhvervsministeriets vur-
dering, at reguleringen af såvel kreditservicevirksomheder som deres akti-
viteter bør være samlet i ét regelsæt, som Finanstilsynet skal føre tilsyn
med. Det blev således også nævnt i blandt andet grund- og nærhedsnotatet
L 39 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759456_0004.png
4/15
om direktivet, der blev oversendt til Folketingets Europaudvalg, at imple-
menteringen af direktivet ville kunne føre til ændringer i inkassolovgivnin-
gen under Justitsministeriet.
Implementeringsmodellen er desuden valgt på baggrund af en direktivnær
implementering, hvorved de nye regler alene gælder misligholdte kreditaf-
taler udstedt af penge- og realkreditinstitutter, og ikke nødlidende fordrin-
ger generelt. Det er vurderingen, at lovforslaget ikke indebærer en dere-
gulering af inkassobranchen. Det er tværtimod vurderingen, at lovforslaget
hovedsageligt medfører stramninger. Stramningerne omfatter bl.a. nye og
skærpede egnetheds- og hæderlighedskrav for ledelsen og øget krav til ind-
retning af virksomhed samt med et skærpet tilsyn.
Med lovforslaget fastsættes særlige regler om, hvem der kan udføre kredit-
servicevirksomhed, så alene virksomheder, der har tilstrækkelige kompe-
tencer, kan opnå tilladelse til kreditservicevirksomhed. Derudover stilles
der med lovforslaget krav til kreditservicevirksomhedens behandling af
låntagere, der sikrer at dette sker på en fair og omhyggelig måde og i over-
ensstemmelse med god skik, herunder under hensyn til deres finansielle si-
tuation og behovet for henvisning til gældsrådgivning eller sociale tjene-
steydelser. Det er sigtet med lovforslaget, at der fortsat sikres en høj for-
brugerbeskyttelse.
Lovforslaget bygger på den implementeringsmodel, der af Erhvervsmini-
steriet og Justitsministeriet skønnes at skabe den mest effektive og betryg-
gende regulatoriske ramme. Med lovforslaget underlægges kreditservice-
virksomhed for fordringer, der hviler på misligholdte kreditaftaler udstedt
af kreditinstitutter, tilsyn af Finanstilsynet. Finanstilsynet udpeges som
følge heraf som kompetent myndighed til at give tilladelse til og føre tilsyn
med kreditservicevirksomheder.
3.2. God skik
Dansk InkassoBrancheforening, Dansk Kredit Råd, Dansk Erhverv, Finans
& Leasing og Danske Advokater påpeger, at det er uhensigtsmæssigt, at
kreditservicevirksomheders kreditserviceringsaktiviteter ikke længere vil
være underlagt bestemmelsen om god inkassoskik, men i stedet lovforsla-
gets god skik bestemmelse.
Dansk InkassoBrancheforening påpeger at al den dynamiske praksis om
god inkassoskik, der ligger som grundlæggende principper for inddrivelse
af fordringer, ikke længere vil finde anvendelse på kreditservicevirksom-
heder, hvilket anses for uhensigtsmæssigt. Af eksempler nævnes, at man
ikke længere vil have klare regler for inkassoomkostninger, regler om salær
og krav om varsling.
L 39 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759456_0005.png
5/15
Danske Advokater foreslår, at god inkassoskik fortsat skal være gældende
for kreditservicevirksomheder, og at bemyndigelsesbestemmelsen i § 21,
stk. 2, indskrænkes således at erhvervsministeren kun kan fastsætte supple-
rende regler om god skik for kreditkøbere.
Forbrugerombudsmanden påpeger i relation til god skik, at der på nuvæ-
rende tidspunkt gælder flere begrænsninger i inkassovirksomheders mulig-
heder for at foretage personlige henvendelser på en skyldners adresse og at
disse begrænsninger ikke er direkte videreført i lovforslaget. Forbrugerom-
budsmanden påpeger også, at forbrugerbeskyttelsen kan blive svækket,
hvis der ikke fastsættes en fast frist for skyldnere til at reagere på en på-
kravsskrivelse efter lovforslagets § 22, stk. 2. En sådan frist gælder efter
inkassolovens regler om påkravsskrivelse, men er ikke foreslået videreført.
Kommentar
Med lovforslaget fastsættes det, at kreditservicevirksomheder bliver omfat-
tet af en ny bestemmelse om god skik for så vidt angår deres kreditservice-
ringsaktiviteter, hvorved der kan sikres en ordentlig forbrugerbeskyttelse.
Bestemmelsen i lovforslaget svarer til de gældende bestemmelser om god
skik på det finansielle område. Normen om god skik på det finansielle om-
råde er ligesom god skik-normen på inkassoområdet dynamisk
Forbrugerombudsmanden bevarer sine kompetencer og er dermed et yder-
ligere forbrugerbeskyttende supplement til Finanstilsynets tilsyn. Forbru-
gerombudsmanden har fortsat mulighed for civilretlig håndhævelse og for-
følgelse af overtrædelser heraf.
Det bemærkes i den forbindelse, at den valgte implementeringsmodel inde-
bærer, at Finanstilsynet er den kompetente tilsynsmyndighed på området.
Finanstilsynet fører allerede tilsyn med overholdelse af god skik reglerne
på det finansielle område og har således ud over et godt kendskab til det
finansielle område ligeledes kendskab til håndhævelsen af god skik-regler
som led i forbrugerbeskyttelse. Af hensyn til at sikre et ensartet tilsyn og en
ensartet regulering på det finansielle område, er det afgørende, at der for
kreditserviceringsaktiviteter gælder de samme regler om god skik, som
gælder på det finansielle område i øvrigt. Det er med til at skabe klarhed
og transparens for virksomheder under Finanstilsynets tilsyn samt en gen-
nemsigtig praksis, hvilket er afgørende af retssikkerhedsmæssige hensyn.
I relation til bemærkningen om, at der ikke længere er klare regler for in-
kassoomkostninger bemærkes det, at renteloven gælder for rente af penge-
L 39 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759456_0006.png
6/15
krav på formuerettens område, jf. rentelovens § 1, hvilket nærværende lov-
forslag ikke ændrer på. Ligeledes ændrer lovforslaget ikke på, at bekendt-
gørelse om udenretlige inddrivelsesomkostninger i anledning af forsinket
betaling gælder for udenretlig inddrivelse af fordringer på formuerettens
område, jf. bekendtgørelsens § 1, uanset at begrebet "inkassator" benyttes
i bekendtgørelsens § 3.
I relation til Forbrugerombudsmandens bemærkninger skal det bemærkes,
at der med lovforslaget foreslås indført en række krav til, hvordan kredit-
købere og kreditservicevirksomheder skal agere over for låntagere. Der er
blandt andet krav om, at de skal respektere låntageres personoplysninger
og privatliv. Der foreslås med lovforslaget også visse krav i forhold til kom-
munikation med låntager forud for den første inddrivelse.
Det er ikke hensigten med lovforslaget, at forbrugerbeskyttelsen svækkes i
forhold til det, der i dag gælder efter inkassoloven, herunder i forhold til
regler om besøg på skyldners adresse og påkravsskrivelser. Det vurderes
derfor hensigtsmæssigt, at dette tydeliggøres i lovforslaget ved at præci-
sere i bemærkningerne, at kravet om respekt og beskyttelse af låntagers
privatliv eksempelvis indebærer, at der ikke må rettes uanmodet henven-
delse til låntager. Det vurderes også hensigtsmæssigt at ændre lovteksten i
§ 22, stk. 2, så en meddelelse til låntager skal gives i ”god tid” samt tilføje
til bemærkningerne, at det normalt vil udgøre god tid, hvis meddelelsen
sendes senest 10 hverdage inden inddrivelsen.
3.3. Tilsyn med udenlandske aktører
Dansk InkassoBrancheforening påpeger, at de finder det uhensigtsmæssigt,
at der efter lovforslaget ikke er et krav om, at udenlandske aktører skal have
national tilstedeværelse. De påpeger, at direktivet ikke skulle være til hin-
der for, at man i national ret sætter yderligere licenskrav, som sikrer, at
udenlandske aktører følger national regulering og sikrer et effektivt natio-
nalt tilsyn.
Kommentar
Et krav om dansk tilladelse for virksomheder med tilladelse i et andet EU-
medlemsland vil ikke være i overensstemmelse med direktivet og de grund-
læggende rettigheder om fri bevægelighed, der følger af EU-retten.
Med lovforslaget foreslås der i overensstemmelse med direktivet en såkaldt
passporting-ordning. NPL-direktivet indeholder et krav om, at kreditser-
vicevirksomheder med tilladelse i ét EU-medlemsland også kan drive kre-
ditserviceaktiviteter i andre EU-medlemslande uden at søge tilladelse på
ny i det pågældende land. Der gælder dog visse krav om at give meddelelse
L 39 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759456_0007.png
7/15
til det land man vil operere i samt underretningskrav mellem tilsynsmyn-
dighederne.
Da NPL-direktivet harmoniserer reglerne på tværs af EU-landene, vil be-
tingelserne for tilladelse samt krav til forbrugerbeskyttelsen stort set være
de samme, uanset om kreditserviceringaktiviteterne udføres af en dansk
virksomhed eller af en kreditservicevirksomhed fra et andet EU-land.
3.4. Adgang uden retskendelse
Danske Advokater bemærker, at muligheden for, at Finanstilsynet uden
retskendelse kan få adgang til forretningslokaler tilhørende en kreditser-
vicevirksomhed, så længe det sker i tilsynsmæssigt øjemed, er en meget
indgribende foranstaltning, og at der bør foreligge meget tungtvejende
grunde herfor. Der opfordres til at præcisere og/eller eksemplificere i
hvilke situationer, der vil kunne gennemføres kontrolbesøg uden varsling
og forudgående dialog.
Kommentar
Med lovforslaget foreslås det at give Finanstilsynet de tilsynsbeføjelser,
der gælder for Finanstilsynets tilsyn på det finansielle område i øvrigt. Det
er nødvendigt for, at Finanstilsynet kan føre et ordentligt og effektivt tilsyn
med lovens overholdelse. Det foreslås derfor at give Finanstilsynet mulig-
hed for, om nødvendigt, at kunne få adgang til en virksomhed mod behørig
legitimation og uden retskendelse med henblik på at indhente oplysninger.
Der er tale om en indgribende foranstaltning og af denne årsag fremgår
det af lovforslagets bemærkninger til den foreslåede bestemmelse, at Fi-
nanstilsynet kun må skaffe sig adgang til en virksomheds eller persons for-
retningslokaler uden retskendelse, hvis det er nødvendigt for, at Finanstil-
synet kan udøve sin tilsynsvirksomhed, og at muligheden kun kan anvendes
i tilsynsmæssigt øjemed. Det fremgår videre, at hvis der er en begrundet
mistanke om en strafbar lovovertrædelse, finder retsplejelovens regler om
ransagning anvendelse.
I bemærkningerne til lovforslaget eksemplificeres det, hvornår Finanstil-
synet kan anvende muligheden, fordi det er nødvendigt for at kunne udøve
sin tilsynsvirksomhed. Det fremgår således, at det f.eks. kan dreje sig om
situationer, hvor en tilsynsbelagt virksomhed undtagelsesvist nægter Fi-
nanstilsynet adgang til virksomheden i forbindelse med et ordinært inspek-
tionsbesøg. Der kan også være tale om en krisesituation, der kræver, at
Finanstilsynet skrider til omgående handling, og hvor en umiddelbar ad-
gang til virksomheden er en forudsætning for at håndtere situationen.
L 39 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759456_0008.png
8/15
3.5. Videregivelse af oplysninger til kreditkøbere
Finans Danmark bemærker, at det fremgår af lovforslagets § 16, at kredit-
institutterne skal give en kreditkøber de nødvendige oplysninger, da det er
en vigtig forudsætning for at kunne varetage rollen som kreditkøber. Finans
Danmark påpeger, at bemærkningerne til bestemmelsen imidlertid ikke
nævner § 117 i lov om finansiel virksomhed og Finanstilsynets fortolkning
heraf i relation til salg af misligholdte fordringer. Finans Danmark bemær-
ker i den forbindelse, at Finanstilsynet som udgangspunkt ikke har anset
det som en berettiget videregivelse at videregive kundeoplysninger, i for-
bindelse med salg af låneporteføljer, uanset om porteføljen bestod af mis-
ligholdte/afskrevne fordringer eller ej. I en vejledende udtalelse fra januar
2020 om fortolkningen af § 117 fastslår Finanstilsynet dog, at det vil være
en berettiget videregivelse af fortrolige kundeoplysninger, når et kreditin-
stitut videregiver relevante kundeoplysninger i forbindelse med et salg af
misligholdte fordringer. Finans Danmark anfører, at det eksplicit bør
fremgå af lovforslagets bemærkninger, at videregivelse af fortrolige oplys-
ninger efter lovforslaget vil udgøre en berettiget videregivelse af fortrolige
oplysninger efter § 117 i lov om finansiel virksomhed. Finans Danmark
foreslår i den forbindelse, at Finanstilsynet laver en undtagelse til § 117,
stk. 1, hvorefter der kan videregives oplysninger i forbindelse med salg af
misligholdte fordringer omfattet af loven.
Dansk InkassoBrancheforening anfører, at den vejledende udtalelse fra ja-
nuar 2020 om §117 bør revideres, da der er flere uhensigtsmæssigheder,
der modvirker intentionerne bag NPL-direktivet, hvilket vanskeliggør dan-
ske bankers salg af misligholdte lån.
Finans & Leasing anfører, at det fremgår af lovforslagets § 16 og bemærk-
ningerne hertil, at kreditinstitutter kan og skal give kreditservicevirksom-
heden oplysninger om de misligholdte fordringer, så værdien af disse kan
vurderes. Deling af data er også nødvendig for at kreditservicevirksomhe-
den på bedste vis kan søge fordringen betalt, hvis fordringen købes. F&L
mener, at det derfor bør fremgå af lovforslagets bemærkninger, at deling af
data også lovligt kan ske med det formål. Der henvises også i bemærknin-
gerne til, at delingen af disse oplysninger skal overholde GDPR. F&L an-
fører, at det også bør fremgå, at delingen af data ikke er i modstrid med §
117 i lov om finansiel virksomhed. F&L anfører, at Finanstilsynet tidligere
i januar 2020 har udtalt sig om rammerne i § 117 for videregivelse af op-
lysninger om misligholdte fordringer, men dette er ikke omtalt i lovforsla-
gets bemærkninger. F&L opfordrer til, at det belyses, så der er klarhed
herom.
L 39 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
9/15
Kommentar
Det følger af lovforslagets § 16, at et kreditinstitut, der påtænker at indgå
en kontrakt om overførsel af en kreditgivers rettigheder eller en misligholdt
kreditaftale, skal give en potentiel kreditkøber de nødvendige oplysninger.
Den gældende § 117, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed fastsætter, at
bestyrelsesmedlemmer m.fl. samt øvrige ansatte ikke uberettiget må vide-
regive eller udnytte fortrolige oplysninger, som de under udøvelsen af de-
res hverv er blevet bekendt med.
Bestemmelsen i § 117, stk. 1, har i årene 2003-2020 ført til afgørelser og
udtalelser fra Finanstilsynet om kreditinstitutters videregivelse af fortro-
lige kundeoplysninger i forbindelse med kreditinstitutters salg af mislig-
holdte kreditaftaler. Finanstilsynet har som udgangspunkt ikke anset det
som en berettiget videregivelse at videregive kundeoplysninger i forbin-
delse med salg af låneporteføljer. I januar 2020 ændrede Finanstilsynet sin
praksis ved en vejledende udtalelse, som fastsatte, at det vil være en beret-
tiget videregivelse af fortrolige kundeoplysninger, når et kreditinstitut vi-
deregiver relevante kundeoplysninger i forbindelse med et salg af mislig-
holdte fordringer. Den vejledende udtalelse har dog sin egen definition af
en misligholdt fordring, som bl.a. medfører, at kreditinstituttet forgæves
skal have forsøgt at inddrive fordringen efter de almindelige regler i dansk
ret, dvs. via rykkerskrivelser og fogedretten.
Videregivelsesreglerne sætter dermed i dag visse begrænsninger for, hvor-
når kreditinstitutter kan videregive fortrolige oplysninger, når kreditinsti-
tuttet ønsker at sælge misligholdte fordringer.
Det er en vigtig forudsætning for at kunne varetage rollen som kreditkøber,
at virksomheden har mulighed for at få adgang til alle relevante oplysnin-
ger forud for aftalen om overførelse af en misligholdt kreditaftale. Det er
ligeledes væsentligt, at kreditinstituttet også kan videregive alle relevante
oplysninger til den kreditkøber, som konkret indgår aftalen om overførsel
af en kreditgivers rettigheder eller en misligholdt kreditaftale, og dermed
skal inddrive fordringen.
Det foreslås derfor at indsætte en klar lovhjemmel i lov om finansiel virk-
somhed, som giver kreditinstitutterne mulighed for at videregive fortrolige
oplysninger, når det sker i forbindelse med overførsel af en kreditgivers
rettigheder eller en misligholdt kreditaftale, som er omfattet af lovforsla-
get. Som det allerede fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 16 vil
kreditinstitutternes iagttagelse af oplysningspligten stadig skulle ske i over-
ensstemmelse med databeskyttelsesreglerne.
L 39 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759456_0010.png
10/15
3.6. Forbrugerombudsmandens kompetence
Forbrugerombudsmanden bemærker, at Forbrugerombudsmanden allerede
kan føre tilsyn med kreditservicevirksomheder efter markedsføringsloven,
og at det derfor ikke er nødvendigt at tillægge Forbrugerombudsmanden
søgsmålskompetence. Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelse
tværtimod kunne føre til en modsætningsslutning vedrørende Forbruger-
ombudsmandens kompetence, som vil være uhensigtsmæssig. Det foreslås,
at bestemmelsen om Forbrugerombudsmandens kompetence udgår, og at
det i stedet påpeges, at Forbrugerombudsmanden har supplerende tilsyn ef-
ter loven.
Kommentar
Med det udkast til lovforslag, der blev sendt i høring, blev der foreslået en
bestemmelse vedrørende Forbrugerombudsmandens kompetence i forhold
til kreditservicevirksomheder og kreditkøbere. For at fjerne risikoen for
modsætningsslutning og sikre bevarelsen af Forbrugerombudsmandens
fulde kompetence, er der fundet hensigtsmæssigt til at lade bestemmelsen
udgå af lovforslaget.
3.7. Kreditservicevirksomheders pligt til at sende kvittering eller fri-
gørelsesbrev
EOS foreslår, at pligten til at sende kvittering ved modtagelse af betaling
fra kredittager, jf. § 5, stk. 1, litra 4, ændres således at det ikke længere er
en pligt for kreditservicevirksomheden at sende kvittering hver gang, der
modtages betaling, men at der i stedet skal gives kredittager ret til at an-
mode om et kontoudtog. EOS påpeger, at før fordringen gik over til en kre-
ditservicevirksomhed, fandtes dette ikke som pligt for det finansielle insti-
tut, hvor fordringen stammer fra.
Kommentar
Det fremgår af lovforslaget, at der er pligt til at sende en kvittering ved
modtagelse af betaling. Det er en direkte implementering af direktivets
krav.
Baggrunden for den foreslåede bestemmelse er, at kreditservicevirksomhe-
den, hvor denne ikke også agerer kreditkøber, handler som et mellemled
mellem kredittager og kreditkøber. Det er derfor hensigtsmæssigt, at der
gælder et krav om at der sendes en kvittering for modtagne betalinger. Det
skyldes, at disse kvitteringer fungerer som kredittagers dokumentation for,
at der er indbetalt midler til kreditservicevirksomheden.
L 39 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759456_0011.png
11/15
3.8. Overgangsordning og samspillet med inkassolovgivning i forhold
til kreditinstitutter
Finans Danmark bemærker, at det ikke fremstår helt klart af lovforslaget,
hvordan de foreslåede regler for kreditservicevirksomheder vil påvirke kre-
ditinstitutter, herunder i forhold til afrapporteringskravet i det foreslåede §
16, stk. 2.
Finans Danmark henviser til lovforslagets foreslåede overgangsordning og
anfører, at det bør præciseres, hvorledes inkassovirksomheder, der fortsæt-
ter deres virksomhed frem til overgangsordningens seneste ansøgningstids-
punkt, skal afrapportere, herunder om fordringer, der er overgivet til in-
kasso frem til juni 2024 skal medtages i afrapporteringen.
Kommentar
Med lovforslaget foreslås det at fastsætte regler for det kreditinstitut, der
påtænker at indgå en kontrakt om overførsel af en kreditgivers rettigheder
eller en misligholdt kreditaftale, herunder afrapporteringskrav til Finans-
tilsynet.
Det bemærkes i den forbindelse, at overgangsordningen vedrører kredit-
servicevirksomheder og ikke kreditinstitutter, der påtænker at indgå en
kontrakt om overførsel af en kreditgivers rettigheder. Kreditinstitutter, der
overfører en kreditgivers rettigheder til en kreditkøber, skal derfor iagttage
afrapporteringskravet fra den 30. december 2023, hvor loven træder i
kraft, når institutterne overfører.
3.9. Samspil med databeskyttelsesreglerne
Danske Advokater foreslår, at loven og forarbejderne præciseres i forhold
til GDPR-reglerne så det er fuldstændig klart, at virksomhederne skal over-
holde GDPR som led i driften af deres virksomhed.
Kommentar
Lovforslaget ændrer ikke ved reglerne i GDPR, men skal ses i sammen-
hæng hermed. Det vurderes hensigtsmæssigt, at der er klarhed i forhold til
reglerne i GDPR, hvorfor dette tydeliggøres i lovforslagets bemærkninger.
3.10.
Opbevaringsperiode af kreditserviceaftaler
Finans Danmark påpeger, at der fremstår noget uklarhed omkring lov-
forslagets § 10, stk. 4, der omhandler den tid en kreditservicevirksomhed
skal opbevare en kreditserviceaftale efter ophør, herunder i forhold til, om
der er tiltænkt en ændring af, hvordan kreditinstitutter i dag skal forholde
sig ved arkivering af sager.
L 39 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759456_0012.png
12/15
Kommentar
Lovforslaget indeholder regler om, at en kreditservicevirksomhed skal op-
bevare en kreditserviceaftale i en periode efter kreditserviceaftalens ophør.
Der skal opbevares fortegnelser indeholdende relevant korrespondance
med kreditkøber og låntager, anvisninger fra kreditkøber til forvalteren og
selve kreditaftalen. Fortegnelserne efter bestemmelsen skal ikke opbevares
længere end den forældelsesfrist der gælder efter forældelsesloven og mak-
simalt i 10 år.
Det bemærkes, at kravet i § 10, stk. 4, om opbevaring af fortegnelser gælder
for kreditservicevirksomheder. Bestemmelsen regulerer ikke kreditinstitut-
ter, og der er derfor heller ikke påtænkt en ændring i forhold til, hvordan
kreditinstitutter i dag arkiverer sager.
3.11. Specifikke bemærkninger til enkelte bestemmelser
Finans Danmark påpeger i relation til definitionen af ”en misligholdt kre-
ditaftale”, at det bør uddybes i bemærkningerne, at det ikke er et krav for
at starte inddrivelse, at låntageren har været i restance med en væsentlig
gældsforpligtelse i 90 dage.
Danske Advokater foreslår, at ordet ”falske” i lovforslagets § 22, stk. 1,
ændres til "faktuelt forkerte”. Forslaget begrundes med, at der er tale om
en strafbelagt bestemmelse og at der i den engelske version af direktivtek-
sten bruges ordet ”false” og i den tyske ”falsch”.
Desuden foreslår Danske Advokater en omformulering af § 22, stk. 2, med
tekstnære forslag. Dette begrundes i at formuleringen er vanskelig at læse
og forstå.
Kommentar
Det fremgår af lovforslaget, at definitionen af en misligholdt kreditaftale i
lovforslagets forstand, skal findes i EU's kapitalkravsforordning, forord-
ning (EU) nr. 575/2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter. Af
denne fremgår en række tilfælde, hvor en kreditaftale kan siges at være
misligholdt. Ét af dem er fristen på 90 dage, som nævnes af Finans Dan-
mark. Det bemærkes, at det også allerede følger af bemærkningerne, at det
ikke er et krav for at starte inddrivelse, at låntageren har været i restance
med en væsentlig gældsforpligtelse. Det følger således af bemærkningerne,
at "Eksponeringen betragtes som misligholdt, når eksponeringen enten an-
ses for at være værdiforringet i overensstemmelse med regnskabsreglerne,
det anses for usandsynligt, at låntageren vil indfri alle sine gældsforplig-
telser eller låntageren i over 90 dage har været i restance med en væsentlig
gældsforpligtelse."
L 39 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
13/15
I forhold til bemærkningerne fra Danske Advokater findes det hensigts-
mæssigt at justere ordlyden i bestemmelsen med henblik på at skabe klar-
hed. Det vurderes, at ordlyden bør ændres til ”forkerte”.
I relation til Danske Advokaters bemærkning til § 22, stk. 2, findes det hen-
sigtsmæssigt at foretage en justering af ordlyden i bestemmelsen, således
indholdet fremstår klart. I den sammenhæng findes det hensigtsmæssigt, at
det fremgår tydeligt at bestemmelsen, at meddelelsen skal gives i god tid
forud for inddrivelsen.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
4.1. Organisationer m.v.
Aalborg Universitet
Aarhus BSS
Advokatsamfundet
Akademisk Arkitektforening
Akademikerne
Andelskassen
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES)
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP)
Brancheforeningen for Aktive Ejere i Danmark
Capital Law CPH
CBS
CEPOS
Computershare
DAFINA
Danmarks Nationalbank
Danmarks Skibskredit A/S
Dansk Aktionærforening
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Byggeri
Dansk Ejendomskredit
Dansk Ejendomsmæglerforening
Dansk Energi
Dansk Erhverv
Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM)
Dansk Industri
Dansk Inkassobrancheforening
Dansk Iværksætter forening
Dansk Investor Relations Forening – DIRF
Dansk Kredit Råd
L 39 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
14/15
Dansk Metal
Dansk Standard
Danske Advokater
Danske Forsikringsfunktionærers Landsforening
Danske Maritime
Danske Rederier
Danske Regioner
Den Danske Aktuarforening
Den Danske Dommerforening
Den Danske Finansanalytikerforening
Den danske Fondsmæglerforening
Det nationale netværk af virksomhedsledere
Den Sociale Retshjælp
Det økonomiske råds sekretariat (DØRS)
Drivkraft Danmark
EOS Danmark A/S
e-nettet
Ejendomsforeningen
Experian
Fagbevægelsens Hovedorganisation
FDFA – Foreningen af Danske Forsikringsmæglere og ForsikringsAgentu-
rer
FDIH – Foreningen for Distance- og Internethandel
FinansDanmark
Finans og Leasing
Finansforbundet
Finanshuset i Fredensborg A/S
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
First North
Forbrugerrådet Tænk
Forbrugsforeningen
Foreningen af Forretningsførere for Udenlandske Forsikringsselskaber
Foreningen af Interne Revisorer v/ Jesper Siddique Olsen
Foreningen Danske Revisorer
Foreningen for platformsøkonomi
FOREX
Forsikring & Pension
Forsikringsforbundet
Forsikringsmæglerforeningen, v/ Direktør Flemming Kosakewitsch
FSR – danske revisorer
Garantiformuen
Gode penge
HK
Horesta Arbejdsgiverorganisation
Hvidvasksekretariatet
L 39 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
15/15
Håndværksrådet
Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation (ISOBRO)
Intertrust (Denmark)
ISACA Denmark Chapter
IT-branchen
KommuneKredit
Kommunernes Landsforening
Komiteen for god selskabsledelse
Kromann Reumert
Kuratorforeningen
Københavns Universitet
Landbrug & Fødevarer
Landsdækkende banker
Landsforeningen af forsvarsadvokater
Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug
Ledernes Hovedorganisation
Liberale Erhvervs Råd
Lokale Pengeinstitutter
Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD)
Mybanker
Nets A/S
Nokas Kontantservice P/S
Nordic Blockchain Association
Oxfam IBIS
Parcelhusejernes Landsforening
Penneo A/S
Postnord Juridiske afdeling
Revisornævnet
Rigsrevisionen
Roskilde Universitetscenter
Skibs- og Bådebyggeriets Arbejdsgiverforening
Syddansk Universitet
Telekommunikationsindustrien i Danmark
Udbetaling Danmark
VISA
VP Securities A/S
Western Union
Transparency International Danmark
Ældresagen
Ørsted
Færøerne og Grønland
Færøernes landsstyre via Rigsombudsmanden på Færøerne
Grønlands Hjemmestyre via Rigsombudsmanden i Grønland